Club3d Radeon HD 7850 presteerd zeer slecht.

Pagina: 1
Acties:

• PowerFullNoob
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-12-2022
Zoals in de titel te lezen is, heb ik een Hd7850 Royalking van Club3D videokaart.

Ik heb deze vanmorgen binnen gekregen en meteen in m'n kast gestopt (eerst alle Nvidia driver er af natuurlijk).
Alles gaat goed, wordt herkent door de computer. Juiste drivers installeren en een spel (World of Tanks) opstarten.

Met mijn oude GTX 550 Ti krijg ik in dat spel pak en beet 45 FPS. Met deze kaart kreeg ik met de zelfde settings maximaal 22 FPS, maar meestal lager dan 16. Bij andere spellen (Battlefield 2, Dragon age Origins) het zelfde verhaal maar met andere getallen.

Ik ben toen de drivers na gaan lopen, kijken of écht alles van Nvidia er af was, óf ik de juiste ATI drivers had etc.

Mijn specs:
CPU: AMD FX-8320, niet oc.
MoBo: ASRock 970 Extreme 3.
PSU: XFX 550 Pro.
OS HDD: Adata 120Gb SSD.
HDD: WD Green 1 Tb.
Als er meer info nodig is, vraag hier dan alsublieft naar ;)

Heb nu het idee dat ik alles heb geprobeerd, zonder resultaat.

Iemand hier ervaring mee?

Bij voorbaat dank,

Stijn.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-02 16:54

Fordox

00101010

welke driver heb je nu exact?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Talezz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-04-2021
Ik snap dat het niet gewenst is maar mijn advies is toch even formateren en daarna kijken of de kaart nog steeds slecht werkt.

• PowerFullNoob
Fordox schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 17:54:
welke driver heb je nu exact?
13.4 catalyst, als ik het goed heb.

Ik ga hem nu meenemen naar een vriend en kijken wat de prestaties daar zijn.
Formatteren doe ik liever als laatste redmiddel.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-02 16:54

Fordox

00101010

PowerFullNoob schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 18:02:
[...]

13.4 catalyst, als ik het goed heb.

Ik ga hem nu meenemen naar een vriend en kijken wat de prestaties daar zijn.
Formatteren doe ik liever als laatste redmiddel.
oke. heeft hij/zij ook een amd kaart (liefst 5000 serie of hoger)? scheelt driver issues

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• PowerFullNoob
Fordox schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 18:28:
[...]

oke. heeft hij/zij ook een amd kaart (liefst 5000 serie of hoger)? scheelt driver issues
Nee die heeft hij niet. Ook hij heeft een 550Ti.

We hebben een heaven benchmark gedraaid, en draaide met een Quadcore, 2 Gb RAM met +-30 tot 40 frames met ultra settings. Dus het licht aan mijn PC. Ondertussen heb ik Windows opnieuw geinstalleerd.
En nu moeten we nog even kijken wat het resultaat hiervan is.

Edit* #1
Geweldig! Hij werkt nu! Ik haal nu zo'n 80 FPS, er zal dus nog wel wat van nvidia op hebben gestaan denk ik dan?

Bedankt voor alle suggesties en hulp!

Edit* #2
Hmm, nu weer iets raars. Heb World of Tanks goed kunnen spelen met 80FPS nadat ik Windows opnieuw had geinstalleerd. Maar nu word de frame rate weer gelocked op 16 FPS.

Nadat ik zit zag Tomb Raider opgestart en daar is niks veranderd wat betreft FPS.

Ik denk nu dat het probleem bij WoT zit en niet zo zeer bij mijn kaart, maar waarom draait het na de installatie wel goed, en nu niet meer?

