Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Studie en Game laptop, budget: 1000-1500 euro

Pagina: 1
Acties:

• Niekjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-11 21:30
Ik ben opzoek naar een laptop voor mijn studie waar op ik af en toe een spelletje kan spelen en cad programma's zonder problemen kan draaien.

Momenteel heb ik een HP elitebook 8530 W, deze draait de meeste spellen niet meer vlekkeloos.

Nu had ik zelf deze laptop gevonden:
pricewatch: Samsung NP770Z5E-S01NL

Erg mooi slank model (toch wel een eis) en zeker goede specificaties volgens mij.

Ik lees er echter weinig over op dit forum, niemand die hem gekocht heeft?

Ik wil bijv. graag weten of het mogelijk is om naast de hardeschijf nog een SSD te plaatsen en hoe kan het dat hij door zo weinig winkels wordt aangeboden?

Alvast bedankt.

Gr,
Niek

• niektb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-08-2024
De Samsung door jou voorgesteld is absoluut een goede laptop en heeft (op de gaminglaptops na) zo ongeveer de beste GPU voor die prijs. Zou je ook kunnen aangeven wat voor spellen je speelt? (dit om het advies nauwkeuriger te maken)

[ Voor 26% gewijzigd door niektb op 27-05-2013 20:18 ]

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

Verwijderd

Verwijderd in "[Kortingscode] Dell kortingscodes - Deel 2"

M17x voor €1386 met 1080p, i7, HD 7970m. Er is geen ander alternatief in deze prijsklasse. Enkel de N76 voor ~€800 bij de saturn/mediamarkt.

• Djonny
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:11
Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2013 @ 20:43:
Verwijderd in "[Kortingscode] Dell kortingscodes - Deel 2"

M17x voor €1386 met 1080p, i7, HD 7970m. Er is geen ander alternatief in deze prijsklasse. Enkel de N76 voor ~€800 bij de saturn/mediamarkt.
Hij wilt graag een mooi slank model, de M17x is dat natuurlijk niet echt.

Als enige 17" optie zou ik dan deze zien: pricewatch: Samsung NP770Z7E-S01NL
Voor 1111 euro bij Saturn ( pricewatch klopt niet ).

Geeft toch wat meer ruimte om te koelen ten opzichte van de 15" en nog steeds een mooi design ( imo ).

Verwijderd

De 17" samsung heeft slechte koeling, en is derhalve af te raden voor gaming. Ondanks dat het verder wel een erg goed model is.

Wat is dat trouwens de laatste tijd met mensen die per se een dunne laptop willen? Het is vrijwel onmogelijk om een dunne laptop efficiënt te koelen. Voor een dunne laptop moet je gewoon geen krachtige hardware verwachten.

• Djonny
Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2013 @ 20:51:
De 17" samsung heeft slechte koeling, en is derhalve af te raden voor gaming. Ondanks dat het verder wel een erg goed model is.

Wat is dat trouwens de laatste tijd met mensen die per se een dunne laptop willen? Het is vrijwel onmogelijk om een dunne laptop efficiënt te koelen. Voor een dunne laptop moet je gewoon geen krachtige hardware verwachten.
http://www.notebookcheck....Z7E-Notebook.89376.0.html

Hij throttled wel, maar ze zeggen er ook bij dat dit nauwelijks te merken is bij de benchmarks terwijl ze toch niet de minste benchmarks afleggen. De conclusie is gewoon zeer positief desondanks dat ie wat heet word van binnen. Je zult overigens ook nooit de testsituatie behalen.

Ik zie overigens helaas geen N76 bij Saturn in de aanbieding.

[ Voor 3% gewijzigd door Djonny op 27-05-2013 21:11 ]

Verwijderd

http://www.anandtech.com/...eries-7-notebook-review/7

Gamen met een redelijk CPU intensieve applicatie op de achtergrond levert een behoorlijk slechte ervaring op. Zoals we van de G74 hebben geleerd hoeft het niets te betekenen als de media geen throtteling vinden in realistische scenario's. In een stuk of 10 games niet door de populaire reviewsites getest throttlet dat apparaat namelijk als een gek. En dat is zonder stof in de koeling.

