Geheugen aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

• Bartskinu
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-01 22:08
delete

[ Voor 99% gewijzigd door Bartskinu op 22-12-2014 00:57 ]

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-02 11:30

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Ik denk dat PC3-14900 (DDR3-1866) het maximum is voor je moederbord je mag er dus onder zitten
ik beveel
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 49,99€ 49,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 49,99

aan

Verwijderd

Zoals ik al in een andere thread vandaag schreef:
Geheugen doet er eigenlijk niet veel toe.

Factoren:
1) type. Dat moet passen. Tegenwoordig gebruiken alle moederborden DDR3.
2) bandbreedte (snelheid). Er is altijd een snelheid die gemeengoed is. Die geeft de beste performance voor de beste prijs. Op het moment is dat PC3-12800. Dat kost allemaal ongeveer 60 euro voor 8GB. Echter, het lijkt er op dat PC3-14900 er aan zit te komen. Ik heb een paar sticks gezien van PC3-14900 die niet veel duurder zijn. Dus als je een goede deal ziet voor PC3-14900 DDR3 geheugen, doen. (Let wel, de 2 setjes die ik heb gezien voor 60 euro leken vreemde koelvinnen te hebben. Pas wel op dat het in je case past).

Een paar richtlijnen:
1) Koop een bekend merk (Corsair, Crucial, GSkill, Geil of Kingston).
2) Koop 8GB. Dat kost ongeveer 60 euro. 4GB kost 40 euro. Meer dan 8GB is overkill. 8GB is dus de beste keuze op het moment.
3) Zorg dat het PC3-12800 is. Als je voor dezelfde prijst PC3-14900 kunt krijgen, doen. Niet dat het erg veel uitmaakt. Maar er zijn tegenwoordig (een paar) setjes PC3-14900 die net zo duur zijn als PC3-12800.
4) CAS-latency maakt niet veel uit. Koop iets wat je webshop in de aanbieding heeft.

Vrij simpel dus. Succes.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2013 @ 21:18:
Een paar richtlijnen:
1) Koop een bekend merk (Corsair, Crucial, GSkill, Geil of Kingston).
Dat zegt helaas weinig.
Een merk als Kingston is iig vrij vaag over de chips die ze gebruiken.
Daarmee kun je dus altijd nog iets kopen dat NIET compatible is. Nu is die kans niet zo heel groot. Maar als je zeker wilt zijn kun je beter kijken naar de QVL dan naar de bekendheid van een merk, dat laatste geeft je namelijk geen enkele houvast.

• Bartskinu
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-01 22:08
Dankjewel allemaal! Ik snap het nu helemaal! :)

Verwijderd

TERW_DAN schreef op maandag 27 mei 2013 @ 21:24:
Maar als je zeker wilt zijn kun je beter kijken naar de QVL dan naar de bekendheid van een merk, dat laatste geeft je namelijk geen enkele houvast.
Dat is natuurlijk waar. Maar als je een no-name brand koopt, dan is de kans nog veel groter dat je problemen krijgt. Of vergis ik me hier ?

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Richtlijnen ? klinkt wel heel erg ''je moet dit doen'' ;)

Voor 1 ben ik het niet mee eens. Mushkin is ook fijn geheugen, Transcend is weer lekker goedkoop (meestal) Maar voor gamePC is hij niet zo heel erg geschikt.

Maar de merken maakt echt niks uit. Sommige merken kunnen wel met iets goeds komen. De de Reviews die doen erom. Reviews is (meestal) waarheid.

Ikzelf heb nu een IBM 00Y3654, Een Kingston valueram (weet niet welke versie alleen dat hij 1333 Mhz is) En ik ga er een G.Skill Ripjaws F3-10666CL7D-4GBXH bijkopen. (die IBM heb ik gekregen, die Kingston had ik al maar ik wil wat meer GB's dus daarom heb ik zo'n rommelige Ram opstelling)

Dus als ik stel voor om die richtlijn te veranderen van merken naar rieviews ;) Rieviews maken het product. Als er geen tweaker review is (is zou altijd even kijken naar een uitgebreide review ivm neutraliteit) zoek op Google naar een eventuele Engelse review. Als die er ook niet zijn kan je concluderen dat er niet veel van deze rams verkocht worden. Dus kan je vraagtekens zetten bij de ondersteuning. (of het moet een nieuwe ram zijn die pas 2 weken op de markt is)

2 ben ik mee eens. 6 - 8 GB.

3 ook matig. PC 10600 voldoet ook nog aardig. Dus als je op de centen wil letten zou ik voor 10600 gaan en over 2 jaar ofzo een upgrade. En als je geld zat hebt zou ik PC 14900 gaan.

4 Cas latency is toch Column Address Strobe ? (of heb ik het fout)

Maar dat doet er niet toe ??? :? Dat is een manier om iets van een Ram aan te geven. Of als ik lekker oneerlijk ga knippen en plakken de uitgebreidere uitleg.

Het aantal kloktikken dat nodig is om de juiste kolom te selecteren van de rij (page) die in de Sense Amps zit en de inhoud naar de latch te transporteren alwaar de data beschikbaar is voor de geheugencontroller. Hoe lager het aantal kloktikken hoe beter (want minder wachttijd). In de SPD staat de juiste instelling, maar het kan ook in het BIOS met de hand worden ingesteld: 2, 2,5 of 3.

Als je meer van Rams wilt weten kan je hier terecht.

Su6 met je PCtje. :*)

TIME TO UPGRADE !!!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 12:48:
[...]

Dat is natuurlijk waar. Maar als je een no-name brand koopt, dan is de kans nog veel groter dat je problemen krijgt. Of vergis ik me hier ?
Daar vergis je je in, in zoverre dat die noname brands prima gebruik kunnen maken van chips die wel prima compatible zijn.

Het verschil is, dat bij noname vaak niet bekend is welke chips er gebruikt worden, en bij de bekendere merken soms wel. Hoewel er ook genoeg bekende merken zijn bij wie dat compleet onduidelijk is hier.
Pagina: 1