Advies WiFi netwerk voor zwembad

Pagina: 1
Acties:

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:12
Hallo
Ik ben vrijwilliger bij een zwembad bij ons in de buurt. Van de week kwam er ter sprake om een wifi verbinding te gaan maken voor de gasten. Omdat ik nog al technisch ben en nu ook hun website ga aanpakken hebben ze mij gevraagd at het ongeveer gaat koste als we dit gaan realiseren.

Dit is een snelle platte grond die ik met paint heb gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/577718_10201256944764984_1178369465_n.jpg

Het gebied binnen de rode lijnen willen we ziezo voorzien van wifi en het gebied binnen de groene lijnen hoeven niet perse bereik te hebben maar het zal wel leuk zijn. Op de plek waar de gele stippen staan wil ik graag een router/accespoint plaatsen.

Op de drukste dag zal er ongeveer 1500 a 2000 man in het bad zijn. Maar dat zijn echt uitzonderlijke getallen. Het is gemiddeld zoon 750 man op een drukke dag. En daar van zal ongeveer de helft a 3 kwart een smartphone hebben. Ik zat dus al te denken aan minimaal een B netwerk.

Aan apparatuur zat ik te denken aan een niet al te dure router met 2 accespoints.

Wat denken jullie hier van?

Owja. Omdat we een stichting zijn en alles draait op vrijwilligers en subsidies van de gemeente hebben we niet al te veel geld te besteden.

iRacing Profiel

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Aangezien het budget laag is valt proffesionele apperatuur zoals Juniper af.

En je gaat dit niet redden met 2 AP'tjes.. die redden zoveel clients echt niet..

Wat aanvullende info is handig:
*Welke verbinding ligt er nu
*Wat is de mogelijkheid tot bekabeling van de AP's op het terrein
*In hoeverre is de 2.4Ghz band bevolkt op en rondom jullie terrein

Naar mijn mening heb je:
-Een pfSense router nodig.
-5 outdoor access points

Een goed idee om hier eens rond te kijken: http://www.wifishop.nl/ac...mi-professioneel/cid=3178

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:12
Oke bedankt voor de input. Voor pfSense kan ik dus ook gewoon een pc gebruiken. maar nu is de vraag hoe zit het met de max aan connecties die 1 ap kan hebben?

iRacing Profiel

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Euhh, opzoeken, is allemaal op sites van de fabrikanten te vinden. En wat ongeveer hoeveel verbruikt is prima met google te vinden

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-12 16:06
Wil je echt overal WIFI hebben?
Dat gaat inderdaad lastig worden met een klein budget.

Ik zou me beperken tot de kleedruimtes en de vreetschuur (aka snackbar).
In het water neem je toch geen telefoon mee volgens mij en wie buiten wil liggen op het gras
moet ook maar zelf zorgen voor G3/G4.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Gemiddelde consumentenrouter krijgt het al zwaar bij een stuk of 10 devices, en dat is de verwachting die je moet stellen, en je hebt altijd consumenten die "vervuildende" apparaten meenemen, iOS devices met bonjour/airplay aan die gaan broadcast stormen... dat soort dingen.

Je zult je toegang dus moeten beperken; codes/vouchers kan je wifi gedeeltelijk gaan bekostigen...

Een vuistregel is dat je WiFi per 10 meter snelheid kwijt raakt, en vochtige lucht/TL buizen/muren breken ook af.

Daarnaast is WiFi half-duplex en shared; als in: je deelt je verbinding altijd door twee (upstream & downstream), en omdat je het moet zien als EM straling waarvan maar EEN bron tegelijk kan zenden... tsja... deel het dan ook per device.

Situatie: 72mbit. Delen door twee = 36mbit. 10 devices = 3,6mbit. Beperk je tot een paar plekken als hotspots, en zet daar per plek net een paar extra zenders neer.

[ Voor 5% gewijzigd door Umbrah op 27-05-2013 23:56 ]

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Niet gedacht aan sponsoring? Misschien een idee om fabrikanten / leveranciers e.d. eens aan te schrijven. Tijdelijke plaatsing voor het seizoen, reclame e.d. Gorillaspots bij de broodjesbar? Wififorhoreca aan de bar? Sheephotspot bij het kinderbadje?

[ Voor 22% gewijzigd door Virtuozzo op 28-05-2013 00:06 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Toevallig op het werk bezig met WiFi voor grotere hoeveelheden mensen. Wij hebben het over iets grotere aantallen dan je hier noemt, maar zelfde principes zijn geldig.

Onze conclusies zijn dat je onderscheid moet maken tussen drie categorieen AP's:

1) 'domme' unmanaged AP's, zeg maar consumentenrouters e.d. die niet met elkaar communiceren maar gewoon bedraad naar draadloos bridgen.
2) managed AP's met een gateway die ervoor zorgt dat capaciteit goed gemanaged wordt en clients tussen APs worden gebalanced.
3) managed AP's die ook nog eens beamvorming toepassen om interferentie te minimaliseren en zo meer clients aan te kunnen.

Waar je ook onderscheid tussen moet maken:
a) percentage gebruikers met WiFi-enabled device
b) percentage gebruikers die daadwerkelijk inloggen

Bij grote installaties is a een veel groter probleem dan b. Devices die niet aangemeld zijn gaan wel steeds association pogingen doen die de boel met broadcasts op WiFi-niveau bezighouden. Als je kijkt naar de drie types AP zie je dat het fout gaat bij meer dan 30 devices per type 1 AP, 100 devices per type 2 AP en (als ik de fabrikanten mag geloven) misschien 400 devices per type 3 AP.

Voor bandbreedte is weer het aantal actieve verbindingen relevant, maar tenzij je zware streaming apps wilt ondersteunen (onwaarschijnlijk) is dit totaal ondergeschikt aan aantal concurrent devices los van of ze actief zijn of niet.

Je moet altijd op de grootste load dimensioneren, dus die 750 is minder relevant dan de 1500. Als daar 75% een smartphone bij zich heeft (realistische schatting) zou je dus rekening moeten houden met 1150 smartphones. Dat betekent bij unmanaged AP's dat je niet minder dan 39 nodig zou hebben :o

Om dat getal omlaag te krijgen moet je gaan werken met professionele hardware, dus een systeem met gemanagede AP's. Je zou dan bij de meest geavanceerde types met 3 toekunnen, maar ik gok dat je de controller daarvan niet kunt betalen O-)

Middenweg is dus een managed systeem met goedkope componenten, iets van 10 AP's zou moeten voldoen.

Kijk eens hier:
http://www.open-mesh.com/...oducts/access-points.html

Hardware zou iets van USD 2k kosten (1/3 AP's zelf, 1/3 enclosures, 1/3 power & LAN infra), de controller is in dit geval gratis cloud software (pre!).

Hoe klinkt dat qua budget?

Je moet iig realistisch blijven en beseffen dat een waardeloos functionerende dienst slechter is dan helemaal geen dienst. Ik zou gezien je bezoekersaantallen echt niet lager budgetteren dan dat. Kijk maar naar hoe geweldig WiFi in NS-treinen ontvangen wordt, of hoe negatief de pers was over WiFi in de Ziggodome om te zien waarom je echt beter niet een ondergedimensioneerd netwerk moet overwegen :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1