Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verkeerde UPS aangeschaft, maar wat ik dan wél de juiste?

Pagina: 1
Acties:

• Botsproefpop
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-12-2021
Goedemiddag!

Een tijdje terug heb ik een Synology NAS aangeschaft, en wel de DS 1812+. Als extra veiligheid heb ik ook een UPS aangeschaft, de APC 420 SC.
Nu was het de bedoeling dat ik de UPS zo kon instellen dat als de stroom uit zou vallen hij aan de NAS een seintje zou geven zodat-ie zich af zou gaan sluiten. Maar helaas! Ik kan alleen via m'n PC met een seriële kabel verbinden met de UPS en dat is niet wat ik wil. De bedoeling is dat de NAS en UPS samen gezellig in de meterkast komen en dat kan niet als m'n PC daar per se tussen moet zitten. 147 euro door de plee, maar wellicht kan ik 'm nog slijten op Marktplaats want hij is splinternieuw. :z

Wat ik dan nu toch wil weten is: wat is een goede UPS? Of eigenlijk: beter voor mijn set-up.
Via de NAS kan ik een IP ingeven om met de UPS te verbinden, maar er zitten ook de nodige USB-slots op de NAS.
Wat is dus wijsheid? Is het een kwestie van smaak of je het via een netwerk doet, of zijn er voors of tegens bij die methode?

Hier: http://www.synology.com/s...how.php?q_id=300&lang=nld
noemt men 3 types, de lokale UPS, de netwerk UPS, en de SNMP UPS. Volgens mij zijn dat de mogelijkheden die ik net beschreef,

Kan een van jullie hier wat meer duidelijkheid over geven, en me uitleggen wat er beter of minder goed aan elke variant is?
De uiteindelijke bedoeling is dus dat ze samen in de meterkast komen en daar min of meer autonoom kunnen functioneren, zonder dat ze naast m'n bureau hoeven staan. Hoewel ze erg stil zijn, dat moet ik ze nageven! :)

Alvast bedankt. :)

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Lokale UPS: dit zijn UPS-apparaten die met een USB-kabel worden aangesloten op DiskStation. In de onderstaande lijst vindt u de lokale UPS-apparaten die op Synologyproducten zijn getest. Synology NAS ondersteunt ook lokale UPS-apparaten uit deze lijst van Network UPS Tools (alleen usbhid-ups stuurprogramma). U kunt ook deze lijst door gebruikers gemelde lokale UPS-apparaten raadplegen (enkel ter referentie).
Als je alleen de NAS aan je UPS wil hangen heb je aan een lokale UPS genoeg en kun je, zoals Synology al aangeeft, gewoon eentje kiezen uit de lijst die ze opgeven. Met een Google search en bijv. een blik in de modellen op de APC website (en natuurlijk ook die van de andere genoemde fabrikanten) moet dan wel een UPS gevonden kunnen worden lijkt mij.

Netwerk en SNMP UPS'en gebruik je alleen wanneer je meer dan 1 apparaat erop aansluit en een shutdown wil geven als de stroom wegvalt. De SNMP versie zal alles middels het SNMP protocol doen en de gewone netwerk versie via een ander protocol (vaak een merk-eigen proprietary protocol).

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:22

servies

Veni Vidi Servici

ppl schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 21:50:
[...]

Als je alleen de NAS aan je UPS wil hangen heb je aan een lokale UPS genoeg en kun je, zoals Synology al aangeeft, gewoon eentje kiezen uit de lijst die ze opgeven. Met een Google search en bijv. een blik in de modellen op de APC website (en natuurlijk ook die van de andere genoemde fabrikanten) moet dan wel een UPS gevonden kunnen worden lijkt mij.

