Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Multi-NAS, sync over internet en werkmappen

Pagina: 1
Acties:

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:56
Als je op meerdere PC's of Mac's allerlei gegevens hebt staan, dan is backups maken niet heel gemakkelijk. Daarom dacht ik, als je nou een NAS op (bijv.) het kantoor hebt staan en een NAS thuis. Alle Mac's hebben een toegang tot een share op de NAS en deze share sync ook naar andere NAS systemen. Een soort van Dropbox tussen meerdere NAS'en. Hieronder een (simpel) schema.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aUx99U5dSFGTE9RTvbiEuwT3/full.png

Het blauwe gedeelte is optioneel, in eerste instantie is alleen een NAS op kantoor en een NAS thuis voldoende, waarbij er op de NAS op kantoor meerdere apparaten gebruik maken van dezelde share.

Eisen op een rijtje

- Meer dan één NAS sync houden over internet (zoals bijv. Dropbox)
- Meer dan één PC of Mac systemen die een share hebben van de NAS
- (evt.) Versioning

Oplossingen

- http://owncloud.org/ Hetzelfde idee als Dropbox, maar dan kun je het zelf regelen.
- http://www.synology.com/d...oud_services.php?lang=nld, opslag en Dropbox functionaliteit in één.
- ..?

De eerste spreekt me wel aan door alle vrijheid die je er hebt. De oplossing van Synology is ook mooi, maar dan zit je wel vast aan de dure apparaten van Synology.

Help!

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een van de genoemde systemen? Of hebben jullie nog meer ideeën?

Verwijderd

Je wilt dus eigenlijk gewoon twee NAS'en via internet syncen. Dat owncloud is meer als je andere mensen toegang wilt geven tot je data. Het kan denk ik veel simpeler met rsync. Rsync kan synchroniseren op een slimme manier door alleen wijzigingen te downloaden/uploaden en zou op die manier geschikt zijn voor synchronisatie over het internet.

De vraag is, wil je in beide richtingen syncen, of alleen in één richting. Om dit te verduidelijken:

1. In één richting syncen betekent dat je op kantoor een NAS hebt waar data op staat. Die data wil je ook thuis beschikbaar hebben. Dus je thuis NAS draait een rsync client en de kantoor NAS draait rsync server. De thuis NAS downloadt dan in feite regelmatig het spul van de kantoor server. Je hebt op deze manier alles beschikbaar op je thuis NAS. Maar: de kantoor NAS heeft alleen de data van zijn eigen beschikbaar, niet die van de thuis NAS.

2. In twee richtingen syncen betekent dat beide NASen over dezelfde data beschikken. Dit kan op meerdere manieren. De rsync manier is gewoon om twee directories te hebben: Thuis en Kantoor. De Kantoor NAS downloadt dan de data van de Thuis NAS en zet deze in de Thuis-directory. De Thuis NAS downloadt de data van de Kantoor NAS en zet deze in de Kantoor-directory.

De grote beperking hierbij is dat je op Kantoor alleen wijzigingen kunt aanbrengen in de Kantoor directory en dat je thuis alleen wijzigingen kunt aanbrengen in de Thuis directory. Want Rsync werkt volgens een simpel bron->doel protocol en zal dus je data overschrijven bij het syncen.

Je kunt misschien wel de bron en doel naar dezelfde directory sturen, maar dan moet je het verwijderen van niet-bestaande files uitschakelen. Dan heb je het nadeel dat je eigenlijk geen bestanden meer kunt verwijderen, want deze komen automatisch weer terug omdat ze op de andere NAS staan.

Kortom, optie 1 is makkelijk, 2 wel iets moeilijker. Voor optie 2 bestaan er vast betere synchronisatiemethoden. Maar rsync is iets waar ik bekend mee ben, wellicht dat anderen betere oplossingen hebben als je optie 2 wilt implementeren.