[ Voor 35% gewijzigd door PowerFullNoob op 30-05-2013 14:43 ]

• PowerFullNoob
Verwijderd

[ Voor 91% gewijzigd door PowerFullNoob op 30-05-2013 14:43 ]

• PowerFullNoob
Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door PowerFullNoob op 30-05-2013 14:43 ]

• KoploperMau
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:14
Staat Windows misschien op energiebesparing? Zet Windows eens op hoge prestaties bij je energieinstellingen. Misschien helpt het.

• PowerFullNoob
Hij stond niet op energiebesparing maar op balanced, staat nu op hoge prestaties.

Net weer even WoT gespeeld, voor het veranderen van die instelling, maar toen had ik wel de juiste framerates :S
Ben het spoor even bijster.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:13

Nemesizz

Untouchable

Waar ik aan denk is AMD Powerplay, de (naar mijn mening irritante) energiebespaar optie van Radeon kaarten.

Die werkt met verschillende snelheden, idle, medium en high clockspeeds (misschien ook bij sommige in 4 stappen, mijn 5770 had er 3). In de meeste gevallen springt ie goed over naar de juiste snelheid afhankelijk van belasting. Echter, soms willen de snelheden blijven 'haken', dan springt de kaart niet naar de juiste snelheid.

Oorzaak kan verschillend zijn, driver issue, issue met de kaart zelf, of eventueel programma's in de achtergrond (denk aan bijvoorbeeld Youtube open staan, met hardwareversnelling in de browser).
(bij mij waren het alle 3 tegelijk....ik had echt een 'maandag morgen model' van een kaart).

Oplossing is verschillend...afhankelijk van de oorzaak.
Maar probeer met GPU-z eens te kijken wat de clockspeeds doen met gamen (kun je mooi zien in van die grafiekjes, zo kwam ik er ook achter dat die van mij altijd te laag bleef draaien wat crappy frame-rates veroorzaakte).
Ook tijdens gamen bij voorkeur geen browser open hebben staan (of iig geen Youtube filmpje ofzo), of hardware versnelling in de browser uitzetten (leunt alles zwaarder op je CPU ipv GPU).

De oplossing bij mijzelf was om AMD Powerplay helemaal te omzeilen, en de GPU gewoon altijd op volle kracht laten draaien. Dit kan via een custom CCC Overdrive profiel of via een custom BIOS.
Zelf deed ik het via een Overdrive profiel omdat met een foutieve BIOS je kaart ook om zeep kan helpen.

Het is niet gezegt dat het daadwerkelijk het probleem is, maar dat is waar ik aan denk als een AMD kaart weer eens een keer geen zin heeft om goeie frame-rates uit te poepen ;) .

• PowerFullNoob
Nemesizz schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 19:02:
Waar ik aan denk is AMD Powerplay, de (naar mijn mening irritante) energiebespaar optie van Radeon kaarten.

De oplossing bij mijzelf was om AMD Powerplay helemaal te omzeilen, en de GPU gewoon altijd op volle kracht laten draaien. Dit kan via een custom CCC Overdrive profiel of via een custom BIOS.
Zelf deed ik het via een Overdrive profiel omdat met een foutieve BIOS je kaart ook om zeep kan helpen.
Heb geen idee hoe ik dat kan doen. Bij de overdrive tab in CCC kan ik alleen "Enable" en "Disable" vinden. Nu heb ik alles op enable staan, maar volgens CCC zelf krijgt de kaart nog steeds die lage snelheden. Heb er een afbeelding van maar weet niet hoe ik die moet posten.

Ik heb even Gegoogled over dat powerplay, maar nergens staat echt duidelijk hoe het uit gezet kan worden. En als het er duidelijk staat, dan gaat het over opties binnen CCC die er bij mij niet staan :?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:13

Nemesizz

Untouchable

Heb het vaker gepost, maar kan m'n juiste posts niet zo snel weer vinden :P

Maar dit is de juiste oplossing (copy/paste even van guru3d)
Steps:

1. Open CCC

2. Unlock and Enable Overdrive if they aren’t already.

3. Go to Options/Profiles/Profiles Manager. Create a new profile. Under composition make sure “ATI Overdrive” is checked. Save and Close, DO NOT ACTIVATE.

