Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Per ongeluk Windows (7) opnieuw geïnstalleerd

Pagina: 1
Acties:

• powerninja
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-11 23:47
Gisteren viel m'n laptop (Asus X301) na het openklappen bijna direct uit (batterij was simpelweg leeg). Na het opnieuw opstarten (aan de oplader) kwam ik op een 1 of andere manier in een menu terecht waardoor ik door een combinatie van ongeduldigheid en onwetendheid Windows opnieuw (op een partitie?) heb geïnstalleerd. M'n laptop geeft een C: (OS), D: (DATA; leeg) en E: (Recovery) weer.

Ik ben nu m'n documenten etc. kwijt en kan niet meer op wifi.

Is er een manier waarop ik dit ongedaan kan (of i.i.g. m'n documenten terug kan halen)?

Voor de wifi moet ik waarschijnlijk opnieuw drivers installeren? Waarop moet ik hierbij letten?

Ik schaf i.i.g. een externe harde schijf om dit probleem in de toekomst te verkomen.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:44

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Je hebt dus je recovery-partitie opgestart en hebt zonder te lezen wat je aan het doen was je Windows gerecovered, waardoor 'ie zo te lezen alles heeft gewist.

Moraal van dit verhaal: lezen wat er staat voordat je ergens op klikt/toestemming voor geeft.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Kupauw
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-10 16:37
Windows installeer je niet zomaar opnieuw door op 1 verkeerde knop te drukken. Heb je de optie "last known good configuration" gebruikt? Deze optie krijg je door tijdens het opstarten (voor het windows opstart logo) op F8 te drukken. Voortaan even goed lezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Kupauw op 28-05-2013 17:06 ]

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:15

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

FooLsKi schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 17:05:
Je hebt dus je recovery-partitie opgestart en hebt zonder te lezen wat je aan het doen was je Windows gerecovered, waardoor 'ie zo te lezen alles heeft gewist.

Moraal van dit verhaal: lezen wat er staat voordat je ergens op klikt/toestemming voor geeft.
Er zijn wel tooltjes waarmee je misschien wat terug kan halen. Bijv NTFS recovery oid.
Helaas zullen er ook wel bestanden zijn die niet terug te halen zijn.

Maar als je hier nou echt niet genoeg vanaf weet. Zou ik aanraden om deze naar een bedrijf (computer winkel) te brengen die daar wel iets mee kan.

In ieder geval de laptop niet meer gebruiken, want dan is de kans alleen maar groter dat je steeds meer bestanden zal overschrijven met nieuwe data! Tot die tijd zal er nog wel wat terug te halen zijn met wat geluk.

[ Voor 13% gewijzigd door mydogisgone op 28-05-2013 17:11 ]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• powerninja
FooLsKi schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 17:05:

Learned the hard way in dit geval.

Ik kreeg op een gegeven moment 2 opties voor opnieuw opstarten (ik zou niet meer precies weten waartussen) waarbij er bij 1 "recommended" stond. Die optie gekozen, waarna ik op een ander moment weer moest kiezen tussen installatie-opties (met partities etc).

Ik wou eigenlijk alleen maar zo snel mogelijk aan de slag en had geen flauw idee wat een recovery-partitie was (dacht waarschijnlijk: "recovery", zal wel OK zijn) en dacht bij mezelf: wat is het ergste dat kan gebeuren/je raak niet zomaar alles kwijt? Daarna moest ik 20 minuten wachten (in die tijd is de boel dus waarschijnlijk opnieuw geïnstalleerd).

• powerninja
mydogisgone schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 17:08:
[...]

Er zijn wel tooltjes waarmee je misschien wat terug kan halen. Bijv NTFS recovery oid.
Helaas zullen er ook wel bestanden zijn die niet terug te halen zijn.

Maar als je hier nou echt niet genoeg vanaf weet. Zou ik aanraden om deze naar een bedrijf (computer winkel) te brengen die daar wel iets mee kan.

In ieder geval de laptop niet meer gebruiken, want dan is de kans alleen maar groter dat je steeds meer bestanden zal overschrijven met nieuwe data! Tot die tijd zal er nog wel wat terug te halen zijn met wat geluk.
Hoeveel kost zoiets?

Het gaat overigens niet echt over cruciale documenten, maar het is meer het ongemak.

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:15

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

powerninja schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 17:16:
[...]

Hoeveel kost zoiets?

Het gaat overigens niet echt over cruciale documenten, maar het is meer het ongemak.
Geen idee, hangt echt af van de winkel. Maar meestal zijn ze er 1 uur tot 2 uur mee bezig. Tenminste dat is mijn eigen ervaring en dan moet je al gauw op +- 100/150 euro rekenen? (Wilde gok)

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
[...]

