140v in hotelschakeling?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-10 21:33
Beste Tweakers,

Ik ben m'n huis aan het verbouwen. In m'n huis was een hotelschakeling aanwezig om verlichting te schakelen. Die wil ik weg halen. Maar wat ik aantref is niet wat ik verwacht had. Normaal kom ik er wel uit met electronica, maar nu sta ik toch echt voor een raadsel.

Achter de schakelaar zitten 3 kabels. 2 zwart en 1 bruin. Tot dusver precies wat je zou verwachten.

Echter, als ik het voltage tussen zwart en bruin meet, krijg ik 140V AC. Die snap ik niet.

Wat heb ik al uitgesloten / uitgezocht:
- Mijn installatie heeft slechts één fase, ook maar één meter voor één fase, dus rare grappen daarmee zijn uitgesloten.
- Geen van de kabels is aangesloten op aarde, dus ook geen apparatuur wat spanning op de aarde zet. (Weerstand gemeten)
- Een wandcontactdoos op dezelfde groep geeft keurig 230V AC, daar is dus niets mis mee.
- Ik gebruik een gecalibreerde Fluke multimeter. Andere Fluke geeft dezelfde waardes, dus de meting is waarschijnlijk correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-12-2024
Je meet tussen een aarding en een fase draad? Sommige digitale volt-meters kunnen een spanning meten als er maar één draad is aangesloten. 140V lijkt mij dan veel. 50V heb ik al gemeten zo

[ Voor 62% gewijzigd door Dark_f op 27-05-2013 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:49

Dogooder

dus...

Zit er nog een lamp tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ga eens heel snel wisselstroom meten in plaats van gelijkstroom :P

(misschien is dit het niet hoor, maar was wel het eerste waar ik aan moest denken)

[ Voor 39% gewijzigd door Hooglander1 op 27-05-2013 18:15 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Dark_f: Dat was ook mijn eerste gedachte, maar er zit daar echt geen aarde. Naast dat dat heel onlogisch zou zijn heb ik het ook nagemeten.

Dogooder: Nope, alle lampen zijn eruit

Hooglander1: Zou je zeggen, maar nee. Hij staat echt op AC. Iets met 3-dubbel gechecked met 2 multimeters omdat ik het ook niet kon geloven :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:55

M2M

medicijnman

check het ook eens op andere punten is misschien een logische volgende stap. Dus stoptcontacten oid op dezelfde groep.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 17:34
kapotte schakelaar met lekstroom?

TL buis op aangesloten met lekstroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Righthere
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-09 09:52
Meet eens ten opzichte van blauw. Dus de zwarte en bruine draden individueel. 1 van de 2 zou iets anders weer moeten geven dan 230V. Misschien wel een rotte lasdop (beetje moeilijk zonder belasting, maar toch...). Pak een verlengsnoer om de blauwe draad te verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Zwart is je schakeldraad, bruin is je fase. Bruin staat altijd spanning op en zwart meet je GEEN spanning op als de schakelaar aan staat. Als je meet tussen fase en nul/randaarde krijg je wel een normale meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-10 14:58
Nijn: een draad die nergens aanhangt (dus 1 van de 2 zwarte draden als ofwel het licht aanstaat, ofwel er geen lamp inzit) kan op een willekeurige spanning lijken te staan.

Vanaf dat je er iets kleins (een oude wijzer-multimeter, een klein lampje, ...) aanhangt zou die spanning weg moeten zijn als de installatie fatsoenlijk werkt. Als je bv. een lamp tussen die 140V draad en het neuter zou hangen zou die spanning naar 0V (t.o.v. neuter dan, niet t.o.v. de fase; ik veronderstel dat bruin de fase is en zwart schakeldraad zoals Flake het al zei) moeten gaan, zonder dat er een beduidende stroom door de lamp vloeit (of de lamp gaat branden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
We hebben een winnaar :)

Ik heb de boel belast met een LED lamp, waardoor het voltage direct zakte naar <6v.

