Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aanschaffen van een gaming laptop

Pagina: 1
Acties:

• b0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-11 20:45
Hallo Tweakers-leden,

ik wil binnenkort een laptop aanschaffen en ik weet ongeveer wat ik ga kopen.
Als specs wil ik de i7 3740QM, 2x7970Ms (1920x1080) en 8GB RAM. Omdat ik niet zoveel online speel (wel af en toe BF3 natuurlijk), is een SSD kaart niet nodig. Ik heb bij een Duitse computerwinkel een laptop samengesteld met de bovengenoemde specs en betaal hier €1893 voor, inclusief de OS. Lijst met specs van de XMG P722, de laptop van de Duitse winkel:

- Matte screen (1920x1080)
- HD 7970M Crossfire
- i7 3740QM
- 8GB RAM
- 500GB HDD 7200RPM
- DVD-RW
- Intel Centrino Wireless-N 2230 met bluetooth
- Backlit US Keyboard
- Standaard 24 maanden* garantie
- Microsoft Windows 8 64 bit Engels
- HDMI, Ethernet en USB 3.0 poorten

Ik voeg later misschien wel een SSD kaart toe, maar nu is het niet echt nodig. Mijn eerste vraag is of ik mijn optical drive moet vervangen, want ik kijk heel vaak Blu-Ray films. Ten tweede wil ik weten of de Killer Wireless echt per se een must is. Ik speel regelmatig bij vrienden, dus er is altijd een tekort aan internetkabels.
Als laatste wil ik weten of ik met deze specs zware games als Metro, Crysis, Battlefield enzovoort op max settings kan spelen zonder dat ik onder de 30FPS zit.

Greetz,

Bryan

Verwijderd

Als je ook maar iets om kwaliteit geeft, dan laat je deze laptop liggen. De baksels van de fabrikant clevo staan bekend om zo ongeveer het slechtste toetsenbord wat er bestaat, brakke bouwkwaliteit in het algemeen, een slecht touchpad, slechte accuduur en speakers, en slechte fan's. Slecht in alles, dus :P. Het enige lichtpuntje wat er te noemen valt is de keuze in schermopties. Verschillende reviewsites melden dat je beter €500 kunt bijbetalen voor een M17x dan een clevo te halen.

Gelukkig is dat niet eens nodig. Voor € 1,386 heb je de M17x met HD 7970m, i7 en 1080p scherm. Alle punten die hierboven zijn genoemd doet die laptop gewoon heel erg goed.
[Kortingscode] Dell kortingscodes - Deel 2

• b0ss
Ik kan wel de M17x nemen, maar deze kan geen 7970M CFX hebben. Alleen de M18x kan dat, maar die is op dit moment op een mysterieuze wijze van de Dell website gehaald. Een beetje jammer dus.

• Djonny
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:11
Lees eerst maar even deze review door: http://www.notebookcheck....nes-Notebook.81409.0.html

Daarnaast zijn vooral AMD kaarten erg gevoelig voor microstuttering, zie ook dit: http://nl.hardware.info/r...n-amd-crossfire-problemen

Hierdoor zal een crossfire configuratie je alleen maar in de weg zitten. Ook de prestaties zijn niet heel indrukwekkend als ik zo de verschillende games bekijk, klein verschil met de GT 680M van nVidia in vrijwel alle games. http://www.notebookcheck....0M-Crossfire.74305.0.html

Edit: Keek per ongeluk bij de prestatie van een normale GTX 680 :P

Mocht je toch voor deze laptop gaan, zou je dan niet bij BTO in Nederland bestellen? Bieden precies dezelfde modellen aan.

[ Voor 22% gewijzigd door Djonny op 28-05-2013 19:21 ]

Verwijderd

De M18x is al een jaar niet meer te krijgen in nederland, in duitsland wel. Het goedkoopste model met 7970m-CF is 1.999,00 zonder kortingstruuks.

Echter zou ik inderdaad geen crossfire aanraden als het even kan. Doe jezelf een lol en stel een desktop samen met een HD 7970. Sneller dan HD 7970m CF, geen microstuttering, de helft van de prijs.

• 2Keys
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-11 11:17
Standaard 24 jaar garantie is wel erg veel ;p

Mag ik trouwens vragen waarom 2 videokaarten? Alles wat dat meestal geeft is een verwarmt toetsenbord.

• b0ss
Duits besturingssysteem :S
Ik heb naar de review gekeken, maar ik gebruik bijna altijd een muis in plaats van een touchpad. Wat betreft de hoge temperaturen...tja minder vaak spelen :P
Begrijp me niet verkeerd, ik wil heus wel voor kwaliteit gaan, maar ik wil in ieder geval de i7 3740QM met een goede mobile GPU. Ik kan wel (maximaal) een half jaartje wachten op de 8000M series, maar ik heb hem over twee maanden al nodig voor school. Ik ben ook niet zo vaak thuis, dus een desktop valt al af (ik heb trouwens nog een Xbox 360 thuis).

Verwijderd

De review van notebookcheck moet je dus niet hebben, maar die van anandtech, 2 of theverge. Werkelijk alles doet onder aan de kwaliteit van de M17x. Je kan het zo gek niet bedenken.

