Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Suggestie m.b.t. game reviews

Pagina: 1
Acties:

• Schnoop
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-09 21:03
Beste Redactie,

Sinds een aantal maanden begin ik me wat vaker te storen aan de reviews welke op tweakers gegeven wordt. In het algemeen komt het er op neer dat ik het vaak alles behalve eens ben met de eindscore en hoe jullie daar bij gekomen zijn.
Ik weet reviews altijd subjectief zijn er dat er om die reden natuurlijk verschil van mening kan ontstaat. Ik heb me dan ook voorgenomen om in deze thread niet te klagen over specifieke reviews maar eerder om een suggestie te geven wat volgens mij hiervoor een oplossing kan zijn.

Momenteel worden er naast het cijfer al positieve en negatieve dingen van het spel opgemerkt, ik vind dit persoonlijk al veel "handiger" als het daadwerkelijke cijfer. Maar nu kom het: Waarom gebruiken jullie niet de zelfde review-format als bij de product-reviews (welke tweakers maken)?
Ik neem even een voorbeeld game waar ik toevallig een review voor geschreven heb: Far Cry 3.
Tweakers.net review
Mijn review

Ik vind de manier waarop de conclusie naar voren komt in mijn review beter (niet inhoudelijk uiteraard). Dit kom voornamelijk door de cijfer waardering. Deze zijn in sub-categoriën verdeeld en daarnaast is het een waardering van 1 t/m 5. Wellicht dat wat extra subcategoriën zoals "Singplayer/Multiplayer" nog fijner waren geweest, maar het gaat om het idee.

Ik vermoed dat als tweakers.net een zelfde methode gebruikte om games te beoordeling in jullie reviews dat veel meer gebruikers zich kunnen vinden in de eindbeoordeling. Dit zal veelal gebeuren doordat je met een waardering van 1 t/m 5 werkt en hierdoor de verschillen "minder" hard zichtbaar zijn. Daarnaast zullen ook de subcategoriën ervoor zorgen dat mensen zich meer vinden in jullie review.

Om een idee te geven. Uit bovenstaande reviews kun je opmaken dat ik het niet helemaal eens ben met de eindbeoordeling van Far Cry 3 door Tweakers.
Stel nu dat jullie geen cijferwaardering hadden gegeven maar de zelfde sterrren wardering. Ik vermoed dat deze er ongeveer zo uit zou zien:
AlgemeenAfbeeldingslocatie: http://puu.sh/33AD5.png
PrestatiesAfbeeldingslocatie: http://puu.sh/33ADi.png
ReplaywaardeAfbeeldingslocatie: http://puu.sh/33ADi.png
StabiliteitAfbeeldingslocatie: http://puu.sh/33AD5.png
PrijsAfbeeldingslocatie: http://puu.sh/33AD5.png
GameplayAfbeeldingslocatie: http://puu.sh/33AD5.png
BeeldAfbeeldingslocatie: http://puu.sh/33AD5.png
GeluidAfbeeldingslocatie: http://puu.sh/33AD5.png
BesturingAfbeeldingslocatie: http://puu.sh/33ADi.png
MultiplayerNiet getest

Zulk oordeel zou natuurlijk vertaald in een cijfer ongeveer een 9-9.5 zijn. Ikzelf zou deze waardering echter gevoelsmatig al beter vinden passen als de 9.5 die daadwerkelijk gegeven is. Niet alleen omdat de verschillen kleiner lijken maar ook vanwege het duidelijk aangeven dat de multiplayer niet getest is.

Wellicht dus een idee om jullie eigen reviews ook wat meer richting de "product reviews" te stylen. Niet alleen geeft je in een blik precies de sterke/zwakke kanten van een spel weer maar ook vermijd je denk ik op deze wijze veel discussie over de eindscore.

• Tweakjur
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-11 14:56

Tweakjur

Redacteur
Zoals vaker gezegd: we hebben bij Tweakers vaak gekeken naar andere opties. Naar onze mening zijn games te divers om in één specifiek stramien gegoten te worden. Neem een game als Football Manager: hoeveel sterren geef je die op beeld? Het is een statisch geheel met simpele graphics, maar wel met insane veel diepgang.

Een cijfer is niet de optelsom van plussen en minnen. Of eigenlijk: wel een optelsom, maar de plussen en minnen wegen lang niet allemaal even zwaar. Bij Far Cry 3 telt Beeld veel zwaarder mee dan bij Football Manager. Hoe ga je dat verschil aangeven in je sterrensysteem?

