• JKMH
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-02 11:40
Beste mensen,

Ik heb een 1 maand oude systeem die ik zelf in elkaar heb gezet. En nu gaat me computer aan maar geen signaal van de videokaart. En me muis en toetsenbord gaat ook niet aan. Wat moet ik doen? Ik heb alle stekkertjes al nageken. Hij ging 1x netjes aan en resette hem een paar keer en ging toen ook netjes aan. En na een paar keer deed hij het weer niet!

Ik baal hiervan en hoop niet dat er iets stuk is.
Wat kan ik doen om te kijken wat stuk is?

Mobo: asrock 970 extreme 3
CPU: amd fx 4130
GPU: Msi 650 ti twin frozer oc
Voeding: corsair cx 500 watt
Harde schijf: ST1000DM003

[ Voor 4% gewijzigd door JKMH op 27-05-2013 08:23 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat kan ik doen om te kijken wat stuk is?
1 voor 1 alle onderdelen uitsluiten.

• JKMH
PilatuS schreef op zondag 26 mei 2013 @ 21:47:
[...]

1 voor 1 alle onderdelen uitsluiten.
En hoe?

• PilatuS
  • Niet online
Door 1 voor 1 alle onderdelen te vervangen tot je weet waar het probleem zit. Je kan beginnen met zo kaal mogelijk te starten. Dus alleen de onderdelen te gebruiken die nodig zijn om beeld te krijgen. Werkt het dan nog niet moet je gaan testen met ander RAM geheugen, een andere voeding, enz. Net zo lang tot je het onderdeel gevonden hebt wat het probleem veroorzaakt.

• JKMH
PilatuS schreef op zondag 26 mei 2013 @ 21:51:
[...]

Door 1 voor 1 alle onderdelen te vervangen tot je weet waar het probleem zit. Je kan beginnen met zo kaal mogelijk te starten. Dus alleen de onderdelen te gebruiken die nodig zijn om beeld te krijgen. Werkt het dan nog niet moet je gaan testen met ander RAM geheugen, een andere voeding, enz. Net zo lang tot je het onderdeel gevonden hebt wat het probleem veroorzaakt.
Ik ben 15 en kan niet zomaar onderdelen VERVANGEN

• PilatuS
  • Niet online
Jamalietjuh schreef op zondag 26 mei 2013 @ 21:54:
[...]

Ik ben ouder en heb geen glazenbol.

Je zal toch iets moeten doen. Niemand kan je vertellen wat er precies mis is. Als je zelf niets wil of kan doen zou ik met de PC naar een winkel gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door PilatuS op 26-05-2013 21:55 ]

• JKMH
PilatuS schreef op zondag 26 mei 2013 @ 21:54:
[...]

Ik ben ouder en heb geen glazenbol.

Je zal toch iets moeten doen. Niemand kan je vertellen wat er precies mis is. Als je zelf niets wil of kan doen zou ik met de PC naar een winkel gaan.
Toch bedankt voor je hulp! Ik heb wat op Google gezocht en heb heel veel verhalen gevonden. En waarschijnlijk is me moederbord gewoon defect.

[ Voor 8% gewijzigd door JKMH op 27-05-2013 00:12 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Waarschijnlijk, daar heb je niks aan, nu koop je een moederbord en dan werkt je pc nog niet, en je hebt 2 moederborden.

Kan ook nog de voeding zijn.
Zoveel mogelijk hardware loskoppelen, en dat de pc nog werkt.
dvd los, extra hardware, printer los etc, 1 geheugen erin.
Harde schijf loskoppelen en opstarten vanaf een bootable cd(ubuntu livecd of xubuntu livecd).

Pc kun je alleen testen door onderdelen te wisselen, en testen.
Dus lenen, want anders heb je dadelijk 2x de onderdelen liggen.
En ook altijd een volledige hardware lijst geven, is veplicht hier.
En de voeding is het belangrijkste van je hele pc, en die staat er niet bij.

[ Voor 12% gewijzigd door jan99999 op 27-05-2013 05:47 ]

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Hier staat alles nog eens duidelijk omschreven:

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• JKMH

• JKMH
jan99999 schreef op maandag 27 mei 2013 @ 05:45:
Waarschijnlijk, daar heb je niks aan, nu koop je een moederbord en dan werkt je pc nog niet, en je hebt 2 moederborden.

Kan ook nog de voeding zijn.
Zoveel mogelijk hardware loskoppelen, en dat de pc nog werkt.
dvd los, extra hardware, printer los etc, 1 geheugen erin.
Harde schijf loskoppelen en opstarten vanaf een bootable cd(ubuntu livecd of xubuntu livecd).

