Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internet via de satteliet, voordelen of nadelen?

Pagina: 1
Acties:

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-10 10:55
Hallo,

Wij hebben in het oosten van het land (Twente) een vakantiepark.

Iedereen wil tegenwoordig overal internetten, en zo ook onze gasten.
Dus hebben we al jaren wifi.

Maar omdat we in het mooie buitengebied zitten, kan de KPN ons niet meer bandbreedte leveren.
We zitten dus gebonden aan 3-3,5 MB.

Deze week hopen we in totaal 3 adsl aansluitingen te combineren (pfSense load balancer).

Aanleg van glasvezel wordt te duur (kosten richting 1 ton+)

Nu hebben we de mogelijkheid tot internet via de satteliet.
Details hierover weet ik nog niet, krijg ik binnenkort.

Maar zijn er hier tweakers die ervaring hebben met satteliet internet?

Ik had begrepen dat het om 2 schotels gaat, 40 MB bandbreedte en kosten ronde de 2x75 p/m

Op internet is er niet heel veel over terug te vinden, of het is informatie van enkele jaren terug (verouderd)

Maar ik begrijp dat je met een datalimiet zit (zou onbeperkt zijn, geen idee of er iets van fair use policy bij zit), en met je latency.

Is dit tegenwoordig nog steeds zo, en is dit hinderlijk (in vergelijking tot de 3 MB die we nu hebben)?

Wie kan mij hier meer over vertellen, of mij verwijzen naar een beetje leesvoer op internet?

alvast bedankt :)

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:20

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Jullie zitten dan wel echt ver van de centrale af.

Ik heb indertijd ook aan het zien geweest voor sat. internet maar was/is duurder dan gewoon een lijntje aanvragen. Het probleem was dat je dus nog altijd een modem nodig had om dat de upload via de modem (56k) ging en de download via de sat. :| nu weet ik niet of dat nu nog het geval is, maar ik zou toch eens uitrekenen of het niet economischer is om een glasvezel te laten leggen of een directe centrale link juist voor het domein.
Ik weet niet wat de mensen nu bij jullie betalen voor internet maar ik zou eventueel eens een poll houden op de camping of mensen geïnteresseerd zijn in wat sneller internet en of ze daar wat meer willen voor betalen?!

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-11 09:35
Latency is behoorlijk vervelend. Astra2connect heeft tegenwoordig een fup geloof ik. Even ter controle: op dds.nl postcodecheck haal je geen hogere snelheid dan dat je nu haalt (als in: KPN heeft nog geen vdsl dekking in de buurt gerealiseerd in de vorm van een Buitenring oplevering)?

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-11 07:46
Wat ik er zoal over vind is dat de meeste providers maximaal 20Mbit/s down bieden en inderdaad datalimieten hebben.
Maar kwam ook deze tegen, €85 per maand (20/6) zonder limiet maar met een FUP.
20Mbit t.o.v. 3Mbit is natuurlijk al een verbetering.
Je blijft wel zitten met hoge latency, dat is nou eenmaal het geval bij satelietverbindingen.
Desalniettemin lijkt mij 20Mbit voor vakantiegasten ruim voldoende, ze komen hoop ik niet om 24 uur per dag te gamen ;)
Een nadeel is waarschijnlijk wel dat bij enorm slecht weer (sneeuw/onweer) je internetverbinding hier last van gaat hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennis-L op 26-05-2013 14:25 ]

• Whazaer
@Damic,

Afstand tot KPN centrale is iets meer dan 5 kilometer.
Upload zou ook via de satelliet gaan (moeten ook 2 schotels geplaatst worden)
Verdere details over de satellietverbinding heb ik nog niet.

Glasvezel aanleggen kost, zoals gezegd, ergens rond de 100.000, en is dus geen optie (ja we zijn er wel mee bezig geweest)

Wat bedoel je precies met directe centrale link?

Het is een vakantiepark, met huizen, dus de gasten wisselen per week. Onze voorkeur gaat uit naar het gratis aanbieden van wifi.

