Overclocken nieuwe xmp RAM met uefi bios

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbag
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-07-2024
Voor mijn HTPC/Gamepc heb ik nieuw geheugen er in geprikt en wil graag proberen om hiermee de videoprestaties ietswat te verbeteren. Het gaat om het volgende systeem:

Intel i5 3470
Gigabyte H77N WIFI
2x Gb Adata ddr3 2133mhz (=AX3U2133XW8G10 uit de QVL van gigabyte)
Be quiet 650w

Ik dacht opzich genoeg vermogen en geschikte geheugen te hebben om mee te sleutelen nu alleen nog wat extra kennis. Wat ik reeds heb gewijzigd is de multiplier van de GPU op 16 (krijg ik niet hoger)
En ik heb de voltage van RAM van 1.5 naaar 1.6 opgeschroefd en de channel A en B op 10-11-11-30 gezet.

Nu de vragen..(ik heb veel proberen op te zoeken maar kwam toch nog veel tegen uit het ddr2 tijdperk)

Hoe kan ik de snelheid van mijn geheugen checken?
Tabblad memory van cpu-z blijven diverse velden grijs maar tabblad spd geeft wel snelheden weer..

In hoeverre is het tweaken van de ram functioneel voor de interne gpu in deze opstelling?

Wie kan mij helpen naar info voor de Advanced timing settings van de kanalen?
of speelt het xmp verhaal hier een rol in?

Zijn er nog andere tips mbt tweaken van dit systeem om de grafische prestaties te vebeteren?
(voor videokaart wordt al gespaard!)

laatste vraag is enigszins offtopic.. hoe verstandig is het om drie systeemfans via verloop stekker op 1 aansluiting aan het moederbord te koppelen? Ik heb ze momenteel aangesloten met een fancontroller uitbreidingskaart (hier zat van 1 naar 3 het verloop stekkertje bij) maar Ik wil de fans eigenlijk softwarematig aan kunnen sturen.

Ben benieuwd of iemand mij wat meer wegwijs kan maken met de basics van de nieuwe mogelijkheden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-10 11:39

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: SweatyRs

Om te beginnen, bij Intel maakt de geheugen frequentie vrij weinig uit voor de grafische prestaties./ Bij AMD daarentegen helpt het wel erg veel. Daarover is onlangs een artikeltje bij de buren(http://nl.hardware.info/r...heid-bij-amd-trinity-apus) verschenen. XMP timings zal voldoende zijn, je kunt hier verder weinig aan tweaken.

Een moederbord fan header kan meestal ongeveer 1A aan. Op de fans staat hoeveel ze gebruiken en door dit op te tellen van de 3 fans kun je kijken of je daar overheen gaat.

Uplay: Red--Death