Intel t9500 multiplier schaalt niet op.

Pagina: 1
Acties:

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-02 15:08
Ik heb een HP w8510 laptop met een intel T9300.
Nu had deze af en toe wel kuren dat de multiplier niet verder dan 4 kwam en hij dus ontzettend langzaam is. Echter een herstart loste dit altijd op.

Sinds een paar weken echter helpt een herstart ook niet meer en is de laptop onwerkbaar langzaam.
Zijn er meer mensen met dit probleem en zo ja hoe heb je dat toen opgelost?

Op internet vindt ik namelijk niets maar het lijkt erop dat de speedstep niet zo goed meer werkt. :/

[ Voor 0% gewijzigd door icecreamfarmer op 26-05-2013 15:20 . Reden: verkeerde proc ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• icecreamfarmer
ou een mod het type nummer van de proc kunnen aanpassen naar t9300?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De kans is erg groot dat zowel de harde schijf helemaal vol slechte software zit, alsook dat de laptop zelf vanbinnen helemaal onder het stof zit.
Dat de processor te langzaam werkt lijkt mij onwaarschijnlijk, maar dit zou kunnen als er zoveel stof inzit dat deze zo warm wordt dat ie terugschakelt. Misschien is de harde schijf vol?

Dus vraagje: is de laptop stofvrij, wat is de temperatuur van de processor en hoe oud is de windows installatie.

• icecreamfarmer
Reepje schreef op zondag 26 mei 2013 @ 15:38:
De kans is erg groot dat zowel de harde schijf helemaal vol slechte software zit, alsook dat de laptop zelf vanbinnen helemaal onder het stof zit.
Dat de processor te langzaam werkt lijkt mij onwaarschijnlijk, maar dit zou kunnen als er zoveel stof inzit dat deze zo warm wordt dat ie terugschakelt. Misschien is de harde schijf vol?

Dus vraagje: is de laptop stofvrij, wat is de temperatuur van de processor en hoe oud is de windows installatie.
Schijf is vrijwel leeg heb een reinstal gedaan afgelopen kerst.
Ik heb trouwens throttlestop gebruikt en dan doet hij het wel temps na 20m op 2,5ghz is 60 graden

Stof heb ik nog niet gekeken.

• Reepje
  • Niet online
Misschien is er dan wat fout gegaan bij de reinstall? Foute driver, missende driver?
Kijk in taakbeheer of er voldoende geheugen beschikbaar is (ik heb eens gehad dat 1 dimm kapot was, mijn laptop was toen ook niet vooruit te branden)
kijk in taakbeheer of er niet een proces is dat constant veel processorkracht gebruikt.

• icecreamfarmer
Reepje schreef op zondag 26 mei 2013 @ 16:30:
Misschien is er dan wat fout gegaan bij de reinstall? Foute driver, missende driver?
Kijk in taakbeheer of er voldoende geheugen beschikbaar is (ik heb eens gehad dat 1 dimm kapot was, mijn laptop was toen ook niet vooruit te branden)
kijk in taakbeheer of er niet een proces is dat constant veel processorkracht gebruikt.
Heb de chipset drivers al vervangen, beide gheugen modules werken goed ik zie alleen dat hij zijn multiplier niet opschaalt naar 12x maar blijft hangen op 4x wat neerkomt op een snelheid van 0,8 ghz ipv 2,5ghz.

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09-2025
Waar lees je de multiplier uit (welk programma)? Controleer even in de bios wat er daar voor waardes worden gegeven. Controleer daar ook of er iets van Cool n Quiet aan staat. Probeer deze even uit te schakelen (als je temps goed zijn...) en check dan de snelheid opnieuw in windows.

• icecreamfarmer
Johny_B schreef op zondag 26 mei 2013 @ 16:38:
Waar lees je de multiplier uit (welk programma)? Controleer even in de bios wat er daar voor waardes worden gegeven. Controleer daar ook of er iets van Cool n Quiet aan staat. Probeer deze even uit te schakelen (als je temps goed zijn...) en check dan de snelheid opnieuw in windows.
cpu-z, speccy.
In bios zie ik niets is een hp bios.

• Reepje
  • Niet online
laat prime95 lopen en kijk ondertussen op cpu-z, dan weet je in ieder geval zeker dat de cpu op 0,8 ghz blijft hangen.

• icecreamfarmer
Reepje schreef op zondag 26 mei 2013 @ 17:32:
laat prime95 lopen en kijk ondertussen op cpu-z, dan weet je in ieder geval zeker dat de cpu op 0,8 ghz blijft hangen.
Zoiets heb ik gedaan cpu blijft 100% zelfs bij internetten en de multiplier blijft 4x.

• Reepje
  • Niet online
Dan is er wat kapot. Of er mist iets HP specifieks.
Je zou nog kunnen proberen de bios opnieuw in te flashen.

Edit. Pardon cpu 100% ook als je aan het internetten bent? Dan heb je een foute driver of een stuk software dat gaar is.
Als je niets tot weinig doet gaat cpu naar 1 tot 5 %. Kijk in taakbeheer welk proces zoveel gebruikt en als niet duidelijk is wat voor proces het is, google dat dan even op.

[ Voor 61% gewijzigd door Reepje op 26-05-2013 18:16 ]

• icecreamfarmer
Reepje schreef op zondag 26 mei 2013 @ 18:11:
Dan is er wat kapot. Of er mist iets HP specifieks.
Je zou nog kunnen proberen de bios opnieuw in te flashen.

Edit. Pardon cpu 100% ook als je aan het internetten bent? Dan heb je een foute driver of een stuk software dat gaar is.
Als je niets tot weinig doet gaat cpu naar 1 tot 5 %. Kijk in taakbeheer welk proces zoveel gebruikt en als niet duidelijk is wat voor proces het is, google dat dan even op.
Chrome, of skype het maakt allemaal niet zo veel uit er is gewoon te weinig rekenkracht.
Na net nog een keer opnieuw op te starten zonder accu doet hij wel gewwoon schalen naar een multiplier van 12,5.

• Reepje
  • Niet online
Ik heb hier een netboekje met atom processor. Die is tien keer langzamer dan wat jij hebt. Firefox en skype lopen tegelijkertijd en dat processortje staat nog uit zijn neus te vreten.

Kijk je energiebeheer schemas na, kijk of er geen beschadigingen op de contactjes van de accu zitten.

• icecreamfarmer
Reepje schreef op zondag 26 mei 2013 @ 22:18:
Ik heb hier een netboekje met atom processor. Die is tien keer langzamer dan wat jij hebt. Firefox en skype lopen tegelijkertijd en dat processortje staat nog uit zijn neus te vreten.

Kijk je energiebeheer schemas na, kijk of er geen beschadigingen op de contactjes van de accu zitten.
HD bellen skype heeft hij zelfs in zijn goede staat 50% van de procpower voor nodig.

Pagina: 1