Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Static Don
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-05 11:12
Hallo,

Hierbij heb ik een vraag over het koppelen van twee routers met één netwerk.
Het is me al gelukt door middel van andere topics op dit forum de twee routers te koppelen.

- De eerste router is verbonden met het internet en heeft het IP: 192.168.1.1
De eerste router is een DHCP router met een range van 192.168.1.3 tot 192.168.1.254.

- De tweede router is verbonden via de LAN-poort met de eerste router en heeft het IP: 192.168.1.2

Beide hebben dezelfde SSID en sleutel voor het Wi-Fi.

Nu is mijn vraag hoe het mogelijk is mijn laptop/smartphone automatisch overstapt naar de router met het beste signaal.
Voorbeed: Ik zit beneden op de laptop verbonden met router 1. Ik loop naar boven (waar router 2 dichterbij staat) en mijn laptop verbindt zich automatisch met router 2.

Ik heb ergens gelezen dat het te maken heeft met je Channel.
Dit heb ik ook al geprobeerd. Router 1 verzend op channel 3 en router 2 op channel 11.

Weet iemand hier een goede oplossing voor? Het lijkt me namelijk handig om in huis altijd het beste bereik te hebben.

Alvast bedankt voor reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:49

arie_papa

Running on Ubuntu

Volgens mij heb je het helemaal correct gedaan. Misschien moet je specifiek nog even contact maken met je laptop / telefoon met de 2e (nieuwe?) router, daarna zullen ze vziw automatisch het sterkste signaal pakken.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
In theorie zou dit moeten werken, maar in praktijk heb ik nog nooit een stabiele oplossing hiermee weten op te leveren (ook niet met range extenders). Wat ik meestal doe is verschillende SSID's, maar hetzelfde wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Static Don
Op andere fora's heb ik gelezen dat door die Channels te wijzigen het mogelijk is dat het apparaat voor het beste signaal gaat. Dit heb ik alleen nog niet mogelijk kunnen maken.

Beide routers hebben dezelfde SSID, hoe wil ik dat specifiek met een router verbinding maken?
Het idee hierachter is dat ik gewoon één Wi-Fi router in de lucht heb hangen, en dus geen gepiel heb met het steeds wijzigen van draadloos netwerk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Volgens mij zoeken de meeste devices niet naar het sterkste signaal als ze al een signaal hebben. Dus pas als ze het signaal van router A verliezen gaan ze pas zoeken naar een nieuw signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Technisch gezien heb je het goed uitgevoerd. Alleen pakken je apparaten niet de sterkste wi-fi, maar blijven ze het liefste bij degene waar ze al bereik hebben. Maar als het goed is heb je nu sowieso wel overal in je huis bereik.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:02
Zoals hierboven gezegd valt er weinig aan te doen. Immers: je clients (telefoon, laptop, etc.) besluiten zelf wanneer ze overstappen op een ander netwerk, dat kun je niet aan de routerkant forceren. Probleem hierbij is dus aan een kant waar niks in te stellen valt: een client kun je immers niet vertellen dat hij moet overstappen op het sterkste signaal in de buurt. (althans, geautomatiseerd bij het gros van alle apparaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:36
Je zou eens kunnen kijken of de roaming aggresiveness is aan te passen in de driver van je wifi (werkt wel enkels voor pc's en zo, ik denk niet dat dat aan te passen is bij een telefoon of tablet).

[ Voor 34% gewijzigd door Fire69 op 27-05-2013 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:32
De wifi standaard voorziet ook niet in roaming. Er zijn wel producten op de markt die dat kunnen, maar die zijn meestal aardig aan de prijs.

In windows moet je wel in kunnen stellen dat hij het sterkste signaal verbind, maar switchen zal elke keer een kleine hickup veroorzaken. De roaming waar Fire69 naar verwijst maakt gebruik van dat principe. Onder water is het gewoon een snelle disconnect op het de wifi en connecten naar de andere.

[ Voor 22% gewijzigd door PROnline op 27-05-2013 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 21:53

GB2

PROnline schreef op maandag 27 mei 2013 @ 11:16:
De wifi standaard voorziet ook niet in roaming. Er zijn wel producten op de markt die dat kunnen, maar die zijn meestal aardig aan de prijs.
Ligt beetje aan de oplossing een simpele controller van bijvoorbeeld HP zit rond de 400 / 500 euro maar dan moet je nog AP's hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Static Don
Wat ik me nu nog afvraag is of ik een router bij voorkeur kan instellen.
Ik zit meestal boven en de tweede router heeft daar het beste bereik.

Is het dan mogelijk dat mijn laptop bij voorkeur met deze router te verbinden? Nu heb ik namelijk het gevoel dat de laptop standaard met de eerste router verbind.

Nog bedankt voor de reactie!
Pagina: 1