Ik mag trouwens hopen dat je niet van plan bent een laptop die standaard 37 decibel uitstoot en een accuduur van 2 uur heeft mee te nemen naar school...

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:55

Umbrah

The Incredible MapMan

Wacht, je wilt dat mee naar school nemen? Ga wel vooraan zitten bij de stopcontacten en neem een abonoment op de fysiotherapeut. En natuurlijk... lucifer tussen de fan en GPU 100% underclocken in de les... Dat is een mobiel workstation, ik heb een HP EliteBook Workstation 8770w met Quadro 4000 4gig; 32gig RAM en de CPU die je omschrijft, voor werk, en dat ding maakt voor een laptop echt een takke herrie! Voor privé gebruik heb ik een XPS15; met i5 dual core met HT, IGP meestal aan, en in games acceptabele performance van een GeForce 520m, en twee SSD's er in... meestal 0db geluid; af en toe clockt de CPU omhoog en gaat de fan EVEN aan; maar tsja, wel erg goede accu duur met 1920*1080 op 15,6". DAT is een school laptop waar ook nog een spelletje op kan.

Waar je naar zoekt is een game PC die ook in de la kan, en eens per maand mee kan genomen...

Mijn advies? Koop een goede, goedkope laptop die WAT kan voor de helft van het geld, en bouw een Mini ITX Game PC voor de andere helft... die is dan SNELLER (want laptop CPU's en GPU's, zelfs de 7970m-cfx, blijven trager: de 7970cfx is trager zelfs dan een enkele desktop 7970). Dat blijft langer goed, en je kunt er meer aan upgraden, en het is goedkoper... en je hebt een laptop die voor school ook werkt ZONDER dat je een Hernia hebt.

Overigens: let op dat je niet met dit toetsenbord wordt opgescheept, als je in Duitsland koopt:
Afbeeldingslocatie: http://blogoscoped.com/files/german-keyboard-layout.png

[ Voor 5% gewijzigd door Umbrah op 28-05-2013 20:22 ]

• b0ss
Oké, ik zal wel kijken bij de M17x. How about this. Ik neem exact dezelfde specs, alleen neem ik de single 7970M. Later vervang ik het wel met de 8970M.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Euh wat voor interface heeft die kaart in die laptop? Meeste brands werken met propriety form factor PCI-E; er is namelijk niet echt een standaard zoals bij PC's... vaak zit het zelfs OP het system board, het is een trend bij een bepaald merk om zelfs het RAM vast te solderen op het moederbord, gelukkig is dat merk hier nog niet genoemd...

Overigens:

ftp://ftp.dell.com/Manual...ervice%20Manual_en-us.pdf

Hoofdstuk 18... het lijkt idd een niet-standaard aansluiting te zijn; Dell-Alienware replacements only waarschijnlijk.

[ Voor 27% gewijzigd door Umbrah op 28-05-2013 20:37 ]

Verwijderd

Nope. Standaard MXM, volgens mij te vervangen door veelvuldig op ebay aangebodel clevo model.

Echter, als je een 7970m wilt vervangen door een 8970m, dan heb je het niet goed begrepen. Je betaalt dan al snel €1000 voor exact dezelfde kaart.

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-11 16:43
De hd8970m wordt een rebrand op de hd7970m en zal dan ook niet heel veel beter presteren. De prijs van laptop gpu's is te duur je betaald heel snel 500 euro voor nu bijvoorbeeld een hd7970m. Daarnaast is er moeilijk aan te komen en liggen ze niet echt in de winkel

• b0ss
Ik neem dan de HD 7970M zonder een latere upgrade. Maar ik vraag me af of de prijs nog wat lager kan. Ik kom nu uit op een prijs van €1806 (€200 korting inclusief) met de eerdergenoemde specs, maar ik wil dit liever nog lager hebben (kortingsbonnen waren maar €50 waard :S).

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Zoals ik zei, koop een game PC, en een school laptop! Dat is goedkoper. Of een game PC en een auto, en een blocnote.

• b0ss
Ik heb al een auto en ik ben ook niet zo vaak thuis >.>
PC valt voor mij sowieso af en blocnotes... tja ik heb er zat :p

Verwijderd

BryanUNSC schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 21:30:
Ik neem dan de HD 7970M zonder een latere upgrade. Maar ik vraag me af of de prijs nog wat lager kan. Ik kom nu uit op een prijs van €1806 (€200 korting inclusief) met de eerdergenoemde specs, maar ik wil dit liever nog lager hebben (kortingsbonnen waren maar €50 waard :S).
Als je op die prijs uitkomt dan neem je vast extra RAM, een grotere harde schijf of een snellere processor. Dat komt neer op geldverspilling. Als je meer RAM wilt, zet dat er dan zelf in. Een snellere processor heeft vaak uberhaubt geen nut.

Dan kom je wel op de door mij genoemde prijs.

• Djonny
Dus TS, je neemt even 4.26 kilo + adapter mee op je rug elke dag naar school? Zou er dan nog iets van een klein laptopje bijkopen en alleen wanneer je gaat gamen onderweg of bij iemand anders die meenemen.

