Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Via marktplaats heb ik het een en ander (over)gekocht. Nadat ik en de desbetreffende persoon het eens waren over de prijs, ben ik tot betaling over gegaan. Ik heb geen internetbankieren, waardoor ik betaal dmv acceptgiro's.

Naar mijn eigen ervaring duurt dat een dag of 3 a 4 gemiddeld, voordat zo'n acceptgiro daadwerkelijk is overgemaakt nadat ik deze bij de bank had ingeleverd.

Afgelopen vrijdag heb ik een acceptgiro bij de bank ingeleverd, afgelopen zaterdag heb ik er 2 ingeleverd en gisteren, maandag dus, weer eentje. In totaal dus 4.
Via de telefoon hield ik in de gaten wanneer het geld was afgeschreven en vandaag, na één dag al, is het geld afgeschreven van de acceptgiro van gisteren. Ik heb die vrouw daarover geinformeerd en ze vertelde dat het geld inderdaad op haar rekening stond.

Ook iemand anders, waarvan ik de acceptgiro zaterdag had ingeleverd, is volgens de telefoon het geld van mijn rekening afgeschreven. Maar volgens deze persoon, staat het geld nog niet op zijn rekening.

Nu heb ik hier een paar vragen over:
- Hoe komt het dat de ene acceptgiro zóveel sneller is als de andere acceptgiro?
- Als het geld van mijn rekening is afgeschreven, staat het dan ook direct op de rekening van de begunstigde, of kan hier ook tijd tussen zitten?
- Ondanks dat ik nog nooit heb gehad dat een acceptgiro van mij niet is behandeld (afgeschreven van mijn rekening), neem ik aan dat dit mogelijk is als je heel onduidelijk schrijft of foutieve informatie opschrijft. Mocht dat gebeuren, krijg je daar dan een melding over of wordt erover gezwegen en kom je er vanzelf achter?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Het kan zijn dat de vrouw bij dezelfde bank als jezelf zit, waardoor de afhandeling sneller gaat.
Dit is gelijk ook het antwoord op vraag 2. Tussen twee verschillende Nederlandse banken zit er normaal 1 dag verwerking tussen afschrijving en verschijnen op de andere rekening. Daarbij is het ook nog van belang hoe laat de acceptgiro verwerkt wordt. Op zaterdag wordt er normaal gesproken niet handmatig verwerkt. Een acceptgiro op maandag voor 15:00 naar een andere bank wordt wel verwerkt, dus verschijnt die betaling op dinsdag. Eentje aangeleverd na 15:00, wordt op dinsdag verwerkt en dus in dat geval woensdag pas zichtbaar. De zaterdag acceptgiro zou dus eigenlijk wel zichtbaar moeten zijn voor de ander.

Vraag 3, controleer op je afschrift wel even of het rekeningnummer van de begunstigde klopt. Je zult niet de eerste, en zeker niet de laatste, zijn, die naar een verkeerd rekeningnummer geld overmaakt. Mocht dat gebeuren, dan kan de bank je daar niet op wijzen, omdat jij het rekeningnummer ingevuld hebt. In dat geval vraag een stornering aan bij de bank.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:12
-medewerkers bij de bank die hem ''op de stapel'' gooien
-nee, dit duurt meestal 1 dag naar een andere bank, als diegene dezelfde bank heeft duurt dit nog geen minuut.
-als je foutief rek nr o.i.d. heb ingevoerd wordt het gewoon afgeschreven als het foutieve nummer ook bestaat, bij een foute naam maakt het niet uit zolang het nummer maar klopt. banken controleren alleen steekproefgewijs of het naam en nummer overeen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je het over overschrijvingen hebt? Een acceptgiro is zo'n geel formulier wat je wel eens aan rekeningen vast hebt zitten om te betalen. Bedrijven moeten een contract hebben om die dingen uit te kunnen sturen.

Er zit verschil van oudsher in de snelheid waarmee betalingen zichtbaar zijn bij een andere bank. Vroeger was met name de postbank een bekende als je iets wilde overmaken van of naar een andere bank. Over het algemeen zit er tijd tussen dat jij het afgeschreven ziet, en dat de ander het bijgeschreven ziet. Sinds enige tijd is het wel zo dat de rentedatum bij beiden gelijk ligt (wet)

Of je een melding krijgt weet ik niet.

