Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 18:42
http://nos.nl/artikel/511...oor-kamerleden-kenia.html
Keniaanse parlementsleden hebben zichzelf een fors salaris toegekend. Ondanks protesten hebben ze gestemd voor een salaris dat neerkomt op ruim 7700 euro per maand.
...
in Kenia is er veel ophef over de inkomens omdat een gemiddeld jaarsalaris in Kenia 1300 euro bedraagt.
...
Ook president Kenyatta had druk uitgeoefend op de parlementariërs om in te stemmen met de verlaging, maar hij heeft er geen beslissingsbevoegdheid over.
Hoe kan je als parlement dit verantwoorden tegenover je eigen volk? 8)7
Zoveel meer verdienen dan de modale werkende van Kenia.

Ben benieuwd wat er uit de rechtzaak komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kattapult
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-11-2021
€ 7700 * 12 maanden = € 92.400 per jaar. Dat is dus 71 keer zo veel.

In Nederland is het modale volgens mij € 32.500 per jaar. De Balkenende norm is dan 5,5 keer zoveel.

5,5 of 71 keer zo veel, dat scheelt nogal ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Wat ik me afvraag (en heb het helaas niet kunnen vinden): waarom heeft de president geen beslissingsbevoegdheid hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:35
kattapult schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 09:01:

In Nederland is het modale volgens mij € 32.500 per jaar. De Balkenende norm is dan 5,5 keer zoveel.

Anders gezegd: ze krijgen nu per maand 6x een gemiddeld jaarsalaris! Omgerekend naar de Nederlandse situatie zou dat een maandsalaris van €180.000,- euro zijn :o
Sneaky bastards...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Kamerleden verdienen niet de balkenendenorm* maar 102k. Modaal is 33k, dus drie keer zo veel.
pdebie schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 09:07:
Wat ik me afvraag (en heb het helaas niet kunnen vinden): waarom heeft de president geen beslissingsbevoegdheid hierover?
Omdat niet de president maar het parlement de baas is in een democratie? En het parlement zal, net als in Nederland, wel over haar eigen gang van zaken beslissen.

* Yup, aan elkaar, kleine letters ;)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:55
Bizar inderdaad.

"Omdat ze zo hard werken", haha kom op zeg :-) Waarschijnlijk werken er in Kenia veel mensen véél harder voor véél minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dit is toch typisch voor dat soort zandbak landen? De enige overheid is nog erger dan de ander, allemaal uit eigen belang en het volk kan barsten. Uiteindelijk komt het volk in opstand, komen er nieuwe overheden en flikken die hetzelfde kunstje weer.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
De_Bastaard schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 09:35:
Bizar inderdaad.

"Omdat ze zo hard werken", haha kom op zeg :-) Waarschijnlijk werken er in Kenia veel mensen véél harder voor véél minder geld.
Dat is een aanname, maar ik ga er vanuit dat ze per maand inderdaad niet 6x zoveel werk verrichten als Jan Modaal eeeeh Maluum Modaal. Uiteraard hebben ze wel wat verantwoordelijkheden, dus mag daar best wat extra's t.o.v. Maluum Modaal tegenover staan. Maar 6x is overdreven. Maar 72x is belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kenia. Nuff said.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-10 21:30
Toen ik in Nigeria was hoorde ik hetzelfde verhaal, sterker nog, volgens de persoon wat ik mee sprak verdiende Nigeriaanse senators het meest van de wereld. Of dat helemaal waar is weet ik niet, maar ze krijgen wel ongeveer 1,5 miljoen US dollar per jaar.

Even ter vergelijking, in 2010 ofzo hebben ze daar het minimumloon opgehoogd naar 120 dollar per maand, en dat stuitte toen op heel veel kritiek van de bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Er zijn gradaties in, maar zakkenvullers zijn van alle tijden en alle landen...

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Tja het blijven toch zoals eerder gezegd van die zandbak/bananenrepublieken. Ze leren er nooit echt van, als de ene regering omver geworpen wordt vanwege corruptie/zakkenvullerij, staat de volgende zakkenvullende partij al klaar.

[ Voor 7% gewijzigd door De_Bastaard op 29-05-2013 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Tsja, als je zelf kan stemmen over je eigen salaris kan het hard gaan...
EU doet dat ook aardig. Eigenlijk zouden salarissen van politici gewoon door het volk bepaald moeten worden, kijken wat we er echt voor over hebben. Een bonusstructuur zou wellicht leuk zijn: van elke euro die ze besparen (dus niet belastingen verhogen maar minder uitgeven!) 0,1% verdelen onder de politici. Ik wed dat het begrotingstekort direct weg is...

[ Voor 32% gewijzigd door RemcoDelft op 29-05-2013 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Zouden die salarissen van de EU Ambtenaren niet deze week door onze eigen Frans publiekelijk worden gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

pdebie schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 09:44:
[...]

Dat is een aanname, maar ik ga er vanuit dat ze per maand inderdaad niet 6x zoveel werk verrichten als Jan Modaal eeeeh Maluum Modaal. Uiteraard hebben ze wel wat verantwoordelijkheden, dus mag daar best wat extra's t.o.v. Maluum Modaal tegenover staan. Maar 6x is overdreven.
Die 1300 modaal is per jaar. Die 7700 is per maand. Niet 6x, maar 72x keer dus. De Balkenende norm in Nederland is ongeveer 6x modaal.