Is wel prijzig natuurlijk, maar elke dag 4-5 kilo meenemen gaat je vanzelf opbreken.

• EXpaND
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-08 13:20
tsja, AW is behoorlijk duur qua upgrades, waarom vraag ik me ook af..(8 Gb stick extra 72 euro WUT?)

Ookal gaat darkstone deze afkraken,. je hebt dan een 15', met een non-glare Full HD 95% kleurenecht gamut scherm (toch iets anders dan AW's spiegel) , 32 Gb aan Ram..1 TB 7200 RPM HDD, en een 120 GB Msata voor €1800 en JA, daar zit windows bij in ;)

En geloof me, Clevo's zijn lang niet zo slecht als Darkstone's reclamepraatje voor AW & Dell ;)

when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Sowieso is 32gb RAM alleen leuk als je een RAM-disk maakt van 20gb of meer. Dus daar kan het vast wel goedkoper.

En spiegelende laptop schermen zijn klote, vooral in scholen waar er veel licht is.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

EXpaND schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 21:52:
tsja, AW is behoorlijk duur qua upgrades, waarom vraag ik me ook af..(8 Gb stick extra 72 euro WUT?)

Ookal gaat darkstone deze afkraken,. je hebt dan een 15', met een non-glare Full HD 95% kleurenecht gamut scherm (toch iets anders dan AW's spiegel) , 32 Gb aan Ram..1 TB 7200 RPM HDD, en een 120 GB Msata voor €1800 en JA, daar zit windows bij in ;)

En geloof me, Clevo's zijn lang niet zo slecht als Darkstone's reclamepraatje voor AW & Dell ;)
En dat is geen reclame praatje? Je kan ook een keer normale argumenten noemen (ik lees er geen) in plaats van elke post mijn naam te noemen in negatief daglicht.

• EXpaND
Tsja, niet iedereen sjouwt graag een 17" kermisspiegel mee ;) , de startconfig van de TS is prima..alleen is de 3740QM een beetje zonde.

when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions

• Djonny
Dan sjouw je nog steeds een 15-17" laptop met een veel te hoog gewicht + nog een kilo aan adapter elke dag mee. Als ie maar een paar keer per maand verplaatst word kan dat prima maar het is gewoon onnozel om elke dag een bakbeest van een Clevo/Alienware mee te nemen.

Verwijderd

EXpaND schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 21:59:
Tsja, niet iedereen sjouwt graag een 17" kermisspiegel mee ;) , de startconfig van de TS is prima..alleen is de 3740QM een beetje zonde.
Ik zou niet zeggen dat de startconfiguratie uit de TS met een baggertoetsenbord, bouwkwaliteit en weetikveel wat nog allemaal meer zoals uitgebreid uitgemeten in de reviews van theverge en anandtech, een prima startconfiguratie is... Vooral als je er ook nog mee wilt gaan slepen.

• EXpaND
Djonny schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 22:03:
Dan sjouw je nog steeds een 15-17" laptop met een veel te hoog gewicht + nog een kilo aan adapter elke dag mee. Als ie maar een paar keer per maand verplaatst word kan dat prima maar het is gewoon onnozel om elke dag een bakbeest van een Clevo/Alienware mee te nemen.
ik kan me geen kleinere laptops bedenken met een goeie GPU zoals een 7970M, tenzij jij er een weet. Maar dat zou nieuw zijn..(enige welke ik kan bedenken als "licht" is de razer switchblade)

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Je zit dan weer vast aan de accu, en het feit dat ZELFS de 7970m ondanks de m nooit zuinig ZAL zijn, en vaak ook niet met een Intel GPU/AMD APU switched... daarnaast zijn die clevo's en razers vaak zo minimaal qua koeling dat je een luid, zwaar apparaat blijft houden. TS; neem dit aan van iemand die met seismisch analysten werkt en dus helaas zelf ook met een workstation rondsjouwt... je wilt niet 4kg+ aan laptop met 230W power bricks rond gaan sjouwen. Dat wil je niet en dat kun je niet volhouden.

Ik heb ten tijde van de GeForce FX5700m die fout zelf eens gemaakt; een 15" bakbeest met 1024*768 resolutie en niet te tillen!

• EXpaND
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 22:03:
[...]

Ik zou niet zeggen dat de startconfiguratie uit de TS met een baggertoetsenbord, bouwkwaliteit en weetikveel wat nog allemaal meer zoals uitgebreid uitgemeten in de reviews van theverge en anandtech, een prima startconfiguratie is... Vooral als je er ook nog mee wilt gaan slepen.
Ooit proberen te typen op een ultrabook? Dan mag je praten over slecht toetsenbord met amper travel of feesback, maarja negatief praten? Neuuh dan stureb ze geen testmodellen meer. Vind het soms wel grappig om te lezen dat een model van clevo goed is en de ander dan weer bagger. Terwijl het dezelfde barebone is.

Een clevo laptol is voor hem zeker te overwegen, als hij hem naar school meeneemt zou ik voor een 15" clevo gaan, is toch ruim 1,2 kg lichter.

• Djonny
Daarom zou ik er nog een apart klein laptopje bij bestellen en voor de Alienware gaan zoals Darkstone die configureert heeft voor die paar keer dat je hem gaat versjouwen.

