Samsung 840 of Samsung 840 pro

Pagina: 1
Acties:

• Richardo1992
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-01-2025
Beste mede tweakers,

Al een hele tijd lees ik verschillende verhalen op Tweakers.
Maar nu zou ik jullie hulp eens goed kunnen gebruiken.

Momenteel heb ik mijn laptop draaien op een SSD (Crusial M4 64GB)
Dit werkt echt ontzettend goed! Zelfs zo positief dat hij er na een jaar
weer uit gaat om deze te vervangen voor een grotere schijf.

Aangezien ik overal lees dat de Samsung SSD's op het moment de beste keuze
zijn denk ik dat ik ook voor Samsung ga (Of jullie moeten een beter idee hebben)

Mijn laptop (Dell Inspiron 17R) Heeft wel een Sata-600 aansluiting, echter is het maar
een 'Intel I5 2450m', Heeft het zin om voor een 840Pro te gaan of kan ik beter €60,- in
m'n zak houden en voor de 840 gaan?

Graag jullie advies!
Momenteel start mijn laptop in 40 seconde op en dat is wel ideaal!!!

Grtz

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Hou die 60 euro in je zak.

Als je echter denkt dat je langer dan 50 jaar met deze SSD wil doen, ga dan voor de pro.

• Arjantje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-10-2023
ik ben het helemaal met reepje eens ga voor de 840

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-01 08:58
Ga voor de 840, het prijsverschil is een dikke 40% terwijl de prestatiewinst 6% is. Vraag je zelf af of je bij een CPU of Grafische kaart 40% meer zou betalen voor 6% meer prestaties.

Levensduur is ook geen issue, zo blijkt uit diverse Stress Test op internet, (o.a. HWI.info)

Voor welke grote ga je?

[ Voor 4% gewijzigd door timofp op 26-05-2013 17:44 ]

• MadMike261
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-11-2021
De Pro is voornamelijk bedoelt voor de speed freaks en de gebruikers die verwachten de duurzaamheid nodig te hebben van het MLC NAND van de Pro.

Voor 99% van de gebruikers is de niet Pro versie gewoon voldoende.
Het performance verschil zal (bijna) niemand merken in de praktijk en alleen hele intensieve gebruikers zullen duurzaamheidsproblemen hebben.

In 99% van de gevallen geldt, als je je afvraagt of je een pro NODIG hebt, dan heb je deze waarschijnlijk niet nodig.

Verwijderd

Aangezien ik overal lees dat de Samsung SSD's op het moment de beste keuze
zijn denk ik dat ik ook voor Samsung ga (Of jullie moeten een beter idee hebben)
Ik zelf raad de Crucial M500 aan, omdat deze op papier veel betrouwbaarder is dan Samsung, die dergelijke veiligheidsfeatures mist. Beide vallen onder de klasse kwaliteits SSDs en beide zijn gewoon snel. Het snelheidsverschil zul je zoals gezegd niet gauw merken. Maar op gebied van betrouwbaarheid zijn er wel degelijk verschillen. Ik raad je aan dit nog eens te overwegen.

Verder valt dit onder aankoopadvies, dus ik verplaats je topic naar CAA.

• Richardo1992
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-01-2025
Reepje schreef op zondag 26 mei 2013 @ 17:40:
Hou die 60 euro in je zak.

Als je echter denkt dat je langer dan 50 jaar met deze SSD wil doen, ga dan voor de pro.
Geen idee hoelang ik met deze SSD Wil doen. Iig zolang me laptop goed werkt. dus denk een jaar of 3 a 4. Daarna is er misschien weer een snellere versie van Sata uit o.i.d.
Arjantje schreef op zondag 26 mei 2013 @ 17:43:
ik ben het helemaal met reepje eens ga voor de 840
Thanks!
timofp schreef op zondag 26 mei 2013 @ 17:43:
Ga voor de 840, het prijsverschil is een dikke 40% terwijl de prestatiewinst 6% is. Vraag je zelf af of je bij een CPU of Grafische kaart 40% meer zou betalen voor 6% meer prestaties.

Levensduur is ook geen issue, zo blijkt uit diverse Stress Test op internet, (o.a. HWI.info)

Voor welke grote ga je?
6% is inderdaad niet veel. Ik vraag me ook steeds sterker af of ik deze 6% wel ga merken in I.c.m. mijn processor. Deze voldoet meer dan prima, maar High-end is wel wat anders!

