[MiniDisc] archivering

Pagina: 1
Acties:

• BlueLed
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-01 12:47
MiniDisc's... nostalgie! :)

Ik heb in de tijden dat ik wat jonger was heel wat muziek opgenomen op minidiscs van de radio. In de tijden dat 538 nog leuk was en ID&T nog op de ether zat. Het gaat hier om muziek die nergens meer te vinden is en een grote (emotionele) waarde heeft. Als vanzelfsprekend wil ik deze muziek graag op de pc kunnen afspelen zonder daar een minidisc speler voor nodig te hebben.

Schijfjes waren destijds erg duur voor mij en dankzij de LP-modus kon ik tot wel 4,5 uur op een schijfje kwijt. Deze benutte in natuurlijk helemaal :+. Resultaat: 80 tot 100 tracks per schijfje.
Ik heb een nog werkende Hi-MD speler. Deze kon je via usb aan je pc hangen en muziek naar speciale 1GB en normale schijfjes kopiëren. Het grote nadeel: de andere kant op 'rippen' kan niet.
Wanneer ik nu een - van de radio opgenomen - schijfje in de speler doe en via de de geweldige SonicStage software het medium open, zie ik dus de hoeveelheid tracks met speelduur erachter.

Simpelste en eigenlijk enige oplossing: analoog alle schijfjes via headphone ingang real-time opnemen. Dit heb ik dus, ja monnikenwerk, met alle 30 schijfjes gedaan. Nu heb ik dus 30 keer een 4,5 uur durende track.
Mijn uiteindelijk vraag is nu: is er software waar ik bepaalde punten afhankelijk van de tijdsduur kan aangeven waarop die track gesplitst moet worden? Ik kan dan namelijk, en ja ook dat is eigenlijk gekkenwerk, elke disc erin stoppen en handmatig de tijdsduren van elke track opgeven, mits er software bestaat waarin ik dit kan doen.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:30
Kun je niet splitsen m.b.v. een CUE-sheet? Hier staat info (en links naar tools), maar ik heb het zelf nooit gebruikt. Je krijgt vast nog betere suggesties, maar anders is deze misschien de moeite waard :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Bestaat er echt geen apparaat om het filesysteem van een minidisc direct over te brengen naar een PC ?

Je hebt bijvoorbeeld dit nodig:
Cue splitter

[ Voor 35% gewijzigd door Henk007 op 29-05-2013 00:22 ]

• BlueLed
@ Wormaap: Dank voor je hulp. Ik moet daar even goed naar kijken, klinkt wel logisch dat dat zou moeten kunnen.

@Henk: Er schijnt één type Sony MD-speler (weet niet meer exact welke) te zijn die dit wel kan maar daar is niet aan te komen.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Even wat gezocht en het schijnt dus te kunnen met de MZ-RH1
Copying audio minidiscs as data files
Voor die speler wordt trouwens erg veel geld gevraagd/betaald op ebay 8)7

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-01 09:19
Henk007 schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 00:43:
Even wat gezocht en het schijnt dus te kunnen met de MZ-RH1
Copying audio minidiscs as data files
Voor die speler wordt trouwens erg veel geld gevraagd/betaald op ebay 8)7
Die heb ik nog liggen :P

Eventueel te huur/leen :P
Heb zelf ook nog 50MD discds liggen om over te zetten.
Zweerde vroeger bij dit apparaat, maar toch tevele werk om bij me te hebben als mijn telefoon.

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Gaat het primair om "rippen" van HD-MD of normale MD?

Dat laatste is relatief makkelijk digitaal, dus zonder verder kwaliteitsverlies te doen via een MD-deck met digitale uitgangen (SP-DIF optisch en/of elektrisch) en die via een geluidskaart met SP-DIF ingang in te lezen. Met een beetje software krijgt je dan elke track als een WAV-file die je later kan coderen (MP3 etc) of zelfs real-time kan coderen naar FLAC, MP3, AAC wat je maar wil.

Die MD-decks moeten tweedehands met weinig moeite te vinden zijn. Zelf heb ik er ook nog een maar die doe ik niet weg.

• BlueLed
@ luccie: oh, die heb jij natuurlijk gewoon liggen :) Daar kun je nog rijk van worden als je weet hoeveel mensen deze nodig hebben. Wordt op Ebay, zoals Henk al zegt, gewoon 1100 euro voor gevraagd.
Aan de ene kant zou ik willen lenen/huren maar dan heb ik alles voor niks opgenomen old-skool-way :+
Met cue splitters weet ik wel raad, echter is het nog een opgave om binnen bijvoorbeeld SonicStage de content van zo'n schijfje weer te geven. Als ik dan een cue file kan 'extracten' laat die ik los op zo'n grote mp3-file en dan ben ik klaar :)

In ieder geval bedankt voor het meedenken Henk. Ik ben het nog aan het uitzoeken.

@arsimo: bedankt voor de tip. Het gaat om normale MD discs. Die optie heb ik ook overwogen maar vond ik erg omslachtig. Ik wilde het kunnen doen met apparatuur die ik hier heb en ben nu eigenlijk op de helft. Mocht dit niet lukken dan zal ik dat als nog in overweging nemen.

[ Voor 24% gewijzigd door BlueLed op 29-05-2013 13:05 ]

• NeverAlone
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-01 14:24
Hier kun je nog een Sony MZ-RH1 vinden: :*)
Prijs valt nu nog mee !!

Sony MZ-RH1 op marktplaats

[ Voor 4% gewijzigd door NeverAlone op 29-05-2013 13:52 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-01 19:58

DjVe

Hatsaflats!

MiniDisc.... God ja ik moet ook nog ergens bergen schijfjes hebebn liggen met zelf opgenomen top40 muziek...heerlijke tijd :)

Over je vraag, ik denk dat het wel mogelijk is om de muziek te slitten als je er genoeg pauzes tussen hebt staan. Welke software je dna moet hebben weet ik niet, maar met het omzetten van VHS naar DVD maakte mijn freeware software ook gebruik van stiltjes om een cue te maken. Anders wordt het inderdaad monikkenwerk om alles zelf te splitten of een cue te schrijven.

• BlueLed
Het probleem is dat er dus geen pauze tussen de tracks staan. :) Wanneer ik een disc in m'n NETspeler doe, kan ik wel de lengtes van de tracks afzonderlijk zien, als ik daar nu een cue van kan maken ben ik klaar.
Iemand nog een oplossing? :)
Pagina: 1