@tha_bulldog,

dds.nl postcodecheck geeft adsl4 via analoge lijn. (klopt niet, aangezien we ISDN hebben, maar dat zal het woonhuis aan de overzijde (zelfde huisnummer) zijn)

via BBned postcodecheck kom ik op ADSL2+

@Dennis-L,

Internetverbruik onder de gasten is de laatste jaren wel heel erg gestegen. 's Avonds een filmpje kijken, of youtube of skype (of weet ik het :P )

Heb je ervaring met satelliet internet bij slecht weer? Wat voor invloed heeft dit eigenlijk?

@allemaal :) ,

Wat is de invloed van latency op de internet ervaring? Ik zag dat de ping van een satelliet verbinding tussen de 600 en 800 milliseconden ligt. Dit vind ik nog wel een verschil met de 40 ms die we via KPN hebben.

Is het een optie om verkeer te scheiden? Dus de downloads en webpagina's via de satelliet verbinding, en de games en ?? via de KPN? (dit is volgens mij met pfSense wel mogelijk)

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:31
Heb je zicht op een dichterbij gelegen woonwijk (met glas/kabel/snel DSL)? Ik zit te denken aan een straalverbinding met jouw locatie nml :P

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:02
Internet via de satelliet heb ik wel ervaring mee.
Latency is wel okee, niet echt ideaal voor online games maar Skype en voip gaan wel.
Het ligt echt aan de provider en satelliet welke snelheden, latencies en limieten je kunt krijgen.
Astra2Connect heb ik nooit een ping lager dan 600ms gezien, Hughesnet in de VS heeft vaak een 800+ latency.

Je zou evt. SkyDSL kunnen proberen: Uplink via je ADSL, downlink tot en met 36Mbit[zakelijk] via de satelliet(Goedkoopste). Up en Down via satelliet is ook mogelijk [20Mbit down/6Mbit up]. Snelheden en snelheidsvoorrang is afhankelijk van pakket. Van iemand via via gehoord dat het opzich wel werkt, in tegenstelling tot xDSL (afstand +/- 10KM). Hardware kun je van hen huren of zelf kopen.
In de drukke uren 's avonds valt de snelheid wel eens wat tegen, schijnt het (tot 10 Mbit in plaats van 21,5).
Hoeveelheid dataverkeer :
"Fair-Use-Policy
The Internet access will be provided without a
transferred data volume based limitation of
transmission speed. "

En zoals er inderdaad werd gezegd, zou ik eerst even kijken naar straalverbindingen. Als je op een paar km afstand iemand met kabel kunt vinden, zou dat ideaal zijn. Dan zou je kunnen afspreken om diegene een snel kabelabonnement te laten bestellen en 75% [of zoiets] van abonnementskosten te betalen. Vervolgens kun je een zend en ontvangstsetje kopen, installeren en uitrichten(wel vrije zicht op het desbetreffende gebouw nodig!).

Een andere optie zou kunnen zijn dat KPN je met pairbonding aansluit. Dat doen ze tegenwoordig voor cunsument en zakelijk. Wordt toegepast als er een grote afstand afgelegd moet worden. Als je 2e telefoonaderpaar naar het gebouw hebt, dan heb je ongeveer verdubbeling van de snelheid. Maar of dat mogelijk is bij jou, zou je even bij KPN moeten navragen...

[ Voor 3% gewijzigd door timmie1 op 26-05-2013 15:55 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ik weet niet of je nu al een 3G-netwerk dekking hebt daar?

Misschien is wachten op het landelijke 4G-netwerk dekking een optie? Dat wordt namelijk - as we speak - landelijk uitgerold. Weet niet of dit helemaal geschikt is voor grootverbruik, maar de theoretische snelheden zijn in ieder geval veelbelovend!

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Verwijderd

Als je een plek hebt waar je vrij zicht hebt dan is een simpel (Richt)antenne setje van Ruckus of Tranzeo een stuk goedkoper dan internet via de Satelliet. De te overbruggen afstand mag meerdere KM's zijn.
Aan de hand van de af te leggen afstand en de benodigde snelheid zou je de meest geschikte antenne kunnen kiezen.
Misschien dat er in de nabije (bewoonde) omgeving iemand met je samen kan en wil werken?
xdsl of Kabel

• timmie1
RomeoJ schreef op zondag 26 mei 2013 @ 15:57:
Ik weet niet of je nu al een 3G-netwerk dekking hebt daar?

