Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Random reboots zonder foutmeldingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit al een tijdje te prutsen met mijn PC omdat ie het leuk vind om random te rebooten. Dan ben je 30min tot uren bezig en dan valt de PC uit en start vervolgens weer op. In Windows is niets te vinden in de eventviewers ook geen memorydump files. Enige wat ik terug vind is dat de PC onverwachts is afgesloten. Maar verder geen errors en warnings in de eventviewer. Dus tast erg in het duister wat nu de dit issue veroorzaakt.

Temperaturen lijken allemaal in orde. Niets komt boven de 50 graden uit en het meeste zit grotendeel van de tijd onder de 40 graden.

Nu heb ik al wat dingen geprobeerd:
- Nieuwe Windows 7 instal
- Nieuwste BIOS versie geflashed
- Nieuwste drivers voor alles geïnstalleerd via de Asus site
- Voeding vervangen voor een zwaardere
- Videokaart vervangen (voor een MSI HD6670 die in mijn vorige systeem nooit problemen gaf)
- Harddisk en DVD los getrokken

Niets lijkt te helpen. Na het vervangen van de Videokaart leek het even goed te gaan. Heb het hele weekend zonder problemen de PC aangehad zonder reboots en een deel van de week erna ook niets meer gezien. Dus had al de videokaart de schuld gegeven en terug gebracht. Maar nu lijkt ie toch weer issues te geven ook met de HD6670.

Hebben jullie nog ideeën voor wat ik zou kunnen testen om er achter te komen wat er aan de hand is en of er eventueel nog hardware inzit wat kapot zou kunnen zijn en dit issue kan veroorzaken? Begin een beetje uit de ideeën te raken.

Systeem is denk ik een half jaartje oud met de volgende compontenten:
#Product
1Intel Core i5 3570K Boxed
1Asus P8Z77-M PRO
1Asus Radeon HD7850-DC2-2GD5
1Western Digital Green WD10EARS, 1TB
1Western Digital Green WD5000AADS, 500GB
1Fractal Design Define Mini
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)
1be quiet! Shadow Rock PRO SR1
1Corsair Vengeance LP Blue CML16GX3M4A1600C9B
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart
1OCZ Vertex 2 120GB
1OCZ ModXStream Pro 500W

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels al weer een tijd verder en nog steeds problemen.

Maar ik lijk wel wat dichter bij de boosdoener. Problemen verdwijnen na verloop van tijd als de PC maar lang genoeg aan de stroom heeft gehangen. Zodra ik maar een de stekker uit de PC heb getrokken dan gaan de problemen zich weer voordoen.

Gister weer issues met reboots en op een gegeven moment hele rare problemen met zelfs teksten dat overclock niet goed ging gelijk na het opstarten. Dat terwijl ik helemaal geen overclock heb gedaan. Maar snap er nog steeds weinig van. Want PC heeft op bepaalde momenten hele dagen aan gestaan en nergens last van. Dan ga ik gamen en heb ik binnen de genoemde tijd de random reboots te pakken.

Begin toch mijn moederbord te verdenken welke de problemen veroorzaakt. Vanavond een ander moederbord inbouwen en kijken wat dit doet en kijken of ik dan van de problemen af ben.

Hier nog mensen meer ervaring met dit soort problemen?

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Ik heb ooit vergelijkbare problemen gehad die werden veroorzaakt door een instabiele voeding. Alleen kreeg ik toen in de eventviewer wel verwijzingen naar problemen met de voeding. Maar goed, een voeding lenen om even mee te testen is wellicht makkelijker dan het moederboard vervangen.
Laat maar, ik zie nu dat je de voeding al hebt vervangen.

[ Voor 12% gewijzigd door enigmafan op 07-01-2014 11:45 . Reden: Overbodige woorden verwijderd ]

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik al eens gedaan en toen bleven de problemen met de random reboots. Ik zou het nog eens kunnen proberen, maar of dat een ander resultaat geeft.Een moederbord wisselen kost inderdaad wel even tijd maar dan kan ik ook die uitsluiten of daar de problemen inzitten of toch ergens anders in. Ik heb nog een moederbord liggen.

Zou een CPU dit soort gedrag kunnen veroorzaken?

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:04
Misschien kun je iets meer informatie geven over dat bericht van die overclock, aangezien dat nogal een vreemd bericht is. Aangezien dat over zaken als voltages e.d. gaat is het toch wel handig als je zeker weet dat er niks vreemds aan de hand is op dat gebied.

