Elektrisch netwerk in schip

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorssW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-06 22:17
Hoi,

Ik ben bezig met een elektrisch netwerk voor aan boord van een schip dat bestaat uit 2x 12V accu's: een start accu en een 'leef accu' voor verlichting etc.
Beide accu's moeten absoluut gescheiden blijven zodat, wanneer de 'leef accu' na een nacht opraakt, de volgende ochtend de motor nog gewoon moet starten.
Hiervoor heb ik een driehoeks diode gekocht, een punt waardoor opgeladen wordt en 2 punten waar beide accu's op aangesloten zijn (zonder dat ze met elkaar verbinding hebben).

De accu's wil ik beide opladen door middel van een 230V naar 12V omvormer die vanuit de walstroom op laadt en de dynamo van de (buitenboord-)motor.

Alle min-polen heb ik kortgesloten en ik heb voor de duidelijkheid hier dan ook alleen de plus-polen weergeven.

Opzich is hiermee een simpel systeem te maken, echter zijn er 2 moeilijkheden:
1) Er komt slechts 1 kabel uit de motor waarop de startmotor werkt (om de motor te starten) en een dynamo om de accu op te laden als de motor loopt.
2) De 230V naar 12V werkt alleen als deze 'feedback'-spanning vanuit de accu's krijgt om overladen tegen te gaan (de diode gaat dit tegen!).

Ik heb nu het volgende circuit uitgevoerd in de boot waarin een schakelaar opgenomen is die aan moet tijdens het starten van de motor, zie figuur:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/fdhtao.jpg

Nu is er echter een probleem, zoals vermeld in punt 2 krijgt de 230V oplader nu geen 'feedback' en geeft hij om deze reden geen spanning af waardoor er niet wordt opgeladen vanuit walstroom.

Oftewel, weet iemand een oplossing (verbetering of compleet nieuw schema), met 2 accu's, 1 driehoeks diode, 1 schakelaar. 1 motor/dynamo (gecombineerd in 1 kabel) en een 230V oplader? Voor de duidelijkheid moeten beide accu's gescheiden zijn (in iedergeval mag de 'leef accu' de start accu niet leeg maken, andersom maakt niet uit).

Alvast onwijs dank voor jullie hulp!

Gr Sjors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:59
Hou er rekening met de spanningsval van de diode. Dat zou bijvoorbeeld 0,7 volt kunnen zijn, dus als je dan zou laden met 13,4 volt word dat 12,7 volt. Dan kan je nooit je accu compleet vol laden. Maar ik kan het mis hebben dat het bij dit type diode niet is, er zijn volgens mij ook speciale diode's voor deze toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Neem ten eerste een schottky diode. Deze hebben veel lagere spanningsval. En als er geen stroom door de diode loopt (omdat de accu vol zit) neemt de spanningsval hierover nog verder af.
Kijk maar eens op figuur 2 van deze datasheet.
De spanning die op de anode van de diodes staan is afhankelijk van de leegste accu, namelijk zijn voltage + diodespanning.

Je schreef eerder dat je alleen de pluslijnen getekend had, als dat werkelijk klopt dan is je tekening incorrect. Want van de motor hoort er geen plus naar de diodes te lopen.

[edit]
Ik heb even klein schetsje gemaakt hoe het volgens mij zou moeten.
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/wbvt4h.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door 3xhaas op 28-05-2013 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
1 belangrijk ding staat niet in je toelichting: Is die boot standaard voorzien van 2 accu's en weet je of die boot kan starten op 1 accu? Want ik ken terreinwagens met 2 accu's parallel, juist omdat 1tje niet genoeg is. Dat zou dit vraagstuk een flink stuk simpeler maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Flake op 28-05-2013 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 17:00

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Het is bij boten heel gebruikelijk om een "losse" start accu en een losse accu voor het boordnet te hebben (boegschroef vaak ook nog apart). Vraag me niet hoe je dit het beste kan schakelen maar ik ben wel benieuwd naar het antwoord.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:33

Dogooder

dus...

Ik weet niet precies hoe dat feedback systeem in elkaar zit, maar wat gebeurt er als je de feedback draad gewoon voor de diode vast zet?
Als de dynamo aanslaat zal de spanning hoog zijn voor de diode, de lader slaat af. En als de dynamo uit staat blijft hij laden tot beide accus accuspanning + diode spanningsval hebben. Maar goed, dat lijk met niet zo'n probleem. Ik heb zelf met een soortgelijk systeem gereden in een terreinwagen, alleen zonder feedback en dat was 2 x 24V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:15
Goedkoopste en simpelste oplossing is een accu-schakelaar die je wel kunt vinden in de botenshops, maar dan moet je zelf schakelen.

