PC voor fotobewerken en HTPCen

Pagina: 1
Acties:

• martott
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-04-2023
Hallo, ik wil graag zelf een PC bouwen die moet dienen als HTPC (wordt aangesloten op HDTV) met veel opslag capaciteit en daarnaast ook geschikt moet zijn voor amateur foto en videobewerking. Het budget voor de PC zonder randapparatuur is 1000-1100€. Gamen is vooralsnog niet de bedoeling al zou dat wel een toekomstige uitbreiding kunnen zijn. Ik zou graag wat advies willen wat componenten betreft.

Ik denk aan een MoBo/CPU combo als:
gigabyte-ga-z77x-d3h/Core i5 3570K of ASRock B75 Pro3-M/Xeon E3-1230V2

Verder:
Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Uiteindelijk is een still geheel wel een plus dus wil ik een (goedkope) passief gekoelde GPU en stille kast:
Asus EN210 SILENT/DI/1GD3/V2(LP)
Fractal Design Define R4 Pearl Black

De rest van het budget gaat dan op aan Windows 7 en 2,3 of 4 3TB harddiscs om veel films/series/fotos en videos op te kunnen slaan. Om deze reden heb ik ook een MoBo en voeding met veel SATA aansluitingen nodig.

Graag krijg ik wat advies:
- mbt keuze MoBo/CPU. De prijs van deze MoBos liggen redelijk ver uiteen. Zitten er nog grote voordelen aan de Gigabyte (behalve mogelijkheid tot overclocken)?
- is de GPU nodig? Wellicht in combinatie met de i5 niet zo....
- Moet ik nog wat toevoegen wat CPU koeling betreft?
- En met name ook wat voeding betreft, hier zie ik door de bomen het bos niet zo 8)7

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Als je niet van plan bent te gaan overclocken is een z77 en een k-CPU onzin. Dan kan je net zo goed voor een H77 of zelfs B75-based bord kiezen en een gewone CPU. De z77 geeft je als grote voordeel dat je een betere raid-controller en betere overclocks (meestal icm betere temperatuur-monitoring) hebt, maar in deze build lijkt me dat niet van toepassing. De B75-chipset kan je dus alles bieden wat je nodig hebt.
De k-CPU's zijn unlocked mbt de multiplier, en dus is daar OC-en goed mogelijk mee. Dat lijkt hier dus ook niet van toepassing en scheelt je al een hoop qua budget.
Wat betreft performance hoef je voor het HTPC-gedeelte niet echt te kijken; dat zal je geen bottleneck geven. De vraag is of je niet beter naar een i7-CPU over kan, aangezien deze hyperthreading doet en je dus over virtueel 8 cores laat beschikken, waar je fotoprogramma's nog wel eens waardering voor blijken te hebben. Dit in combinatie met 8 of misschien wel 16GB DDR3-1333 geheugen geeft je genoeg performance voor je foto's. DDR3-1600 voegt voor intel-builds niet zo gek veel toe, zeker als er geen OC wordt gedaan.
Wat betreft HTPC lijkt het me handig om ervoor te zorgen dat je 2 digitale video-outputs hebt. HDMI voor de machine op je TV aan te sluiten, en HDMI dan wel DVI voor een monitor voor foto-bewerken. De aparte GPU is dus niet echt onzinnig dan imho.
De koeling van je CPU kan je inderdaad voor een wat stillere after-market koeler voorzien, alhoewel de stock-koelers van Intel niet eens zo heel slecht zijn.
De voeding moet volgens mij met een 300Watt al geregeld zijn. Afhankelijk van budget en hoe stil je het wilt hebben zou je hier een passieve koeling voor kunnen nemen (o.a. SilverStone heeft deze) maar die zijn behoorlijk wat duurder t.o.v. actief gekoelde voedingen. Kies in ieder geval voor een kwalitatief goede voeding; dat kan je een hoop storingen en ellende besparen.

iRacing Profiel

• martott
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-04-2023
Dank voor snelle response. Ik neig ook meer naar optie 2 aangezien de Xeon E3 er goed uitkomt in CPU benchmarks.

Ik zit echter met het 'probleem' dat een voeding met beperkt wattage vaak over een beperkt aantal SATA aansluitingen beschikt. Twee aansluitingen heb ik nodig voor DVD en SSD. Daarnaast zou ik graag een aantal HDDs willen inbouwen zodat ik al mijn video, audio en pics bij de hand heb (ik gooi niet snel iets weg). Dus een voeding met 8x SATA zou mooi zijn. Misschien suggesties voor een bepaald type aftermarket cooler en voeding?