Advies aanschaf NAS

Pagina: 1
Acties:

• knakker2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 20:20
Gegroet,

Zoals titel al duidelijk maakt ben ik van plan een NAS aan te schaffen, iets wat me tot kort een compleet onbekend fenomeen was.
Met name het gebruik van iCloud, Dropbox e.d., en het nut van backup en de omstandigheden waar ik het voor wil gaan gebruiken zorgen voor mijn interesse. Graag wil ik mijn kennis via jullie gedeeltelijk uitbreiden :)

NAS, niet minder dan 1 TB is wenselijk

Uiteraard opslag van media, films, fotos, muziek, met als belangrijk punt dat ik en mijn familie her en der in het buitenland wonen. De NAS komt in ons vakantiehuis in NL te staan die overigens ook bewoond wordt. Het moet dus kinderlijk eenvoudig zijn om bij alle data te kunnen komen vanuit het buitenland.

Ik heb familie leden met horeca bedrijven in zowel NL als in het buitenland. Het lijkt mij interessant om op de NAS al mijn muziek te kunnen plaatsen (600gb in bezit) en dat men muziek kan streamen via de NAS, zowel in NL als in buitenland. Middels iTunes of wat dan ook.

Verder is het altijd leuk om via torrents films te kunnen downloaden, al vraag ik me af of dit wel voordelen gaat opleveren als ik vanuit het buitenland dit wil gaan kijken. Dit zal wellicht alleen handig zijn als je lokaal bezig bent, dus thuis op LAN snelheid. Ik kan vanuit het buitenland net zo goed uTorrent aanknallen volgens mij.

Verder hebben mijn familieleden over de grens ook websites draaien via buitenlandse hosts, en ik heb vernomen dat je je eigen websites kan hosten via de NAS. Dit zou dan 20 eur per jaar schelen als dat ook zou kunnen op een eenvoudige wijze via de NAS.

Dat zijn de meest belangrijke zaken en hoor graag welke richting ik op kan denken. Omdat mijn kennis maar beperkt is en misschien het e.e.a. vergeet kan mijn post erg amateuristisch overkomen en wil dan ook graag uw begrip daarvoor vragen :D

iig bedankt voor mogelijke tips wat voor mij handig zou kunnen zijn, in de hoop dat deze dan ook een beetje economisch zijn qua prijs,.. ;-)

Verwijderd

Ik zou eerst eens kijken wat de upstream-snelheid is van de thuis-verbinding (kabel, dsl, glasvezel). Je hebt nogal ambitieuze plannen omtrend hoe je je NAS wilt gebruiken, en met hoeveel verschillenden mensen tegelijk. Als je dan niet een hoop bandbreedte in upsteam-richting hebt, gaat alles een beetje tegenvallen.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Klinkt alsof je helemaal niet op zoek bent naar een NAS maar naar een VPS met wat leuke opslag.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
NMe schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:29:
Klinkt alsof je helemaal niet op zoek bent naar een NAS maar naar een VPS met wat leuke opslag.
Dat lijkt inderdaad al een betere optie, alhoewel je dan al weer gauw tegen data-traffic aan gaat lopen met bijbehorende kosten. Misschien is een servertje in elkaar sleutelen een betere optie dan mits er voldoende bandbreedte beschikbaar is natuurlijk.

iRacing Profiel

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:07

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

knakker2 schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 06:14:
Ik heb familie leden met horeca bedrijven in zowel NL als in het buitenland. Het lijkt mij interessant om op de NAS al mijn muziek te kunnen plaatsen (600gb in bezit) en dat men muziek kan streamen via de NAS, zowel in NL als in buitenland. Middels iTunes of wat dan ook.
Los van de eerder genoemde upstream van je verbinding: dat is niet toegestaan. In ieder geval hier in nederland mag je niet zomaar muziek streamen in je horecagelegenheid (of eender welk semipublieke ruimte) zonder dat je daar de juiste rechten voor hebt. Daar heb je namelijk ofwel originele media voor nodig, ofwel een collectie MP3s van een leverancier die een overeenkomst heeft met Stemra.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• kroegtijger
MueR schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:38:
[...]

Los van de eerder genoemde upstream van je verbinding: dat is niet toegestaan. In ieder geval hier in nederland mag je niet zomaar muziek streamen in je horecagelegenheid (of eender welk semipublieke ruimte) zonder dat je daar de juiste rechten voor hebt. Daar heb je namelijk ofwel originele media voor nodig, ofwel een collectie MP3s van een leverancier die een overeenkomst heeft met Stemra.
Volgens mij klopt dat ook niet helemaal, maar moet je voor horeca-gelegenheden wel inderdaad een jaarlijkse afdracht doen, maar hoef je niet per sé de orginele media danwel een overeenkomst met een leverancier te hebben; in dit geval heb je namelijk zelf de overeenkomst met Buma. Voor meer info, zie https://www.khn.nl/faq-te...er/qJ4e/content/id/624184

Het mag in ieder geval dus niet zomaar, maar er is wel wat voor te regelen.

iRacing Profiel

• knakker2
Dank voor de info tot zover :)

Wat een vps is zal ik me zodra over gaan buigen.

