nieuw huis, geluid voldoet niet meer

Pagina: 1
Acties:

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:28
Enkele maanden geleden ben ik van een piepklein appartement (38m2) naar m'n nieuwbouw-appartement verhuisd. In m'n oude huisje voldeed m'n versterker + 2.0 speakers (philips 60W @6ohm, 2weg) prima voor mijn doeleinden, maar in m'n nieuwe huis komt die set flink wat tekort. Met name in de lage toonhoogtes komen m'n speakers flink in het nauw. Nu is het ook nog zo dat ik een behoorlijk bejaarde versterker heb (alleen analoge in- en uitgangen), die ook nog eens kuren begint te vertonen wat het schakelen van bronnen betreft.

Nu heb ik het idee om de versterker te vervangen, en om het ontbrekende bass- en midden bereik (van m'n huidige speakers) aan te vullen met een subwoofer. M'n vraag is nu: gaat dit een aanzienlijke verbetering van het geluid opleveren?

Even een situatieschets:

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/209k8yf.jpg

legenda:
- rood = huidige speakers
- groen = TV
- blauw = zitgedeelte

De afmetingen van de ruimte zijn: 11,5 x 5,5 x 2,6 meter = 165m3

Nu zat ik te denken aan de volgende versterker:
pricewatch: Onkyo TX-NR414
die bezit volgens mij alle dingen die voor mij belangrijk zijn:
- ARC
- netwerkaansluiting
- Spotify

subwoofer:
pricewatch: Jamo Sub 210 (Zwart)

Nu is het zo dat m'n vrouw en ikzelf absoluut geen audiofielen zijn, maar we zijn er gelukkig over eens dat dit geluid niet voldoet. Ik wil het budget voor de versterker en sub op 400-500 euro zetten. Met de boven genoemde items zou ik daar aan voldoen, maar ik heb geen idee of ik met de genoemde onderdelen het juiste spul in huis haal :?

Hier staat tekst

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:52
Ik zou een beetje huiverig zijn met een al te goedkope subwoofer. Een matige subwoofer kan ook erg bonken ipv een mooie lage toon geven. Hangt ook van je opstelling af maar toch. Ik zou eerder gaan voor het vervangen van de speakers door een setje van Dali. Die komen vaak goed uit de reviews en bij meer kennisen van mij klinken die altijd erg mooi. Blijft er alleen minder over voor de versterker maar naar mijn stellige overtuiging hebben speakers een veel grotere invloed op je geluid.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:07
Voor het geluid kun je beter 2 mooie speakers kopen, en deze aansluiten op je oude versterker.

Wat denk je hiervan:

Afbeeldingslocatie: http://www.hifi.nl/gfx/20121106200921_Ultima40mk2_061112.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.hifi.nl/gfx/20121106200921_Ultima40_2_061112.JPG

http://www.teufelaudio.nl..._id=media.nl_marktul40mk2

500 euro per paar. Gratis verzending, 8 weken mag je ze thuis proberen.

Of een set 2e hands, bijv deze set Kef Q7 voor 420 euro:

http://link.marktplaats.nl/681700481

Kun je later nog altijd een versterker kopen. Als je eenmaal goed geluid hebt, sla je je voor het hoofd wat je al die jaren gemist hebt. Het leven is te kort voor slecht geluid! :)

Hou ook rekening met de akoestiek. Als je veel harde materialen hebt (laminaat, kale muren, ramen) kan het erg galmen, dat is voor elke set funest.

[ Voor 34% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 27-05-2013 21:16 ]

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-01 21:15
Besparen op een receiver moet je ook relatief bezien natuurlijk. Receiver heeft wel belang op het geluid, kan ik zelf over meespreken. Maar dan bedoel ik vooral de combinatie receiver en luidsprekers voor de klank. Had eerst eens een Yamaha aangeschaft in combinatie met Monitor Audio. Het resultaat was bedroevend: kille en schelle klanken. Gelukkig heb ik nu een Marantz, met mooie warme klanken als resultaat. :)

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
De receiver die je noemt is volgens mij de meest complete die je kan krijgen voor het geld en levert daarmee behoorlijk wat "bang for the buck". De genoemde subwoofer, lijkt me geen aanrader. Een fatsoenlijk model kost behoorlijk wat geld dus zo'n goedkope zal zich waarschijnlijk vooral profileren als irritante "bonk-doos".

