amd fx8350 vs de intel's omtrent langer meegaan

Pagina: 1
Acties:
  • 508 views

• locowolfie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-05-2025
Ik ben opzoek naar een cpu voor de toekomst, nou is mijn vraag welke laat meer ruimte om in de toekomst te upgraden?

meningen??

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:13
Heb je zelf al enig zoekwerk gedaan?

- Wat wil je maximaal uitgeven?
- Intel i7 3770 is sneller maar wel duurder.
- Intel Haswell komt eraan, wil je daarop wachten?

[ Voor 64% gewijzigd door da_PSI op 27-05-2013 11:07 ]

• locowolfie
Ja en hoemeer ik zoek en lees hoe onduidelijker het word voor me. Ik ken globaal de voor en nadelen omtrent energie, enz maar ik lees zoveel tegenstrijdigheden dat ik het ook niet meer weet.

Wat ik in graag duidelijk wil hebben is welke cpu en moederbord combi de meeste ruimte laat om in de toekomst uit te breiden, daar ik veel mensen steeds hoor ''de amd phenom II x4 965 is goed genoeg''. En als je dan gaat lezen hoor je dat deze aan het end van z'n rek is. En ik begrijp dat de intels ook al aan de oudere kant zijn vraag ik mij nu af wat ik moet gebruiken als basis.

Edit: ik zit om en nabij een budget van 550 euro voor een totaalkost maar heb zelf al een kast dvd-rw en windows.

ook wil ik voor nu een zwakkere gpu daar deze bij mijn kennis makkelijker te vernieuwen zijn dan de cpu en moederbord.

vr gr michael

[ Voor 19% gewijzigd door locowolfie op 27-05-2013 11:17 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Computer onderdelen "op de toekomst" kopen is een waan idee.

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-02 09:11
Intel komt met een nieuwe socket bij haswell. Dus de huidige reeks laat niet veel upgrades meer toe (basically hetgeen nu beschikbaar is) Normaal gezien volgt de reeks NA haswell wel dezelfde sochet (cfr ivy en sandy bridge) maar of de compatibiliteit ook volt is natuurlijk niet zo zeker.

AMD zou hun volgende reeks nog op AM3+ uitbrengen volgens wat ik lees.

Het huidig aanbod is toch wel aardig genoeg om een tijdje verder te kunnen, hoe dan ook ga je na een 2 tal jaar toch met nieuwe sockets etc zitten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tenzij je hele rare dingen gaat doen gaat een CPU niet zomaar dood. Ik heb CPUs van 20+ jaar oud en die doen het ook nog gewoon. En dat geldt voor zowel Intels als AMDs. Dat iwl niet zeggen dat ze nu nog zinnig in te zetten zijn over het algemeen, maar dat hangt er natuurlijk af van wat je ermee wilt doen.

Een CPU kopen op de toekomst is lastig te doen, zeker als je niet aangeeft wat je wilt gaan doen. Als je nu een CPU hebt van een paar jaar oud (bijv een core2quad of een eerste generatie i5/i7) kun je daar nog steeds best aardig mee uit de voeten hoor.

• locowolfie
Sorry was inderdaad vergeten te vermelden dat het gaat om een voornamelijk gaming setup. Waarbij bij mijn kennis de cpu minder relevant is en langer mee gaat dan de gpu. Daarom is voor mijn dan ook van belang dat dat goed zit zodat ik niet over een jaar ineens een hele nieuwe cpu en mb hoef aan te schaffen omdat deze de nieuwe generatie gpu's niet ondersteunen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat zal voorlopig sowieso niet nodig zijn. PCIe blijft nog wel even en dat is sowieso backwardscompatible. Dus ook al heb je nu nog een PCIe 2.0slot, daar kun je nog steeds een PCIe3.0kaart inzetten zonder problemen.

• locowolfie
Als ik het goed begrijp is het verschil voor gaming tussen een amd fx8350 en i5/i7 minimaal, en komt het neer op ''rand'' bijkomstigheden zoals stroom verbruik, geluid, prijs etc?

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-02 13:45
Op dit moment kan je denk ik het volgende stellen (bij vergelijk van de AMD FX-8350 en Intel Core i5 3570K):

- In singlethreaded performance zijn de Intel CPU's een stuk krachtiger dan de AMD's
- Nieuwe games worden steeds beter geoptimaliseerd voor multicore CPU's
- Waar oudere games soms veel beter op Intel draaien, begint AMD het steeds beter te doen vanwege het bovenstaande punt
- Intel's s1155 is end of life, nieuwe Haswell CPU's komen alleen uit op s1150
- AMD heeft nog niet bevestigd of haar volgende CPU's verder gaan op socket AM3+, maar de kans is redelijk dat dit wel zo is
- Een AMD setup (CPU + moederbord) verbruikt meer stroom (de CPU) dan een soortgelijke van Intel, maar de AMD setup is t.o.v. een vergelijkbare Intel setup snel 30 tot 50 euro goedkoper in aanschaf.
- Aangezien zowel de PS4 als de Xbox One hebben 8-core AMD CPU's erin met x86 instructiesets, dus games ontwikkeld voor de consoles zullen zeer zeker geoptimaliseerd worden voor die structuur > dezelfde games die dan voor de pc uitkomen zullen ook goed geoptimaliseerd zijn voor AMD desktop CPU's.