Pc kun je alleen testen door onderdelen te wisselen, en testen.
Dus lenen, want anders heb je dadelijk 2x de onderdelen liggen.
En ook altijd een volledige hardware lijst geven, is veplicht hier.
En de voeding is het belangrijkste van je hele pc, en die staat er niet bij.
Ik weet het bijna zeker dat het de moederbord is. Want vind op Google precies dezelfde verhalen waarbij de moederbord vervangen moest worden. Dus ik ga garantie claimen.

• PilatuS
  • Niet online
Jamalietjuh schreef op maandag 27 mei 2013 @ 16:11:
[...]

Ik weet het bijna zeker dat het de moederbord is. Want vind op Google precies dezelfde verhalen waarbij de moederbord vervangen moest worden. Dus ik ga garantie claimen.
Je kan niet bijna zeker weten dat het probleem aan het moederbord ligt. Het kan net zo goed aan het RAM geheugen, videokaart, voeding of CPU liggen. Garantie claimen op het moederbord is gokken dat dit de oorzaak is.

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-02 10:12

Ultrapc

Anyone steak?

Jamalietjuh schreef op zondag 26 mei 2013 @ 21:54:
[...]

Om allereerst hier op terug te komen, wat heeft leeftijd te maken met kennis? Niks dus, ik ben 13 (oké, heel bijna 14) en ik draai mijn hand echt niet om 'om onderdelen te VERVANGEN'. Maargoed, terug naar het probleem:

De mogelijk kapotte dingen:

CPU: Kan, dit zal echter eerder een gebogen pinnetje zijn dan dat de cpu zelf kapot is : Controleren (de cpu reseaten, en kijken of er iets niet klopt)
RAM: Als dit het niet zou doen, zou hij piepjes geven (speakertje wel aangesloten hè?)
Voeding: Als de computer echt niks meer doet (zoals nu) is het meestal de voeding:
Moederbord: Kan hem inderdaad best zijn, maar probeer eerst ergens een voeding vandaan te halen om te testen, want RMA om te testen is natuurlijk niet de bedoeling.

Oh, en als je geen onderdelen kan vervangen omdat je geen 'reserve' onderdelen hebt, ga je even naar de dichtstbijzijnde PC boer en vraag je of je even mag testen met een voeding die er hoogstwaarschijnlijk wel ligt.

Succes!

Allround.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:41

Umbrah

The Incredible MapMan

Je vergat de videokaart, het kan ook de videokaart zijn. En zelfs HDD's/SSD's/DVD spelers; kortsluitingkje over S-ATA en je hele machine POST niet, alle S-ATA los en het werkt.

Kortom, TS, het kan alles zijn. ALLES. Zelfs je kast kan kortsluiting maken met de machine. Je hebt hem zelf gebouwd, genoeg spacers en kabels goed vastgehangen? Goed geaard?

Ga niet zomaar garantie vragen tenzij je zeker weet wat er is. Ga desnoods naar een PC winkel die kunnen diagnosticeren wat er aan de hand is; kost wat, maar het is het waard.

• Ultrapc

Ultrapc

Anyone steak?

Umbrah schreef op maandag 27 mei 2013 @ 18:53:
Je vergat de videokaart, het kan ook de videokaart zijn. En zelfs HDD's/SSD's/DVD spelers; kortsluitingkje over S-ATA en je hele machine POST niet, alle S-ATA los en het werkt.

Kortom, TS, het kan alles zijn. ALLES. Zelfs je kast kan kortsluiting maken met de machine. Je hebt hem zelf gebouwd, genoeg spacers en kabels goed vastgehangen? Goed geaard?

Ga niet zomaar garantie vragen tenzij je zeker weet wat er is. Ga desnoods naar een PC winkel die kunnen diagnosticeren wat er aan de hand is; kost wat, maar het is het waard.
Videokaart leek het me niet echt, de pc zou dan nog wel 'aangaan', maar hij doet verder niks.
En dat andere is natuurlijk een goede tip, gewoon alles loshalen en weer even opnieuw beginnen, kost wat tijd, en als het niet werkt kan je hem nog altijd naar de PC boer brengen :)

Allround.

• PilatuS
  • Niet online
Videokaart leek het me niet echt, de pc zou dan nog wel 'aangaan', maar hij doet verder niks.
Als de videokaart flink kapot is kan het best zijn dat de PC niet meer aan wil gaan. Hetzelfde geldt ook voor het RAM geheugen, niet heel waarschijnlijk maar wel mogelijk.

• Ultrapc

Ultrapc

Anyone steak?

PilatuS schreef op maandag 27 mei 2013 @ 19:02:
[...]