Misschien is wachten op het landelijke 4G-netwerk dekking een optie? Dat wordt namelijk - as we speak - landelijk uitgerold. Weet niet of dit helemaal geschikt is voor grootverbruik, maar de theoretische snelheden zijn in ieder geval veelbelovend!
Ik denk niet dat dat voorlopig een goed alternatief is.
Ik bedoel, wat heb je aan een snelle internetverbinding als je zo door het datalimiet heen bent(zeker met een vakantiepark)? Bovendien is een goede, snelle internetverbinding een duidelijke plus voor een vakantiepark, de eerste tests met KPN 4G met maar enkele gebruikers op het netwerk vielen al tegen. Dan zullen we eens zien wat er gaat gebeuren als heel Nederland 4G toegang krijgt...

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:52
Als je met behulp van een richtantenne een verbinding zou op kunnen zetten naar iemand welke bijvoorbeeld een kabel internet abonnement zou kunnen afsluiten zou je al goed geholpen zijn

Ik neem aan dat de snelheid per gebruiker wel gelimiteerd is?

• treslem
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:32
Internet via de satelliet is best wel ok, maar idd latency. Ik verkoop internet via sat regelmatig aangezien bij mij in de bergen weinig ADSL/Kabel/3G beschikbaar is.. Het werkt prima, in normaal gebruik ondervind je weinig snelheidsverlies (duurt iets langer voordat er wat gebeurt, maar dan staat het er ook) alleen gamen blijft natuurlijk een no-go.
FUP is afhankelijk van provider, bv. skydsl.eu biedt alles nadrukkelijk aan zonder limieten, en heb ook nog niemand gehoord die daar problemen mee had..

Voip werkt ook prima de meeste tijd, dus waar geen dekking is absoluut een goede oplossing. Is er wel een *DSL/kabel mogelijk, heeft dat wel ruim de voorkeur.

La dolce vita - non farmi ridere

• Whazaer
Zicht locatie is er niet, dan moeten we een mast plaatsen om boven de bomen uit te komen.

We hebben er wel over gedacht (setje antennes van Ubiquiti, en dan ergens naar glasvezel), maar dan zouden we zowel bij ons als op de andere locatie een mast moeten plaatsen. (en dan kom je met dingen als los en fresnel zone)
Aangezien het hier allemaal bos is lijkt mij dit ook geen optie.

We hebben op het moment al een extra experiabox via 2 andere aders (ligt een dikke kabel, met stuk of 80 aders)

Deze extra experiabox hopen we deze week aan te sluiten, samen met een experiabox in een gebouw aan de overkant van de straat.
Dus totaal 3 experiaboxen.

@treslem, je geeft aan dat DSL de voorkeur heeft, maar is dit ook zo als er niet voldoende bandbreedte is?

Internet snelheid is nu nog gelimiteerd dmv een PheeNet gateway, maar dit wil ik ook door pfSense laten doen. (en het liefst gratis wifi, dus geen bonnetjes of gezeur met gratis uren)

@timmie1
Pairbonding heb ik nog niet eerder van gehoord, kun je me hier meer over vertellen?

Betekent pairbonding dat de 3,5 MB die we nu halen verdubbeld kan worden naar 7 MB (en we dezelfde abonnementskosten houden, omdat die volgens mij tot max 8 MB gaat)?

edit, heb de kpn postcodecheck gedaan, en daar komt uit dan KPN premium gedeeltelijk beschikbaar is. Weet iemand wat dit inhoud?

[ Voor 5% gewijzigd door Whazaer op 26-05-2013 16:51 ]

• treslem
Whazaer schreef op zondag 26 mei 2013 @ 16:40:

@treslem, je geeft aan dat DSL de voorkeur heeft, maar is dit ook zo als er niet voldoende bandbreedte is?
Als je max 3/3,5 mbit is, kan een aansluiting via de sat daar wel verlichting in brengen wellicht.Tot 20 mbit is leverbaar, voor ca. 60 euro p/mnd voor het eerste jaar, daarna 50 euro p/mnd (hoewel de prijzen die ik zie niet geheel consistent zijn per land :?
Hoe het samenwerkt met de pfSense weet ik niet, dat gebruiken we niet :)

De provider levert jou in huur of koop de benodigde spullen, incl. een satmodem, waarna een ethernetkabel naar je router(pfSense ?) gaat.

