[HDD] WD1502FAEX Defect? Raar geluid!

Pagina: 1
Acties:

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-01 22:15
Hallo,

Jaartje geleden heb ik een WD 1,5TB Black gekocht ( WD1502FAEX ) en sinds een paar weken maakt ie harde geluiden als hij gebruikt word en is de performance een stuk trager geworden ( lezen en schrijven gaat af en toe best langzaam voor een Black schijf ). Ik heb niet zoveel verstand van harde schijven maar ik heb het idee dat ie op sterven ligt, dat de leesarm ergens aan komt of iets in die richting.

Naja ik heb het geluid iig opgenomen, misschien is er hier iemand die het herkent als een defect zodat ik hem RMA kan terugsturen.

http://tinypic.com/r/309q4pi/5

Alvast bedankt voor de hulp!

- Quintox

Steam profiel

Verwijderd

Post de SMART gegevens verkregen met CrystalDiskInfo (en maak het venster groot genoeg zodat alle gegevens erop staan).

Het geluid is interdaad wel erg actieve seeks. Maar de SMART zou mij meer informatie bieden.

• quintox
Hey, bedankt voor je snelle reactie. Ik heb een screenshot gemaakt van de gegevens in CrystalDiskInfo, hoop dat het is wat je bedoelde.

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/8us9d4bl1/smart_info.jpg

Steam profiel

Verwijderd

Valt niets vreemds op te zien. Ook geen calibratiefouten wat de oorzaak had kunnen zijn van je vreemde geluiden.

Blijft over dat het normaal is en je de hardeschijf aan het belasten bent met heavy seeks. Dus laten we naar performance kijken.

Ik zou graag de volgende benchmarks willen zien:
1. HDtune standaard benchmark
2. HDtune standaard benchmark maar met de block size op 8MB (maximaal) en de slider op Accurate. Dit kun je vinden in de settings (dat tandwiel-knopje rechtsbovenin) en dan het 2e tabblad.
3. AS SSD benchmark
4. CrystalDiskMark benchmark, instelling 1000MB met één testrun (standaard staat dit op 5).

• quintox
Ik heb de 4 tests gedaan, alleen weet ik niet zeker of HDtune wel goed is ingesteld, de 8MB/Accurate instelling laat namelijk niks anders zien en de test duurde ongeveer net zo lang als de standaard 64Kb test. Geen idee of dat de bedoeling was. Anyways, hieronder de benchmarks:

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/pruz0lkzr/as_ssd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/4fuvo1fcd/CDM.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/rnmcphz81/hdtune_thumb.jpg

De schijf ging aardig tekeer bij de AS SSD 4K en 4K 64 Thread test, bij de 64Thread ging ie in het begin ook van 0.3 tot vaker 350MB/s, erg onregelmatig ( stabiliseerde zich na ongeveer 30sec op 0.7MB/s ) Ook was dat het enige moment van alle 4 de tests dat de schijf ook flink lawaai maakte.

Nou heb ik ook nog maar eens mijn SSD ( 2 maanden oud ) gebenchmarked en ook die laat niet echt optimale cijfers zien. Sequential read/write is niet zo slecht ( kan beter ) maar de Random read/write is meer dan 50% minder dan wat haalbaar zou moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/imfy7ykyb/ssd_bench.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door quintox op 28-05-2013 09:33 ]

Steam profiel

Verwijderd

Ziet er eigenlijk prima uit. De random I/O van je hardeschijf is wel aan de lage kant, maar dat komt omdat je in het langzamere gedeelte test. Je hardeschijf is immers voor 87% gevuld met gegevens.

En dat is waarschijnlijk de oorzaak: je hebt je hardeschijf heel vol zitten en het ratelen wat je hoort is omdat de hardeschijf continu moet seeken over grote afstanden. Dat kan ook de traagheid verklaren, iets wat niet wordt ondersteund door de benchmarks omdat deze niet je bestaande data testen die sterk verspreid is over het platter-oppervlakte.

Kortom, alles is normaal maar je zou wat aan het geluid en prestaties kunnen doen als je de schijf eens helemaal leeg maakt en dan weet dingen op zet. Defragmenteren kan ook helpen, maar alleen als je flink wat ruimte vrijmaakt. Minimaal 40% vrije ruimte (dus 60% in use) en dan pas defraggen. En eigenlijk is de beste manier door alle gegevens eraf te halen (kopiëren/backuppen) en dan alles te verwijderen. Dan weer te kopiëren. Formatteren is opzich niet nodig.

Bedenk verder dat als je alleen grote bestanden opslaat en altijd wat vrije ruimte overlaat (max 80-85% in gebruik) dat je dan niet deze problemen zou mogen ondervinden. Echter, als je mixed data zoals ook games bijvoorbeeld op de hardeschijf opslaat, of deze regelmatig update zoals game-updates, dat dit uiteindelijk fragmentatie veroorzaakt.

Ook kan dit veroorzaakt worden als je een tijd lang met een héél volle schijf (90%+ gevuld) hebt gewerkt en gedurende die tijd updates installeren of andere writes verricht, en daarna weer ruimte vrijmaakt. Dan is de bestaande data toch nog gefragmenteerd. Het defragmenteren is niet altijd een oplossing; vaak is het beste om de gegevens vers te schrijven, zodat gegevens die bij elkaar horen ook bij elkaar blijven. Defragmentatie kan ervoor zorgen dat gegevens die bij elkaar horen wel verspreid raakt. In sommige gevallen zorgt defragmentatie dus juist voor lagere performance.

