Warmte hoopt zich op in kast, hoe airflow te verbeteren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipvD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09 06:08

PhilipvD

Ondertiteld

Topicstarter
Dag Tweakers,

Eerst maar even een afbeelding van mijn situatie:
Afbeeldingslocatie: http://www.gamerzz.nl/dump/PC.png

De CPU koeler zuigt koude lucht aan door de gaatjes aan de achterkant van de behuizing, die lucht wordt door het koelblok geblazen en blijft daarachter dus 'hangen'. De voeding zit linksboven en zuigt aan de onderkant ook lucht aan die uitgeblazen wordt aan de achterkant. Tijdens webbrowsen e.d. niet zo'n probleem, maar ik maak me een beetje zorgen om de situatie tijdens het gamen. :o

Gegevens:
Temperatuur van de kamer waar de pc staat is op het moment van meten 20 graden.

Idle CPU temp.: 36 graden
Idle behuizing temp.: 33 graden

Load CPU temp.: 62 graden
Load behuizing temp.: 50 graden

De behuizing wordt rondom erg warm tijdens het spelen van een game, die CPU temperatuur is volgens mij niet eens zo slecht maar ben er van verzekerd dat die temperatuur in de kast zelf nog best gereduceerd kan worden. Misschien maak ik me zorgen om niks, maar ik vond 50 graden wel erg warm.

Wat ik zelf heb bedacht:
De CPU koeler omdraaien zodat deze lucht aanzuigt vanuit de kast en deze uitblaast aan de achterkant. Dat wil ik sowieso wel gaan proberen, wellicht dat het helpt..

Maar omdat ik niet zoveel ervaring heb wat betreft airflow en het koel houden van de pc vroeg ik me af of jullie misschien nog meer ideeen hebben om de boel koel te houden? Plaatsen van een in- en/of outtake fan misschien? Mijn voornamelijke doel is om de temperaturen en de geluidproductie beiden op een acceptabel niveau te houden tijdens het spelen van een game. :)

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-10 22:58
Draai je CPU koeler om en laat hem naar buiten blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
En wat casefans te installeren...

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

eens met beide reacties.
Cooling FAQ

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 19:38

Axon

Dikke tetten

Vind je het gek? Je blaast de warme lucht van de processor terug in de kast, en deze kan nergens weg. De fan aan de voorkant zuigt juist koude lucht aan, en voert dus geen warme lucht af.

Zoals eerder gezegt, draai je CPU koeler eens om. Je zal als goed is een groot verschil merken qua temperaturen :)

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweako93
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-10 07:29

tweako93

Vaak bu'j te bange!

Koop gewoon een fatsoenlijke kast...
Goede hardware verdient een goede kast.
Vind je videokaart ook leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

tweako93 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 13:20:
Koop gewoon een fatsoenlijke kast...
Goede hardware verdient een goede kast.
Vind je videokaart ook leuker
Dus ipv een 2 tal case fans a 9 euro de stuk en zijn koelblok draaien( fan )

zeg jij gewoon acht doe een nieuwe kast?

Ontopic: Die fan op het blok.. die blaast toch al ipv zuigen? aangezien je van de warmte afwil dus dan is deze montage al correct.,,?
8)7

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

in deze opstelling kan de fan beter de lucht door het blok heen zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 15:54
Mja, je ziet duidelijk aan de constructie dat dit geen kwaliteitskast is. (dun metaal, 80mm casefan opening achteraan zelfs het design is uber standaard)
Waarschijnlijk ergens een besparing geweest, je kan echter al een heel goede case vinden voor 40-50 euro.
Dan heeft alles wat meer plaats, zitten meestal ook enkele ventilatoren bij, en is waarschijnlijk nog een pak steviger.

Ja enkele extra casefans zouden al helpen (achteraan 80 mm uit laten blazen, eventueel vooraan wat er nog in past)
De CPU koeler ook omdraaien dat die van voor naar achter blaast.
De ventilator op de koeler omdraaien gaat niet gaan denk ik. Als ik het zo zie, is het een speciaal model dat maar op 1 manier gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

je kunt het hele blok wel 180 graden draaien.

meestal is de kast hetgene waar het meeste geld aan word uit gegeven (in verhouding). en als je het in eerste instantie niet nodig hebt, waarom wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 14:45:
[...]

Nee dat is verre van een correcte montage. :+

Je zuigt dan aan de achterkant koudere lucht aan die in botsing komt met de lucht die (als het goed is!!) aan de voorkant naar binnen wordt geblazen.
Deze 'oceaanstromingen' ontmoeten elkaar zeg "in het midden" en daar treedt dan dus een totaal ongewenste depressie op. 8)

Alle lucht in je pc moet als het ware een eenrichtingsstraat doorlopen, botsende luchtstromingen zijn niet bepaald handig en je genereert er lokaal hangende wervelingen van lucht mee op, die wél storen, maar verder amper iets zullen koelen.

Warme lucht stijgt op, koude lucht daalt.
Denk dit basis plaatje even goed door en je snapt alle logica van een gezonde en vooral werkende airflow. ;)

Koude lucht aan de voorkant naar binnen, liefst laag.
Warme lucht hoog en van achteren de kast weer uit.
En vooral geen extra tegendraadse luchtstromen introduceren.
Je kunt wel fan's plaatsen die de lucht dezelfde favoriete kant uitjagen, dát is prima.

Hoe hoger de luchtstroom in de behuizing is, hoe beter die in principe zijn koelende ding kan doen.
Het zijn vooral onze oren die dit principe van hoge luchtsnelheid enigszins temperen, want een hoge luchtstroming betekent per definitie veel lawaai. ;)
Ja dat snapte ik ook wel.. maar als ik NU het koel blok zie zitten.. en deze "vergelijk " met een liggende op je cpu.. dan nam, ik aan dat hij dus de luchtniet aanzoog en door het blok heen jaagt maar juist lucht door het blok heen trekt om vervolgens naar buiten te duwen.

Maar hoogstwaarschijnlijk , bijna wel zeker zal ik het wel aan het verkeerde eind hebben. 8)7

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

de fan drukt de lucht door het blok heen.

wat ik me afvraag: waarom heeft de TS nog niet gereageerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-10 14:39

player-x

Disruptive by design

Koop gewoon een BitFenix Merc Alpha en je bent klaar voor onder de 40 euro, en heb je een goede kast, zeker voor zijn geld.

Je huidige kast ziet er redelijk antiek uit.

[ Voor 11% gewijzigd door player-x op 30-05-2013 19:49 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thamell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-10 18:31
Ik snap niet waarom TS in één keer een nieuwe kast moet, terwijl zijn cpu-temps prima zijn. Behuizingtemperatuur is met 50 graden ook niets om je zorgen om te maken.

Mocht er al iets verandert moeten worden, draai de CPU fan, zodat hij naar achteren blaast en plaats een passende casefan die de overige lucht naar buiten blaast. Hiermee ben je met minder dan 10 euro en een klein beetje moeite klaar.

Adviezen zoals: "koop gewoon een ..." vind ik in dit geval onnodig en geen antwoord op de vraag van de TS.

Speelt graag

Pagina: 1