Aankoopadvies - 2560x1440 & gaming

Pagina: 1
Acties:

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
Al enige tijd zit ik te loeren op een nieuwe monitor. De huidige situatie is dat ik 2x FullHD heb aangesloten staan maar ik mis sowieso een aantal pixels in de hoogte om lekker te kunnen werken. Ook is het wat lastig om een game te spelen; geen van beide monitoren staat natuurlijk in het midden maar gaming doe ik altijd maar op 1 tegelijk. Je kijkt dus een beetje schuin of, afhankelijk van de game, kan de resolutie van de andere monitor ineens anders springen waardoor andere apps buiten het beeld vallen.

Goed, dan alles maar vervangen en 1x een grote monitor neerzetten. Ik weet dat ik waarschijnlijk ook de GPU moet upgraden om voldoende frames per second te gaan halen maar dat is een (hele makkelijke) zorg voor later. Eerst ben ik nu dus op zoek naar een monitor met hogere resolutie voor internet, office & foto-bewerking met als tertiaire behoefte af en toe een game te spelen. Hieronder een rijtje met monitoren die ik heb gevonden en die ook binnen het budget passen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus PB278Q Zwart€ 505,-€ 505,-
1Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart€ 480,90€ 480,90
1HP ZR2740w Zwart€ 621,90€ 621,90
1Iiyama XB2776QS-1 Zwart€ 491,01€ 491,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.098,81

Side by side specs

Wat weet ik over deze monitoren? Door het lezen van reviews, ook op andere sites, is het kleurbereik en de calibratie van de Dell erg goed en wordt op de voet gevolgd door de HP. Hierna komen de Asus en Iiyama eigenlijk op een gedeelde derde plek. Besteed ik veel aandacht aan kleur-echtheid? Nee, aangezien mijn foto-bewerking voornamelijk eruit bestaat om rode oogjes weg te halen, vervelende details te retoucheren en blurry foto's een beetje bij te werken. Ik zal dus nooit tot op de hex-waarde nauwkeurig met kleuren hoeven werken.

Op de site tftcentral.co.uk worden de Dell, Asus en HP ook besproken en is er ook gekeken naar input lag en dergelijke. Hierbij lijkt het erop dat de HP aan kop gaat als het aankomt op vloeiende beelden bij gaming of andere "high speed" images. Dell & Asus delen de tweede plek en van de Iiyama is er amper wat te vinden. Vervelend want ik heb Iiyama best hoog staan als fabrikant maar zonder goede informatie is het lastig kiezen.

Verder is er natuurlijk een klein verschil in de overige uitrusting tussen de monitoren zoals een USB-hub of onboard speakers etc. Dit soort zaken, of het nou een tientje of 100 Euro scheelt, is voor mij volledig ondergeschikt; mijn moederbord heeft voldoende inputs/outputs hiervoor en een monitor is dus alleen nodig voor beeldweergave.

Oh ja, wat speel ik dan voor spelletjes?
- Angry Birds
- Civilization 5
- Battlefield 3
Vooral BF3 zal het hete hangijzer zijn; ik ben geen frames-per-second-freak maar een ondergrens van 30fps vloeiend & constant weergeven, is voor dit spel wel nodig. Meer is altijd fijn en gezien de native refresh van alle monitoren, kom je waarschijnlijk uit op een gaming-experience tussen de 30 en 60fps.

Ik heb ook al enkele andere topics op GoT doorgelezen waaronder het Dell 27" topic maar ook GoT levert me (op dit moment, of ik zoek gewoon slecht) niet de gewenste (hapklare) informatie op die ik nodig heb en ik hoop dat iemand een relatief objectieve mening heeft over de prestaties van de 4 monitoren tijdens het spelen van een spelletje.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Talezz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-04-2021
Wat zijn de specs van je pc? als je een oude videokaart hebt kun je die eerst beter upgraden dan een scherm kopen. 1440p is zeker met wat eye candy een redelijk zware resolutie.

Wat betreft de schermen, de HP en IIyama heb ik niks over gelezen maar zowel de ASUS als DELL komen niet zonder problemen. Het zijn beide mooie schermen maar het is wel handig om ze te kopen bij een winkel die makkelijk is met omruilen (dode pixels, backlight bleeding etc)

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Talezz schreef op maandag 27 mei 2013 @ 09:08:
Wat zijn de specs van je pc? als je een oude videokaart hebt kun je die eerst beter upgraden dan een scherm kopen. 1440p is zeker met wat eye candy een redelijk zware resolutie.
Zoals ik zei in mijn startpost; het upgraden van de GPU is van later zorg. Er hangt nu een 660Ti in, naar alle tevredenheid.