Een deel van het beoordelen van een game moet je niet willen rationaliseren. Ik kan enórm genieten van een game waar zomaar 3 of 4 dingen mee mis kunnen zijn. Wat is dan de boodschap waar het om gaat? Er zijn vier feitelijke dingen keihard niet in orde, of: ik heb de game in een ruk uitgespeeld want ik vond em geweldig? Zo'n combinatie komt vaker voor dan je denkt. Stel dat ik in zo'n geval op vier afzonderlijke punten max. 2 of 3 sterren kon geven. Dan kom je op een eindbeoordeling van een 6je uit, terwijl de game gevoelsmatig een 8 of hoger verdient. Naar mijn mening ga je dan volledig de mist in.

Anders dan de meeste objecten die we bij Tweakers reviewen is een game een object dat puur en alleen dient voor vermaak, en vermaak valt niet op een feitelijke manier te meten. Neem een telefoon: die moet lang mee gaan, snel zijn, veel opties hebben. Dat zijn feiten die je eenvoudig kunt waarnemen/testen. De hoofdvraag bij een game: is het leuk? Je kunt de aspecten die voor je gevoel het belangrijkst zijn in het beantwoorden van die vraag wel apart benoemen, maar een puntsgewijze beoordelijk leidt lang niet altijd naar hetzelfde eindstation.

De hamvraag van deze discussie is dus: wat is de 'juiste' conclusie":
A: het algemene gevoel dat je overhoudt aan het spelen van een game.
B: de som van de delen.

Ik kies duidelijk voor A. Als ik een game in een ruk heb uitgespeeld en een fantastisch verhaal voor mn kiezen heb gehad (fcitief voorbeeld overigens) in een game met een ruk-multiplayer en daardoor geen enkele herspeelwaarde, met bovendien vrij matige graphics en wie weet nog wat bugs her en der, dan kan het zijn dat ik het als geheel nog steeds een 8 of 8,5 waard vind. Is het het beste verhaal/plot ooit, dan misschien zelfs nog wel een 9. Maar hoe geef je dat beeld weer in de vorm die jij nu gebruikt?

Los daarvan vind ik de stijl overigens wel mooi, en het zou voor Tweakers vast ook marketingvoordelen hebben als wij netjes de stijl van de andere reviews zouden gaan gebruiken. Ik vind die scorekaart absoluut mooier dan hoe onze conclusiepagina er nu uit ziet, maar nogmaals: voor mij werkt het niet. Ik kan op die manier mijn mening over een game niet juist weergeven. Dat jouw manier wellicht 'veiliger' is en minder discussie over de beoordelingen oplevert... Ja, dat is misschien wel zo, maar dat is volgens mij niet het belangrijkste bij het bepalen op welke manier je een beoordeling opschrijft. Discussie, lezers die het niet met cijfers eens zijn: het hoort erbij. Ik vind het vaak ook wel leuk juist. Grappig om te zien hoe andere mensen dingen uit een game op een andere manier interpreteren. En lezers krijgen op die manier ook meerdere meningen over een game te lezen, als ze de reacties ook lezen. Dan krijg je volgens mij een completer beeld dan wanneer wij een veiligere mening verkondigen en er geen discussie ontstaat.

Dan nog aangaande de tekst zelf(een beetje 'besides the point' maar ik wil het toch even aanstippen): ik ben tegenstander van een review die opgebouwd is uit losse punten (graphics, sound, gameplay, etc). Het tijdperk dat een review diende als voornaamste informatiebron en leidend was voor het koopgedrag van de consument is allang voorbij. Mede daarom is het juist belangrijk dat de review zélf ook leuk is om te lezen.

Volgens mij lezen de meeste mensen game-review omdat ze zichzelf lekker maken voor een nieuwe game, of om simpelweg te lezen over een onderwerp waarin ze geinteresseerd zijn (games). De groep die een review alleen leest op te bepalen of een game wel of niet gekocht moet worden neemt volgens mij heel snel af. Een puntsgewijze opsomming vind ik niet leuk om te lezen.

Afsluitend.. ik sluit helemaal niet uit dat we in de toekomst alsnog wel eens een experiment gaan doen met een dergelijke scorekaart. Zoals gezegd: ik vind het er mooi uit zien. Nu, in de huidige vorm, werkt het voor game-reviews niet. Maar wie weet verandert dat nog wel eens. Het onderwerp komt minstens eens per jaar over tafel. Wie weet dat het er in de toekomst een keer niet vanaf geschoven wordt ;).