Naar mijn mening kun je beter 2 goede vloerstaanders kopen waarmee je direct fatsoenlijk geluid in huis kan halen. De noodzaak voor een subwoofer zal dan niet eens meer nodig zijn in de meeste gevallen.

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-01 18:06
Gaat het om muziek, of om films?
In het geval van muziek zou ik de goedkope subwoofers mijden als de pest, dat levert alleen maar irritant gebrom op.

Koop in dat geval zoals hierboven staat aangegeven een set behoorlijke zuilen, mocht je ooit ontdekken dat je toch nog wat extra laag wil, dan zou je nog kunnen kijken voor een fatsoenlijke sub.

Verwijderd

Zou zo bie zo betere subwoofer aanraden vooral voor zo veel ruimte.

[ Voor 183% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2013 14:01 ]

• newbreed
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 13:57:
Waarom niet gewoon fatsoenlijke subwoofer kopen ?
zou die sub zo bie zo niet aanraden.
In de OP staat dat de sub het doel heeft om laag en midden aan te vullen. In dat geval lijkt me dat de speakers waardeloos zijn.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:46
Ik zie vaak het advies voor vloerstaanders voorbij komen, ook in het topic dat ik heb opgestart een aantal weken terug. Maar is het niet zo dat (in elk geval de slanke modellen) meestal een bass reflex poort achter hebben waardoor je ze op zoveel cm van de muur moet zetten?

• newbreed
D-e-n schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 14:12:
Ik zie vaak het advies voor vloerstaanders voorbij komen, ook in het topic dat ik heb opgestart een aantal weken terug. Maar is het niet zo dat (in elk geval de slanke modellen) meestal een bass reflex poort achter hebben waardoor je ze op zoveel cm van de muur moet zetten?
Focal heeft speakers met de bass reflex aan de onderzijde.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb ook de bass-reflex aan de achterkant en ze staan 30 cm van de muur en het geluid is echt goed dan, geen noodzaak om ze nog verder van de muur te zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 28-05-2013 14:19 ]

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het is een misverstand dat, speakers met de basreflexpoort ergens anders dan aan de achterzijde, wel tegen de muur aan mogen worden gezet. (okee het mag wel, maar het geluid wordt er niet beter op)

De 'luchtstroom' door de poort mag niet belemmerd worden, dus als de poort aan de achterkant zit mag de speaker sowieso niet tegen de muur geplaatst worden. Hier kan je echter niet uit concluderen dat de speaker wel tegen de muur aan gezet mag worden als de poort ergens anders zit. Als je een speaker tegen de achterwant zet komt de reflectie van die wand komt dan te vroeg en je oren kunnen hem dan niet onderscheiden van het directe geluid van de luidspreker. Verder krijg je een vervelend kamfilter in je frequentierespons, bij de lage middentonen.

[ Voor 77% gewijzigd door TBTL op 28-05-2013 15:38 ]

• newbreed
TBTL schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 15:33:
Het is een misverstand dat, speakers met de basreflexpoort ergens anders dan aan de achterzijde, wel tegen de muur aan mogen worden gezet. (okee het mag wel, maar het geluid wordt er niet beter op)

De 'luchtstroom' door de poort mag niet belemmerd worden, dus als de poort aan de achterkant zit mag de speaker sowieso niet tegen de muur geplaatst worden. Hier kan je echter niet uit concluderen dat de speaker wel tegen de muur aan gezet mag worden als de poort ergens anders zit. Als je een speaker tegen de achterwant zet komt de reflectie van die wand komt dan te vroeg en je oren kunnen hem dan niet onderscheiden van het directe geluid van de luidspreker. Verder krijg je een vervelend kamfilter in je frequentierespons, bij de lage middentonen.
Klopt, maar je kan wel de benodigde afstand tot de muur achter de speaker terugbrengen. Om een voorbeeld te noemen (zuig de afstanden uit mijn duim):
Als hij aan de achterzijde zit = minimale afstand 1 meter.
Als hij aan de onderzijde zit = minimale afstand 0.5 meter.