Je kunt gewoon niet het beste van 2 werelden combineren.

En Clevo van 15" weegt nog steeds 3.2 kilo, met dan nog uiteraard de adapter erbij van ruim een kilo, want zonder stekker houden ze het niet de hele schooldag vol.

• EXpaND
Djonny schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 22:14:
Daarom zou ik er nog een apart klein laptopje bij bestellen en voor de Alienware gaan zoals Darkstone die configureert heeft voor die paar keer dat je hem gaat versjouwen.

Je kunt gewoon niet het beste van 2 werelden combineren.

En Clevo van 15" weegt nog steeds 3.2 kilo, met dan nog uiteraard de adapter erbij van ruim een kilo, want zonder stekker houden ze het niet de hele schooldag vol.
Welke gamelaptop houd het wel een hele dag vol op een lading? :9
Maar is inderdaad een goeie keuze, alleen wel jammer dan je dan opgeeft op prestatie's..een clevo 17" in SLI mmet een nvidia kaart is best wel een monstertje. Wel een echte desktop replacement, maar dat is ook wat je zoekt zoals ik het hoor ;)

• Djonny
EXpaND schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 22:17:
[...]

Maar is inderdaad een goeie keuze, alleen wel jammer dan je dan opgeeft op prestatie's..een clevo 17" in SLI mmet een nvidia kaart is best wel een monstertje. Wel een echte desktop replacement, maar dat is ook wat je zoekt zoals ik het hoor ;)
Ik ben niet de TS he :P

Ik zeg alleen maar wat ik zou doen in zijn situatie

Verwijderd

EXpaND schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 22:17:
[...]

MSI, 4.5 uur. M17x, 4 uur. M14x, 5 uur. Y580, 5 uur. M6700, 6 uur.

De G75 en clevo's zijn de enige game laptops met echt slechte accuduur vanwege respectievelijk het ontbreken van optimus en het domweg niet in staat zijn een laptop te maken met goede efficientie. Getuige hun 'ultrabook' met een lagere relatieve accuduur dan de M17x..

Maar genoeg keuze voor een laptop waar op te gamen valt en het ook nog een kort dagje uithoud op de accu. Er bestaat zelfs een samsung met 8870M en 2.3kg met een accuduur van 11 uur!

• EXpaND
Hmm, we dwalen nu wel erg ver af qua wat de TS wil, een crossfire 7970M is echt wel andere koek dan een 8870M..microstuttering? Doe dan een GTX675M SLI en je hebt nogsteeds een gamebeest..

Zo te zien wil hij gewoon monster specs, en AW heeft die kroon al lang geleden laten gaan naar andere merken zoals MSI of Clevo's ect. En een SLI laptop..waar o waar?

• b0ss
Iemand enig idee wanneer de GTX 780M uitkomt? Ik heb mijn laptop pas na de zomer nodig. Mijn budget zal tussen €1400 en €1900 liggen. Meningen verschillen hier nog al behoorlijk zie ik en als ik sommige reviews bekijk van de Clevo notebook (17"), dan zijn de enige nadelen het geluid en de hoge temperaturen.
Wat ik precies zoek is een laptop met een goede prestatie, mobiliteit, en een lange levensduur (de laptop moet stevig genoeg zijn). Ik wil in ieder geval een betere GPU dan de HD 7970M en als CPU wil ik dan de i7 3630QM of de i7 3740QM. Ik zal zelf nog wel even reviews bekijken, maar tot zover heeft de XMG mijn aandacht getrokken.

Verwijderd

BryanUNSC schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 12:58:
Iemand enig idee wanneer de GTX 780M uitkomt? Ik heb mijn laptop pas na de zomer nodig. Mijn budget zal tussen €1400 en €1900 liggen. Meningen verschillen hier nog al behoorlijk zie ik en als ik sommige reviews bekijk van de Clevo notebook (17"), dan zijn de enige nadelen het geluid en de hoge temperaturen.
Bagger toetsenbord, fangeluid, slecht touchpad, slechte accuduur, slechte bouwkwaliteit, slechte speakers. Bron: theverge, anandtech en artstechnica. Er is volgens mij maar 1 reviewsite die beweert dat het wel OK is, namelijk notebookcheck. Notebookcheck is een leuke site om aan te halen voor metingen van temperaturen en benchmarks, de oordelen over de kwaliteit gaan vaak nergens over.

Overigens is de GTX 780m gewoon een rebranded GTX 680m, dus waarom je daar op zou wachten zie ik niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2013 13:18 ]

• b0ss
Je bedoelt toch de GTX 680MX? Als ze die nog ergens hebben, dan is de keuze snel gemaakt. Ik heb trouwens nog een review gevonden van hardwareheaven en tot nu toe vatten ze deze 17" laptop positief op.

