[Probleem] Computer loopt onverklaarbaar vast

Pagina: 1
Acties:

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-02 04:09
Beste Tweakers,

Na wekenlang op zoek te gaan naar het probleem bij mijn nieuwe zelfbouw pc maak ik nu toch maar een topic aan. Gezien ik het probleem zelf niet kan vinden;

Probleem omschrijving: Windows bevriest op willekeurige momenten, soms met een blauw scherm soms zonder blauw scherm. Soms binnen 5 minuten, soms na 1,5 uur. Het maakt niet uit welk programma hierbij loopt Het enige wat dan helpt is een harde reset.

Wat ik zelf heb geprobeerd;
- Geheugendump analyse, hieruit komt geen duidelijke hardware of software error naar voren.(melding is altijd: 0x124: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR)
- Schone installaties gedaan (los van elkaar) van zowel Windows XP, Windows 7 als Windows 8. Bij alle windowsversies kwam het probleem opnieuw naar voren.
- Temperatuur controle, hieruit kwam dat alle componenten op de juiste temperatuur opereren
- Windows herkent alle componenten correct en laat hierbij ook geen fouten zien.
- Ik heb de grafische kaart verwisseld het probleem bleef bestaan
- Ik heb het RAM-geheugen verwisseld, het probleem bleef bestaan
- Ik heb de SSD vervangen door een hardeschijf met een nieuwe schone windows installatie, dit hielp ook niet.
- Ik heb de processor en het moederbord teruggestuurd naar het aankoopadres voor intensieve controle, deze wees uit dat het probleem niet aan het moederbord of de processor zou liggen.
- Ik heb middels software gecontroleerd of de voeding de juiste spanning afgaf, hier kwam uit dat alle componenten op de juiste spanning lopen zonder fluctuaties.
- Ik heb alle randapparatuur verwisseld (scherm, toetsenbord, wifi-stick) om uit te sluiten dat het probleem hieraan lag.
- Ik heb alle testen uitgevoerd zonder drivers voor de hardware maar ook met ge-update drivers. het probleem bleef bestaan.

Huidige systeemopzet;
- Voeding: Sharkoon WMP500 500W ATX
- Behuizing: Sharkoon T5 Eco ATX
- Moederbord: ASrock Extreme 970 FRG SA
- Geheugen: D3 8GB 1333-999 Vegeance geheugen (2x 4GB), (alternatief geheugen: crucial 2GB 1333 (2x 1GB)
- Grafische kaart: Asus D3X GT640 (Alternatief: 2 verschillende NVIDIA kaarten)
- Processor: AMD FX6100 3300mhz AM3+ Boxed met standaard koeling
- Harddisk: Crucial 64GB V4 SSD (Alternatief: Samsung HD753LI 750GB HDD)

Software:
- Win XP 64Bit Professional
- Win 7 64Bit Ultimate
- Win 8 64Bit Pro

Het probleem is dat ik nu voor mijn idee naar alle mogelijke hardware en software matige problemen heb gekeken waarbij het probleem toch blijft bestaan. Is er iemand die nog suggesties heeft waaraan het zou kunnen liggen? Ik ben onderhand licht wanhopig dus elke suggestie is welkom.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:35
Voeding vervangen. Da's volgens mij het enige dat je nog niet op een betrouwbare manier uitgesloten hebt.

• Silvos
Beste vanaalten,

Denk je dat de computer op die manier zou kunnen vastlopen doordat de voeding niet goed functioneert? Heb alle kabels al wel gecontroleerd. En is er een manier om dit softwarematig te doen? Ik heb namelijk geen extra voeding voorhanden.

Edit: / Misschien nog de moeite waard om te vermelden kwam ik net achter. Als de computer vastloopt (freeze) loopt het toetsenbord ook vast (simpel logitech USB-toetsenbord) deze reageert niet op de num-lock toets (lichtje gaat niet branden).

[ Voor 32% gewijzigd door Silvos op 25-05-2013 20:35 ]

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Een voeding die niet goed functioneert geeft rare storingen! Dat de PC niet meer reageert op numlock betekent alleen maar dat tie echt vast zit. Heb je al geprobeerd te booten met alleen muis, toetsenbord en VGA/DVI? Dus zonder andere randapparatuur/USB devices?

