Enkele maanden geleden ben ik van een piepklein appartement (38m2) naar m'n nieuwbouw-appartement verhuisd. In m'n oude huisje voldeed m'n versterker + 2.0 speakers (philips 60W @6ohm, 2weg) prima voor mijn doeleinden, maar in m'n nieuwe huis komt die set flink wat tekort. Met name in de lage toonhoogtes komen m'n speakers flink in het nauw. Nu is het ook nog zo dat ik een behoorlijk bejaarde versterker heb (alleen analoge in- en uitgangen), die ook nog eens kuren begint te vertonen wat het schakelen van bronnen betreft.
Nu heb ik het idee om de versterker te vervangen, en om het ontbrekende bass- en midden bereik (van m'n huidige speakers) aan te vullen met een subwoofer. M'n vraag is nu: gaat dit een aanzienlijke verbetering van het geluid opleveren?
Even een situatieschets:

legenda:
- rood = huidige speakers
- groen = TV
- blauw = zitgedeelte
De afmetingen van de ruimte zijn: 11,5 x 5,5 x 2,6 meter = 165m3
Nu zat ik te denken aan de volgende versterker:
pricewatch: Onkyo TX-NR414
die bezit volgens mij alle dingen die voor mij belangrijk zijn:
- ARC
- netwerkaansluiting
- Spotify
subwoofer:
pricewatch: Jamo Sub 210 (Zwart)
Nu is het zo dat m'n vrouw en ikzelf absoluut geen audiofielen zijn, maar we zijn er gelukkig over eens dat dit geluid niet voldoet. Ik wil het budget voor de versterker en sub op 400-500 euro zetten. Met de boven genoemde items zou ik daar aan voldoen, maar ik heb geen idee of ik met de genoemde onderdelen het juiste spul in huis haal
Nu heb ik het idee om de versterker te vervangen, en om het ontbrekende bass- en midden bereik (van m'n huidige speakers) aan te vullen met een subwoofer. M'n vraag is nu: gaat dit een aanzienlijke verbetering van het geluid opleveren?
Even een situatieschets:

legenda:
- rood = huidige speakers
- groen = TV
- blauw = zitgedeelte
De afmetingen van de ruimte zijn: 11,5 x 5,5 x 2,6 meter = 165m3
Nu zat ik te denken aan de volgende versterker:
pricewatch: Onkyo TX-NR414
die bezit volgens mij alle dingen die voor mij belangrijk zijn:
- ARC
- netwerkaansluiting
- Spotify
subwoofer:
pricewatch: Jamo Sub 210 (Zwart)
Nu is het zo dat m'n vrouw en ikzelf absoluut geen audiofielen zijn, maar we zijn er gelukkig over eens dat dit geluid niet voldoet. Ik wil het budget voor de versterker en sub op 400-500 euro zetten. Met de boven genoemde items zou ik daar aan voldoen, maar ik heb geen idee of ik met de genoemde onderdelen het juiste spul in huis haal
Hier staat tekst