Thuis situatie is Ziggo, 50mbit , durf niet te zeggen wat de upload daarvan is.

Er zal maar door 1 persoon tegelijkertijd gebruik worden gemaakt, vanuit het buitenland. Als er een 2e bij zou komen dan is dat lokaal/ in huis waar de NAS staat

Als ik het zo zie is een NAS dus ietsmeer bedoeld voor lokaal gebruik, thuis, voor opslag en niet zo zeer voor streamen vanuit andere landen.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

knakker2 schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 18:07:
Als ik het zo zie is een NAS dus ietsmeer bedoeld voor lokaal gebruik, thuis, voor opslag en niet zo zeer voor streamen vanuit andere landen.
Dat is het punt niet. Een consumenteninternetverbinding is daar (doorgaans) niet geschikt voor. Je NAS kan dat in principe prima, als je er tenminste een uitzoekt met specs die bij die eis passen. Maar daar heb je dus niks aan als je enigszins performance wil hebben vanuit het buitenland omdat je verbinding dat niet trekt.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• kroegtijger
NMe schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 18:14:
[...]

Dat is het punt niet. Een consumenteninternetverbinding is daar (doorgaans) niet geschikt voor. Je NAS kan dat in principe prima, als je er tenminste een uitzoekt met specs die bij die eis passen. Maar daar heb je dus niks aan als je enigszins performance wil hebben vanuit het buitenland omdat je verbinding dat niet trekt.
De ziggo-lijn zal zeer waarschijnlijk een 5mbit upload hebben. Kan genoeg zijn, maar het houdt niet echt over... Als je zoiets dergelijks wilt gaan doen zou ik dat op zn minst al over een VPN aanbieden (wat weer iets aan overhead is op je lijn), en met QoS aanbieden. Daarnaast is het nog even de vraag op welke manier je dat over de VPN wilt aanbieden, en wat de verbinding aan de andere kant is. Al met al lijken me dat al obstakels die je ofwel de nodige investeringen in hardware gaan kosten; je zit al snel aan een wat duurdere router, een NAS (Synology of eventueel QNAP is de logische keuze dan) en het stroomverbruik, up-time etc is ook niet echt heel geweldig. Al met al genoeg redenen om dan naar een VPS over te stappen.

Als de eis van muziek streamen over het internet niet speelt, dan wordt het een heel ander verhaal en kan je met een NAS prima af.
Om toch je muziek-collectie aan te bieden zou je dan bijvoorbeeld wel weer op locatie (horeca) een 2e NAS plaatsen en die laten repliceren met elkaar. Eenmalig zal je dan 600GB over moeten pompen (kan je het beste doen door ze bij elkaar te zetten op een switch, en daarna naar de andere locatie brengen) en daarna is het alleen de changes bijhouden. Dat levert je denk ik de meest werkbare situatie op.

iRacing Profiel

• knakker2
Goede info, waarvoor dank... Ik denk dat ik het hele idee met het ergens oppotten van een bak muziek en deze door mensen te laten streamen laat zitten. Het is iets teveel risico dat het niet of niet goed werkt en het gemak is da ook ver te zoeken

Na er ook wat meer over gelezen hebben denk ik dat ik er wel uit ben.

Syntology DS 212 of 213

- voor lokaal gebruik , DLNA in huis ( kan iemand bevestigen of het klopt dat de iPad geen media/film kan streamen wegens geen ondersteuningen??)

- voor internationaal gebruik; mensen hun eigen account waarmee ze kunnen inloggen, gebruik van opslag voor vanalles, maar wel met de mogelijkheid files zoals muziek te kunnen downloaden ( gedurende de nacht kan familie files die ik op de NAS zet naar binnen trekken, publieke ftp-activiteiten zogezegd. Wellicht is een link geven van waar die mp3 file ook staat op het web een makkelijkere optie :') )

Met deze zaken als hoofdpunten , met wellicht nog wat additionele zake zoals bitTorrent e.d., is daarmee 212(j) of 213 voldoende ?

Er moet los een HDD bij aangeschaft worden, ik lees WD al te vaak.... Misschien iemand nog tips?

Als het me verder duidelijk genoeg zal ik nav jullie tips via pricewatch een NaS bestellen :)

[ Voor 11% gewijzigd door knakker2 op 30-05-2013 03:39 ]

Pagina: 1