Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

RMDBS en/of noSQL Hoe op slaan.

Pagina: 1
Acties:

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-10 08:20
Voor een kleine proof of concept wil ik kijken hoe ik mijn data het beste op kan slaan echter loop ik steeds vast.

Enerzijds heb ik objecten bv:

Cells
Een cell bestaat uit een stukje vaste data (naam, type, ....) en een stukje custom data (velden die afhankelijk zijn van het type).

Structure
Hier in staat eigenlijk gedefineerd hoe de cellen gestructuureerd zijn.

VB:
Structure A:
Cell A
- Cell B
- Cell C
- Cell B

Structure B:
Cell D
- Cell B
- Cell C
- Structure A

Onder een cell kan dus een cell zitten of een gehele andere structure..Deze structures kunnen duizende cellen/structures bevatten.. Het grote nadeel van een relationele database is dan dus ook dat je enorm recursief gaat query'en.. De data gewoon in een clob met json opslaan gaat ook niet makkelijk, want ik wil eigenlijk selecties maken als alle structures waar een bepaalde verbinding in voorkomt.

Daarnaast zou ik iedere cell max 1x willen defineren en de rest zouden dus verwijzigingen moeten zijn naar dat object. Gelijkertijd zou ik in 1 query een hele structure opwillen kunnen halen met daarin de verwijzigingen directvervangen door het object zelf.

Ik moet dus eigenlijk een soort mix hebben tussen een RMDBS en een noSQL database.. Iemand enig idee waar ik iets dergelijks kan vinden? Of uitleg hoe je met dergelijke data om moet gaan?

Waar ik dus eigenlijk naar op zoek ben is een RMDBS met een soort van JSON datatype.

[ Voor 3% gewijzigd door Uhmmie op 28-05-2013 11:07 ]

Currently playing: MTG Arena (PC)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hoeveel data hebben we het eigenlijk over? Je zou ook gewoon geen RMDBS kunnen gebruiken. Gewoon alles in memory houden. De cellen lijken zo te zien niet veel geheugen in te nemen. Stel dat het 1K is (wat ruim is, dat zijn 1000 tekens) dan nog heb je voor een miljoen cellen nog maar 1G geheugen nodig.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Uhmmie
De uit eindelijke hoeveelheid data zou enorm op kunnen lopen.. De daadwerkelijke structuur is ook veel complexer als het geschetste voorbeeld hierboven. Maar het loopt tegen hetzelfde probleem aan. Dus als ik het bovenste staande kan oplossen zou ik mijn probleem ook op kunnen lossen.

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-11 23:52
Ik heb hier absoluut geen ervaring mee, maar ik denk dat deze structuur het beste in een graph database zoals http://www.neo4j.org/ past

[ Voor 5% gewijzigd door truegrit op 28-05-2013 12:21 ]

hallo

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik denk inderdaad dat je een graph database moet hebben. Maar dan zou ik gaan voor meer open standaarden, zoals RDF en SPARQL. Als je met Java werkt, kan ik Sesame aanraden.

[ Voor 20% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 28-05-2013 12:46 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Uhmmie
Dank voor alle reacties. Ik ga me eens inlezen in graph databases :).

Pagina: 1