Hoeveel kost zoiets?

Dat verschilt per winkel, ik schat tussen de €50 en €150.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Heb je niet ergens een windows.old map?
Daar staat volgens mij alle data van je oude installatie.

Hopelijk een leermomentje voor je ;)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:18
[...]

Hoeveel kost zoiets?

http://www.datarecoveryne...rijzen-data-recovery.html
Bijvoorbeeld. €199 en je bent je laptop 1-2 weken kwijt.

Not worth it dus.
Pro-tip: Synchroniseer je documenten automatisch met een cloud service zoals drive of dropbox. Dan raak je zo nooit zomaar kwijt.

TheS4ndm4n#1919

• powerninja
Bedankt voor alle (snelle) reacties!

En wat betreft de (wifi)drivers? Waarop moet ik daarbij letten?

• Mint
  • Nu online
powerninja schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 17:30:

Naar de website van Asus gaan en daar de juiste drivers downloaden. :)

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:33
Iets vergelijkbaars is mij ook een keer overkomen (windows geinstalleerd op de verkeerde HDD). Hoe je de meeste documenten kunt redden is:
- HDD van de laptop [1] in een andere PC [2] doen met daarop voldoende vrije HDD ruimte (duh :P)
- Data recovery programma op [2] installeren (bijv. EaseUS Data Recovery Wizard)
- Het Data recovery programma laten rekenen aan [1]

Dit duurde bij mij zo'n 2 dagen bij een 500GB HDD, maar toen had ik wel vrijwel alle foto's/documenten kunnen redden.

[ Voor 7% gewijzigd door PCBaas op 28-05-2013 17:54 ]

5700X | RX 6600

• powerninja
adyta schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 17:31:
[...]

Naar de website van Asus gaan en daar de juiste drivers downloaden. :)
Maar hoe weet ik welke de juiste zijn? Voor Wireless zijn er al 3. Moet ik ze dan bijvoorbeeld alledrie downloaden?

• Timons106
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-10 12:36
Zoals eL_Jay al zei: staat er geen windows.old map op de C:\ schijf?
En anders kan je altijd nog tools als Recuva (http://www.piriform.com/recuva) proberen.

• Mint
  • Nu online
Timons106 schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 18:08:
Zoals eL_Jay al zei: staat er geen windows.old map op de C:\ schijf?
En anders kan je altijd nog tools als Recuva (http://www.piriform.com/recuva) proberen.
Als een driver downloaden al lastig blijkt te zijn, zou ik bij voorbaat al niet aanraden om met dergelijke tools te werken. Verder voert een recovery een quick format uit op de partitie(s), waardoor er geen Windows.old directory zal zijn.
powerninja schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 17:59:
[...]

Maar hoe weet ik welke de juiste zijn? Voor Wireless zijn er al 3. Moet ik ze dan bijvoorbeeld alledrie downloaden?
Je kunt daarvoor bij apparaatbeheer kijken. Je wireless kaart zal daarbij aangeduid zijn als een onbekend apparaat. Als je voor dat apparaat naar eigenschappen gaat en dan naar details, kun je de hardware ID's uitlezen. Deze zijn opgebouwd in de vorm van VEN_1234&DEV_1234. De code achter VEN kun je vervolgens opzoeken op sites als PCI Database.

Een eenvoudigere methode is om ze alledrie te downloaden en een voor een te installeren. Is het niet de goede? Dan geeft de installer dat waarschijnlijk aan, of functioneert je WiFi daarna niet. Dan kun je de zojuist geïnstalleerde driver verwijderen en de volgende proberen.

Tevens vind ik het wel vreemd dat een recovery ertoe leidt dat je WiFi niet meer werkt. Doorgaans zijn alle drivers ingebakken in de image die dan wordt teruggezet. Weet je zeker dat je de driver mist? Wellicht moet je je opnieuw aanmelden in je netwerk.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of de WiFi weer aanzetten omdat hij via een softswitch standaard is uitgezet. FN + Fx op je keyboard doet dan wonderen

Verwijderd

TERW_DAN schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 18:35:
Of de WiFi weer aanzetten omdat hij via een softswitch standaard is uitgezet. FN + Fx op je keyboard doet dan wonderen
Dit inderdaad. Want als je de recovery-partitie hebt gebruikt zit daar gegarandeerd de wifi driver ingebakken.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

powerninja schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 17:30:

Ik zou daar nu geen zorgen over maken, lekker je laptop uit laten en zorgen dat hij bij iemand terecht komt die weet hoe je dergelijke datarecovery uit kan voeren.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

Pagina: 1