4. In windows go to: C:\Users\{yourusername}\AppData\Local\ATI\ACE\Prof iles (you will need to have “show hidden files” turned on for this)

5. Open the xml document with the name of the profile you just created (notepad is fine)

6. Change the values of the Clock and Memory speeds to look like this (these specific values are what worked for me and my card, use judgment) EDIT ONLY THE BOLD VALUES.

Feature name="CoreClockTarget_0"

Property name="Want_0" value="40000"

Property name="Want_1" value="60000"

Property name="Want_2" value="85000"

Feature

Feature name="MemoryClockTarget_0"

Property name="Want_0" value="90000"

Property name="Want_1" value="90000"

Property name="Want_2" value="120000"

7. Save and close. Go back to CCC and activate the profile you just created.

This will make the card idle at 400core, 900memory. (2D clocks are the "Want_0" values)
Het is in het Engels, maar dat maakt verder niet uit.
Let wel op, de speeds die in het voorbeeld staan zijn van een andere kaart.

Want 0 = idle, Want 1 = medium load en Want 2 = maximum load.
Wat ik zelf deed was de settings van Want 2 gewoon copy/paste naar Want 0 en Want 1 copy/pasten (voor zowel core, memory én voltage). Zo lang je niet boven Want 2 komt is het niet gevaarlijk voor je kaart (is immers binnen specs).

Je kan het profiel dan laden in CCC in Overdrive tab bij 'Load Profile' (of de eventuele Nederlandse vertaling ervan). Bij mij moest ik echter na iedere reboot het profiel weer handmatig laden (oudere driver ging het automatisch) en zelfs even een keer de memoryspeed slider heen en weer bewegen (NIET op 'apply' drukken) anders bleef de memory clock alsnog op 300Mhz steken (ja echt 8)7 , maandag morgen model op en top |:( ).

Heel ritueel iedere keer, maar als ie eenmaal op die snelheid draaide bleef die dat ook doen en kon ik fatsoenlijk gamen. Zelfs al heb je een browser in de achtergrond open of wat dan ook.

• PowerFullNoob
Ah, ik zie het al waar het bij mij fout ging. Ik zat in roaming in plaats van local. Had die tut ook al gevonden maar dacht dat hij niet werkte :S Maar goed, dat zal ik dan morgen moeten doen, want nu moet ik vroeg m'n nest uit :)

In ieder geval, bedankt voor de hulp, en morgen post ik het resultaat!

Edit* #1
Als het goed is werkt het nu. Heb echter die clock speeds niet kunnen vinden in het profiel dat ik aan had gemaakt, dus heb ik het in het normale "Profiles" bestand aangepast.

Er stond ook CoreVoltageTarget tussen, met de 0 en 1 optie (geen 2, die kon ik nergens vinden. Maar de snelheden van 1 zijn de normale.) Die heb ik ook naar de optie van 1 gezet.

Als ik nu in CCC kijk bij Graphics Overdrive staan de snelheden op de normale 910 en 1200 Mhz. Dus ik denk dat het wel werkt. Zal nog wel het resultaat van het spelen met youtube (oid) posten.

Edit* #2

Nee, helaas. Zelfde resultaat als voorheen. Wel lijkt het alsof Powerplay uit staat, want alles draait op de normale snelheid. Maar de fps is nog om te huilen.

Zaterdagmorgen maar terug naar Alternate om de kaart te wisselen. Dan neem ik wel tegen een kleine betaling een GTX 660 als dat mogelijk is, want zoals het nu gaat is het om te huilen voor een gloed nieuwe kaart :(

[ Voor 66% gewijzigd door PowerFullNoob op 30-05-2013 14:40 ]

• PowerFullNoob
Verwijderd

[ Voor 183% gewijzigd door PowerFullNoob op 30-05-2013 14:40 ]

• PowerFullNoob
Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door PowerFullNoob op 30-05-2013 14:41 ]

Verwijderd

Ik hoop ook dat ze bij alternate de kaart terugnemen, als ik jou was zou ik eerst even de rechten doorlezen die je als koper hebt, zodat ze niet zo snel moeilijk kunnen gaan doen :P ook voor mij geen AMD, alleen maar slechte ervaringen mee.