Ik weet dat je niet overclocked maar misschien wel even het proberen waard?

"0x124 = increase/decrease QPI/VTT first, if not increase/decrease vcore...have to test to see which one it is on i7 45nm, usually means too little VVT/QPI for the speed of Uncore on i7 32nm SB, usually means too little vCore"

[ Voor 21% gewijzigd door ECP0WERS op 26-05-2013 10:42 ]

• Silvos
Ik heb nog steeds geen kans gehad de voeding te verwisselen ik ga dit morgen doen. Echter je suggestie over overklokken snap ik niet. Is het daadwerkelijk mogelijk dat het probleem opgelost zou zijn als ik mijn processor overklok? Booten met enkel noodzakelijke randapparatuur overigens al geprobeerd zonder succes.

Ik heb er namelijk weinig verstand van en ik ben nogal terughoudend met het veranderen van bussnelheid en de voltages enz.

Verwijderd

Silvos schreef op maandag 27 mei 2013 @ 22:07:
Echter je suggestie over overklokken snap ik niet. Is het daadwerkelijk mogelijk dat het probleem opgelost zou zijn als ik mijn processor overklok?
Snap ik ook geen barst van, mijn eerste gok is de voeding.
Zou de voeding gebrekkig en niet stabiel zijn dan gaat het met overclocken helemaal de mist is.
Lekker op de defaults laten staan dus.
Bios up to date?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2013 00:49 ]

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02-2025
Heb je alle fans in je pc uitgeprobeerd? Ik heb eens een fan gehad die eens in de zoveel tijd heel eventjes kortsluiting veroorzaakte. De hele pc was in orde, maar af en toe bevroor hij ineens en na een seconde of twee rebootte hij. Probeer je pc eens te booten zonder een fan aangesloten te hebben. Ook de CPU fan kun je gerust onttrekken, zolang je de cpu maar niet te hard aan het werk zet. Mocht je de cpu fan toch aangesloten willen hebben, pak dan eventjes zo'n voedingskastje van een lego of modelspoor treintje en sluit de fan daar op aan.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:35
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 08:59:
In dit stadium is het een kwestie van "uitsluiten" geworden die jij moet zien te winnen. ;)
De TS is hiermee ook al goed bezig, als ik de openingspost zo zie. Een lijstje van wat nog gedaan kan worden:
  • Voeding vervangen (ik vertrouw niet op software-metingen)
  • Minimale opbouw: moederbord, processor/koeler, 1 geheugenreep, videokaart (indien geen on-board video), voeding
  • Ander moederbord/processor (immers, hoe goed is die door de winkel gecontroleerd?)
  • Kabels vervangen
  • Linux (evt. vanaf USB) draaien, om software oorzaken uit te sluiten

[ Voor 5% gewijzigd door vanaalten op 28-05-2013 10:25 ]

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02 11:11
Hallo!

Een vriend van mij had exact hetzelfde met zijn Arock 970 pro3 (is bijna hetzelfde moederbord) in combinatie met een AMD FX processor. Het probleem was op te lossen door de geluidskaart uit te zetten in de bios. Het klinkt echt als exact hetzelfde probleem, dus ik zou het eens proberen als ik jou was.

Succes ermee!

• Chrisz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-02 22:49
paulklooster schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 14:40:
Hallo!

Een vriend van mij had exact hetzelfde met zijn Arock 970 pro3 (is bijna hetzelfde moederbord) in combinatie met een AMD FX processor. Het probleem was op te lossen door de geluidskaart uit te zetten in de bios. Het klinkt echt als exact hetzelfde probleem, dus ik zou het eens proberen als ik jou was.

Succes ermee!
Wederom een onderbouwing waarom ik zo'n grafhekel heb aan Asrock moederborden.

Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1

• Silvos
paulklooster schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 14:40:
Hallo!

Succes ermee!
Beste Paul, bedankt voor de suggestie. Ik heb de geluidskaart uitgezet in de bios. Dit mocht echter niet baten, het probleem bestaat nog steeds.
vanaalten schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 10:25:
[...]