Volledige PC: gallery: MAX3400

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 27-05-2013 09:11 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:36
60 fps is eigenlijk haast nodig met bf3,ik merk dat b.v al wel als ik dips heb naar 40 a 50(is lag).

Maar ik ben zelf ook op zoek naar een 27 inch ips, dus ik ben benieuwt wat hierover gezegd gaat worden:).
Een 27inch ips met lage inputlag en snelle pixelresponse is er eigenlijk niet helaas, het word een beetje zoeken naar de middelweg..

bij de Dell b.v schijnt de overshoot nogal aanwezig te zijn, echter ik vraag me af in hoeverre je dat ziet.
De Asus heel nogal last van defecten, dor kwaliteitscontrole die schijnbaar niet optimaal is.Als ik de gebruikersreviews tenminste mag geloven dan...

De HP heeft weer geen OSD, waardoor er verder niks af te stellen is..Ook de kleuren dus niet,,geen aspect regeling

Keuzes :) ....

[ Voor 128% gewijzigd door freaky35 op 27-05-2013 09:23 ]

• Talezz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-04-2021
freaky35 schreef op maandag 27 mei 2013 @ 09:17:
).

Maar ik ben zelf ook op zoek naar een 27 inch ips, dus ik ben benieuwt wat hierover gezegd gaat worden:).
Een 27inch ips met lage inputlag en snelle pixelresponse is er eigenlijk niet helaas, het word een beetje zoeken naar de middelweg..
Koreaanse ips kopen en dan overclocken :9

Ik zou persoonlijk voor de dell loterij gaan.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-02 10:24

Fordox

00101010

MAX3400 schreef op maandag 27 mei 2013 @ 09:09:
[...]

Zoals ik zei in mijn startpost; het upgraden van de GPU is van later zorg. Er hangt nu een 660Ti in, naar alle tevredenheid.

Volledige PC: gallery: MAX3400
een tip, onder die lijst staat "Genereer RML"
dan krijg je dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 258,-€ 258,-
1Asus Sabertooth P67€ 0,-€ 0,-
1Asus GTX660 TI-DC2OG-2GD5€ 279,45€ 279,45
6Western Digital Green WD20EARS, 2TB€ 121,99€ 731,94
1Fractal Design Define XL (Zwart)€ 0,-€ 0,-
2LG E2240S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Logitech UltraX Flat Keyboard€ 0,-€ 0,-
1Logitech G5 Laser Mouse€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9€ 118,50€ 118,50
1Cooler Master Real Power M620€ 0,-€ 0,-
1Crucial RealSSD C300 2.5" 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.387,89

het beeldscherm van Asus blijkt zeer goed te zijn, ik wil hem stiekem zelf ook :P de andere hebben redelijk lage latencies waardoor de game ervaring een beetje verhinderd kan worden. zelf vind ik de HP wat overpriced.

en als gpu moet je toch even kijken richting de 780/amd 7970 GHz/titan

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Frag_Zero
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-10-2025
Talezz schreef op maandag 27 mei 2013 @ 09:26:
[...]

Koreaanse ips kopen en dan overclocken :9

Ik zou persoonlijk voor de dell loterij gaan.
Ik heb zelf een QNIX QX2710, 2560x1440 Samsung LPS, draait dit aan 96hz (kan tot 110hz).

Duidelijk een pak vloeiender als mijn oude 24" iiyama!

Nadelen

- Garantie
- Enkele DVI
- Enkel 2560x1440, geen console bijvoorbeeld
- Behuizing is van iets mindere kwaliteit

Voordeel is natuurlijk het feit dat dit de enige manier is om aan 2560x1440 met hogere refreshrate als 60hz te verkrijgen + de prijs is ook redelijk!

Frag_Zero

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:12
Heb zelf voor de Dell gekozen.

Wat een keuze tussen de Dell en ASUS. De Dell bleek toch overal wat beter uit de testen te komen dan de ASUS. De asus heeft een hogere MS, maar als je ze vergelijkt is die helemaal niet sneller dan een Dell. MS zegt weinig.

• Fordox

Fordox

00101010

Draakje5 schreef op maandag 27 mei 2013 @ 09:57:
Heb zelf voor de Dell gekozen.