Verwijderd

BryanUNSC schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 13:37:
Je bedoelt toch de GTX 680MX? Als ze die nog ergens hebben, dan is de keuze snel gemaakt. Ik heb trouwens nog een review gevonden van hardwareheaven en tot nu toe vatten ze deze 17" laptop positief op.
De GTX 680XM is geen mobiele kaart. Maar een desktopvariant in mxm formaat die tot nu toe alleen apple gebruikt in de imac.
Edit: hoho, volgens notebookcheck is de 780m gebaseerd op de 680xm Maar:
Note: The information above is based on leaks has not been confirmed yet.
Vaag verhaal. Volgens mij is het TDP van die kaart te hoog om in laptops kwijt te kunnen. M17x is de enige laptop welke een GTX 680/HD 7970m overtuigend kan koelen met temperaturen onder de 95°...

Verder maakt hardwareheaven uberhaubt geen reviews van laptops... Ik elk geval kan ik ze niet vinden.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2013 14:05 ]

• b0ss
@EXpaND
Ik zoek inderdaad een desktop replacement (eigenlijk een "mobile" console). Nu ik gehoord heb dat er niet zo vaak een laptop meegenomen hoeft te worden bij mijn opleiding (het gewicht maakt trouwens niet uit want ik kan de klas zo in vanuit mijn auto en ik hoef de trap niet op), maakt het kopen van een 17" laptop aantrekkelijker. De keuze van een GPU zit me op dit moment dwars. Ik wacht nog op een bericht van iemand die de HD 7970M CFX heeft in zijn laptop. Ik ben niet van plan om voor de naam, de extra lichtjes en de slick design van AW te betalen (met alle respect voor de AW bezitters) voor een mindere prestatie van de CPU en de GPU. Ik heb trouwens een forum bekeken van XMG bezitters en volgens velen is de hoge temperatuur verleden tijd. Tja, wat betreft het geluid...headset op gewoon? :P

Mijn opties:
i7 3740QM
HD 7970M
8GB RAM
15 inch screen

i7 3630QM/i7 3740QM
HD 7970M CFX of single 7970M/GTX 780M(?)/GTX 680M
8GB RAM
17 inch screen

Er staat nu wel plotseling een 15" laptop (XMG P502), maar deze wilde ik lang geleden al halen. Ik zette hem voor de zekerheid bij voor het geval iemand zegt dat dit een betere keuze is. Is de 3740QM bovendien de extra kosten waard (€100 duurder dan de 3630QM). Ik hoop dat ik met deze specs spellen als BF en Crysis op max settings kan spelen.

[ Voor 23% gewijzigd door b0ss op 29-05-2013 14:46 ]

Verwijderd

De M17x is goedkoper...

Verder is notebookreview niet bepaald en objectief forum (hele volksstammen worden daar geband en verhuizen naar http://forum.techinferno.com/ met als doel de advertentieinkomsten van onder andere dell en lenovo veilig te stellen...). Los daarvan is vrijwel niemand negatief over zijn eigen laptop. Vraag aan iemand met een acer wat een goede keus is.. grote kans dat hij acer aanhaalt.

• b0ss
Het was geen forum op notebookreview, maar op hardwareheaven en tom's hardware. Het punt is, ik wil gewoon weten of de grote problemen al opgelost zijn. Over de temperatuur maakte ik me al eerder zorgen, maar nu ik weet dat het opgelost is en omdat ik de laptop altijd kan terugsturen, why not try it? Kijk, Alienware lijkt me vet om te hebben, maar ik wil wel een goede performance en dat betekent dus een beregoede CPU en GPU. Ik gebruik bijna altijd een Xbox controller om te gamen, dus de keyboard hoeft niet zo fancy te zijn als de Alienware keyboard of de Steel series keyboard van msi. De AW M17x valt voor mij gewoon af. Ik had nog even gekeken naar de BTO en de Xnotebooks laptops die iemand eerder heeft voorgesteld, maar die zijn net €100 duurder :(
Kan iemand nog trouwens antwoord geven op de keuze van de CPU? Ik zat net even op game debate, maar ze zeiden dat het zonde is van het geld en dat ik dit beter kan besteden aan een SSD.

[ Voor 10% gewijzigd door b0ss op 29-05-2013 15:09 ]

• EXpaND
hey brian,

de 3740QM is eigenlijk zonde, je zal het in renderen en grafisch werk echt niet merken, poos geleden een 2920XM gehad, en dezelfde scene met een vriend van mij laten renderen (2630QM) en het scheelt echt niks. tenzij je op de miliseconde gaat meten waren ze gewoon even snel.

je kan beter gaan voor een 3630QM en het geld in een betere SSD/HDD stoppen. Zelf zou ik gaan voor Nvidia als je een SLI laptop neemt. Dan heb je geen microstutter.

of wachten op de 8970M van AMD, daar is dat verholpen..ik zou sws nog even wachten. Ik ga over 3/4 weken ook een BTO bestellen, heb er al contact mee en de nieuwe CPU & GPU worden dan verwacht. scheelt toch iets. CPU zal ong. 10% sneller zijn en de GPU zijn sommige tweaks aan gemaakt. Hoger geclockt, ook 10% minst meestal. Persoonlijk zou ik wachten omdat het anders gewoon zonde is, waarom minder als je meer kan hebben? ;)

Temperatuur : ik weet dat BTO ook een turbofan mode heeft zoals MSI, (toetscombo FN-1) scheelt bij mij een goeie 10/15 (!) graden. De clevo's gaan niet uit zichzelf op 100%, die hebben 3 treden..uit -> 30% -> 55%.. bij andere merken weet ik dat niet zeker. Hij houd een overclockte 7970M tenminste om een nette 72 graden. En dat is echt keurig in een kamer van 21 graden :)
En let op: je zegt €100 euro goedkoper, maar wij hebben hier 21% belasting over luxe goederen. Er is dus een kans dat je extra moet betalen eenmaal in nederland. Dan kan je zelfs duurder uitkomen.