Als hij uit of the box al tot 1200mhz terugklokt, dan is het gewoon niet geschikt om mee te gamen. Zeker als er over een half jaar een flinke dot stof in zit of de kamertemperatuur een keer boven de 25° komt. Als je wilt gamen neem je niet de samsung, als je niet wilt gamen is het een prima (maar prijzig) apparaat.
Djonny schreef op maandag 27 mei 2013 @ 21:10:
[...]

Ik zie overigens helaas geen N76 bij Saturn in de aanbieding.
Misschien alleen de in shops?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2013 21:19 ]

• Djonny
Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2013 @ 21:18:
http://www.anandtech.com/...eries-7-notebook-review/7

Gamen met een redelijk CPU intensieve applicatie op de achtergrond levert een behoorlijk slechte ervaring op. Zoals we van de G74 hebben geleerd hoeft het niets te betekenen als de media geen throtteling vinden in realistische scenario's. In een stuk of 10 games niet door de populaire reviewsites getest throttlet dat apparaat namelijk als een gek. En dat is zonder stof in de koeling.

Als hij uit of the box al tot 1200mhz terugklokt, dan is het gewoon niet geschikt om mee te gamen. Zeker als er over een half jaar een flinke dot stof in zit of de kamertemperatuur een keer boven de 25° komt. Als je wilt gamen neem je niet de samsung, als je niet wilt gamen is het een prima (maar prijzig) apparaat.

[...]

Misschien alleen de in shops?
Wat jij aanhaalt is wel het oudere model, dit is wel het nieuwere model wat op notebookcheck is gereviewed, niet dat het heel veel zal uitmaken, ze lijken qua prestaties en dus ook throttling aardig op elkaar. Samsung had er sowieso beter aan gedaan om de 3632qm in te bouwen.

Verwijderd

Er zit geen verschil tussen de modellen, behalve een andere CPU (100mhz verschil), voor zover ik kan zien.

• Djonny
Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2013 @ 21:44:
Er zit geen verschil tussen de modellen, behalve een andere CPU (100mhz verschil), voor zover ik kan zien.
En een andere GPU, in het oude model zat nog een GT 650M in deze een AMD 8870M

[ Voor 3% gewijzigd door Djonny op 27-05-2013 21:47 ]

Verwijderd

Ahh, dat had ik niet gezien. Het lijkt mij trouwens dat de GT 650m zuiniger is dan de Radeon HD8870M onder load. Aangezien het model uit de topicstart de HD 8870 betreft is de review van anand het meest vergelijkbaar.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2013 21:54 ]

• Djonny
Het zal niet veel schelen, beide 28 nm architectuur, ongeveer zelfde prestaties, iets in het voordeel van AMD. Voor zover ik weet ligt het in het mid-range segment ( waarop deze kaarten gebaseerd zijn ) redelijk bij elkaar qua performance per watt.

• Niekjuh
Bedankt voor de reacties.

Die dell alienware dingen vind ik echt niks en de 17 inch variant is veel te groot, past niet in m'n tas.

Ik zit dus wel echt te kijken naar degene die ik in m'n eerste post gezet heb.
Had trouwens ergens gelezen dat de 8870M een stuk sneller was dan de 650M, daarom vond ik het vooral een mooie laptop (naast het design natuurlijk).

Het spel wat er sowieso vloeiend op moet kunnen draaien is GuildWars 2, maar dat doet het op de 650 M ook al (een keer getest).

Hier staat hij ook een stuk hoger in de lijst:
http://www.notebookcheck....Graphics-Cards.130.0.html

[ Voor 11% gewijzigd door Niekjuh op 27-05-2013 22:50 ]

Verwijderd

De 8870m is ook wel sneller, maar de samsung is af te raden vanwege de koeling. In het 17" segment kan je dan uit praktisch niets anders kiezen dan de asus N76 en M17x.

De M17x is 3x zo snel op grafisch gebied dan de N76, maar is logischerwijs ook meer bulky omdat die extra hardware ook gekoeld moet worden.

• Niekjuh
Geldt dat ook voor de 15 inch variant (wil namelijk geen 17), heeft die ook problemen met koeling?

Verwijderd

De samsung 15.6" variant heeft een scherm met zodanige image retention dat ik hem sowieso zou afraden. Wat de koeling doet op dat model is mij onbekend.

• Niekjuh
Weet jij ook of er nog een SSD naast de harddisk te plaatsen is?

Ik blijf het een erg mooi ding vinden... super snel, ziet er goed uit en lees over het scherm eigenlijk alleen maar positieve dingen.