Voor werkelijke afstanden, experimenteer zelf.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:46
En als hij voor zit, zoals bij boekenplank speakers? Dan maakt het toch niet uit?

• newbreed
D-e-n schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 16:39:
En als hij voor zit, zoals bij boekenplank speakers? Dan maakt het toch niet uit?
Boekenplankspeakers zou je aan de muur kunnen ophangen, of er bijna tegenaan kunnen zetten. Ervaring leert echter dat een vrijstaande speaker nu eenmaal beter klinkt, omdat er toch altijd wat weerkaatst. Maar een boekenplankspeaker (let op, sommige hebben ook een bassreflexpoort aan de achterzijde) is er inderdaad minder gevoelig voor. Maar een kleine kast betekent wel dat je er ook bass moet inleveren ten opzichte van een zuil.

• Sjaak_Afhaak
Het ziet er naar uit dat ik óf m'n budget moet oprekken, óf m'n wensen moet aanpassen :P

Even voor de duidelijkheid, het stond namelijk niet in de TS: We willen het liefst een leuke set, bang for bucks uiteraard, maar het moet wel binnen de grenzen blijven qua geld en WAF-factor. We doen er in principe alles mee, af en toe een filmpje, redelijk wat series en muziek (zowel radio als spotify, top40/d&b/rock).
Aangezien we net een nieuwe TV hebben gekocht, een LG 42LM860V, gebruiken we die nu voor mediaspeler (plex via DNLA). De TV heeft alleen een analoge koptelefoon-uitgang, niet echt optimaal voor de connectie met de versterker. De rest van de (audio)uitgangen zijn digitaal (HDMI en optical), en dus niet aan te sluiten op de versterker, tenzij ik een aparte optical-analoog converter koop, wat ik eigenlijk niet van plan ben.

De versterker in kwestie, een Sony STR-D565 ('95) heeft 2x60W @8ohm te bieden aan speakers. Mixt vrolijk alle analoge ingangssignalen door elkaar (ongeacht m'n input-selectie). Reden voor mij om te denken aan een opvolger, voorzien van alle gemakken zoals digitale in-en uitgangen, netwerk en spotify :) . Persoonlijk denk ik dat de Onkyo TX-NR414 voor mij op het lijf geschreven is.

M'n huidige speakers komen van een oudere Philips HiFi set af, type onbekend, maar voldeed meer dan prima op een slaapkamer, of zelfs nog in ons oude huisje (38m2), nu echter niet meer.

Aan jullie reacties meen ik te lezen dat men toch nog een beetje verdeeld is: subwoofer (maar dan een betere als ik gisteren voorstelde), of nieuwe vloerstaanders. Nieuwe vloerstaanders zullen vermoedelijk wat prijziger zijn dan een subwoofer, maar leveren wel meer garantie op een fijn geluid..

Ik moet zeggen dat ik het strakke design van de Teufel meer dan waardeer :) Precies m'n ding..

Stel: ik vraag jullie om een aanbeveling voor een combi van receiver + 2 vloerstaanders voor totaal 500 euro (ach, 600 mag ook), wat zouden jullie dan nemen? Tevens ben ik wel benieuwd wat wel een fatsoenlijke subwoofer voor een zacht prijsje moet zijn.

Hier staat tekst

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 23:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Receiver en twee vloerstaanders rond de 5 a 600 euro?
pricewatch: Denon AVR 1713
2x Klipsch F2 (zie ze hier alleen wel enkel in kersen) a 149/stuk (Of in zwart a 179/stuk)

Zit je tesamen op 615 euro, maar dan heb je wel een supergeluidje. Met HDMI en alle opties van dien, Spotify, Airplay, etc etc. En dan heb je echt geen sub nodig - iig niet voor muziek.
Maar in voorkomend geval: ga alsjeblieft luisteren. Want jouw smaak qua geluid is niet de mijne ;)

[ Voor 16% gewijzigd door The Eagle op 28-05-2013 23:18 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
De set die The Eagle voorstelt is een erg mooie voor het geld. Hij heeft wel gelijk dat je een set wel eerst moet beluisteren want de sound van Klipsch moet je liggen. Ga dus zeker met eigen muziek bij een hifi-zaak langs.