[ Voor 14% gewijzigd door EXpaND op 29-05-2013 18:57 ]

• b0ss
Ik kan heus wel wachten, want ik heb hem pas na de zomer nodig. Als de GTX 780M en de Haswell M Series tegen die tijd beschikbaar zijn, dan neem ik wel een 4700QM (toch wel vergelijkbaar met de 3630QM denk ik), GTX 780M en 8GB RAM.

Trouwens op DevilTech zijn de prijzen al zo een beetje bekend. Ik kom op een prijs van €1682 met de bovenstaande specs (OS zit er ook bij).

Zal ik de GTX 780M boven de HD 7970M Crossfire kiezen? GTX 680m SLi lijkt me echt duur o.O

[ Voor 35% gewijzigd door b0ss op 29-05-2013 20:06 ]

Verwijderd

BryanUNSC schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 19:39:
Trouwens op DevilTech zijn de prijzen al zo een beetje bekend. Ik kom op een prijs van €1682 met de bovenstaande specs (OS zit er ook bij).
Daar zou ik dus niet kopen. Deviltech staat er om bekend om bij elke release structureel NDA's te breken en dan ook nog eens engineering samples te verkopen. Dit is de 4e keer achtereen dat daar schijnbaar ergens een contractje vergeten wordt.
Zal ik de GTX 780M boven de HD 7970M Crossfire kiezen? GTX 680m SLi lijkt me echt duur o.O
Nogmaals: de HD 7970m CF zou ik zeker niet nemen vanwege microstuttering issues bij de huidige AMD kaarten. Nvidia heeft dat een stuk beter voor elkaar, maar nog zeker niet perfect

Verder zou ik ook zeker geen 780M kopen zonder reviews. Zowel de MSI als de huidige clevo's hebben al moeite met de HD 7970m of GTX 680m. Het is goed mogelijk dat de GTX 780m nog 30% meer stroom verbruikt. Dat ga je dus echt niet redden met clevo of msi-grade koeling.
EXpaND schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 18:53:
Temperatuur : ik weet dat BTO ook een turbofan mode heeft zoals MSI, (toetscombo FN-1) scheelt bij mij een goeie 10/15 (!) graden. De clevo's gaan niet uit zichzelf op 100%, die hebben 3 treden..uit -> 30% -> 55%.. bij andere merken weet ik dat niet zeker. Hij houd een overclockte 7970M tenminste om een nette 72 graden. En dat is echt keurig in een kamer van 21 graden :)
Nonsense. Jij hebt 5 minuten on ongecontroleerde omstandigheden furmark gedraaid.. dat zegt dus niets. Na 5 minuten furmark neem ik ook geen throtteling waar op mijn latitude die nog de 35W TDP heatsink heeft.

Je hebt bijvoorbeeld niet goed gecontroleerd of de GPU terugklokte of niet. Er is op geen enkele manier te controleren of de test goed is uitgevoerd. Bij notebookcheck dus wel.

Daarnaast maakt anandtech wel degelijk melding van de hoogste fan speed, welke tijdens furmark gewoon bereikt wordt. Bovendien heb ik notebooktotaal of BTO wel eens zien beweren dat je de fan switch beter niet kan gebruiken omdat je daarmee de lagers snel sloopt.
En let op: je zegt €100 euro goedkoper, maar wij hebben hier 21% belasting over luxe goederen. Er is dus een kans dat je extra moet betalen eenmaal in nederland. Dan kan je zelfs duurder uitkomen.
Er is vrij goederen vervoer binnen de EU.
BryanUNSC schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 15:06:
Ik gebruik bijna altijd een Xbox controller om te gamen,
Dit soort dingen vind ik dus echt hilarisch. Ik geef €1800 uit aan een laptop, het kan me niets schelen dat het ding een takkenherrie maakt zelfs als het apparaat idle is. Ik koop een laptop maar hecht geen waarde aan de accuduur. Daarnaast wordt er altijd van externe HID's gebruik gemaakt. Dus dat de kwaliteit onder doet aan die van een €400 acer, maakt niets uit.

Ik heb ooit een gratis laptop gehad van iemand die er precies hetzelfde over dacht als jou. Die had een W87CU geïmporteerd uit de VS met HD 5870. Na een jaar ging het ding stuk en kwam hij uiteindelijk bij mij terecht. Het bleek niet al te lastig om hem te repareren.

Die bak had 1.5x de CPU performance van de laptop die ik destijds gebruikte (een budget studio 1555, de goedkoopste laptop zonder shitscherm), ongeveer 6x de GPU performance. Ik heb het anderhalve dag opgegeven me langs het waardeloze toetsenbord en touchpad te worstelen. Bovendien werd ik helemaal gek van de fan. En de originele eigenaar? Die dacht er precies hetzelfde over.