Raar trouwens dat die 17 inch variant "maar" 1111 euro kost, en die 15,6 inch 1400 euro... Beide met touchscreen volgens mij

Verwijderd

http://forum.notebookrevi...870m-522.html#post9177033

Ik lees alleen maar geklaag over de image retention op notebookreview... Ik weet niet waar jij kijkt waar je alleen maar positieve dingen hoort.

De samsung 17" lijkt geen 2e HDD bay te bevatten.

• Djonny
http://www.notebookcheck....1DE-Notebook.91341.0.html

Vreemd hoe deze geen thermal throttling heeft en de 17" versie wel. De processor wordt wel richting de 90 graden. Maar goed de Alienware M17x tikt ook de 80 aan.

En inderdaad geen tweede harddisk mogelijk, dus het wordt de oude schijf eruit halen en een SSD erin doen.

[ Voor 39% gewijzigd door Djonny op 27-05-2013 23:20 ]

• Niekjuh
Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2013 @ 23:13:
http://forum.notebookrevi...870m-522.html#post9177033

[video]
Ik lees alleen maar geklaag over de image retention op notebookreview... Ik weet niet waar jij kijkt waar je alleen maar positieve dingen hoort.

De samsung 17" lijkt geen 2e HDD bay te bevatten.
De algemene review van notebookcheck...

Nogmaals, ik heb geen interesse in een 17 inch variant, maar lees dat de 15 inch variant dit ook niet heeft.

Z'n groot bakbeest is echt geen optie voor mij, ik wil ook het liefst een ultrabook model, maar zo blijft er niks over.

/edit: je filmpje bekeken, het samsung paneel heeft juist nergens last van?

[ Voor 4% gewijzigd door Niekjuh op 27-05-2013 23:18 ]

Verwijderd

Djonny schreef op maandag 27 mei 2013 @ 23:15:
http://www.notebookcheck....1DE-Notebook.91341.0.html

Vreemd hoe deze geen thermal throttling heeft en de 17" versie wel.
Die idioten hebben furmark op de IGP gedraaid :P
/edit: je filmpje bekeken, het samsung paneel heeft juist nergens last van?
In de samsung 15.6" zit een AUO paneel.
Niekjuh schreef op maandag 27 mei 2013 @ 23:17:
[...]

De algemene review van notebookcheck...

Nogmaals, ik heb geen interesse in een 17 inch variant, maar lees dat de 15 inch variant dit ook niet heeft.

Z'n groot bakbeest is echt geen optie voor mij, ik wil ook het liefst een ultrabook model, maar zo blijft er niks over.
Waarom kom je dan in de topicstart met een 17"?

Goede laptops in het 15.6" segment zijn de asus N56, lenovo Y500 en sony S15. Die laatste is dun, maar kost een goede €700 meer dan de N56 met vergelijkbare specificaties. Ik zou de S15 overigens niet nu kopen, de prijs is de afgelopen paar weken met een paar honderd euro gestegen..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2013 23:22 ]

• Niekjuh
In de topicstart staat gewoon een 15,6 inch hoor ;)

Verwijderd

Dan moet ik daar gewoon slecht naar hebben gekeken... Excuus.

• Djonny
Sony's S15 is toch niet zo duur?

pricewatch: Sony Vaio SVS1512V1E

De 640M is in principe een ondergeklokte GT 650/GTX 660M en er zijn als het goed is BIOS mods voor beschikbaar.

• Niekjuh
Vind ik niet echt een mooie eerlijk gezegd.

Op het scherm na vind ik de samsung nog steeds de beste, gewoon de hdd vervangen voor de ssd.

• Djonny
De Samsung 15" staat al 3 maanden in de pre-order volgens mij bij Alternate. Ik zou eerst een een telefoontje plegen voordat je eventueel iets gaat bestellen.

Verwijderd

Djonny schreef op maandag 27 mei 2013 @ 23:29:
Sony's S15 is toch niet zo duur?

pricewatch: Sony Vaio SVS1512V1E

De 640M is in principe een ondergeklokte GT 650/GTX 660M en er zijn als het goed is BIOS mods voor beschikbaar.
Ik loop weer te slapen. Ik dacht dat er alleen modellen met IGP in de pricewatch stonden. Ditzelfde model kost bij sonystyle ~€1400.
Pagina: 1