• FloggingHank
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-07-2025
Best allemaal,

Ik heb nu sinds enkele weken een vervelend probleem met mn pc. Hij valt namelijk op bepaalde momenten gewoon ineens uit. Het beeld wordt zwart en de computer reset zichzelf. Vervolgens is er in de event viewer niets anders te vinden dan Event 41- Kernel Power (unexpected shutdown).

Het rare is dat de pc spontaan uitvalt. Al zijn er 2 situaties waarbij het vrijwel altijd gebeurd:
HD video op youtube kijken in fullscreen (na enkele minuten)
1080 video op mn pc kijken (game of thrones ofzo)

Maar er zijn ook momenten geweest dat de pc gewoon random uitvalt of het juist gewoon blijft doen.

Ik dacht eerst zelf dat het wellicht lag aan mn videokaart maar bijv far cry 3 kan ik probleemloos spelen.

Heeft een van jullie enig idee hoe ik erachter kan komen wat er precies mis is?

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 16:31
als het echt een spontane reset is zoals de eventviewer aangeeft, heb je hier te maken met een hardware probleem.
Normaliter komt dit naar boven bij zware belasting, maar je geeft aan dat farcry 3 prima speelbaar is.
Wat ik nog kan bedenken is dat farcry geen zware cpu load genereert en je video's wel door de cpu worden afgehandeld wat best zwaar kan zijn.

Draai daarnaast ook eens een memtest.

Wat ook vaak voorkomt is een brakke voeding.

Wat zijn je specs?

• FloggingHank
hey, tnx voor je reply.

Hoe doe ik precies een memtest? welke software kan ik downen? (nog nooit gedaan)

Mn specs zijn:

CPU: AMD Phenom II X4 955 (4x 3200 MHz) HD2A48
Moederbord: Asus M4A89GTD PRO (AMD 890GX) GDEA14
Videokaart: ATI Radeon HD5850 (met als het goed is 1gb ddr5)
geheugen: 4gb DDR3

is dit voldoende info?

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 16:31
Ik vermoed dat dit ook wel ergens in de faq staat. Normaliter op memtest.org, maar zo te zien is deze website (tijdelijk) down.
Een handige tool-verzamel-cd kun je hier downloaden waar deze ook op staat:
http://www.ultimatebootcd.com/

Wat voor voeding heb je?

• FloggingHank
hey, zojuist de memtest gedaan maar aan het einde zei ie iets in de trant van "pass complete, no errors, press escape to continue". Dus das goed neem ik aan.

Mn voeding is een Silent Pro M 600W (600 Watt)

[ Voor 3% gewijzigd door FloggingHank op 29-05-2013 12:10 ]

• FloggingHank
Iemand ervaringen hiermee? Heb zelf geen idee waar ik moet kijken en kan het ook niet constant genoeg reproduceren om er mee terug te gaan naar alternate

• thibai
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-11-2025
Als je het probleem zelf wil oplossen zonder hem terug te sturen zal je zelf wat opzoekwerk moeten doen.
Zoals elke it'er is de 1ste stap deze foutmelding met google op te zoeken.

Daarmee kwam ik op deze link uit Windows Kernel event ID 41 error "The system has rebooted without cleanly shutting down first" in Windows 7 or Windows Server 2008 R2

Dit zal je allemaal eens moeten doornemen en kijken wat het resultaat hiervan is.

• FloggingHank
hey, dat artikel had ik inderdaad ook al gevonden maar word ik helaas niet veel wijzer van. Ik dacht zelf ook dat het met mn cpu te maken had maar dat kna ik denk ik uitsluiten na de memtest, of niet? En mn videokaart doet het ook gewoon prima als ik far cry 3 ofzo speel...

Heb echt geen idee waarom dit gebeurd. Het gebeurd in ieder geval vaak tijdens het afspelen van flash filmpjes

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Wat zijn je temperaturen ? draai eens HWmonitor

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• FloggingHank
@andromeda2000

O dan heb ik het programma verkeerd begrepen denk ik. Hij begon direct met (wat ik dacht) testen en dat duurde minuutje of 5-10 ofzo, maar dat zal dan wel wat anders geweest zijn. Kun je me uitleggen wat ik precies moet selecteren?

@pm1
mn CPU is 48 graden en mn moederbord 30 graden en mn videokaart cores ong 50 graden.

Toen ik hem weer wilde laten vastlopen (wat uiteraard nu niet lukte, zal je altijd zien) werd mn cpu 54 graden en de videokaart cores werden 58 graden. mn moederbord veranderde niet veel.

• Chrisz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-02 22:49
Dit probleem heb ik ook wel eens gehad, toen had ik een Cooler Master Silent Pro Gold 1000W.
Toen deze vervangen voor mijn oude voeding en het probleem was weg.
Toen voor een Corsair AX850 gegaan en nooit meer problemen gehad.

Het probleem ontstond bij mij na een half uurtje gamen, dan startte mijn PC spontaan opnieuw op.

Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1

• FloggingHank
hoi Xitro, dat is interessant om te horen. Ik heb helaas geen extra voeding liggen oid. is er een manier waarop ik het zou kunnen testen? 600 w is overigens wel voldoende toch?

Verwijderd

Een vriend van mij heeft ook dit probleem gehad, aleen met video content,
in games en met 3dmark niks geen problemen. 8)7
Het probleem was zijn videokaart "nvidia 8800gtx"
Kaart vervangen en de problemen waren opgelost.

Dus probeer indien mogelijk eens een andere videokaart.

• Chrisz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-02 22:49
FloggingHank schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 10:27:
hoi Xitro, dat is interessant om te horen. Ik heb helaas geen extra voeding liggen oid. is er een manier waarop ik het zou kunnen testen? 600 w is overigens wel voldoende toch?
600 Watt moet meer dan voldoende zijn, ik heb een zwaardere CPU/GPU en nog is de 850Watt wat ik heb zwaar overkill.

Helaas is er geen andere manier om het te testen behalve onderdelen vervangen en kijken of dit het probleem oplost. Grote kans dat het de voeding is, kan echter ook de videokaart zijn zoals je ook in de reactie hierboven ziet. Als je die wel hebt liggen, is dat natuurlijk makkelijker om het mee uit te sluiten.

Het vervelende is dat het zelfs ook nog het moederbord kan zijn. Echter acht ik de kans hiervan redelijk klein.
Het geheugen lijkt me in dit geval niet de boosdoener, als er geheugen problemen optreden krijg je meestal gewoon een blue screen.

[ Voor 14% gewijzigd door Chrisz op 30-05-2013 13:12 ]

Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1

Pagina: 1