De TS is hiermee ook al goed bezig, als ik de openingspost zo zie. Een lijstje van wat nog gedaan kan worden:
  • Voeding vervangen (ik vertrouw niet op software-metingen)
  • Minimale opbouw: moederbord, processor/koeler, 1 geheugenreep, videokaart (indien geen on-board video), voeding
  • Ander moederbord/processor (immers, hoe goed is die door de winkel gecontroleerd?)
  • Kabels vervangen
  • Linux (evt. vanaf USB) draaien, om software oorzaken uit te sluiten
Best vanaalten, ik heb het moederbord en de processor laten controleren bij Alternate. Ik neem aan dat ze wel degelijk hebben gekeken naar het probleem (al ben ik niet bekend met de kwaliteit van de controle).
Ik heb daarnaast de kabels en de voeding vervangen. Hij loopt nu een uurtje en is nog niet vastgelopen. Echter wat wel opvalt is dat hij extreem traag is geworden,
- SSD draait continu op 100% belasting
- Schrijfsnelheid van de SSD is echter heel laag (bij het kopieeren van een grote MKV van de SSD naar de SSD komt hij niet boven de 4 MB/s uit.
- Daarnaast is internet extreem langzaam (minstens 5 minuten voor het laden van een simpele pagina).

Edit: / hij is nog steeds niet vastgelopen maar wel extreem langzaam. Alle programma's hebben minutenlang nodig om te reageren. Daarnaast blijft windows (8) aangeven dat het schrijfgebruik 100% is (al 2 uur lang).

Iemand enige suggesties hoe dit kan komen? En is dit te verklaren door de andere voeding? Voor de rest alle mogelijke componenten verwisseld dus geen idee wat ik verder nog kan doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Silvos op 09-06-2013 22:35 ]

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-02 10:12

Ultrapc

Anyone steak?

Xitro schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 14:43:
[...]

Wederom een onderbouwing waarom ik zo'n grafhekel heb aan Asrock moederborden.
Silvos schreef op zondag 09 juni 2013 @ 21:45:
[...]

Beste Paul, bedankt voor de suggestie. Ik heb de geluidskaart uitgezet in de bios. Dit mocht echter niet baten, het probleem bestaat nog steeds.
Om nou zomaar ASRock de grond in te stampen;
Ik heb in totaal ervaring met 6 ASRock borden (4 24/7 thuisservers!) en er is er maar 1 gesneuveld omdat er een kamikaze voeding aan zat die rookmachientje wou gaan spelen :F
Terwijl ik ook 2 Asus borden had, die zijn allebij kapot en ik krijg geen nieuwe (nee, ik heb er niks aan kunnen doen)
Dus als je geluidskaart het niet doet, vraag je een RMA aan en je hebt binnen 2 weken een nieuwe (daar is ASRock vrij snel in, zonder moeilijk te doen)

Ik weet niet of jij toevallig een ASRock bord hebt (gehad) maar ik denk dat je je ervaringen opmaakt uit het forum (waar meestal de mensen zitten die er problemen mee hebben, niet die er tevreden mee zijn)

On-topic

Als je de ssd in een andere pc hebt getest kan er weinig fout mee zijn, dan zou ik toch de voeding weer terug vervangen door het originele exemplaar, is het dan weer snel?

Allround.

• Silvos
Ook de voeding vervangen bleek niet te helpen. De SSD is uitzichzelf weer snel geworden na een reboot.
Heb nu het volgende geprobeerd;

- Voeding vervangen
- Grafische kaart vervangen
- Geheugen vervangen
- HDD vervangen
- Alle kabels vervangen
- 3 verschillende windows installaties op verschillende schijven, zowel windows XP, 7 en 8 met en zonder drivers
- Processor/moederbord in combinatie laten testen bij Alternate
- Alle randapparatuur al een keer verwisseld, sowieso werk ik met een minimale set-up enkel USB muis, USB toetsenbord en simpel scherm).

- Een berg softwarematige controles waar geen eenduidig antwoord uit kwam, o.a. temperatuur monitoren, Bios updaten en de geluidskaart uitschakelen. Al deze tests gaven geen bijzondere waardes.

Nog steeds het probleem dat de computer onverklaarbaar vast loopt, hij blijft gewoon hangen vaak zonder blauw scherm. Het gekke is dat hij los daarvan perfect functioneert. De enige aanwijzing die ik nog heb is dat hij bij 3Dmark op het oude RAM geheugen consequent vastliep zodra ik dat programma opstartte en dat hij dat bij het nieuwe geheugen niet doet. Verder is de problematiek gelijk.