Dat laatste is wat ik verwacht waar AMD mogelijk een voorsprong kan krijgen op Intel, maar AMD zal zeker op vlakken als singlethreaded performance en verbruik nog flink aan de weg moeten timmeren.
Kort samengevat denk ik dat het AM3+ platform meer toekomstbestendig is als s1155, maar minder dan s1150. Als je dus nog even kunt wachten, zou ik op de nieuwe Intel socket wachten en een leuke Haswell CPU halen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Gelukkig kan je voor haswell al een hele hoop vinden, inclusief prijzen in dollars. In jou situatie acht ik een snelle 4670k quadcore zonder HT met OC mogelijkheden ruim voldoende. Deze moet 220 dollar kosten, en ik vermoed ergens rond de 220/230euro.

Een gemiddeld goed z87 (1150) moederbord moet zo'n 100 euro kosten als ik kijk naar 1155 sandy en ivy. 8gb Geheugen is ruim voldoende, neem 2 reepjes 1600 ddr3 van 4Gb voor zon 45 euro,Voor een gemiddelde voeding, 550-600watt voor de betere grafische kaarten, kom je rond de 60 euro uit en dan heb je voor ongeveer 430 euro een fatsoenlijke basis en wellicht nog het meest 'futureproof' (als dat bestaat in ict).

Nu rest je nog een keuze voor de grafische kaart en opslag (SSD/HDD?). Helaas heb je hier nog maar 120 euro voor te besteden, wat voor en beetje gamepc toch wat te kort doet.

Als we nu dezelfde berekening doen voor een AMD fx systeem dan komen we op het volgende uit:

AMD fx8350BE €177.-
AM3+ 990x chipset €90.-
8Gb DDR3-1600 €45.-
550w voeding €60

dan kom je rond de €380.- uit. Voor je budget laat dit je 170 euro over voor een grafiche kaart en opslag. Aangezien opslag ergens rond de 80 euro gaat kosten, dan heb je 90 euro over voor een grafische kaart. Kortom, voor een 'game machine met toekomst' kom je net wat te kort, maar in beide gevallen is je basis meer dan prima, of je nu voor amd of voor intel kiest, voor gamen maakt dat geen reet uit.

Dat je in mijn optiek beter voor een x4 965 kan kiezen icm 7870 en meteen alles op hoge instellingen kan spelen moet gezegd worden. Je kan dan altijd nog kiezen voor een 8 core als je denkt dat nodig te hebben. Voor je upgradability maakt dat niet uit, je moederbord blijft hetzelfde of je nu voor 8350 of de 965 gaat...

Succes met je keuze, ik denk dat dit topic alles bevat om een goede keuze te maken, en om er achter te komen dat €550 voor een 'futureproof' gamesysteem wellicht wat te weinig is ;)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• locowolfie
Dat het onvoldoende is om zowel een goede cpu als gpu aan te schaffen wist ik dat 550 niet voldiende is. ;) Maar ik ben voor nu te vrede met een ''low end'' gpu en een ''mid/high'' lvl cpu omdat het voor mij makkelijker is om de gpu te vervangen, dan de cpu. maar met zowel millman en moi-in-actie's antwoord heb ik genoeg duidelijkheid omtrent mijn vraag.

Bedank daarvoor

vr gr michael

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Wil je nu een gaming proc, dan pak je een i5 3350p en een discrete gpu, de 3570k is dan niet de beste prijs/performance keuze op dit moment en de FX-8350 moet zich nog maar gaan bewijzen en tegen de tijd dat multicore gaming gemeengoed is, is de FX alweer een paar jaar oud. Voorlopig is singlethread performance gewoon essentieel en kan nog niet 'vervangen' worden door meer cores. Acht cores met zwakke singlethread performance zijn in veel gevallen, zeker games, nog steeds niet even effectief als een snelle Intel quadcore.

Bij Haswell zal het verhaal niet anders zijn. Je gaat ongeveer 20 euro meer neerleggen voor een gelijkwaardige Haswell CPU tov IvyBridge en het scheelt ook ongeveer 10% qua prestaties ten gunste van Haswell. Het verschil in stroomverbruik is binnen de twee generaties, helemaal voor een game PC met gpu een non issue en zou ik niet eens naar kijken.

Upgrade path; als je eenmaal op een socket zit ga je er niet meer vanaf totdat je de hele PC vernieuwt. De CPU's lopen dermate voor op de gpu ontwikkeling dat je voor games echt vrijwel nooit een CPU gaat omwisselen, tenzij je in beginsel al te laag hebt ingeschoten; dus kies meteen voor een solide, licht-overkill cpu tje en je zit jarenlang goed. Moederbordjes kosten, zeker voor B75 chipsets (voor de i5 3350p) niet zo heel veel.

Voor gamers bestaat future proof alleen op het gebied van opslag en CPU. De GPU is hetgene dat je een of twee keer vernieuwt binnen een PC 'cyclus'. Na die tijd wil je het hele zaakje weer nieuw hebben en gaan onderdelen ook een verhoogde kans hebben op kuren.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

meningen??
Ja: Het algemeen beleid #quickstart

We verwachten toch echt een stuk meer eigen inzet in een topicstart dan een oneliner vraag. Ook in je verdere stuk geef je meer text, maar geen links naar info die je gelezen hebt of onderbouwing voor de aannames die je hebt.

Dicht dus.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.