Netwerk en SNMP UPS'en gebruik je alleen wanneer je meer dan 1 apparaat erop aansluit en een shutdown wil geven als de stroom wegvalt. De SNMP versie zal alles middels het SNMP protocol doen en de gewone netwerk versie via een ander protocol (vaak een merk-eigen proprietary protocol).
Bedenk wel dat bij een Netwerk en SNMP UPS de communicatie onderling ook wegvalt wanneer de stroom uitvalt en de switch niet op de UPS is aangesloten...

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 13:40

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik gebruik voor mijn servertje een simpele APC Back-UPS CS 350 . Die is aangesloten middels USB en op mijn servertje draait een apcupsd daemon die voorziet in de communicatie en automatisch uitschakelen. Werkt uitstekend en is gisteren nog van pas gekomen nadat een kortsluiting de stoppen omgooide. Server heeft zo'n 15 a 20 minuten door kunnen draaien en daarna zichzelf netjes afgesloten.

Dat is zo'n "lokale UPS" en hij staat op dit lijstje: http://forum.synology.com...erruptible_Power_Supplies (waar ik kom via de link die je zelf al geeft: http://www.synology.com/s...how.php?q_id=300&lang=nld )
Volgens die lijst heeft iemand anders met dezelfde Synology NAS succes met een UPS van CyberPower, ook verbonden middels USB voor zover ik kan zien. Wellicht is een Back-UPS of iets vergelijkbaars iets voor je?

[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 30-05-2013 12:27 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zelf heb ik deze op het oog voor gebruik met een Synology NAS. Niet duur en met USB aansluiting voor de NAS. Iets voor jou misschien? Ook een stuk goedkoper dan je nu hebt gekocht!

productreview: APC Back-UPS Power-Saving ES 8 outlet 700VA review door Philos31

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-11 13:14

DataGhost

iPL dev

Is het geen optie om een USB-serieel verloopkabeltje te gebruiken? Kan je 'm toch gewoon aan je NAS hangen.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:59
Kun je geen usb-to-serial converter gebruiken tesamen met de eerder genoemde apcupsd daemon?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Juist, en hoe configureer je dat via de web interface van die Synology?

Niet dus :) En dat betekend dingen op de commandline doen en het geeft je de garantie dat je dus iedere keer bij een update weer gezeik hebt. Niet aan beginnen :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Botsproefpop
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-12-2021
Dank voor de reacties! ;)
servies schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 11:55:
[...]

Bedenk wel dat bij een Netwerk en SNMP UPS de communicatie onderling ook wegvalt wanneer de stroom uitvalt en de switch niet op de UPS is aangesloten...
Exact, daarom zou ik op 't eerste gezicht ook een USB-aansluiting overwegen. Maar Het lijkt me toch geen probleem om te zorgen dat hij online kan blijven bij stroomuitval.

@Ultraman: Klinkt eigenlijk ook niet verkeerd. Wat is dan het echte verschil tussen dat en bijvoorbeeld pricewatch: APC Smart-UPS 750VA LCD 230V APC SMT750I? Die heb ik nu op het oog omdat hij via USB én netwerk kan, zodat ik eventueel nog m'n NAS zou kunnen verplaatsen en hij niet per se in de meterkast moet staan.

@Dataghost: Ik weet niet of er dan alsnog gecommuniceerd kan worden. Ik vrees van niet, eigenlijk!

• Ddevries
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 12:57
Misschien nog interessant leesvoer van het Synology forum: Een UPS voor je DS? ->een korte review van UPS APC BE700G-GR

Ik heb nu zo'n 1.5 jaar de UPS uit dat topic in mijn meterkast staan. Krijg een mailtje van de NAS bij stroomuitval en als de accu bijna leeg is, sluit de NAS netjes af.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

servies schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 11:55:
Het lijkt mij logisch dat je er in dat geval voor zorgt dat de hele keten achter een ups komt te zitten omdat je anders de boel geen shutdown kunt geven. In dit geval is dat allemaal niet van toepassing omdat er maar 1 apparaat aangesloten hoeft te worden.
Pagina: 1