Losse DAC of geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• 7Jellow7
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:29
Gegroet medetweakers,

Op dit moment ben ik bezig de geluidskwaliteit van mijn HTPC te verbeteren. Dit betreft alleen muziek audio, film audio wordt digitaal verzonden (via HDMI). De muziek audio is analoog aangesloten op een goede versterker (Yamaha RX-A810) met zeer goede speakers ( ben type even kwijt maar is zeker geen terughoudende factor). Dit moet ook analoog, omdat de versterker niet 2 zones op digitaal signaal ondersteund. Het geluid hoeft niet studio kwaliteit te zijn, maar moet wel duidelijk vollere klanken vertonen dan de onboard chip.

Om dus de geluidskwaliteit te verbeteren moet er een andere DAC tussenkomen. Eerst dacht ik aan een geluidskaart zoals de Xi-Fi HD, maar misschien dat voor mijn situatie een losse DAC zoals de HRT Music Streamer II meer van toepassing is. Volgens mij biedt een geluidskaart namelijk alllerlei irrelevante functies, waar ik alleen maar extra voor betaal. Zelf heb ik eigenlijk geen idee wat te kiezen, dus ik hoop dat hier mensen zijn die er meer vanaf weten. Ik heb een toslink uitgang, ookal gaat mijn voorkeur uit maar usb.

Suggesties voor andere producten hoor ik ook graag! Budget is 100-150 eurotjes.

Alvast bedankt,
Jelle Jan

[ Voor 9% gewijzigd door 7Jellow7 op 26-05-2013 00:29 ]

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:46
Wellicht is de Asus Xonar essence stx wat. Dure kaart, maar goede stereo geluidskwaliteit. Voordeel tov losse dac: geen losse kast erbij. Nadeel: moet wel een uitbreidingsslot en aparte lijn op je voeding vrij zijn.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-01 19:58

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou juist voor een externe USB DAC gaan. Het liefst plaats je je audio verwerking zo ver mogelijk uit de systeemkast vanwege interferentie van andere onderdelen.

Op Ebay zij genoeg USB DAC te vinden voor een goede prijs, maar ook in de prijsklasse 100/150 is ook genoeg te krijgen van de bekendere merken:

- NuForce uDac 2
- Argon DAC1
- Arcam rPAC
- HTR musicstreamer II

Verwijderd

Ik zo ook iets externs pakken en dan juist iets met de optische uitgang. Er zijn niet zo heel veel goede USB audio receivers.

http://www.ebay.com/itm/T...eamps&hash=item2c6823610f

3 mogelijkheden dus je kan zelfs wat proberen. Ik zou de toslink gebruiken.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Verwijderd schreef op zondag 26 mei 2013 @ 09:41:
Ik zo ook iets externs pakken en dan juist iets met de optische uitgang. Er zijn niet zo heel veel goede USB audio receivers.

http://www.ebay.com/itm/T...eamps&hash=item2c6823610f

3 mogelijkheden dus je kan zelfs wat proberen. Ik zou de toslink gebruiken.
Waar baseer je die wijsheid op? USB en SPDIF ontlopen elkaar theoretisch al weinig, laat staan dat het verschil heel duidelijk hoorbaar is als er goede componenten gebruikt zijn.

• 7Jellow7
Oef das wel een aardig grote kast. Niet dat ik die ruimte niet heb, maar als zo'n klein kastje dezelfde (of meer) kwaliteit van geluid heeft, dan ga ik voor zo'n klein ding. Ik ben denk ik wel een beetje audiofiel en wil gewoon op alle frequenties wat vollere klanken halen. Hoe zit het dus met iets zoals de music streamer II? Heeft die een waardige digitaal-naar-analoog omzetting?

[ Voor 16% gewijzigd door 7Jellow7 op 26-05-2013 10:11 ]

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 16:36
Ik zou zeker voor een losse dac gaan. Bijvoorbeeld musical fidelity v-dac. Kijk eens op marktplaats bijvoorbeeld.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik die nog nooit echt gehoord/gezien heb, maar er zijn vast wel wat recencies over te vinden. Persoonlijk zou ik voor de NuForce gaan, aangezien daar echt veel eigen ontwikkelde techniek in verstopt zit (DSP). Echt onderbouwen kan ik het verder niet ;)

• 7Jellow7
vandenhende schreef op zondag 26 mei 2013 @ 10:17:
Ik zou zeker voor een losse dac gaan. Bijvoorbeeld musical fidelity v-dac. Kijk eens op marktplaats bijvoorbeeld.
Kan je dat onderbouwen waarom die goed is?
DjVe schreef op zondag 26 mei 2013 @ 10:19:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die nog nooit echt gehoord/gezien heb, maar er zijn vast wel wat recencies over te vinden. Persoonlijk zou ik voor de NuForce gaan, aangezien daar echt veel eigen ontwikkelde techniek in verstopt zit (DSP). Echt onderbouwen kan ik het verder niet ;)
Is deze niet meer bedoeld voor koptelefoons in verband met voorversterking?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb zelf enkele weken terug een Argon DAC1 aangeschaft. Kan het niet vergelijken met andere DAC's, maar wel met de onboard geluidskaart van mijn Gigabyte Z77 én een losse M-Audio Audiophile 2496; die worden beide compleet weggespeeld! Een DAC is natuurlijk in feite een externe geluidskaart, dus ik zou die ook in je vergelijking meenemen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• 7Jellow7
De Argon DAC1 is nog binnen mijn budget, die lijkt mij dan best interessant (ook dat hij niet helemaal uit hong kong hoeft te komen :p ). Het enige is dat ik dan minder geld over houd voor de interlink. Hoe belangrijk is een goede kabel? Is die €100 voor een interlink in mijn situatie wel nodig of is dat meer studio kwaliteit?

Ter referentie: zou zo'n kabel veel beter zijn?

EDIT: ik ga waarschijnlijk voor een tweedehands Argon DAC1.

[ Voor 29% gewijzigd door 7Jellow7 op 26-05-2013 11:41 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bij de Argon DAC1 wordt een RCA kabel meegeleverd. Die gebruik ik nu ook. Zelf verwacht ik geen significante kwaliteitsverschillen tussen RCA-kabels, maar dat is misschien meer iets voor het elven-smeden-maanlicht topic. :P

zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5

[ Voor 15% gewijzigd door Ramon op 26-05-2013 12:00 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• sm1ley
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09-2016
Deze past net in je budget: http://www.headnhifi.com/odac-rca, info: http://nwavguy.blogspot.nl/2012/04/odac-released.html. Voor 110 euro shipped, ik zou het wel weten.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
^^ Met bovenstaande.
Ik gebruik sinds een maandje ook een ODAC ontwerp. En wel in de uitvoering van Epiphany-acoustics
Pagina: 1