Loodaccu lader of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 09:51
Beste mede-tweakers,

Ik ben bezig met een projectje en hierbij gebruik ik een 12v accu met iets van 6ah.
Afbeeldingslocatie: http://i1066.photobucket.com/albums/u411/thommmio/2013-05-28155018.jpg
Nu moet deze natuurlijk ook weer opgeladen worden, en natuurlijk wil ik de kosten beperken en gebruik ik liever een adapter die ik al heb liggen.

Volgens mij heb je voor loodaccu's een speciale adapter nodig en volgens mij heb ik er wel een liggen. Ik heb dit onderstaande starthulp apparaat en hier zit dacht ik ook een loodaccu in.
Afbeeldingslocatie: http://www.bobbo.be/upload/2010/12/27/04/10/be2e3a57c9/be2e3-1091500-bt-ps600-energiestation.jpg

Bij dit apparaat zat deze adapter:
Afbeeldingslocatie: http://i1066.photobucket.com/albums/u411/thommmio/556888fa-22b8-4643-bd5e-5477c64524c3.jpg

Nu de vraag:
Kan ik deze adapter gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat gaat niet werken. Daar heb je een speciale druppellader voor nodig.

[ Voor 141% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2013 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfaleader
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-12-2024
Niet doen, dat is gewoon een adapter. In je starthulp zit er een circuit voor het laden aan te sturen.

Wat je nodig hebt is een speciale druppellader. Te koop op oa conrad voor nog geen 15€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Je kunt de starthulp wel gebruiken, maar dan zul je hem open moeten maken, de interne lood-accu los koppelen en in plaats daarvan jouw externe accu aansluiten.
(en voor de kniesoren, ja er zit een lood-accu in http://www.einhell.nl/ps/1091500_01028.pdf)

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:53
Je kunt de starthulp inderdaad openmaken en de accu even aansluiten en op die manier opladen.

Als je van plan bent om de accu vaker te laden zou ik een regelbare voeding pakken die je afregelt op 13,8V. Of gewoon een goede lader kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
Ik heb hier nog een 24V 0.75A adapter liggen en nog een 12/24v DC dimmer(zie foto)
Afbeeldingslocatie: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_111145_2.jpg

Kan ik deze niet in combinatie met elkaar afstellen op 13,8V? En is dat veilig?

Of kan dit ook met een simpel weerstandje?

[ Voor 8% gewijzigd door A.M.H op 28-05-2013 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:53
Nee, helaas. Wat die dimmer doet is wel gewoon 12V of 24V uitsturen maar dan onder een hele hoge frequentie (PWM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
Het is een LED dimmer (als dat uitmaakt).

Als ik 12v op de dimmer zet en mijn multimeter op de output zet varieert deze tussen de 12V en 5V (met LED-strip aangesloten)

EDIT: Net getest op 24V adapter en met de dimmer varieert het voltage tussen de 10V en 24V.

[ Voor 22% gewijzigd door A.M.H op 28-05-2013 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je een labvoeding hebt kan je die instellen op 14 volt
Loop eens bij de bouwmarkt langs, een simpele acculader kost geen drol, ik geloof dat je bij de conrad een stekkerlader voor 14 euro hebt.

Je kunt ook je starthulp openschroeven en intern de bedrading van de accu overzetten op deze accu en laden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
Oke, Heb toch maar eens gekeken online hoeveel een acculadertje kost.
Dit (klik) ding op Ebay is wel een mooie goedkope acculader. Echter is deze 12V 1,25A, ik had ergens gelezen dat je lader 1/10e van het vermogen van de accu moet zijn. Maakt dat echt veel uit of kan ik hiermee ook een 4Ah accu opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dat geldt voor NiCad en NiMh. bij een stroom van 1/10e van de capaciteit (en lager) zijn ze veilig te (over)laden zonder schade. Bij grotere stromen moet je de temperatuur in de gaten houden, betere laders slaan af op de gemeten laadkromme (delta peak)

Een loodaccu benodigd een constante spanning met een stroombegrenzer. Als de spanning gestabiliseerd is zal de stroom gaan dalen gedurende het laadproces. Zo lang de spanning constant op 14v of lager blijft zal de stroom zo ver dalen dat het niet meer schadelijk is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
Oke, bedankt voor de info! Ben er weer wat wijzer op geworden. :)

Hij is besteld, dus op dit topic kan een slotje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

[off-topic infomodus]
amarcus.ict schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 20:56:
Het is een LED dimmer (als dat uitmaakt).

Als ik 12v op de dimmer zet en mijn multimeter op de output zet varieert deze tussen de 12V en 5V (met LED-strip aangesloten)

EDIT: Net getest op 24V adapter en met de dimmer varieert het voltage tussen de 10V en 24V.
Dat komt doordat de dimmer zoals gezegd werkt met PWM: Wikipedia: Pulse-width modulation / Wikipedia: Pulsbreedtemodulatie.

Kort gezegd komt dit er op neer dat de dimmer niets verandert aan het voltage dat je erin stopt, maar dit heel snel aan en uit zet (meestal in de orde van grootte van enkele tientallen kHz). Door bijvoorbeeld een ingangsspanning van 24V de helft van de tijd in te schakelen en de helft van de tijd uit te schakelen eindig je met effectief gemiddeld 12V. Wat je multimeter echter doet is momentopnames maken. De ene keer meet die toevallig wat meer hoge dan lage pulsjes, de volgende keer andersom, en daardoor krijg je een fluctuerende en totaal onbetrouwbare meting.

[/off-topic infomodus]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

amarcus.ict schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 00:14:
Oke, bedankt voor de info! Ben er weer wat wijzer op geworden. :)

Hij is besteld, dus op dit topic kan een slotje.
FYI: Slotjes doen we op GoT alleen als een topic niet door de beugel kan. Deze mag lekker openblijven en afzakken.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1