Ik weet dat je voor camper/terreinwagen oplossingen met extra accu's gebruikelijk is om er een diode/schakelaar achtig ding te kopen. Deze kun je wel in 12V en 24V krijgen.
Hij schakelt hem dan af bij het starten (dus op wat de sleutel schakelt) en schakelt hem er daarna weer op zodat hij kan bijladen van de motor. Sluit je een keer aan en gebeurt verder gewoon automatisch.
Je 230V accu zet je dan alleen op je leef accu. Vaak hebben deze dingen ook nog een noodknop waarmee je even de accu's kan doorverbinden mochtj e als backup op de leefaccu willen starten, echt een noodoplossing. En dan moet je ook nog dikkere kabels leggen.
Maar dat lijkt mij dus de simpelste automatische oplossing.

Los van zo'n schakelend diode ding kun je ook een accuscheider inzetten, zie bijvoorbeeld: http://www.omvormers.info/contents/nl/d71.html (wellicht kan het goedkoper)

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 28-05-2013 10:32 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
3xhaas schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 08:00:
Neem ten eerste een schottky diode. Deze hebben veel lagere spanningsval. En als er geen stroom door de diode loopt (omdat de accu vol zit) neemt de spanningsval hierover nog verder af.
Een diode waar geen stroom door loopt heeft NOOIT spanningsval, dus da's obvious. Geldt voor ieder component. Schottky's mogen wel een lage spanningsval hebben, maar lekken een behoorlijke stroom in reverse en dat wil je niet, zeker niet omdat een startmotor (bij een auto) een gigantische stroom loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

3xhaas schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 08:00:
[edit]
Ik heb even klein schetsje gemaakt hoe het volgens mij zou moeten.
[afbeelding]
Zo laad de motor dus niet de leefaccu op.

Heb zelf ff getekend zoals het zou moeten zitten. (ex zekeringen, die moet je uiteraard nog op de juiste plaatsen toevoegen.

Afbeeldingslocatie: http://www.majhost.com/gallery/AlexB/misc/walstroom_systeem.png

en zo krijgt de gemiddelde lader inderdaad niet de juiste "feedback" (want hij laad op, en stopt dan met laden om te kijken hoeveel spanning de accu teruggeeft, etc.. Alleen met een diode dr tussen komt er nooit spanning terug.)
Er bestaan speciale laders voor walstroom, waar dat diodeblok bij in zit, en soms zelfs incl 12v --> 230v omvormer, zodat de stopcontacten in je boot ook kunnen werken als je niet aan de walstroom ligt. maargoed, dat is duur spul.

Een cheapo oplossing is de 230v lader gewoon direct aan de leef-accu hangen en de startaccu niet opladen met walstroom, (of 2 laders kopen en elk gewoon direct aan een eigen accu hangen, maar dan moeten ze niet kortsluiting maken via de aarde ofzo..)

Wat vaker gedaan word, een dikke keuze-schakelaar dr overheen zetten (ook te krijgen in de betere watersportwinkel) zodat je kan kiezen of de oplader niet, direct aan de een, de ander, of parallel aan beide hangt.

[ Voor 50% gewijzigd door AlexanderB op 28-05-2013 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:33

Dogooder

dus...

Kan die feedback kabel niet gewoon weer terug met 2 diodes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Als je lader een aparte feedback-aansluiting heeft, ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-06 12:55
Voor je punt 1: ik veronderstel dat't een inboard motor is?
Waarschijnlijk komt er maar 1 kabel uit omdat in een of ander verbindingsdoosje de kabels aan elkaar gehangen zijn; normaal moet het mogelijk zijn de startmotor direct aan de startaccu te hangen, EN de uitgang van de alternator via een splitser (dus je 2 diodes) naar de twee batterijen gaat.
Je kunt best de handleiding van de motor opzoeken, om te zien of deze manier van aansluiten daarin beschreven staat. Waarschijnlijk staat daar ook wat je moet doen om 0.7V hogere spanning te geven (om te compenseren voor de diodes).

Voor je punt 2: een deftige 230V batterijlader heeft uitgangen voor 2 batterijen, zodat het probleem zich niet echt stelt. Als je een lader voor 1 batterij hebt is't waarschijnlijk het beste er een keuzeschakelaar tussen te zetten zoals AlexanderB voorstelde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stannieman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-12-2024
Als je lader geen aparte feedbacklijn heeft, kan je die dan niet gewoon openhalen om de feedbacklijn alsnog te vinden? Koppel die los van de laadlijnen en hang daar je accu aan zou ik zeggen.
Pagina: 1