Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Static Don
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-05 11:12
Hallo Tweakers,

Gisteravond heb ik geprobeerd om een SSD te vervangen voor mijn HDD in mijn laptop. Het omzetten van schijf was geen probleem. Alleen het installeren van Windows 8 lukt niet.
De SSD is geformateerd (Crucial M4 128GB) en heeft nu zelfs geen partitie meer.
De eerste melding die ik al kreeg was een foutmelding over MBR partition.

Dit heb ik even opgezocht bij Wikipedia (Wikipedia: Master boot record)
Heel veel wijzer werd ik er helaas niet van.

Daarna heb ik de partitie verwijderd, in poging tot dat hij de SSD op een goede manier zal formateren. Nu krijgt hij echter de melding dat ik niet eens een partitie kan aanmaken?

Mijn vraag aan jullie is of iemand hier bekend mee is, of dat iemand weet wat ik in deze situatie kan doen.

Mijn laptop
Asus N56VZ-S4195H
Processor: i7 3610QM
Moederbord: Intel 76HM

Alvast bedankt voor een reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:50

Eagle Creek

Breathing security

Je bericht bevat veel tekst maar weinig concrete informatie als ik eerlijk ben.

Je start de installatie van Windows 8 op. En dan?
Wanneer krijg je foutmeldingen en welke foutmeldingen zijn dit dan exact?

Normaliter kun je formatteren en partities aanmaken vanuit de set-up.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Static Don
Voor de duidelijkheid.

Mijn SSD is helemaal leeg.
Ik stop een bootable Windows 8 installatie DVD in de DVD-speler.
Het installatieproces van Windows 8 gaat van start.

Op het moment dat ik een partitie kan selecteren geeft hij de foutmelding dat ik Windows niet kan installeren op mijn SSD. Dit ligt aan vorm van partitie (Windows kan niet geïnstalleerd worden op een MBR-partition).
Windows komt met de melding dat ik een GPT-partition nodig heb. Alleen weet ik nu niet hoe en wat ik nu moet doen om het werkend te krijgen.

De exacte foutmelding weet ik zo niet. (ben nu op het werk en laptop ligt thuis)

Ik kom dus niet verder dan het scherm waar ik de partitie kan selecteren voor de installatie.

Hopelijk bied ik nu concretere informatie over het probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Static Don op 29-05-2013 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:02
Heb je een moederbord met UEFI? Dan moet je namelijk zorgen dat ook daadwerkelijk de DVD wordt geboot in legacy mode (gezien je SSD met MBR is gepartioneerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:10
Het probleem zal eerder zijn dat Secure Boot aanstaat of Legacy Boot (BIOS Emulation) uitstaat, gezien de meeste UEFI bios de mogelijkheid hebben om zowel als UEFI als legacy te booten. In legacy kan Windows gewoon MBR op een SSD aanmaken (en anders kan je met diskpart in command line modus de ssd cleanen en MBR maken).

diskpart
list disk
select disk *

waar * het nr. van de ssd is die wordt aangegeven in list disk
clean

En je hebt dan gewoon in ssd in RAW formaat die zowel MBR als GPT gemaakt kan worden, afhankelijk van of je in UEFI modus opstart of legacy modus (BIOS Emulation) en of je secure boot aan hebt staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Starke op 29-05-2013 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Static Don
Door middel de SSD aan een ander apparaat te hangen en hem via deze manier volledig te formateren is het gelukt.

Blijkbaar heeft het Windows installatieproces niet de gehele SSD geformateerd. En waarschijnlijk zat er dan nog een Secure Boot op zoals eerder hier vermeld.
Het is me nu gelukt en ik ben bezig met het installeren van Windows 8.

Bedankt voor de informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPanda
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-05 16:21
Even securedboot en fastboot uitzetten in de bios Windows 8 instellingen>bios of iets dergelijks

Mijn naam is niet Peter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 22:05
PeterPanda schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 13:28:
Even securedboot en fastboot uitzetten in de bios Windows 8 instellingen>bios of iets dergelijks
Secureboot en fastboot zijn 2 compleet verschillende zaken welke op een ander niveau afgehandeld worden.

Overbodig om verder nog te zeggen (TS heeft het probleem al opgelost) maar je had je SSD niet in een andere machine hoeven te hangen om diskpart te starten, tijdens de Windows setup kan je namelijk SHIFT + F10 drukken om een command prompt te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:10
Killah_Priest schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:37:
[...]

Secureboot en fastboot zijn 2 compleet verschillende zaken welke op een ander niveau afgehandeld worden.

Overbodig om verder nog te zeggen (TS heeft het probleem al opgelost) maar je had je SSD niet in een andere machine hoeven te hangen om diskpart te starten, tijdens de Windows setup kan je namelijk SHIFT + F10 drukken om een command prompt te openen.
Deels mee eens.

Secureboot is inderdaad iets wat het OS gebruikt wordt voor extra veiligheid (bootloaders & drivers moeten gesigned zijn). UEFI is hiervoor nodig.

Fastboot (& Ultra-Fastboot) zijn mogelijkheden om de UEFI praktisch over te slaan tijdens het opstarten om het opstarten van het besturingssysteem zo snel mogelijk te laten verlopen. Zoals er staat is UEFI hiervoor ook nodig.

Dus ja verschil ertussen is er wel, de 1 wordt afgehandeld door UEFI zelf en het ander door het besturingssysteem, maar voor beide moet het besturingssysteem in UEFI (modus) zijn geïnstalleerd om er voordeel uit te halen (Fastboot & Ultra-Fastboot) of te kunnen installeren (Secure Boot). Verder is zoals bekend secure boot ook alleen te gebruiken met Windows 8 (en Linux distributies maar we zitten hier niet op Linux forum).

Maar zoals gezegd is het probleem al opgelost dit is alleen misschien een beetje leuke informatie voor wie er interesse in heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Heb je 2 harddisks? Ik kon Win8 niet installeren met een 2e harddisk erin.
Pagina: 1