Overigens is internetbankieren tegenwoordig eigenlijk overal een gratis dienst, en voor sommige dingen zelfs goedkoper. Je hebt hier een topic geopend, dus beschikt over een computer. Waarom geen gebruik maken van internetbankieren? Dan zie je het ook gelijk als het niet lukt met overboeken, en is de kans op foutief lezen (dus overboeken naar een verkeerde rekening) een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Tja... de kans om via markplaats opgelicht te worden is groter dan dat je rekening geplunderd wegens fout internet bankieren. (teminste als je niet argeloos op vreemde mails klikt die verzoeken je account te checken of zo op een russische adres)

Overschrijven per papier kan soms wel lang duren. Zelfs in de tijd dat ik het nog deed kon er wel eens meer dan een week overheen gaan.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel inderdaad overschrijvingen, maar ik dacht dat dat een synoniem was voor een acceptgiro, mijn excuses.

Over internetbankieren. Ik heb op mijn computer eens een keylogger gehad. Deze zag exact wat ik intikte en volgde precies wat ik op de pc deed (zonder dat ik dat doorhad). Toen ik op mijn email ging, werkt ik plotseling afgemeld en was mijn wachtwoord (door die keylogger) gewijzigd, waardoor ik niet meer op mijn email kon.
Vanwege dit vooral ben ik bang voor internetbankieren en houd ik het toch liever, voor mijn eigen gevoel, bij de ouderwedse manier.

Ik controleer het rekeningnummer altijd 2 a 3 keer, de kans zit er natuurlijk altijd in dat ik het rekeningnummer fout heb opgeschreven, maar ik acht die kans klein.

Bedankt voor jullie reacties, ik ben toch wat wijzer geworden. Ik denk dat het het beste is als ik nog enkele dagen afwacht? Of diegene z'n geld ontvangen heeft en of die eerste overschrijving (van vrijdag) wordt verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:05
Inderdaad: lekker afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WWAS schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 20:19:
Inderdaad: lekker afwachten.
Ondanks dat het een kort topic is, heb ik toch antwoord gekregen op vragen die ik had, bedankt daarvoor!! Mocht ik binnenkort nog andere vragen over dit onderwerp hebben, dan zal ik ze in dit topic stellen.
Bedankt voor jullie moeite!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-09 17:02
Ik heb even een vraag

Ik heb al jaren geen acceptgiro's meer gebruikt dus misschien bedriegt mijn geheugen me (en zijn ook afgeschaft nu overigens)

Ik meen me te herinneren dat ik ze vroeger ondertekende en zonder in een envelop te doen in de Postnl brievenbus gooide. Maar ik lees nu overal dat je de acceptgiro in een envelop moest doen met adres van je bank erop. Ben ik nu gek? Ik weet toch vrij zeker dat ik dit niet deed en het zonder envelop in de brievenbus gooide en het ging altijd goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

SAICRJMPM schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 08:54:
Ik heb even een vraag

Ik heb al jaren geen acceptgiro's meer gebruikt dus misschien bedriegt mijn geheugen me (en zijn ook afgeschaft nu overigens)

Ik meen me te herinneren dat ik ze vroeger ondertekende en zonder in een envelop te doen in de Postnl brievenbus gooide. Maar ik lees nu overal dat je de acceptgiro in een envelop moest doen met adres van je bank erop. Ben ik nu gek? Ik weet toch vrij zeker dat ik dit niet deed en het zonder envelop in de brievenbus gooide en het ging altijd goed.
Aceeptgiro's bestaan niet meer: https://www.consumentenbo...ning/acceptgiro-verdwijnt

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:43

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hier had je dit topic niet voor omhoog hoeven schoppen ;)

Acceptgirokaart verstuurde je in een envelop, deze kreeg je er vaak ook bij. Dat zat zo'n mooi venstertje in :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:59

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Daarvoor gaan we geen 10 jaar oud topic kicken :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.