Voorheen gebruikte ik thuis een dialup upload icm sat download, en dat werkte prima.. niet goedkoop, maar deed alles wat ik wilde met een redelijk snelle respons. Foto's uploaden duurde wat langer over een 56k6 verbinding maar ok :)

Misschien even een mailtje naar een provider ? Wellicht kan je de upload van de adsl verbinding combineren met de download van je sat verbinding.. je ping wordt dan ca. 350ms itt een kleine 800ms in het meest optimale geval.

[ Voor 3% gewijzigd door treslem op 26-05-2013 17:11 . Reden: type prijzen ]

• BlackWhizz
Whazaer schreef op zondag 26 mei 2013 @ 16:40:
[..]
Pairbonding heb ik nog niet eerder van gehoord, kun je me hier meer over vertellen?

Betekent pairbonding dat de 3,5 MB die we nu halen verdubbeld kan worden naar 7 MB (en we dezelfde abonnementskosten houden, omdat die volgens mij tot max 8 MB gaat)?

edit, heb de kpn postcodecheck gedaan, en daar komt uit dan KPN premium gedeeltelijk beschikbaar is. Weet iemand wat dit inhoud?
Pair bonding is dat er meerdere adertjes gebruikt worden voor je DSL lijn. Het 40 mbit abbo van KPN maakt hier gebruik van. Doordeweeks KPN bellen. Het liefst de zakelijke desk (die hebben meer verstand van technische zaken :+ ).

Hier hetzelfde probleem. Wij zitten ook 3km van de centrale af en hier houdt het op bij 6 mbit. Welke regio zit jij dan? KPN zou pair bonding eigenlijk ook uit moeten rollen bij grotere afstanden ipv alleen hogesnelheids abbonementen.

• Whazaer
@BlackWhizz,
Wij zitten in twente, ik zal deze week is bellen met KPN.

@treslem,
ping van 350 tegenover 800 is wel een flink verschil. Waar moet ik dat mailtje heen doen, naar de KPN of naar de satelliet provider?

@Allen,
Bedankt voor de reacties en het meedenken! :)

Ik zal proberen deze week meer informatie over de satelliet verbinding te krijgen.

Mocht er in de tussentijd nog iemand tips, of ervaringen hebben, dan lees ik deze graag!

• treslem
Whazaer schreef op zondag 26 mei 2013 @ 17:23:

ping van 350 tegenover 800 is wel een flink verschil. Waar moet ik dat mailtje heen doen, naar de KPN of naar de satelliet provider?
Provider... NL-se providers/Technische diensten etc. haken af bij het woordje satelliet...

Ervan uitgaande dat een pfSense de signalen bundelt, is het verder niet zo interessant waar dat internetsignaal vandaan komt.
Heb je overigens wel eens gekeken/geinformeerd naar een SDSL verbinding ? Voor zover ik weet zijn de afstanden vs snelheid niet zo kritisch als bij ADSL. Ik kan thuis wel een 7mbit SDSL krijgen, maar geen ADSL.
(en inderdaad, thuis is niet in NL, maar denk dat het wel hetzelfde werkt qua techniek :) )

• timmie1
BlackWhizz schreef op zondag 26 mei 2013 @ 17:20:
[...]

Pair bonding is dat er meerdere adertjes gebruikt worden voor je DSL lijn. Het 40 mbit abbo van KPN maakt hier gebruik van. Doordeweeks KPN bellen. Het liefst de zakelijke desk (die hebben meer verstand van technische zaken :+ ).

Hier hetzelfde probleem. Wij zitten ook 3km van de centrale af en hier houdt het op bij 6 mbit. Welke regio zit jij dan? KPN zou pair bonding eigenlijk ook uit moeten rollen bij grotere afstanden ipv alleen hogesnelheids abbonementen.
Het is helemaal niet nodig ander abo af te sluiten! 8Mbit is goed genoeg om pairbonding over ADSL2+ te kunnen krijgen (wel ervanuitgaand dat het om ADSL2+ gaat en niet om ADSL1.) Ik heb verschillende vrienden die normaal zo'n 4/5 Mbit kunnen krijgen zonder pairbonding maar met bonding makkelijk 8,5/1,5 halen. Al is 8down/1up niet veel voor een vakantiepark.

