Overclocking intel i5-3570K

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akinovich
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-10-2020
Hallo mensen

Ik heb dus een tijdje een intel i5-3570K en sinds vandaag een Club3D Radeon HD 7870 XT JokerCard
Ik ben van plan spellen te spelen op high ultra etc op FPS die speelbaar zijn alleen nu heb ik dus echt geen flauw idee wat het overclocken van mijn CPU doet. Ik heb gelezen dat de CPU de videokaart voed dus als ik mijn CPU zou overclocken geeft ie soort van meer eten aan mijn GPU dan als ik hem niet zou overclocken. Alleen ik las ook dat meestal de GPU de bottleneck is waardoor die in principe niet op kan krijgen wat de CPU doorstuurt dus geen zin heeft om overte clocken.

Mijn vraag nu dus is het heel erg merkbaar het overclocken van je CPU bij het gamen?

Bijvoorbeeld als ik Cryis 3 zou spelen zonder overgeklokte CPU of met een overgeklokte CPU heeft dit effect op de FPS ? Of op iets anders ik heb het antwoord tot nu toe niet kunnen vinden behalve dat het de performance verbeterd maar wat word hiermee bedoeld.

En misschien weet iemand hier ook of mijn CPU de Bottleneck is of mijn GPU

Ik heb nog geen extra koeler ik gebruik nu mijn stock koeler die bij de CPU was geleverd dus is het echt waard om een nieuwe koeler te kopen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen/willen helpen zo ja dat zou erg veel helpen

Alvast bedankt akinovich

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Overclocken gebeurt meer omdat het kan en omdat net dat extra laatste beetje er nog uit te krijgen het is niet een super groot merkbaar verschil.
Als ik jou was zou ik me een gaan verdiepen in het overclocken van je videokaart aangezien dit niet zoon superdikke kaart is :)

ps, als ik jou was zou ik een mooie aftermarket koeler kopen dat scheelt een hoop geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Je 3570 op stock is geen bottleneck hoor, scheelt een fps of 2 max, afhankelijk van het spel. Je kaart kan overigens probleemloos naar 1100Mhz en doet dat met speels gemak (die van mij staat nu te koop wegens 7970). powerbalk naar 20% en gaan met die banaan ;)

Veel pelzier. Overigens is het overklokken van je cpu wel handig voor allerlij andere zaken.. Rarren parren, renderen enz enz..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Ik zou de 7870XT echt niet te enthousiast gaan overklokken, want de problemen met Jokercards zijn niet mals. Slechte koeling. Het percentage dat problemen heeft met de Jokercards is in verhouding best aanzienlijk. Plus, de 7870 XT moet vrijwel alles prima aan kunnen op 1080p. Ik denk niet dat een overklok direct aan te raden is zeker niet als je niet heel savvy bent met overklokken. Je kan er namelijk ook componenten mee slopen en de winst is nauwelijks merkbaar.

De 3570k is een ander verhaal. Met een simpele heatsink van 20-25 euro erop kun je al aan de slag met een overklok, wat redelijk simpel is. Doe het alleen niet op de stock koeler, dat wordt een bak lawaai en op den duur ook te heet (80 graden+) De CPU is een stuk robuuster en beter bestand tegen 'foutjes' met een overklok poging dan de gpu in kwestie. De andere kant van het verhaal is wel dat er niet zo veel merkbaar verschil zal zitten in een overklok op je cpu, omdat die voor games vrijwel nooit volledig belast wordt.

Speel je oudere games en complexe RTS of sim-games dan merk je een CPU overklok wel degelijk, omdat die vaak 1 of 2 zware processen draaien. Starcraft 2 en CitiesXL hebben er bijvoorbeeld veel baat bij, maar ook recente indie games op Steam draaien vaak maar 1 of 2 threads omdat ze slechte multicore support hebben. Dan is een overklok zijn geld dubbel en dwars waard, verschillen van 10 fps of meer zijn namelijk echt goed te merken :)

(En ik zit nog maar op 4.2 Ghz, heb geen beste chip helaas want voor meer moet de vCore veel te ver omhoog, je kunt op lucht meestal toch wel tegen de 4.3/4.5 Ghz komen met de 3570k)

Mijn belangrijkste tip zou zijn, neem een koeler van 20-30 euro en niet meer, want boven de 4.4/4,5 Ghz moet je toch al met waterkoeling aan de gang - de duurdere luchtkoelers betalen zich dan niet meer terug.

[ Voor 6% gewijzigd door Vayra op 30-05-2013 15:03 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akinovich
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-10-2020
Dankje wel voor de reacties het is nu een stuk duidelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:31
Als je wilt beginnen, hier een guide:

http://nl.hardware.info/r...op-ivy-bridge-overklokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meeste 3570K draaien op 4,2Ghz met stock Vcore, mss kun je dat testen en heb je genoeg gewoonen om 24/7 te kunnen draaien en je temps zullen zeer aangenaam zijn als je geluk hebt.
Pagina: 1