Geen custom instellingen in je bios gedaan?

Geen stroomuitval doordat je gewoon met je stoel een stekker er half uit trekt en weer d'r in tikt? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Het was een scherm net na het boot logo van het moederbord. Zoals deze http://images.pugetsystem...0842&width=800&height=800 (Niet mijn screenshot)

In de bios geen dingen gewijzigd en ook al eens geprobeerd om alles naar default te resetten maar dan blijven de problemen.

Normaal gesproken als dit gebeurt valt de PC uit en start dan vanzelf weer op en is er vaak niets aan de hand. Behalve dat Windows begint te klagen dat er niet netjes is afgesloten.

Echter die overclock error kwam na dat ik per ongeluk de aan-knop indrukte net na dat ie uitgevallen was. Heb in het verleden ook wel eens gehad dat ie dan helemaal niet meer start en ik de spanning er helemaal af moet halen en er vervolgens weer op om hem te kunnen laten opstarten. Als ik dit niet doe en de PC gewoon start(fans, hdds gaan draaien) maar verder gebeurt er niets meer alleen zwart scherm. Dit blijft ie dan volhouden.

Verder geen stroomuitval. Ik kan niet bij mijn stekkers :)

• Irwon
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:46
Uit het tweede bericht lijkt het op een probleem die onder andere sneller voordoet als je het systeem strest. Met welk programma heb je de temperaturen gecontroleerd?

Wat je kan proberen te doen is om OCCT of een ander programma om je computer te stressen. Met OCCT kun je een voeding test doen, hiermee test je de CPU en GPU op vol vermogen. Als de computer dan uitvalt verdenk ik de voeding.

Als je bijvoorbeeld alleen de CPU test uitvoert en als die dan crasht zou ik eens kijken naar moederbord of geheugen.

Ook zal ik eens kijken of het probleem zich ook voordoet met een Ubuntu live cd/usb. Zoja dan weet je zeker dat het een hardware probleem is en geen driver probleem bijvoorbeeld.

Als laatste kun je nog proberen de firmware van de ssd te upgraden, kans dat het hier aan ligt is heel klein maar het is het proberen waard. Let wel op dat je dit misschien op een andere computer moet proberen omdat halverwege het flashen van de firmware je niet wil dat je pc crasht.

Edit:
Driver problemen lijkt me ook sterk maar omdat het nog een redelijk nieuw moederbord is denk ik dat het misschien het proberen waard is. Als je er vanavond niet uitkomt, denk ik dat het inderdaad het moederbord is.

[ Voor 12% gewijzigd door Irwon op 07-01-2014 13:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb diverse temperatuur programma's gebruikt. HWinfo en ook programma van Asus zelf wat bij Moederbord geleverd wordt. In beide programma's zie ik geen te hoge temps. Zoals in de TS niets boven de 50 graden en meestal nog wel iets lager zo rond of net boven de 40.

Ik zal nog eens beginnen om OCCT eens te proberen om te kijken of daarmee kan veroorzaken en of ik daarin wat geks kan zien.

Driver probleem kan ik me niet zo voorstellen. Dan zou ik namelijk verwachten dat ik blauwe schermen krijg en toch wel events moet vinden. Daarbij heb ik in Windows gewijzigd dat ie niet mag rebooten na een error en dan zou ik een hangende pc verwachten of juist die blauwe schermen? Maar is nog wel een poging waard.

Vanavond eens wat dingen proberen voor ik mijn moederbord wissel.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Bij dit soort "onverklaarbare" reboots zou ik zeggen dat het probleem of bij de voeding ligt, of het moederbord. Ik heb ooit min of meer soortgelijke verschijnselen gehad, waarbij bleek dat mijn voeding niet meer al te best was en deze uiteindelijk ook mijn moederbord had gefrituurd. Uitvallen van de pc gebeurde soms tijdens (zware) load, soms in idle op de desktop/met browsen
Echter had ik daarbij ook dat de pc soms gewoon niet aan wilde. Geen idee of jij hier ook last van hebt gehad?

Zoals superman12 al aangeeft zou je eens OCCT kunnen proberen en diens stresstest kunnen draaien. Bij OCCT kan je direct ook de voltages in de gaten houden. Als deze extreem schommelen of afwijken kan dat wijzen op een defecte voeding.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-11 09:15

E-Rick

I love it :7

Heb je toevallig bol staande condensatoren op je moederbord?

