Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een kennis zit dringend verlegen om woonruimte en probeert in de particuliere sector een huis te huren (regio Turnhout).

Echter, om mij onduidelijke redenen is dat blijkbaar niet mogelijk op het moment dat je vertelt dat je geen werk heb en (tijdelijk) afhankelijk bent van overheids steun. Er wordt druk naar werk gezocht maar goed, dat is op dit moment de situatie.

Heeft iemand een idee wat de achterliggende reden van dit "beleid" van de particuliere verhuurders is? Rechtstreeks vragen aan de verhuurder levert blijkbaar geen duidelijk antwoord op. Ik zou zeggen dat het niks uitmaakt waar het geld vandaan komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Lijkt mij de simpele reden dat je een soort waarborg moet hebben dat je het kunt (blijven) betalen; aka werk.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hier in Nederland eisen particuliere verhuurders ook zekerheden. Een WW-uitkering is maar tijdelijk (vaak zelfs erg kort tegenwoordig) en de kans dat iemand daarna terugvalt naar bijstand (laagst mogelijke) is erg reëel tegenwoordig.

Iemand die werkt kan prima werkloos worden, maar op dit moment heeft hij in ieder geval voldoende inkomen en zijn vooruitzichten zijn simpelweg beter dan iemand die WW-steun krijgt.

Als het gaat om een WAO-uitkering die gegarandeerd is voor de rest van z'n leven, is 't 'n ander verhaal, maar aan de meeste overheidssteun boven minimum zit een einddatum.

Zolang de huur betaald wordt zal het de verhuurder niet uitmaken waar het vandaan komt, maar het is een risico-afweging. Een niet-betalende huurder, zelfs al is het maar voor 'n paar maanden, kost nou eenmaal veel geld, dat geld moet weer door andere huurders worden opgebracht, dus de verhuurder doet je vriend (en alle andere huurers) eigenlijk een gunst door hem te weigeren.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Lijkt me vrij duidelijk waarom, zoals Ardana zegt, zekerheid. Akkoord, zolang de centen er maar zijn zou het niet mogen uitmaken waar ze vandaan komen, maar als ik als verhuurder de keuze heb tussen een uitkeringtrekker en een stel tweeverdieners, dan is mijn keuze gauw gemaakt. Dit is geen sneer naar uitkeringtrekkers toe (ik heb ook nog in dat kamp gestaan, ooit) maar gewoon economisch gezond verstand.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Bedankt voor deze reacties... Blijkbaar een negatief effect van een huurdersbescherming, dus.

Gegeven deze situatie, is er iemand die de belgische regels en procedures kent om te voorkomen dat iemand letterlijk en figuurlijk op straat beland? Of kom je dan in Leger-des-heils-achtige omstandigheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
joopv schreef op maandag 27 mei 2013 @ 14:18:
Bedankt voor deze reacties... Blijkbaar een negatief effect van een huurdersbescherming, dus.

Gegeven deze situatie, is er iemand die de belgische regels en procedures kent om te voorkomen dat iemand letterlijk en figuurlijk op straat beland? Of kom je dan in Leger-des-heils-achtige omstandigheden?
Wat bedoel je met voorkomen dat hij op straat belandt?

- Aankloppen bij het ocmw
- Via vrederechter bekomen dat huuropzeg opgeschort wordt
- ...

Vaak vraagt men wel een kopie van een loonbrief als men een huis wilt verhuren - wat compleet illegaal is, maar ja ...
Beetje zoals hotels die een kopie van je identiteitskaart willen.

Grote vraag is eigenlijk wel: kan je vriend ook de huur blijven betalen als het enige geld wat binnenkomt dat van de uitkering is?
Als het antwoord dan is: alleen zolang hij nog spaargeld heeft ... tja, dan heb je ineens het antwoord waarom men niet happig is om te verhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je in Nederland een uitkering hebt dan moet je toch ook in Nederland wonen? Dus dan zou je met huren in België sowieso je uitkering verliezen of het moet een WAO zijn, dan ben je blijkbaar vogelvrij om te gaan wonen waar je wilt en je WAO mee te nemen.

Oh Turnhout ligt in België, ik dacht dat het een Nederlander betrof die in België een huis wilt huren.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2013 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Vanmorgen is bij een gesprek bij het ocmw duidelijk geworden dat de huidige verhuurder illegaal bezig is en waarschijnlijk een boete gaat krijgen, en de huurder (mijn kennis) ook een boete kan gaan krijgen.
En dat deze dus zo snel mogelijk een andere woning moet gaan zoeken.

Maar dat is nogal lastig met deze omstandigheden zoals hierboven gesteld. OCMW zegt dat ze niet kunnen helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-10 00:27

EektheMan

DPC

Kan hij niet een woning aanvragen bij het OCMW zelf? Die hebben ook woningen.
Ze kunnen jouw vriend trouwens ook helpen met het betalen van de waarborg. Zo houdt ie nog wat geld in zijn zak.

Particuliere verhuurders mogen heel veel niet, maar dat weerhoudt ze er niet van om het toch te doen. In Brussel vaak genoeg gezien dat een bordje verhuur als onderschrift had, Geen Zwarten, Geen Aziaten, Geen Jongeren (in het Frans).
Je kunt dan wel een klacht indienen, maar daar krijg je geen huis mee.