Conclusie: je hardeschijf werkt hoogstwaarschijnlijk prima, alleen je manier van gebruik zorgt dat hij traag aanvoelt en veel seekgeluiden maakt. Dit kun je oplossen door de schijf anders te gebruiken en de data eens te verversen.

• quintox
Bedankt voor de duidelijke uitleg en moeite! :) Al mijn data storage staat op mijn WD Greens en Red ( 2x 2TB en 1x 3TB, de 1,5Tb black schijf werd alleen gebruikt voor games en het opslaan van de bijbehorende game iso's. De data schijven zitten een stuk voller dan de schijf die nu zoveel lawaai maakt, dacht daarom ook dat er iets kapot was en dat het niet zozeer aan de data zelf lag. Dit omdat de Black uitvoering een performance schijf is en niet zo duurzaam is als de langzamere Greens die vaak gewoon stand-by staan, mijn Raptor boot schijfje van vroeger kreeg hier namelijk ook last van ( door de hoge RPM dacht ik toen ).

Zal de schijf eens leeg halen, formatteren en weer herindelen.. is volgens mij sinds aankoop nog nooit gebeurt :o Het zou best nog wel eens zo kunnen zijn dat de schijf enorm gefragmenteerd is. Ik dacht trouwens dat defragmenteren niet meer nodig was sinds Windows7, dit gaat nu toch allemaal automatisch?

Wat betreft de Samsung 840 120Gb SSD, nog tips daar? Waarom de random read/write zo laag is terwijl bijna alle benchmarks van deze schijfjes aantonen dat de geadverteerde snelheden makkelijk haalbaar zijn ( iig 80% tenzij de schijf op Sata2/3 zit. ). Heb een tweak guide gevolgt op Tomshardware om uit te sluiten dat ik nog iets had aanstaan wat de performance in de weg kon staan, firmware geupdate en het schijfje geoptimaliseerd op performance via Magician.

Steam profiel

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-01 17:50
Je SSD prestaties zijn idd redelijk laag. Weet niet hoe lang de SSD al hebt, dit zal wrs een rol spelen, maar dan nog. Mijn gistere aangekochte 840 250GB presteerde in 2/4 benchmarks in die app 98% van het opgegeven en in de 2 andere zelfs boven de opgegeven prestaties

• quintox
2 maanden geleden zoiets gekocht, na 2 jaar mijn OCZ Vertex 2 vervangen ( die was ook poepie traag geworden ) maar dat lag meer aan het feit dat 60GB gewoon te weinig was voor een 64bit Windows, had maar iets van 8GB speling >_> Nu heb ik 44.7GB van de 111GB ( 120 ) vrij, daar kan het dus niet aan liggen.

Kan het misschien komen doordat ik 6 schijven heb? 9.2TB in totaal. Dat de controller het niet trekt ofzo? Alhoewel dat ook raar zou zijn aangezien 7TB bestaat uit WD Green en Red schijven.

Steam profiel

• timofp
Een controller zou enkel overbelast kunnen worden als je bijvoorbeeld intensief leest/schrijft naar alle aangesloten schijven tegelijk. Maar ze gewoon aangesloten hebben zou geen verschil mogen maken voor de prestaties. Werkt TRIM? je kan dit controleren in o.a. HD Sentinel.

Als je echt zeker wilt weten of het aan je huidig gebruik ligt van de SSD of de SSD zelf, kan je een secure erease doen en dan een benchmark draaien met de lege SSD aangesloten op de andere PC. Dan sluit je alle andere mogelijke storingsfactoren uit.

Wel even een image nemen van je schijf op voorrand of je moet windows een clean install geven achteraf.

Moet wel zeggen dat je SSD prestaties niet slecht zijn natuurlijk, nog altijd stukke beter dan een harde schijf.

• quintox
TRIM staat aan, schijf zit op de correcte Sata poort, Indexing/hibernation/system restore staat allemaal uit, power management staat op Performance. Alles zou goed moeten staan. Ik zou eventueel een lege SSD kunnen testen zoals je al aangaf, maar dan zit ik weer met het probleem dat ik dan eerst weer een andere windows boot moet installeren aangezien ik geen andere pc heb met Sata6 poorten. En zo dramatisch zijn de resultaten nou ook weer niet, de pc boot als een trein, Adobe start instant en mijn browser is sneller gestart dan mijn LAN drivers/netwerkkaart :P Is gewoon opvallend dat ie zo laag scoort in vergelijking met andere SSD's uit dezelfde serie.

Steam profiel

• timofp
Tja, uiteindelijk komt het (voor mij en de meeste) toch neer op een snelle gebruikers ervaring en zoals je zegt kan die al niet sneller. Dus ik zou niet meer teveel naar die cijfertjes kijken en gewoon genieten van je SSD snelheid :).

• quintox
Na alle bestanden van de schijf te halen, full format en weer terug te kopieren lijkt het probleem te zijn opgelost :) Hoor geen rare geluiden meer, weer zoals het hoort ( danwel iets luider dan de rest omdat het een WD Black is ).

Hartstikke bedankt voor de tips CiPHER! Ik was er echt van overtuigd dat het een RMA zaakje zou worden ( zou dan de eerste schijf in 6 jaar zijn die defect was ). Zal mijn andere schijven dan ook maar eens verversen, zijn ook al lang in gebruik met veel data erop. Zal ook wel de reden zijn dat films af en toe blijven hangen voor een paar seconden.. dacht eerst dat dat kwam doordat de Green schijfjes op idle gingen.

Steam profiel

Pagina: 1