[win XP] Installatie staakt na hardware check

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvanthoff
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-06-2022
Ik heb een perfect werkende oude laptop met Vista, maar ik wilde daar XP op hebben. Maar tijdens de installatie vanaf de CD kreeg ik de eerste automatische restart en daarna krijg ik de optie "druk op een toets als u de compter vanaf cd-rom wilt opstarten", dus ik druk op een toets en daarna komt de opmerking "de hardware configuratie wordt gecontroleerd" en na een tijdje hoor ik dat de DVD niet meer draait.

Als ik niet op een toets druk komt de opmerking "Fout tijdens laden van besturingssysteem". Die krijg ik sowieso standaard als ik zonder de WinXP dvd opstart.

Er stond een officiële Vista home editie op en gebruik een officiële XP DVD.

Iemand een idee hoe ik de installatie af kan ronden of de laptop kan opstarten?

Wat bios info:

Firmware information
BIOS Build A1058AM7, Ver7.23, 09/18/2007
EC Build 1058EM71 Ver3.05, 09/14/2007

Processor Information
AMD Turion(tm) 64 X2 Mobile Technology TL-56
ID/uCode 060F81h/None
Cache L1/512KB L2/1024KB
Revision G1
Ratio Actual 9 Max 9
Speed 1.80GHz

System Memory Information
Total 1792MB
DIMM-1 1024MB
DIMM-2 1024MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Laatst online: 11-10 19:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom wil je er zo'n oud OS op zetten dat binnenkort geen support meer heeft? Voor een paar tientjes heb je Windows 8 wat ook prima op die laptop zal draaien. Als je geen geld wilt uitgeven, kan je ook Linux proberen.

Heb je verder ook al gekeken naar het BIOS en de instellingen? Op welke modus staat de HDD controller? Dat kan namelijk ook wel eens in de weg zitten, en zeker voor XP zal het problemen geven als deze op AHCI staat, ipv legacy of IDE mode.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvanthoff
Ik wil WinXP draaien, omdat ik een programma moet draaien dat geen support boven WinXP heeft, heb Win8 als boot op m'n mac en win7 op m'n desktop, maar via beide besturingssystemen draait dat programma niet. Via vriend die XP heeft draait het wel. Dus ik heb écht XP nodig. Heb geen support nodig in de toekomst voor XP ;)

Ik had zelf de volgende tekst gevonden om de hdd modus aan te passen "When you enter BIOS, navigate to the Advance menu and under that section choose SATA Controller Mode.". Maar in mijn bios, onder Advance heb ik die optie niet. Heb de volgende tekst:

PowerNow [Enabled]
CKE Power Down [Enabled]

PCI Latency Timer [64]
Legacy USB Support [Enabled]
UMA Frame Buffer Size [256MB]
(In het grijs, niet selecteerbaar) Current UMA Size [256MB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Heb je de mogelijkheid om ACPI uit te schakelen in de BIOS?
Heb je de mogelijkheid om ACPI uit te schakelen in de Text Mode setup?

Door SATA zal de Text Mode setup een melding geven dat er geen mass storage devices zijn gevonden (tenzij je de F6 gebruikt), maar hij zou niet daardoor de melding "Fout tijdens laden van besturingssysteem" mogen geven. Die melding klinkt eerder als een ACPI issue.

Wat je zou kunnen doen is in VMware (of in Windows 8 Hyper-V) een Windows XP systeem maken (eventueel met E_ISA_UP ipv ACPI of AACPI) en daar een Sysprep van te maken. Met WinPE kun je die Sysprep dan deployen naar de laptop.

[ Voor 73% gewijzigd door Trommelrem op 26-05-2013 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvanthoff
Ik zie in BIOS geen mogelijkheid om ACPI uit te schakelen, dat zou onder "advance" moeten zitten neem ik aan? Ik kom niet in de Text Mode setup, daarvoor moet ik de mogelijkheid krijgen via F6 als ik het goed heb? Zo ver kom ik niet eens :-/
Probleem is ook dat de laptop kennelijk te oud is om via een bootable USB op te starten, waardoor ik gebonden ben aan DVD's...

Het VMware/Hyper-V verhaal is mij totaal onbekend. Zit nu op mijn mac, zal eens rebooten in Win8 om te kijken hoe dat in z'n werk gaat. Zo moeilijk zou XP installeren toch niet moeten zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Heb je toevallig een WinPE 1.6 CD (of ouder)? Zo ja, start deze wel op?

[ Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 27-05-2013 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Laatst online: 11-10 19:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dus je wilt XP draaien voor een specifiek stukje software en niets anders? Dat kan je ook in een VM doen. Als je geen andere systemen wilt gebruiken hiervoor, kan je je laptop hiervoor gebruiken. Er zit 2 GB aan geheugen in de laptop, je kan een lichte Linux distro nemen en via VirtualBox bijvoorbeeld XP draaien. Je hoeft dan ook niet te gaan zoeken en rommelen met drivers. De VM kan je dan helemaal afschermen, tenzij het programma een netwerkverbinding vereist.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1