Een heel creatieve oplossing die ik laatst heb gezien, ook met zo'n ISRA met 10-tallen aderparen: Op verschillende paren ADSL aanvragen, en al die modems aan een speciale Router/switch hangen. Ik ben die naam van dat apparaat even kwijt, maar naar het schijnt kun je als je 3Mbit haalt en 4 abo's (of één speciale zakelijke) haal je [(2X3)X4]Mbit, oftewel 24 Mbit down.halen over grote afstand. Dus eigenlijk connecties bundelen...

Pair-bonding is het feit dat je meerdere connecties bij elkaar bindt, door meerdere aderparen te gebruiken, dus meerdere connecties te maken en die tot één te maken. Zo heb je meer snelheid over grotere afstand.

[ Voor 7% gewijzigd door timmie1 op 26-05-2013 17:45 ]

• Whazaer
@treslem,
Volgens de BBned postcodecheck kan ik hier ADSL2+ krijgen met max 4MB.
Volgens de cbizz postcodecheck kan ik hier ook SDSL krijgen met max 512 kB

@timmie1,
Dit is precies wat we nu hebben gedaan :)

Enkel dat pairbonding is nieuw voor mij, en daar zal ik me deze week is in verdiepen.

• treslem
Whazaer schreef op zondag 26 mei 2013 @ 17:48:
@treslem,
Ok, dan is in NL blijkbaar SDSL geen zinnig alternatief zonder hoge kosten voor huurlijnen....

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:59

SkyStreaker

Move on up!

Die glasvezel, naar je adres alleen of naar elk perceel voor 100k €?

[ Voor 9% gewijzigd door SkyStreaker op 26-05-2013 18:04 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Whazaer
enkel 1 aansluiting

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:59

SkyStreaker

Move on up!

Dat is wel erg veel, anders had je aan zoiets kunnen denken waar ik nu zelf mee bezig ben voor waar ik woon:
Glasvezel niet mogelijk (FTTH) Wat kan er nog?

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-11 23:58
Whazaer schreef op zondag 26 mei 2013 @ 17:48:
@treslem,

@timmie1,
Dit is precies wat we nu hebben gedaan :)

Enkel dat pairbonding is nieuw voor mij, en daar zal ik me deze week is in verdiepen.
perbonding gaat alleen werken als er nog vrije aarders in je invoerkabel zitten anders houd hele perbonding verhaal al op. mochten die er wel in zitten dan is kwestie van aanvragen bij kpn als ze perbonding willen leveren bij je. dan krijg je vanaf je irsa een Y-kabel na je modem deze zorgt er voor dat de 2lijnen samen gevoegd worden.

• Whazaer
@SkyStreaker,
het netwerk op het park zelf werkt goed, internet gaat over de coax naar ongeveer 10-15 punten verdeeld met een Unifi Outdoor AP.
Het gaat om de levering van de KPN naar ons.

En glasvezel of kabel is hier niet, en komt de eerste tijd ook niet.

@jopoh,

Ik zal deze week is vragen, er zitten tientallen aderparen in de kabel, dus er moet wel ruimte vrij zijn :)

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 19:53
Pairbonding icm ADSL(2+) wordt nog niet geleverd. Ik zie mensen het in andere topics ook aanbevelen, maar dit wordt nog niet gedaan. Met VDSL2 wel, maar dat gaat hier zeker niet lukken.

@timmie1: Welke provider levert levert bij jouw kenissen bonding over ADSL?

• BlackWhizz
Johny_B schreef op zondag 26 mei 2013 @ 19:24:
Pairbonding icm ADSL(2+) wordt nog niet geleverd. Ik zie mensen het in andere topics ook aanbevelen, maar dit wordt nog niet gedaan. Met VDSL2 wel, maar dat gaat hier zeker niet lukken.

@timmie1: Welke provider levert levert bij jouw kenissen bonding over ADSL?
KPN premium abbonementen (80mbit) kan niet anders als via Pair Bonding.

@TS: Waar in Twente zit je dan? Ik weet dat er in Lonneker een initiatief is voor schijt internet >:) (glasvezel door het riool).

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Is er geen mogelijkheid voor normaal kabelinternet van Ziggo of UPC? Anders hier eens kijken hoeveel zo'n kabel kost:
http://nederland.synfra.nl/
Pagina: 1