Onderschat niet de waarde van een goede bouwkwaliteit. SLI of CF is misschien leuk om mee te gamen, als je iets anders wilt doen dan de laptop 24/7 gebruiken op een bureau met extern toetsenbord en muis en een koptelefoon op, dan acht ik ze totaal ongeschikt. En neem dan gewoon een desktop plus fatsoenlijke laptop die je ook echt met plezier kan meenemen zonder je een breuk te tillen aan laptop plus adapter.

Verwijderd

@ Bryan, laat je niet bangmaken door iemand die blijkbaar zijn levensdoel er van heeft gemaakt BTO / Clevo en Notebooktotaal af te kraken. Naar zijn motivatie is het raden. (zou hij betaald krijgen door Dell? Het is altijd de betere keuze dan BTO en BTO is een Dell concurent...)

Ik heb een BTO zelf en helemaal geen van de problemen die hij noemt.
En ik, ik ben wel een echte gebruiker.
Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 13:03:
[...]
Bagger toetsenbord: Zelf getest? Nee. Dus kun jij NIET zeggen. Ik vind de keyboards van de Dell's op het werk vervelend. Maar dan is dat mijn mening en niet per definitie bagger, zelfs niet als je het weer voor elkaar krijgt om een site te vinden die ongeveer je verhaal onderbouwd

fangeluid: Een laptop wordt gekoeld. En heb jij het gehoord? Nee.

slecht touchpad: Ik heb nul problemen met mijn touchpad. Verder is slecht subjectief he... ik vind de glass touchpads van een Macbook air ook wel fijner maar ja. Dat heeft Dell ook niet.

slechte accuduur: Uh??? gebaseerd op jouw mening ja. Mijn BTO gaat voor een 17" met een GTX kaart wel 4 uur mee. Slecht mijn neus

slechte bouwkwaliteit: En dat kun jij zeggen zonder er; a, een te hebben, b, lang er een te gebruiken, c bekend te zijn met de nieuwe modellen? (weet dat je ooit een heel oud model heb gekregen)

slechte speakers: Again... 8)7
Het is weer duidelijk :+

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2013 23:09 ]

• b0ss
Ik mag de laptop terugsturen binnen een bepaalde periode, dus ik zal hem in die tijd op alles testen. Ik wil graag advies over de keuzes. Ik ben bij iemand geweest die de werking van de HD7970M CF (geïnstalleerd op een XNotebooks laptop) heeft laten zien door middel van spellen als Metro Last Light, Battlefield 3, Crysis 2, Crysis 3, Starcraft, Deus Ex Human Revolution, Mass Effect 3, GTA 4, Far Cry 3, Tomb Raider en uiteindelijk Borderlands 2 (jep, we waren de hele dag bezig). Ik moet zeggen dat ik vrij weinig gemerkt heb van micro stuttering en dat de framerate netjes boven de 30FPS zat (ik weet dat ook al geeft FRAPS 40FPS aan, de frames kunnen plotseling langzamer opdagen).
Ik was trouwens niet van plan om een laptop van DevilTech te halen, maar ik keek slechts naar de prijzen die ze bieden voor een laptop met de GTX 780M. Bovendien heb ik mijn laptop niet nu nodig, maar na de zomer (misschien koop ik hem wel met kerst). Als de GTX 780M in juni al beschikbaar is, dan heb ik zat tijd om te kijken naar reviews. Als de msi laptops met de Haswell CPU's en 700M Series GPU's nou niet zo duur worden, dan wil ik die wel hebben (het design...AWESOME ^^).

Citaat:
Multi-GPU stuttering has become an important issue for AMD just as single-GPU stuttering has, and AMD is working on a resolution for it. That resolution will come in or around a July driver drop, at which point AMD will introduce some new driver options to control how their cards deal with the issue. _/-\o_

Bovenstaande citaat komt uit:
http://www.anandtech.com/...sues-driver-roadmap-fraps

[ Voor 19% gewijzigd door b0ss op 30-05-2013 08:51 ]

Verwijderd

BryanUNSC schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 08:21:
Ik mag de laptop terugsturen binnen een bepaalde periode, dus ik zal hem in die tijd op alles testen.
Dat is heel leuk, alleen lappen alle nederlandse clevo dealers dat beleid aan hun laars. Xnotebooks heeft letterlijk in de voorwaarden staan dat de wet koop op afstand niet geldt. Bto idem, en als je van plan bent bij notebooktotaal te bestellen.. je zal de eerste niet zijn die na aanschaf bedrogen uit komt.

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:58
Terzijde, als je toch niet renderd en dergelijke.. Waarom dan een I7, kun je net zo goed gewoon een I5 doen..Toch?

• b0ss
Rann schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 09:14:
Terzijde, als je toch niet renderd en dergelijke.. Waarom dan een I7, kun je net zo goed gewoon een I5 doen..Toch?
Ik zal even kijken naar de specs van sommige i5 CPU's. Deze comment verandert straks.

Helaas, de 17" laptops van XMG hebben geen i5 CPU's. Ik wil trouwens wel een beetje future proof zijn met mijn laptop.