• TheNephilim
Dank voor de uitgebreide reactie! :o
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 10:28:
Je wilt dus eigenlijk gewoon twee NAS'en via internet syncen. Dat owncloud is meer als je andere mensen toegang wilt geven tot je data. Het kan denk ik veel simpeler met rsync. Rsync kan synchroniseren op een slimme manier door alleen wijzigingen te downloaden/uploaden en zou op die manier geschikt zijn voor synchronisatie over het internet.
Klopt ik wil gewoon 2 NAS'en syncen over het internet. Alleen wijzigingen uploaden en downloaden is inderdaad wat ik voor ogen heb.
De vraag is, wil je in beide richtingen syncen, of alleen in één richting. Om dit te verduidelijken:

1. In één richting syncen betekent dat je op kantoor een NAS hebt waar data op staat. Die data wil je ook thuis beschikbaar hebben. Dus je thuis NAS draait een rsync client en de kantoor NAS draait rsync server. De thuis NAS downloadt dan in feite regelmatig het spul van de kantoor server. Je hebt op deze manier alles beschikbaar op je thuis NAS. Maar: de kantoor NAS heeft alleen de data van zijn eigen beschikbaar, niet die van de thuis NAS.

2. In twee richtingen syncen betekent dat beide NASen over dezelfde data beschikken. Dit kan op meerdere manieren. De rsync manier is gewoon om twee directories te hebben: Thuis en Kantoor. De Kantoor NAS downloadt dan de data van de Thuis NAS en zet deze in de Thuis-directory. De Thuis NAS downloadt de data van de Kantoor NAS en zet deze in de Kantoor-directory.
Nummer 2, dus dat er één map WORK (bijv.) is, die op beide systemen bestaat en bijgehouden word op beide systemen. Werken over internet, naar één centrale server is te traag, dus een NAS op alle endpoints waardoor je meteen een 'backup' hebt leek me een goed idee.
De grote beperking hierbij is dat je op Kantoor alleen wijzigingen kunt aanbrengen in de Kantoor directory en dat je thuis alleen wijzigingen kunt aanbrengen in de Thuis directory. Want Rsync werkt volgens een simpel bron->doel protocol en zal dus je data overschrijven bij het syncen.

Je kunt misschien wel de bron en doel naar dezelfde directory sturen, maar dan moet je het verwijderen van niet-bestaande files uitschakelen. Dan heb je het nadeel dat je eigenlijk geen bestanden meer kunt verwijderen, want deze komen automatisch weer terug omdat ze op de andere NAS staan.
Dat is wel erg lastig, ik heb een beetje ervaring met rsync, maar inderdaad alleen van bron naar doel. Misschien is het wel een idee hoor, ik weet eerlijk gezegd niet of er op de plek zonder Mac's/PC's wel wijzigingen geproduceerd worden. Ik denk van wel, maar dat moet ik even bekijken dan.
Kortom, optie 1 is makkelijk, 2 wel iets moeilijker. Voor optie 2 bestaan er vast betere synchronisatiemethoden. Maar rsync is iets waar ik bekend mee ben, wellicht dat anderen betere oplossingen hebben als je optie 2 wilt implementeren.
Rsync is inderdaad de bekendste, die zie ik overal weer terug komen. Echter voelt dat weer zo primitief aan op een of andere manier. Wellicht zijn er nog alternatieven, ik wacht even rustig op wat meer reacties. Bedankt voor de informatie en verduidelijking! :D

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Kijk eens naar BitTorrent Sync. Dat doet precies wat jij wilt. Een probleem op het moment is alleen rechtenbeheer.

• eddie4nl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-02 14:39
Mogelijk is aerofs iets, ze zijn nu in beta maar het is dropbox maar dan op eigen storage. Ik heb het zelf geprobeerd en was er goed te spreken over.

https://www.aerofs.com/

De lite versie is gratis, beschikbaar voor windows/mac/linux. ik weet niet om wat voorn NAS'jes het gaat maar als het zelfbouw is is het een oplossing.

Edit
Ze zijn uit beta.

[ Voor 23% gewijzigd door eddie4nl op 28-05-2013 13:05 ]

• TheNephilim
BitTorrrent Sync ziet er wel grappig uit, toch weet ik nog niet zo zeker of het een beetje betrouwbaar is en het ziet er een tikje ingewikkeld uit, tenminste wat betreft het gebruik op een NAS. Het is wellicht het proberen waard.

AeroFS lijkt al wat meer op wat Dropbox doet, maar over installatie op een NAS lees ik weer niets. Misschien is er op internet nog wat te vinden.

---

Al met al een aardig lijstje met ideeën nu. Jammer dat er geen echte NAS oplossing tussen zit, anders dan rsync. Maar, wie weet komt er nog iemand met de gouden tip. Ik ga eens uitpluizen wat nu precies de mogelijkheden zijn en hoeveel elke oplossing kost.
Pagina: 1