• PowerFullNoob
Ik had van de week al gebeld naar Alternate wat ik er mee moest doen. Toen raadde zij aan om hem om te ruilen. Dus ik hoop dat het gewoon gaat lukken. Ik zal inderdaad nog even de rechten door lezen, kan nooit kwaad ;)

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• PowerFullNoob
Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 14:26:
[...]

Als je naar je eigen bericht gaat, dan zie je rechtsboven het knopje "wijzig".
Drie of vier keer in korte tijd op jezelf reppen in steeds een nieuw bericht stelt men hier niet echt op prijs.
Daarvoor gebruik je dus de "wijzig knop" en update je eenvoudig je vraag en/of antwoord.

Don't shoot the messenger, ik heb het niet bedacht, het staat allemaal in de FAQ die je gelezen hoort te hebben. ;)
Het alternatief is dat bij hardnekkig gedrag de moderatie je topic sluit. :(
Bikkelhard is men hier. ;)
Ben de boel aan het aanpassen, is het ook mogelijk om de overtollige berichten te verwijderen ipv te editten en verwijderd neer te zetten?

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Ik heb dit soms ook met een 7850, ook WoT, vergeet niet de deze game voornamelijk op 1 core van de cpu leunt. Heb je t inmiddels al werkend?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• PowerFullNoob
NLBUURMAN schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 17:28:
Ik heb dit soms ook met een 7850, ook WoT, vergeet niet de deze game voornamelijk op 1 core van de cpu leunt. Heb je t inmiddels al werkend?
Nee, helaas. Het is heel onregelmatig wanneer hij wel of niet werkt, vaker niet dan wel.

Maar je schrijft dat je dit soms ook hebt, hoe los je dit dan op. Misschien dat ik het dan ook kan oplossen :)?

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

PowerFullNoob schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 18:03:
[...]

Nee, helaas. Het is heel onregelmatig wanneer hij wel of niet werkt, vaker niet dan wel.

Maar je schrijft dat je dit soms ook hebt, hoe los je dit dan op. Misschien dat ik het dan ook kan oplossen :)?
een reboot werkt altijd bij mij?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• PowerFullNoob
NLBUURMAN schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 12:09:
[...]

een reboot werkt altijd bij mij?
Was het maar zo makkelijk voor mij :)

Ben nu wel een stap verder en heb nu de normale FPS. Ik bedacht me namelijk een aantal dagen geleden dat ik al die problemen kreeg na het opnieuw installeren van Windows 8 én de updates installeren. Ik heb toen een systeem herstel gedaan van voor de updates, en verrek, ik had normale FPS.

Helaas waren de problemen nog niet over toen, want vlak daarna werd ik overspoeld door BSOD's waarvan ik de oorzaak nog steeds niet weet :\ Maargoed, heb toen Windows 7 geïnstalleerd en óók daar had ik last van BSOD's. Nu ben ik weer terug bij Windows 8 vers van de DVD en geen updates, en alles lijkt nu te werken zoals het zou moeten werken.

Ik zal binnekort proberen om geleidelijk een paar updates per keer te installeren en daarvan het resultaat van posten, zodat iemand anders er misschien ook wat aan heeft :)

• PowerFullNoob
Nou, ben er eindelijk achter wat het probleem is.

Zodra ik de Hyper-v feature van Windows 8 activeer, dan begint de FPS weer extreem te dalen zoals boven beschreven. Heb er alleen nog geen fix voor, jammer, want Hyper-v heb ik nodig voor school :(
Pagina: 1