[ Voor 10% gewijzigd door EektheMan op 07-06-2013 14:23 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
EektheMan schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 14:23:
Particuliere verhuurders mogen heel veel niet, maar dat weerhoudt ze er niet van om het toch te doen. In Brussel vaak genoeg gezien dat een bordje verhuur als onderschrift had, Geen Zwarten, Geen Aziaten, Geen Jongeren (in het Frans).
Om volledig te zijn: meestal is het dan

Geen Vlamingen, Geen Zwarten, Geen Aziaten, Geen Jongeren (in het Frans)

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:57

4bit

Onward, to futility!

EektheMan schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 14:23:
Kan hij niet een woning aanvragen bij het OCMW zelf? Die hebben ook woningen.
Ze kunnen jouw vriend trouwens ook helpen met het betalen van de waarborg. Zo houdt ie nog wat geld in zijn zak.

Hebben sociale woningen niet een zeer lange wachtlijst?

Verhuurders mogen altijd vragen naar loonbrieven en dergelijke, maar als potentiële huurder mag je dat ook weigeren. Verhuurders willen zo graag mogelijk een "stabiele" huurder, het is niet makkelijk om wanbetalers uit je huis te krijgen. Als ze weigeren moet alles via het gerecht gaan, en dat neemt dan weer verscheidene maanden in.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Wachtlijsten voor sociale huurwoningen zjin langer dan 5 jaar.

Ondertussen wordt er 550 euro p/m betaald voor een omgebouwde inpandige garage van 3,5 bij 6 meter meter of zo, zonder sanitair, zonder ventilatie. Om naar de gemeenschappelijke wc/douches/keuken te gaan moet je naar buiten en weer naar binnen. OCMW zegt dat er gekort wordt op de uitkering omdat er eigenlijk "samen gewoond" wordt, en dat de huisbaas ook een boete gaat krijgen omdat dit niet mag.

Die boete is vast maar een fractie van wat de woning met 12 appartementen opbrengt.

Er wordt naarstig gezocht naar een andere woning. In een plaatsje 10km verderop was een mooi appartement, maar de verhuurder vroeg 3 maanden waarborg en 2 maanden huur vooruit.

Ik denk dat we het hier erg netjes voor elkaar hebben in NL...

[ Voor 18% gewijzigd door joopv op 11-06-2013 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-10 00:27

EektheMan

DPC

4bit schreef op maandag 10 juni 2013 @ 16:46:
[...]
Hebben sociale woningen niet een zeer lange wachtlijst?
Wachtlijsten kunnen idd vol zitten, maar ik ken zijn situatie niet. Wellicht komt hij in aanmerking voor een urgentieverklaring?
joopv schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 00:45:
In een plaatsje 10km verderop was een mooi appartement, maar de verhuurder vroeg 3 maanden waarborg en 2 maanden huur vooruit.

Er zijn 3 manieren voor het betalen van een huurwaarborg. Als jouw vriend echt dat huisje wil kan hij misschien voorstellen om de OCMW route of de bankroute te nemen? Info: klik

Vervelende situatie zeg, maar aan de andere kant had hij denk ik wel kunnen weten dat een garagebox in die omstandigheden niet echt legaal was. Maar ja, wat moet je anders als je krap bij kas zit. Helaas komen dit soort krapulen misbruik van jouw situatie maken.

De huurmarkt in NL is in mijn situatie veel slechter. Zeker voor verhuurders. Prijzen zijn niet marktconform en de huurder heeft te veel rechten en weinig plichten. In Belgie is het een stuk gemakkelijker om een kamer te verhuren en ook belangrijk: economisch haalbaar. Huurders krijg je bij wanbetaling er sneller uit dan in NL.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
joopv schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 00:45:
Wachtlijsten voor sociale huurwoningen zjin langer dan 5 jaar.

Ondertussen wordt er 550 euro p/m betaald voor een omgebouwde inpandige garage van 3,5 bij 6 meter meter of zo, zonder sanitair, zonder ventilatie. Om naar de gemeenschappelijke wc/douches/keuken te gaan moet je naar buiten en weer naar binnen. OCMW zegt dat er gekort wordt op de uitkering omdat er eigenlijk "samen gewoond" wordt, en dat de huisbaas ook een boete gaat krijgen omdat dit niet mag.

Die boete is vast maar een fractie van wat de woning met 12 appartementen opbrengt.

Er wordt naarstig gezocht naar een andere woning. In een plaatsje 10km verderop was een mooi appartement, maar de verhuurder vroeg 3 maanden waarborg en 2 maanden huur vooruit.

Even gegoogled op huur / waarborg en ik krijg dit:
http://www.belgium.be/nl/...en_verhuren/huurwaarborg/

Feit is wel dat die verhuurder dus teveel vroeg - waarborg dat gaat nog maar die 2 maanden huur vooruit mag mogelijk zelfs niet.
Ik ben er zelfs vrij zeker van dat het niet mag.

Voor zo een vragen kan je btrouwens ij de huurdersbond terecht.
Pagina: 1