Internet op LAN party

Pagina: 1
Acties:

• snivoos
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-10 12:43
We organiseren sinds 2005 jaarlijks een lan party waar gemiddeld 25 personen aanwezig zijn met hun pc.

De lokatie waar we zitten heeft internet, maar dat is dusdanig waardeloos dat we hier niet fatsoenlijk online mee kunnen gamen. Helaas is er voor veel recente games een (constante) internetverbinding nodig. Compo's die we willen organiseren (HoN, Starcraft 2, BO2, etc.) kunnen we niet door laten gaan vanwege de verbinding.

De lokatie heeft aangegeven dat ze "bezig zijn" met fiber. We hebben echter niet zo veel vertrouwen dat dat er is voor onze volgende lan (november dit jaar, of begin 2014). Tijdelijk ophogen van de verbinding voor een maand kan niet (KPN). We zijn op zoek gegaan naar andere lokaties, maar eentje met een goede internetverbinding hebben we helaas niet gevonden.

We zijn dus op zoek naar een manier om op lokatie met een goede internetverbinding te kunnen gamen.
Is zoiets mogelijk? Of kent iemand hier een lokatie die wel aan onze eisen kan voldoen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je een locatie zoekt is het handig om aan te geven waar je in de buurt zit. Als jullie in het puntje van Zeeland wonen en ik kom met iets in Noord Friesland, dan zal 't niet echt geschikt zijn.

Zijn er geen omringende panden met beter internet, wat is er ter plekke aanwezig (alleen adsl, of ook kabel).

• snivoos
Maakt niet uit waar. De mensen komen uit het gehele land en buitenland.
We hebben op de accomodatie al verschillende gebouwen gehad, internet gaat altijd door een kabel te trekken naar het hoofdgebouw. Het maakt dus niet uit in welke accomodatie we zitten.
(Er is kabel)
(Ik zal eens navragen wat voor verbinding ze precies hebben.)

[ Voor 10% gewijzigd door snivoos op 27-05-2013 16:12 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als er coax ligt dan kun je eens kijken in het dekkingsgebied van welke provider je zit. Mogelijk dat je dan iets daar kan regelen (zou niet de eerste lan zijn waar tijdelijk een modem van UPC komt te hangen voor 120Mb internet voor een weekend).

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-12 14:40
Misschien handig om aan te geven wat je qua eisen stelt aan de verbinding? Is een gemiddelde thuisverbinding a 60/6 te doen? Of liever een 100/100 verbinding?

Voor gemiddeld 25 mensen zijn dan prima lokaties te vinden, denk aan hobby R/C clubs die een binnenbaan hebben, de tafels en elektra al hebben staan. Enkel een kwestie van switches neerleggen en gaan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin eens met je eisen technisch uit te werken...

- welke up- en downloadbandbreedtes zijn vereist?
- hebben jullie zelf apparatuur om QoS mee te doen of moet dat op locatie geregeld worden?

Ik vermoed dat het fout gaat bij jullie omdat de internetverbinding platgetrokken wordt door niet-gamegerelateerde zaken. Zelf heb ik LANs met 25 man goed zien gaan op een enkele 120/10 kabelmodem, dus met 10Mbps up, waarbij WoW, torrents en FTP naar buiten toe geblokkeerd werden, en ik weet dat sommige echt grote (X-Life) het min of meer draaiend gekregen hebben met 300 man achter een DSL-lijntje, al moesten ze daar goochelen met QoS om het draaiend te krijgen en afgelopen jaar was het iig bijna onspeelbaar.

Dat gezegd, games met verplichte internetverbinding zijn gewoon geen goede LAN-games, zeker niet voor amateur-LANs waar je niet zomaar dikke fiber hebt. Ik zou zeker ook kijken naar leuke titels die je kunt spelen zonder verbinding.

Mbt kabelmodems kun je creatief zijn trouwens, als er een actieve coaxverbinding (TV-kabel) op locatie is kun je doorgaans een willekeurig kabelmodem van dezelfde kabelaar (bijv van een van de organisatoren thuis) meenemen en aansluiten. De X-Mas LAN van twee jaar terug draaide in een zalencomplex in Wijchen op mijn UPC kabelmodem met 120/10 dat normaal bij mij thuis in A'dam stond.

Oslik blyat! Oslik!

• snivoos
Ff navraag gedaan:
Op lokatie hebben we adsl.
Zij: Vigor 2800 Series Router --> cat5 kabel stuk minder dan 100m --> Onze Cisco Small Business RV042G Router

Bedankt voor de reacties.
Wij beperken ons noodgedwongen tot oudere games zoals COD2 en Flatout 2. Ook leuk, maar nieuwe games moeten ook mogelijk zijn.
Probleem is dat we op deze lokatie niet de enigen zijn die de internetverbinding gebruiken.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Tja, gewoon goede QoS er op zetten icm met een goede firewall en je hebt al bijna nergens meer last van.

