Gelukkig kan je voor haswell al een hele hoop vinden, inclusief prijzen in dollars. In jou situatie acht ik een snelle 4670k quadcore zonder HT met OC mogelijkheden ruim voldoende. Deze moet 220 dollar kosten, en ik vermoed ergens rond de 220/230euro.
Een gemiddeld goed z87 (1150) moederbord moet zo'n 100 euro kosten als ik kijk naar 1155 sandy en ivy. 8gb Geheugen is ruim voldoende, neem 2 reepjes 1600 ddr3 van 4Gb voor zon 45 euro,Voor een gemiddelde voeding, 550-600watt voor de betere grafische kaarten, kom je rond de 60 euro uit en dan heb je voor ongeveer 430 euro een fatsoenlijke basis en wellicht nog het meest 'futureproof' (als dat bestaat in ict).
Nu rest je nog een keuze voor de grafische kaart en opslag (SSD/HDD?). Helaas heb je hier nog maar 120 euro voor te besteden, wat voor en beetje gamepc toch wat te kort doet.
Als we nu dezelfde berekening doen voor een AMD fx systeem dan komen we op het volgende uit:
AMD fx8350BE €177.-
AM3+ 990x chipset €90.-
8Gb DDR3-1600 €45.-
550w voeding €60
dan kom je rond de €380.- uit. Voor je budget laat dit je 170 euro over voor een grafiche kaart en opslag. Aangezien opslag ergens rond de 80 euro gaat kosten, dan heb je 90 euro over voor een grafische kaart. Kortom, voor een 'game machine met toekomst' kom je net wat te kort, maar in beide gevallen is je basis meer dan prima, of je nu voor amd of voor intel kiest, voor gamen maakt dat geen reet uit.
Dat je in mijn optiek beter voor een x4 965 kan kiezen icm 7870 en meteen alles op hoge instellingen kan spelen moet gezegd worden. Je kan dan altijd nog kiezen voor een 8 core als je denkt dat nodig te hebben. Voor je upgradability maakt dat niet uit, je moederbord blijft hetzelfde of je nu voor 8350 of de 965 gaat...
Succes met je keuze, ik denk dat dit topic alles bevat om een goede keuze te maken, en om er achter te komen dat €550 voor een 'futureproof' gamesysteem wellicht wat te weinig is