(was voorheen JJJur, nickchange 4-8-2014)

• Schnoop
Persoonlijk ben ik het niet geheel eens met jouw mening in deze. Het is niet mijn inentie om een wellus/nietus discussie te starten maar ik wil toch even een reactie geven op jouw verhaal.
Dat er gekozen is, en het wellicht zo blijft voor de huidige manier heb ik verder ook geen moeite mee. Ik vind het wel jammer. Ik ben namelijk wel zo'n persoon welke games koopt vanwege de review. Ik kan zo ook nog wel een aantal vrienden van me noemen die dat ook doen. Helaas heb ik ondervonden bij bijv. Far Cry dat dit niet altijd de juiste veronderstelling is. Waar jullie laaiend enthousiast over deze game waren was ik dit in mindere maten.
JJJur schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:09:
Een cijfer is niet de optelsom van plussen en minnen. Of eigenlijk: wel een optelsom, maar de plussen en minnen wegen lang niet allemaal even zwaar. Bij Far Cry 3 telt Beeld veel zwaarder mee dan bij Football Manager. Hoe ga je dat verschil aangeven in je sterrensysteem?
Het doel van het sterretjes systeem is niet om een "gemiddelde ster" te vinden, of een "gemiddeld cijfer". Als je Football manager in vergelijking tot andere football-managers een goed beeld vindt hebben mag dit toch best 4 of 5 sterren waard zijn? Er zal niemand zijn die hier bezwaar tegen heeft. Afgezien daarvan kan er net als nu toch ook besloten worden om desnoods het beeld niet te waarderen. En ook al doe je het wel, zonder "eindcijfer" maakt het toch niks uit.
Het tijdperk dat een review diende als voornaamste informatiebron en leidend was voor het koopgedrag van de consument is allang voorbij. Mede daarom is het juist belangrijk dat de review zélf ook leuk is om te lezen.
Ik vind dat je hier een wel heel grote veronderstelling maakt. En stel dat van alle lezers die de review lezen er maar één is die het wel of niet kopen laat afhangen van de review, wat is het nu dan nog van het plaatsen van een score? Zou je dan niet 100 keer beter af zijn met een conclusie i.p.v. een eindoordeel alszijnde cijfer.
De hamvraag van deze discussie is dus: wat is de 'juiste' conclusie":
A: het algemene gevoel dat je overhoudt aan het spelen van een game.
B: de som van de delen.
Dit is niet wat ik met mijn eerste post bedoelde. Ik bedoelde juist de delen, helemaal niet de som. Het beste zou zijn:
C: Het algemene gevoel dat je overhoudt aan het spelen van een game + een beoordeling op de delen.

Op deze manier wordt er naar mijn idee beter uitgelegd wat de sterke en de minder sterke kanten van een game zijn EN kan je alsnog je gevoel verwerken in je review.

• Tweakjur
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-11 14:56

Tweakjur

Redacteur
Schnoop schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 15:20:
Dit is niet wat ik met mijn eerste post bedoelde. Ik bedoelde juist de delen, helemaal niet de som. Het beste zou zijn:
C: Het algemene gevoel dat je overhoudt aan het spelen van een game + een beoordeling op de delen.

Op deze manier wordt er naar mijn idee beter uitgelegd wat de sterke en de minder sterke kanten van een game zijn EN kan je alsnog je gevoel verwerken in je review.
Okay. Dat is interessant. Dus je geeft geen algemeen cijfer meer, maar alleen een apart 'cijfer' per onderdeel? Toevallig hebben we binnenkort weer games-overleg. Ik neem het idee mee.

Overigens: een categorie de ene keer wel, de andere keer niet beoordelen vind ik dan weer niet werken. Als je voor een scorekaart gaat, heb je een scorekaart nodig die je altijd kunt toepassen. We hebben ook over variabele onderdelen al eens gesproken, maar dat werkt naar onze mening niet goed genoeg.

En wat de functie van reviews betreft.. daar kun je inderdaad over discussiëren. Zelf las ik ze vroeger voornamelijk ter vermaak en wist ik vaak al wel welke games ik wel en niet wilde hebben, maar wie weet ligt dat voor sommige mensen inderdaad anders. Excuus voor de snelle conclusie. Doel was overigens vooral om aan te geven dat een goede, leuke tekst minstens zo belangrijk vindt als een goede beoordeling van het spel. Maar mensen die daar wel behoefte aan hebben moeten dan natuurlijk nog steeds wel kunnen vinden, anders kun je net zo goed een boek gaan lezen ;).

(was voorheen JJJur, nickchange 4-8-2014)

• Schnoop
Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst! En bedankt voor het luisteren =).

Ik ben het overigens wel compleet mee eens dat de wellicht voornaamste reden van een review het leesplezier moet zijn.