Iedereen bedankt! Het fenomeen kende ik wel, maar 140v had ik nooit verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Je meet ook geen 140V ten opzichte van aarde/nul, maar ten opzichte van fase. Als je fase op 230V zit, dan zat die draad op 230-140=90V of 230+140=340V ten opzichte van aarde/nul. Dat laatste is onwaarschijnlijk. Staat je lamp nu aan? Dan logisch dat je geen spanning meet over die schakelaar, daar hoort geen grote spanningsval over te zijn want dat betekent dat die schakelaar teveel weerstand heeft en dat mag niet. 6V is een reële waarde als spanning over de schakelaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Flake op 27-05-2013 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:54

Onbekend

...

Zet eens de andere schakelaar om. Meet je dan ook ongeveer 140V?

Hoeveel spanning meet je tussen de bruine draad van de schakelaar en de blauwe draad van de wandcontactdoos? Is dat wel 230V?

En is een echte hotelschakeling of is het een wisselschakeling?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien je meet tussen een bruine draad deze is voorzien van een 230V spanning en een zwarte draad. De zwarte draad is nergens op aan gesloten zoals ik begrijp uit je verhaal.
Je meet dus met een Multi meter het spanningsverschil tussen die 2.
Voor een betrouwbare meting moet de cirkel rond zijn en aangezien die zwarte draad waarschijnlijk wat inductie spanning in de leidingen veroorzaakt geeft dit die waarde van 140V aan.
Hier kan je niets mee, sluit je hier BV een 100V lamp op aan zou de spanning naar 0V gaan.(cirkel is nier rond) Je zou ook kunnen zeggen dat je meet tussen een fase en een zwevende nul.

Sluit op je fitting een gloeilamp aan. Meet nu opnieuw en je zal zien dat als de cirkel rond is je gewoon 230V meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Correct verwoord Solomine.
Alleen in plaats van inductie (daarvoor moet er een stroom lopen) zou ik het liever capaciteit willen noemen (ongewilde maar altijd aanwezige condensatorwerking tussen twee naast elkaar liggende draden). Een algemeen bekend verschijnsel, en inderdaad geen enkele noodzaak van welke actie dan ook.
Wel van dit topic (van een andere inzender) een nieuw woord geleerd, "neuter". Nooit van gehoord, is dit een bestaand woord? Of moet ik denken aan Belgisch taalgebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@techneut, neuter is absoluut belgisch :)

In Belgie heb je 3 geleiders:
neuter
faase
terre
tot zover de belgische les!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Vandaar dat ik als noorderling het niet kende. Beetje komisch evenwel vind ik terre, helemaal geleend uit het Frans, de taal die in Vlaanderen zo wordt gehaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BTW: neuter komt ook van het frans, nl neutre=>neutraal=>nulgeleider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Fase, Nul, Aarde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik denk dat dit iedereen wel duidelijk was AlexanderB :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-10 08:59
Bij het aanvatten van een mogelijke oplossing, zie ik dat ze er al is: de zwevende nul. Ging ik ook voor gaan.

Mijn vingers jeuken om in te gaan op 'Frans is de taal die door Vlaanderen wordt gehaat' ^^.
Frankrijk is één van de meest populaire vakantieoorden voor Vlamingen, wist je dat? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Strikt genomen is een zwevende nul heel wat anders. Maar goed, het is duidelijk wat je bedoelt, geen gesteggel daarover. Echt aan de hand is alleen maar een verkeerde meetmethode (meten is weten, maar niet volledig weten wat je meet).

Tja, Frankrijk is voor Vlamingen natuurlijk heel wat anders dan dat in hun beleving vermaledijde Wallonië. Maar laten we daarover maar niet verder gaan, want voor we het weten lokken we een totaal niet bedoelde discussie uit, en nog offtopic ook. Amuseer je slechts, doen zij ook over de Nederlanders, wat overigens helemaal niet erg is, integendeel.

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 13-06-2013 13:23 ]

Pagina: 1