Toon posts:

PC Upgrade | CPU/MOBO/RAM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben opzoek naar de juiste componenten met de beste prijs/kwaliteit op dit moment.
Mijn huidig systeem gaat al een ruime tijd mee, 5/6 jaar. Heeft het altijd prima gedaan maar de laatste tijd trek tie de nieuwste games maar matig.

Huidig systeem: (onderstreepte componenten hou ik)

CASE: CM sniper black edition
PSU: CM 650watt
CPU: Intel pentium dualcore E2160 @ 3.8 Ghz met arctic freezer 7 pro.
MOBO: GA-P35-DS3
RAM: Geil 2gb
GPU: Asus 560 TI (voorheen 8800gt)
SSD: OCZ 128GB

Heb uiteraard zelf wat research gedaan en mijn oog viel op de FX8320 in combinatie met Asrock 990FX extreme 3 mobo. Wat betreft het RAM geheugen, er is zoveel aanbod dat ik niet direct kan kiezen. Corsair Vengeance is wat ik op het moment in mijn winkelmandje heb zitten. CPU cooler schaf ik later aan.
Graag jullie mening.

Budget: MAX 300€

Doeleinden: Overclocken, gamen/streamen (SC2, BF3, Arma 2/3, DayZ) en videobewerking.

Alvast bedankt!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
€ 300,00 Maar je hebt aardig wat onderdelen. Dus je kan wel een aardig PCtje bouwen

AMD FX-8320 Black Edition

Dit is nutteloze Overskill. 8 cores en zowiezo de FX series zijn een soort halve cores. Ze zijn goed met hypertrading (of zoiets) Maar voor games is het nutteloos. Vooral omdat games meestal maar 4 cores ondersteunen.

Ikzelf wil een FX 6 core omdat ik meer dingen doe dan gamen. Dus van de FX heb ik wel voordeel aan.

Aan een AMD Phenom II X4 965 Black Edition heb veel je meer. Betere P/K vooral de prijs.

Je moederbord ziet er goed uit. Alleen een nadeel het UEFI. Ik wel eens mensen gehoord die niet blij waren met UEFI. En dat het problemen opleverde zoals USB muis buggs en hardware buggs.

Dus ik zou voor nu nog voor een Bios bord gaan.

Zoals de Gigabyte GA-970A-UD3

Je Ram is ook goed. Maar de Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU is iets goedkoper.

Dit is wat ik je kan geven aan advies. De totaalprijs zal waarschijnlijk lager liggen. En je presaties zijn zo'n beetje hetzelfde.

Je kan ook voor een intel systeem gaan he. ;)

Maar geen nieuwe videokaart ?, als ik ergens een hekel aan heb is het sc2 spelen met vee lagg. Of erger

op low grapichs. (misschien is het enkel omdat ik Diamond ben i don't know)

Maar je zou er nog over na kunnen denken om een videokaart te kopen. Je bent met dit systeem minder geld kwijt.

TIME TO UPGRADE !!!

• Arjantje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-10-2023
De FX8350 en de Phenom 2 verschillen nogal wat in prestaties. Ik zou dan eerder voor de FX6300 gaan ipv van de phenom. Overigens zo groot is de overkill van de FX8350 niet als hij er 5 a 5 jaar mee vooruit wilt.

Die 560Ti is een behoorlijk sterke videokaart en die kan voorlopig nog wel even mee. Intel zou ook een optie kunnen zijn de i5 3570k of als je niet gaat overklokken de i5 3350p.

Het geheugen daar heb ik niet zoveel verstand van, ik zie wel dat dat die van de topicstarter "Low profile" geheugen is . Dit kan nog wel eens van pas komen wanneer er een andere koeler wordt geplaatst.

Verwijderd

De gamer optie bij uitstek: i5-3570K, met een Z77 moederbord, en 8GB ram. Zo'n 350 euro.
De gamer optie voor een iets minder budget: i5-3350P, met een B75 moederbord, en 8GB ram. Zo'n 270 euro.
Dat zijn de suggesties die je hier op Tweakers (en andere websites) voorbij ziet komen.

Als je echt een AMD CPU wilt hebben, ga dan ten minste voor een FX8350. Voor het budget hoef jij het niet te laten. Dat blijft binnen de 300 euro. Met die CPU ga je 3-4 jaar doen. Dan krijg je spijt als je 3 tientjes op je CPU hebt bespaard. Als je langzamere (of oudere) CPUs gaat kiezen dan val je wel veel achter bij de i5-3570K. Koop dan een iets goedkoper AM3+ moederbord, zou ik zeggen.
FX8350 + AM3+ mobo + 8GB ram = ~300 euro.

Geheugen doet er eigenlijk niet veel toe.
Kijk wat je favoriete webshop verkoopt.
Een paar richtlijnen:
1) Koop een bekend merk (Corsair, Crucial, GSkill, Geil of Kingston).
2) Koop 8GB. Dat kost ongeveer 60 euro. 4GB kost 40 euro. Meer dan 8GB is overkill. 8GB is dus de beste keuze.
3) Zorg dat het PC3-12800 is. Als je voor dezelfde prijst PC3-14900kunt krijgen, doen. Niet dat het erg veel uitmaakt. Maar er zijn tegenwoordig (een paar) setjes PC3-14900 die net zo duur zijn als PC3-12800.
4) CAS-latency maakt niet veel uit. Koop iets wat je webshop in de aanbieding heeft.

Hier nog een website waar je CPUs kunt vergelijken.
http://www.anandtech.com/bench/Product/697?vs=701

Succes.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2013 20:09 ]