Choose life

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:44

skoozie

SCSI

Condensatoren checken is inderdaad een goede, draai ook eens memtest86+ meedere runs.

Dat van die overclock heb ik ook aantal keer gehad toen ik met een spontaan uitvallend systeem zat. Bij mij was de oorzaak de 5000uur bug van een Crucial M4. Nadat dat opgelost was heb ik extra memory in mn pc gedaan en moest ik even spelen met de timings van het geheugen om het lekker te laten draaien. maar die overclock lijkt me meer een bijverschijnsel als een oorzaak.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Verwijderd

Topicstarter
E-Rick schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 13:35:
Heb je toevallig bol staande condensatoren op je moederbord?
Zou ik even naar moeten kijken. Zal ik ook even doen.
Moi_in_actie schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 13:34:
Bij dit soort "onverklaarbare" reboots zou ik zeggen dat het probleem of bij de voeding ligt, of het moederbord. Ik heb ooit min of meer soortgelijke verschijnselen gehad, waarbij bleek dat mijn voeding niet meer al te best was en deze uiteindelijk ook mijn moederbord had gefrituurd. Uitvallen van de pc gebeurde soms tijdens (zware) load, soms in idle op de desktop/met browsen
Echter had ik daarbij ook dat de pc soms gewoon niet aan wilde. Geen idee of jij hier ook last van hebt gehad?
Bij mij gebeurde het in het verleden ook tijdens diverse momenten. Dus ook gewoon bij lage loads zoals browsen en ook lage load met alleen streamen van films naar media player en ook tijdens idle. De laatste paar keer was het toevallig tijdens het gamen. Maar dan ook wisselt het wanneer het gebeurt. Speel voor namelijk World of Warcraft. Dan gebeurde het terwijl ik aan het wachten was maar gebeurde ook een aantal keer tijdens een 10 mans raid waar de PC iets zwaarder krijgt. Maar andere keren tijdens 40 man groups met nog veel zwaardere loads was er niets aan de hand.

PC wilde bij niet meer opstarten voornamelijk alleen zoals ik in een eerder bericht heb gezet als ik per ongeluk de power button ingedrukt had net na die was uitgevallen en zelf weer probeert te starten. Dan raakt ie helemaal de weg kwijt en eindigd het geheel in een zwart scherm zonder enig beeld. Maar doe ik dat niet en laat ik de PC zelf gewoon weer doorstarten is er niets aan de hand.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2014 15:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gister OCCT gedraaid om te kijken of daarin iets te zien is. Maar helaas. Spanningen blijven helemaal netjes nauwelijks verloop in je ziet bijvoorbeeld de 12V een beetje wisselen tussen 12,18 en 12,2V. Zelfde geld voor andere spanningen. Op de VCore spanningen na maar deze gaan omhoog door de turbo's dus volgens mij ook niets raars van 0,9V naar iets over de 1V.

Verder had ik tijdens de GPU testen wel een shutdown na 20 minuten. Maar geen logging van terug kunnen vinden wat er mis ging. Ook geen te hoge Temps. GPU was wel wat hoger maar zat stabiel op 60 graden. Voor de rest zat alles onder de 50 of zelfs ruim onder de 50.

Daarna gelijk nog een PSU test gedraaid en hierin niets gezien en ook geen reboots. Ook weer hetzelfde verhaal als hierboven bij de vorige test. CPU zat qua temps iets hoger maar zat zo rond de 55 graden. Nog steeds niets spannends volgens mij.

Later op de avond toch maar mijn Moederbord vervangen en de rest van de week eens kijken of het nog voorkomt of dat het nu beter gaat.

Je kunt beter hebben dat iets gewoon kapot is dan dit soort irritante problemen. Erg lastig om er achter te komen wat het is.

Edit:
Probleem lijkt gevonden. Het is het Moederbord welke de problemen geeft. Inmiddels het andere moederbord in mijn PC en daar geen problemen meer mee. Die blijft netjes draaien zonder de Random reboots.

Mijn Asus moederbord inmiddels dan ook langs gebracht bij Alternate en ook daar hebben ze de problemen geconstateerd. Dus moederbord is nu terug naar Asus voor reparatie of vervanging geen idee wat ze normaal doen. Gelukkig zat het bord nog in de garantie.

Nu maar even afwachten wanneer due terug komt kan helaas wel wat weekjes duren.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2014 11:45 ]

Pagina: 1