Als de videokaart flink kapot is kan het best zijn dat de PC niet meer aan wil gaan. Hetzelfde geldt ook voor het RAM geheugen, niet heel waarschijnlijk maar wel mogelijk.
Dan moet er echt al iets speciaals gebeuren waardoor er kortsluiting (of zoiets) is, en ik ga er zomaar vanuit dat hij hem niet doormidden heeft gebroken, er mee heeft gegooid of dat hij erop heeft zitten solderen 8) .

Er kan natuurlijk een productiefout zijn geweest, waardoor er iets kortsluiting kan maken, maar die kans is natuurlijk niet zo groot /3

Allround.

• JKMH
Jullie hebben gelijk. De pc gaat nu weer aan. En de

- CPU
- GPU
- Geheugen
- Voeding

werken allemaal prima! Dus dan zou het bijna wel de moederbord moeten zijn?!

• lassieman
  • Laatst online: 21-01-2025
Wat heb je veranderd waardoor je PC nu wel weer werkt?

• PilatuS
  • Niet online
Jamalietjuh schreef op maandag 27 mei 2013 @ 20:00:
Jullie hebben gelijk. De pc gaat nu weer aan. En de

- CPU
- GPU
- Geheugen
- Voeding

werken allemaal prima! Dus dan zou het bijna wel de moederbord moeten zijn?!
En hoe weet je dat deze onderdelen allemaal goed werken ?

• JKMH
lassieman schreef op maandag 27 mei 2013 @ 20:16:
Wat heb je veranderd waardoor je PC nu wel weer werkt?
Niets!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Alle goedbedoelde adviezen die je hebt gekregen ten spijt heb je dus niets geleerd ...
Als nu plotseling alles weer werkt en blijft werken dan is dat nogal vreemd als het eerst niet werkte. Er zal dus ergens iets zitten dat er voor zorgt dat je zo nu en dan problemen hebt met opstarten van het systeem. Dat zal niet vanzelf weggaan, maar vast en zeker nog wel vaker de kop opsteken. Anyway: beste advies is zoals eerder gezegd met een zo kaal mogelijk systeem beginnen en dan onderdelen toevoegen, dan kun je systematisch uitsluiten wat de oorzaak is.

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
En ik lees niets over de harde schijf. Laat met bv speedfan eens de fitheid van de schijf zien.

Oeps iets te snel gelezen.

En dit:
|:( Vooral doen, en als je het mis hebt, verzendkosten voor niks verspild. eerst de oorzaak vinden en alles uitsluiten zoals eerder vermeld. Vraag desnoods iemand die je kent en verstand van zaken heeft om mee te kijken.

[ Voor 77% gewijzigd door ByteMe_ op 28-05-2013 10:52 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• JKMH
RonaldDesigns schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 10:44:
En ik lees niets over de harde schijf. Laat met bv speedfan eens de fitheid van de schijf zien.

Oeps iets te snel gelezen.

En dit:

[...]

|:( Vooral doen, en als je het mis hebt, verzendkosten voor niks verspild. eerst de oorzaak vinden en alles uitsluiten zoals eerder vermeld. Vraag desnoods iemand die je kent en verstand van zaken heeft om mee te kijken.
Ik loop stage bij een bedrijf waarbij ik al deze onderdelen gekocht heb. En kan dus daar even het beste testen ;)

• thesinsher
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-02-2023
Ik had hetzelfde probleem. Alleen ik heb dus een AMD X6 1055T icm een Asrock 890GX Extreme3.

Ik dacht eerst dat het de moederbord was, maar na alles te hebben getest kwam ik erachter dat mijn CPU welke nooit overgeclockt is geweest en altijd koel was (hyper 212+) gewoon kapot was....

Echter dat is pas na 2 jaar en 4 maanden na aankoop gebeurd en ben nu bezig met het RMA'en (ik ben ook jong hoor, pas 17 :P )

Het had net zo goed 100 andere dingen kunnen zijn geweest. :P

[ Voor 7% gewijzigd door thesinsher op 28-05-2013 21:38 ]

• JKMH
thesinsher schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 21:37:
Ik had hetzelfde probleem. Alleen ik heb dus een AMD X6 1055T icm een Asrock 890GX Extreme3.

Ik dacht eerst dat het de moederbord was, maar na alles te hebben getest kwam ik erachter dat mijn CPU welke nooit overgeclockt is geweest en altijd koel was (hyper 212+) gewoon kapot was....

Echter dat is pas na 2 jaar en 4 maanden na aankoop gebeurd en ben nu bezig met het RMA'en (ik ben ook jong hoor, pas 17 :P )

Het had net zo goed 100 andere dingen kunnen zijn geweest. :P
Hoe heb je de cpu getest?

• JKMH
Mensen, één geheugenreepje was de boosdoener. er waren 2 pinnetjes afgebroken van het geheugen. er is zeker geen manier om die krengen te maken? hahaha
Pagina: 1