Iemand nog suggesties? Ben onderhand ten einde raad. |:(

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:40

Nikeo

Jawelles

Afstandsbusjes tussen mobo en de computerkast zitten allemaal goed? Kortsluiting uitgesloten? Nog niemand heeft het gezegd in ieder geval. Succes!

[ Voor 15% gewijzigd door Nikeo op 11-06-2013 21:55 ]

• Silvos
Nikeo schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:54:
Afstandsbusjes tussen mobo en de computerkast zitten allemaal goed? Kortsluiting uitgesloten? Nog niemand heeft het gezegd in ieder geval. Succes!
Heb ik ook nog even gecontroleerd, kortsluiting is sowieso uitgesloten aangezien er aan de stekkerdoos en cpu-kabel ook andere computers hebben gehangen zonder problemen.

Ik ga misschien als laatste redmiddel nog Linux proberen, ik heb hier echter totaal geen ervaring mee. Iemand nog tips voor een makkelijke distro? En wellicht ook wat geavanceerde diagnose tooltjes die ik daar vervolgens op kan draaien?

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02 11:11
Wat je ook nog kan proberen:

- Andere plek aansluiten. Door 'valse stroom' kan het voltage dat uit de muur komt nog wel eens verschillen (vooral bij oude huizen). Sluit m ergens anders aan! (misschien bij een vriend).
- Kun je niet ergens een ander mobo vandaan halen? De testen die ze doen bij winkels zijn meestal niet 'real life', zijn meestal wat doormetingen.

Ubuntu is trouwens erg simpel te instaleren/gebruiken

[ Voor 4% gewijzigd door paulklooster op 13-06-2013 21:47 ]

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-02 13:47

Nessuno

io sono nessuno

ECP0WERS schreef op zondag 26 mei 2013 @ 10:40:
Een voeding die niet goed functioneert geeft rare storingen! Dat de PC niet meer reageert op numlock betekent alleen maar dat tie echt vast zit. Heb je al geprobeerd te booten met alleen muis, toetsenbord en VGA/DVI? Dus zonder andere randapparatuur/USB devices?

Ik weet dat je niet overclocked maar misschien wel even het proberen waard?

"0x124 = increase/decrease QPI/VTT first, if not increase/decrease vcore...have to test to see which one it is on i7 45nm, usually means too little VVT/QPI for the speed of Uncore on i7 32nm SB, usually means too little vCore"
Wat hij probeert te zeggen is:
Probeer je Vcore eens iets te verhogen dan wel te verlagen.
Die 0x124 error lijkt er volgens wat hij schrijft mee te maken te hebben.
Te weinig = instabiele processor
Maar te hoog ook.
Misch heb je een niet zo'n denderende cpu en wil hij iets meer sap hebben.
Niet geschoten is altijd mis, en van een uurtje testen oid gaat hij echt niet gelijk stuk.

Na rose e cient spin

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Bovenstaande tip is zeker de moeite waard, in eerste instantie zou ik er eens een klein beetje Vcore bij doen.

Vooral omdat je al heel veel componenten hebt uitgesloten en eigenlijk het enige dat overblijft op dit moment mobo/cpu kan zijn. Aangezien je door de POST komt en kan booten is het waarschijnlijker dat er dan iets met je cpu mis is, dan met het mobo. En het eerste wat dan ook in mij opkomt als ik de fouten zo lees is Vcore/spanningswaarden van je cpu.

Voorwaarde is wel dat je 100% zeker bent van de betrouwbaarheid van je voeding, anders zou ik er niet zo snel aan beginnen. Ga eens met kleine stapjes (0,005) Vcore omhoog en kijk hoe eea verhoudingsgewijs stabieler loopt dan voorheen. Kan ook niet erg veel mee fout gaan op die manier.

Een ander punt dat ik nog niet genoemd zie in dit topic is de BIOS versie van je mobo. Waar staat ie op, en heeft die versie misschien specifieke issues, dan kun je nog eens bios flashen.

[ Voor 63% gewijzigd door Vayra op 14-06-2013 11:59 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Pagina: 1