Om nog wat te kunnen kiezen qua receivers, zie dit lijstje in de Pricewatch.

Als alternatieven voor speakers zou je op je shortlist ook kunnen kijken/luisteren naar de Wharfedale Diamond 10.3 en de Boston Accoustics A250 en de iets duurdere Dali Zensor 5. In de hifi-zaak zullen ze vast nog wel wat meer mogelijkheden kunnen demonstreren.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
S1NN3D schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 08:24:
De set die The Eagle voorstelt is een erg mooie voor het geld. Hij heeft wel gelijk dat je een set wel eerst moet beluisteren want de sound van Klipsch moet je liggen. Ga dus zeker met eigen muziek bij een hifi-zaak langs.

Om nog wat te kunnen kiezen qua receivers, zie dit lijstje in de Pricewatch.

Als alternatieven voor speakers zou je op je shortlist ook kunnen kijken/luisteren naar de Wharfedale Diamond 10.3 en de Boston Accoustics A250 en de iets duurdere Dali Zensor 5. In de hifi-zaak zullen ze vast nog wel wat meer mogelijkheden kunnen demonstreren.
Idd helemaal mee eens.

Mooie set hoor.
Zelf heb ik Chario speakers op mijn Denon versterkers ... deze zijn echt voor elkaar gemaakt. (zeer strak en warm geluid, met zéér goede bas voor het formaat speakers).

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:12
Gezien je nu nieuw woont kan het zijn dat je ook nog vrij weinig aan de muren hebt hangen en bvb nog met gordijnen bezig moet gaan of een tapijtje?

Kan allemaal flink impact hebben op het geluid.

https://wren.co/join/Devian

• Sjaak_Afhaak
Heren, alvast bedankt voor de suggesties :)
Ik zal binnenkort eens lekker een fatsoenlijke zaak gaan bezoeken om eens wat te luisteren.

@ Devian: Er zal niet veel veranderen. Het zijn allemaal gestucte muren, geen tapijt maar laminaat, en gordijnen gaan er waarschijnlijk niet komen, we zitten tamelijk hoog, en nemen waarschijnlijk screens aan de buitenzijde. Geen invloed op het veranderen van klankbeeld dus.

Hier staat tekst

• Steeffeh
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-03-2023
Ik weet niet van welke buurt jij vandaan komt maar wat je misschien ook kan doen is eens langs correct gaan. En dan langs de koopjeskelder. Deze is bevestigd in Rotterdam.

Om een voorbeeld te geven:

Klipsch F2B: http://www.correct.nl/art...0&ZOEKNAAM=&ARTNR=319150B (119 euro)
Onkyo TX-NR414B: http://www.correct.nl/art...0&ZOEKNAAM=&ARTNR=479176B (189 euro)

Ook hebben zij de Denon alleen niet de AVR 1713. Wel de 1513. Nou weet ik ook nog niet echt veel van audio maar misschien is dit iets waar jij wat aan hebt.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 23:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Correct heeft idd heel veel staan, daarom keek ik daar in eerste instantie ook - en ze hebben die AVR1713 ook. Heb hem alleen uit de PW gelinkt omdat daar meer keus was ;)
Overigens is de F2 die jij linkt niet meer leverbaar, staat er ook bij :)

Maar sowieso, Correct is een leuk adresje om te gaan grasduinen. Zeker in de koopjeskelder staat serieus veel qua speakers opgesteld tegen hele scherpe prijzen. Meeste hangt ook aan Denon apparatuur, dus dat vergelijkt handig qua sound :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:52
Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 09:13:
@ Devian: Er zal niet veel veranderen. Het zijn allemaal gestucte muren, geen tapijt maar laminaat, en gordijnen gaan er waarschijnlijk niet komen, we zitten tamelijk hoog, en nemen waarschijnlijk screens aan de buitenzijde. Geen invloed op het veranderen van klankbeeld dus.
Gordijnen, tapijt e.d. kunnen ook een positieve invloed hebben. Een volledig onbeklede ruimte heeft vaak erg veel galm, klap in je handen en oordeel zelf. Ik merkte dat bij het tijdelijk weghalen vd gordijnen, alles klinkt ineens een stuk holler en de meubels e.d. stonden er nog in.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Pagina: 1