Wat een keuze tussen de Dell en ASUS. De Dell bleek toch overal wat beter uit de testen te komen dan de ASUS. De asus heeft een hogere MS, maar als je ze vergelijkt is die helemaal niet sneller dan een Dell. MS zegt weinig.
maar wel in het geval van die HP monitor :P 14ms op de specs kan niet goed wezen

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:12
Nee inderdaad, dat zal wel effect hebben :)

Verwijderd

HP scherm heeft bijna geen input lag, maar daat betaal je voor.
Ik heb zelf de dell en geen seconde spijt van, speelt perfect zonder lag of ghosting bf3 op een 670GTX maxxed.

• Fordox

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2013 @ 10:35:
Ik heb zelf de dell en geen seconde spijt van, speelt perfect zonder lag of ghosting bf3 op een 670GTX maxxed.
ook geen ongewenste motion blurr?

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2013 @ 10:35:
HP is "net" 100 Euro duurder maar als dat inderdaad betekent dat er amper input lag is, ga ik er simpel vanuit dat dat dus meteen een iets betere keuze is als het gaat om games spelen.

Van de Dell lees ik relatief wisselende meningen; de ene persoon heeft nergens last van terwijl de volgende persoon last heeft van backlight bleeding. Nou zal je backlight amper zien in een kleurige game maar mijn standaard Windows desktop is voornamelijk zwart qua kleur.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:36
MAX3400 schreef op maandag 27 mei 2013 @ 10:50:
[...]

HP is "net" 100 Euro duurder maar als dat inderdaad betekent dat er amper input lag is, ga ik er simpel vanuit dat dat dus meteen een iets betere keuze is als het gaat om games spelen.

Van de Dell lees ik relatief wisselende meningen; de ene persoon heeft nergens last van terwijl de volgende persoon last heeft van backlight bleeding. Nou zal je backlight amper zien in een kleurige game maar mijn standaard Windows desktop is voornamelijk zwart qua kleur.
Wat ik langs zie komen op andere forums, heeft de Asus heeft last van onevenheden met een zwart scherm niet alleen backlight bleeding,maar ook dat het scherm niet totaal even zwart is.

En dat is wat ik eruit opmaak minder aanwezig bij de Dell.

En je hebt ook te maken met IPS glow, dit heeft elk ips scherm in meer of mindere mate en als je een wallpaper gebruikt, met heel veel zwart, dan ga je dat vast wel opmerken.
Tenminste met mijn huidige dell(2209WA) zie ik dit wel goed.

[ Voor 13% gewijzigd door freaky35 op 27-05-2013 11:33 ]

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-02 14:28
Mijn Dell U2711 draait met mhz overklok op 75hz, prima voor alle games en op een resolutie van 2560x1440 @ 27 inch IPS :)

• jannen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-03 17:47
Al eens gedacht aan de U2913WM? 2560x1080, das dus 30% minder belasting op je GPU, en je hebt iets betere FOV bij BF3...

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
t!n0 schreef op maandag 27 mei 2013 @ 11:03:
Mijn Dell U2711 draait met mhz overklok op 75hz, prima voor alle games en op een resolutie van 2560x1440 @ 27 inch IPS :)
Zal eens gaan Googlen; is al wat ouder model toch?
Holy crap, dat is een aardig verbruik maar de specs zien er goed uit.
jannen schreef op maandag 27 mei 2013 @ 11:41:
Al eens gedacht aan de U2913WM? 2560x1080, das dus 30% minder belasting op je GPU, en je hebt iets betere FOV bij BF3...
Misschien ben ik te kritisch maar ik gaf toch duidelijk aan dat ik meer pixels in de hoogte wilde? Van FullHD naar "wide HD" lijkt me dan geen optie.

Het upgraden van mijn GPU is van later zorg; daar is geld voor en heeft geen invloed op welke goede monitor ik zoek

[ Voor 40% gewijzigd door MAX3400 op 27-05-2013 12:27 ]

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Niet om op je videokaart in te gaan, maar heb zelf net de grx780 icm een dell 2713hn,.. En ja, het is een gok met dell of je de juiste krijgt, maar is zeker een goede keuze geweest.

Wilde een ips scherm ZONDER pwm, en dan blijven er ineens weinig schermen over. Als je gevoelig voor PWM bent, dan is de Dell een mooie qua prijs/kwaliteit. Is 10 bit scherm, maar eigenlijk wel 8 bit. Verder heeft hij niet zo'n mooi kleurbereik als een niet -hm scherm. Maar 't kost ook minder. Als je kleurkritische dingen moet doen, is deze misschien niet heel goed. Heb ik 't over drukwerk overigens :)

Merk geen motionblur ed bij bijvoorbeeld neverwinter. Ik speel vrij snel,.. Tis geen fps natuurlijk, maar so be it :)

[ Voor 21% gewijzigd door gitaarwerk op 27-05-2013 15:00 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1