Overigens is het natuurlijk op zich heel logisch dat het parlement over zijn eigen salaris gaat. Wie anders? Het parlement is de hoogste macht in een rechtsstaat, en dat is in Nederland niet anders. Maar het is politiek best wel lastig om die salarissen te laten stijgen. Dat gebeurt dan ook meestal pas voor de volgende Kamer of het volgende kabinet.
RemcoDelft schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 09:54:
Eigenlijk zouden salarissen van politici gewoon door het volk bepaald moeten worden, kijken wat we er echt voor over hebben.
Het parlement wordt geacht het volk te vertegenwoordigen. Het volk gaat dus al over de salarissen van politici.

[ Voor 40% gewijzigd door ATS op 29-05-2013 12:07 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 09:54:
Eigenlijk zouden salarissen van politici gewoon door het volk bepaald moeten worden
Nee, dat zou het niet. De democratie is al veel te veel ten prooi gevallen aan populisme, dan zou dat echt de nekslag zijn. Eerst de verkeerde mensen kiezen en ze dan terugfluiten is niet de opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ATS schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 12:02:
[...]

Die 1300 modaal is per jaar. Die 7700 is per maand. Niet 6x, maar 72x keer dus.
eeh correct. Typo van mij. Even in de war met 6x zo hard werken en 72x salaris. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 12:54

Een modaal werkende verdient 45k fulltime. Modaal is iedereen inclusief bijstand/ww/AOW/pensioen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
45k? Mocht je willen.
Het bruto modaal inkomen is in 2012 op € 33.000 gesteld.

http://www.rijksoverheid....bruto-modaal-inkomen.html

http://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Werkende...

Dat is het grote verschil. Zie mijn post hier: Senor Sjon in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt" met CBS rugnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Is het grote verschil niet gemiddeld vs modaal?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
gemiddeld is over alles, modaal is (in statistiek) meest voorkomend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
kenneth schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:23:
Is het grote verschil niet gemiddeld vs modaal?
^^ Precies. Senor Sjon claimt ondertussen in meerdere topics dat het modaal inkomen 45k is. Dat is simpelweg niet waar. "Modaal inkomen" is een soort verzonnen definitie van het CBS. Wat mij betreft is het enige nut hiervan dat deze definitie al heel lang gebruikt wordt, en dus prima vergelijkbaar is.
Voor de volledigheid: het (wiskundig/statistisch) modaal inkomen (oftewel het inkomen dat het meest voorkomt) is 0 euro per jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Jup, dat claim ik. Vooral omdat 33.001 in de politiek vaak al als rijke weggezet wordt. Ik heb het met name over de werkenden, een beetje de vergeten groep in de samenleving. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Echt modaal werkt volgens mij ook niet zo heel goed (voor inkomens), tenzij je de populatie eerst gaat verdelen in blokken van, zeg, €1000 euro en dan gaat kijken welk van die ranges het vaakst voorkomt. Anders krijg je hele vreemde uitkomsten, zelfs als je 0 buiten beschouwing laat.

[ Voor 4% gewijzigd door ATS op 29-05-2013 14:40 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Senor Sjon schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:38:
Jup, dat claim ik. Vooral omdat 33.001 in de politiek vaak al als rijke weggezet wordt. Ik heb het met name over de werkenden, een beetje de vergeten groep in de samenleving. :+
Prima, maar noem het dan bij de juiste naam: gemiddeld inkomen. Dat voorkomt verwarring.

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 29-05-2013 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Senor Sjon schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:38:
Een gemiddelde is alleen niet hetzelfde als een modaal.

Edit: wat RemcoDelft in "Salaris parlementariërs Kenia" zegt dus.

We dwalen af trouwens. Het ging over Kenia.

[ Voor 17% gewijzigd door ATS op 29-05-2013 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het andere topic waar Remco op doelt is het huizentopic, bij uitstek bedoelt voor het inkomen van werkenden, aangezien je anders geen huis kan kopen. ;)

Klopt, cijfer wordt 'gedrukt' door uitkeringen en AOW. In principe zou dat modaal getal weer kunnen stijgen doordat er steeds meer AOWers met pensioen zijn, de generatie zonder pensioen is langzaam aan het uitsterven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

offtopic:
Gemiddeld is een waardeloos getal, ook in een huizentopic.

Gegeven inkomens in een dorp met tien inwoners die allemaal werken: 10 - 10 - 30 - 40 - 40 - 40 - 50 - 60 - 125 - 200 is het gemiddelde inkomen 60,5 euro. Daarmee zit 80% onder het gemiddelde, enkel omdat twee personen het gemiddelde enorm omhoog trekken. Het CBS zou zeggen: 40 is modaal en met de groep 30-50 die rond modaal zit al de helft van de bevolking bestrijken.

Dat gebeurt dus in Nederland ook met die 45k: door een paar duizend veelverdieners wordt het scheefgetrokken en zegt het veel minder over het inkomen van de grootste groep mensen en de groepen die in de buurt daarvan zitten dan een (kunstmatig) modaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
De Nederlandse verhoudingen tussen hoge en lage salarissen zijn sowieso niet relevant voor dergelijke landen, de verschillen liggen daar veel verder uit elkaar. Het salaris stijgt dan ook heel snel zodra je iets kunt wat marketable is. Dat wil niet zeggen dat deze heren politici mogelijk niet teveel verdienen...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Pagina: 1