Darkstone, waar heb je trouwens gelezen dat "alle" Nederlandse Clevo verkopers het beleid aan hun laars lappen? Ik kon het niet op Google vinden en ik koop mijn laptop trouwens in Duitsland. Ik had nog rondgevraagd over het terugbrengen van de laptop en het werd op fora bevestigd dat ik dat kon doen zonder extra kosten.
Nog trouwens een bericht van XMG:

And last but not least: You are ordering our XMG P722 online. So, you got 14 days to test the machine thouroughly. And if you for example within the first two weeks find out, that your CAD software won’t work with the graphics choosen, we will take the machine back and refund you the money. J

Ik weet dat de Nvidia kaarten beter zijn om CAD te runnen dan AMD kaarten, but I'm running on a tight budget.

[ Voor 59% gewijzigd door b0ss op 30-05-2013 09:38 ]

Verwijderd

Een quadcore levert over het algemeen een performance winst op van 10% ofzo. In deze prijsklasse lijkt dat mij een must.

In een lagere prijsklasse is het nog wel zinvol om een i5 + grafische kaart te nemen in plaats van i7 + zwakkere grafische kaart.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2013 09:30 ]

• b0ss
Met future proof bedoel ik dat ik een beter machine wil hebben dan in ieder geval de PS4.

Verwijderd

Voor minder dan €800 zijn er al laptops die op papier beter presteren dan de PS4, dus dat is een behoorlijk zinloze maatstaaf.

• Mr.Monk
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-09 22:54
BryanUNSC schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 09:45:
Met future proof bedoel ik dat ik een beter machine wil hebben dan in ieder geval de PS4.
hoe kan jij een pc vergelijken met een ps4?

Daarnaast zijn er prima 1000 euro latops te vinden die BF3 en crysis kunnen draaien. Je geeft 1800 euro uit voor een laptop, maar kiest ervoor om geen SSD er in te zetten?

je slingert met allerlei termen en GPU namen op het forum, maar heb niet het idee dat je je huiswerk hebt gedaan.

• b0ss
Nou dan ben ik daar in ieder geval blij mee :)
Kan ik met de i7 3630QM en de HD 7970M CFX Battlefield 4 kunnen runnen op max settings? Ik heb het automatische systeem op game debate gebruikt en als resultaat stond dat ik het op 60FPS kan runnen (alles maxed out). Ik wacht nog op antwoorden van mensen bij game debate, want dit lijkt me niet echt reeël.
SSD (128GB) heb ik al thuis en schroef ik zo vast. Ik heb al een jaartje rondgevraagd naar een goede samenstelling van een game laptop en heb allerlei sites bekeken over de PS4 in vergelijking met de HD7970M. Ik heb al eerder gezegd dat de 17" laptop met de CFX GPU niet een must is. Ik heb gezegd dat de 15" ook een optie is, dus lees a.u.b. eerdere posts.

[ Voor 33% gewijzigd door b0ss op 30-05-2013 10:15 ]

• Zephrex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-10-2024
Even tussendoor, je kunt niet zeggen dat CAD software beter draaid op een nvidia. Ik dacht dat Solidworks juist beter liep op een AMD dan op nvidia. Het verschilt best nog wel per CAD programma..

• b0ss
Ik werd echt geadviseerd om Nvidia te halen van de uni en van een aantal mensen bij XGN (Nederlandse gamewebsite). Bovendien ga ik denk ik voor de 7970M als er positieve gedachten komen na de fix (mocht hij komen natuurlijk).

Verwijderd

*waarom* wordt er geadviseerd Nvidia te halen?

• b0ss
Citaat uit een tekstfragment van een XGN lid:

[Hier kan je het krijgen :
http://gathering.tweakers.net/forum/...648///kortings
Voor gamen is de amd is beter, voor cad de 2de door het ondersteuning van CUDA]

Ik had nog een website gevonden van de TU, maar die moet ik nog zoeken...
Maar ik had nog eerder gezegd dat de laptops niet intensief worden gebruikt bij mijn opleiding (technische wiskunde en natuurkunde), dus ik koop denk ik wel iets van AMD. Laten we duidelijk zijn, ik koop geen gamedesktop, geen Alienware, geen auto en ook geen blocnote. Ik heb al een gaming desktop die nog wel mee kan gaan, Alienware M17x voldoet niet aan mijn eisen, een auto heb ik al en ik heb duizenden blocnotes >:(

Dus ik zal even moeten afwachten of de CFX gefixd wordt. Of ik wacht nog wel een paar maandjes op reviews van de GTX 780M. In ieder geval bedankt voor de reacties.

[ Voor 10% gewijzigd door b0ss op 30-05-2013 12:46 ]

Verwijderd

FYI: het heeft clevo meer dan een jaar gekost om de issues met enkele HD 7970m op te lossen. Als je wilt wachten op de CF fix, dan kan je volgens mij heel, heel lang wachten.

En trouwens, 'cad' is een erg generieke term. Er zijn zat CAD applicaties waar het niet uitmaakt of je amd of nvidia hebt, en ook zat die uberhaubt niets versnellen zonder quadro GPU. Verdiep je daar eerst eens in.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2013 20:50 ]

Pagina: 1