Je moet dus gewoon iets na het modem zetten wat alles blokkeert behalve je games en wat je game-bandbreedte eerlijk verdeeld...

En zorg ervoor dat iedereen alles heeft wat nodig is, niets is zo verstorend als dat 2 personen nog even een mappack van 200 mb oid gaan downloaden helemaal als je geen QoS hebt.

• snivoos
Ik heb geen logbestanden om je dat precies te kunnen vertellen (Ik draaide geen SNMP of logs), maar ik heb wel eens ergens gelezen dat een CoD 4 server ongeveer 12KB/s up en down per gebruiker gebruikt heeft een RTS games liggen ergens rond de 24KB/s. Maar ik denk niet dat ons probleem in de bandbreedte ligt (Meer bandbreedte is natuurlijk altijd beter).
Het probleem is dat we op het ene moment lekker kunnen gamen en op het andere moment niet. Ik heb alles doorgemeten van onze LAN naar de Router van de accomodatiel. Daar loopt alles prima. Van de accomodatie naar de ISP (Provider) daar ligt de bottleneck.
Soms goed, vaak slecht.. vooral in de avond.

QOS?
Aangezien het probleem niet op onze LAN ligt en ook niet op die van de accomodatie heeft dit niet veel nut. (Maar ik heb QoS een tijdje gedraaid tijdens onze LAN).

Onze apparatuur is zwaar OverPowered voor wat we ermee doen, dus daar zal het niet aan liggen.
Een Cisco RV042G Router heeft een NAT throughput 800 Mbps...

1 van de oplossing waarnaar ik heb gekeken in een 4G KPN Hotspot huren. De prijs bij Vodafone/T-Mobile 3G ligt gemiddeld rond the 45 Euro per dag. Maar ik heb dit nog nooit getest, dus is het voor mij een sprong in het onbekende.

Ik denk dat het beste is om op zoek te gaan naar een andere lokatie. Heeft er iemand suggesties? Bij voorkeur centraal landelijk maar in principe is alles welkom.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het probleem zit misschien niet op jullie LAN, maar de oorzaak mogelijk wel. Als mensen 's avonds allemaal Youtube filmpje gaan kijken of nieuwssites lezen of via Spotify muziek streamen, om nog maar te zwijgen van updates van virusscanners of besturingssystemen, dan generereert dat een sloot verkeer, dat de boel vast laat lopen bij de bottleneck, dus de verbinding van locate naar ISP.

Oplossing is om te zorgen dat je niet al dat verkeer vanaf de LAN naar die verbinding stuurt, vandaar dat we allemaal QoS roepen :z

En LTE... je zou na moeten gaan wat je op die locatie haalt. Ik heb snelheden van 35Mbps down, 22Mbps up gehaald, maar op andere locaties haal je minder en 90% van NL heeft nog geen dekking. Alleen als je weet dat je er dekking hebt en hoge snelheden haalt heeft LTE zin. En dan nog is het shared media, dus als een van de bezoekers zelf LTE heeft en gaat downloaden gaat jullie verbinding evenredig trager (ja, met twee LTE telefoons trek je een LTE cel plat :+ )

[ Voor 30% gewijzigd door dion_b op 28-05-2013 11:05 ]

Oslik blyat! Oslik!

• snivoos
Op de lan hebben we goede afspraken mbt Youtube, downloads, e.d.
Daar ligt het niet aan.
Het probleem zit em eerder in dat alle accomodaties gebruik maken van dezelfde internetverbinding. Wat er in de andere accomodaties gebeurd daar hebben wij natuurlijk geen zicht op.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Afspraken en 25 man... tenzij dat allemaal whizkids zijn en uitermate verantwoordelijkheidsgevoel hebben (kans op beide bij 25 man:0) werkt dat niet. Afspraken + enforcement is noodzakelijke combo.

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

En ook al maak je afspraken, stel dat iemand z'n µtorrent niet afsluit, dan trek je alsnog je internet plat. Heb ik zelf ook wel eens gehad, wist niet dat er nog iets op de achtergrond draaide.

Dan is het verdomd handig als iemand in kan loggen op een server, kijken welk IP het verkeer trekt en dat of dichtgooit, of die gebruiker aanspreekt (het hoeft immers geen kwade wil te zijn). Met 25 man is er altijd wel ergens iemand die niet doorheeft dat z'n Steam aan het updaten is, of dat juist die PC de windowsupdates binnen gaat slurpen. Dan kun je afspreken wat je wilt, maar dit gebeurt gewoon (al dan niet bewust).
Pagina: 1