Ik ga voor de 250 gb, dat is ongeveer wat ik nu totaal in gebruik heb (64GB ssd + 500GBHDD) Echter ga ik met de nieuwe SSD Alleen data op de HDD zetten en alle programma's op de SSD.
MadMike261 schreef op maandag 27 mei 2013 @ 09:09:
De Pro is voornamelijk bedoelt voor de speed freaks en de gebruikers die verwachten de duurzaamheid nodig te hebben van het MLC NAND van de Pro.

Voor 99% van de gebruikers is de niet Pro versie gewoon voldoende.
Het performance verschil zal (bijna) niemand merken in de praktijk en alleen hele intensieve gebruikers zullen duurzaamheidsproblemen hebben.

In 99% van de gevallen geldt, als je je afvraagt of je een pro NODIG hebt, dan heb je deze waarschijnlijk niet nodig.
Duidelijk! Thanks!!
Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2013 @ 09:49:
[...]

Ik zelf raad de Crucial M500 aan, omdat deze op papier veel betrouwbaarder is dan Samsung, die dergelijke veiligheidsfeatures mist. Beide vallen onder de klasse kwaliteits SSDs en beide zijn gewoon snel. Het snelheidsverschil zul je zoals gezegd niet gauw merken. Maar op gebied van betrouwbaarheid zijn er wel degelijk verschillen. Ik raad je aan dit nog eens te overwegen.

Verder valt dit onder aankoopadvies, dus ik verplaats je topic naar CAA.
M'n huidige Crusial doet het ook prima, Zijn er problemen bekend met de Samsung SSD's voor zover bekend?

Bedankt voor jullie Advies. De 840 pro valt iig sws af!. Nu nog even overwegen om voor een M500 te gaan...

Verwijderd

Hier zie je het verschil in benchmarks.
http://www.anandtech.com/bench/Product/678?vs=665

Wat je koopt hangt vooral ook van het prijs verschil af.
Twee maanden geleden kocht ik een nieuwe SSD. Ik wilde minstens 250GB deze keer.
De keus was tussen de Pro en non-Pro.
Het prijs verschil was minder dan 30 euro (160 voor de non-Pro, en 189 voor de Pro, en geen verzendkosten).
Toen ben ik toch voor de Pro gegaan.
Ik zie in Pricewatch dat het verschil vandaag eigenlijk zo'n 60 euro is.

Ik had een OCZ Vertex2 60GB. Nu dus een Samsung 256Pro.
http://www.anandtech.com/bench/Product/152?vs=665
Ik had eigenlijk verwacht er niet veel van te merken. Toch wel dus. Mijn boottime is nu zo'n 17 seconden (8 seconden in de BIOS (ASRock Z77 Extreme4) en 9 seconden in WIndows zelf (3570K)). De load times van Metro Last Light zijn belachelijk snel. Hoewel ik dat niet objectief meer kan vergelijken natuurlijk. Maar een nieuw level loaden is vaak na 4-5 seconden al klaar, terwijl het begeleidende praatje eerder 12-15 seconden duurt. Voor mijn gevoel heb ik die 25-30 euro goed gespendeerd.
Maar zoals ik al zei, het hangt van de dag-prijs af.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2013 11:56 ]

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2013 @ 09:49:
[...]

Ik zelf raad de Crucial M500 aan, omdat deze op papier veel betrouwbaarder is dan Samsung, die dergelijke veiligheidsfeatures mist. Beide vallen onder de klasse kwaliteits SSDs en beide zijn gewoon snel.
Dat er verschil zit in veiligheidsfeatures is een gegeven, maar als ik dan de resultaten van Anandtech bekijk.. Op een totaal van 22 punten scoort de 840 beter in 17 punten t.o.v. de M500, daar waar de M500 logischerwijs op 5 punten beter scoort dan de 840. (Desktop Iometer - 4KB Random Write (4K Aligned) - 8GB LBA Space, Desktop Iometer - 4KB Random Write (8GB LBA Space QD=32), Desktop Iometer - 128KB Sequential Write (4K Aligned), Incompressible Sequential Write Performance - AS-SSD, Drive Power Consumption - Sequential Write Power in W - Lower is Better en Drive Power Consumption - Random Write)

Tel daarbij op dat de 840 €24,46 goedkoper is dan de M500 en dan vraag ik me af in hoeverre die veiligheidsfeatures nu een must te noemen zijn.
Pagina: 1