Geluidskaart bij stereo versterker

Pagina: 1
Acties:

• 7Jellow7
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 23:10
Gegroet medetweakers,

Al een tijdje ben ik aan het nadenken over een nieuwe geluidskaart in mijn htpc, zodat stereo geluid mooier wordt weergegeven. Nou zal ik even de situatie schetsen: ik heb een htpc die ik gebruik voor muziek en analoog op een yamaha rx-a810 versterker heb aangesloten. De versterker en de aangesloten speakers hebben veel geld gekost en ik heb het gevoel dat de htpc nu mijn setup nogal terughoudt.

Nou zijn er gelijk 2 geluidskaarten die ik wel interessant vind; de Asus Xonar Essence STX en de Creative Soundblaster Xi-Fi HD. Nou dacht ik in eerste instantie dat de Asus kaart gewoon 2x zo goed is, omdat hij ook 2x zo duur is. Echter na wat verder onderzoek heb ik het gevoel dat de Asus duurder is omdat hij ook een veel betere ingebouwde versterker heeft, wat voor hoofdtelefoons wel handig is maar voor mijn situatie niet echt nuttig is. Nou vraag ik me dus af of de Xi-Fi HD heel erg qua geluidskwaliteit zou onderpresteren bij de Essence STX, ondanks een zwakkere ingebouwde versterker.

Verder nog een klein detail; de kast waar ik een nieuwe geluidskaart ondersteunt alleen maar Low-Profile PCI-E kaarten, dus dat maakt de Xi-Fi HD een nog betere optie. Ik zou alleen wel de kast een beetje kunnen modden, als nou blijkt dat de Essence STX gewoon echt veel beter is dan de Xi-Fi HD. De kaart moet dus liever geen surround of iets dergelijks hebben, zodat er geen overbodige functies op zitten. Daar zou ik dan ook voor moeten betalen.

Ik hoor graag jullie suggesties.

Alvast bedankt,
Jelle Jan

[ Voor 5% gewijzigd door 7Jellow7 op 25-05-2013 18:41 ]

Verwijderd

Tweakers heeft ook een apart forum voor audiofielen. Misschien moet je die eens vragen.

Volgens mij zijn alle consumer-level audiokaarten niet hun geld waard. Het belangrijkste component voor wat jij (en ik) willen is de D/A-converter. En die zijn allemaal zo'n beetje het zelfde in soundcards. Vrij prut. De prijs van duurdere soundcards zit hem in de extra features en mogelijkheden, meer inputs/outputs, en meer software. De analoge geluidskwaliteit is volgens mij niet veel verschillend tussen verschillende soundcards.

De beste oplossing is misschien om de digitale uitgang te gebruiken, en daar dan een losse D/A converter voor te kopen. Losse D/A converters heb je in alle prijs- en kwaliteit-ranges. Daar is het dan misschien wel waardevol om meer geld te investeren in een betere geluidskwaliteit.

Ik kan je daar zelf echter geen advies over geven.
Nogmaals, het audiofielen forum op Tweakers weet er vast meer over.
-> Beeld en Geluid -> Audio en HiFi.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2013 18:59 ]

• 7Jellow7
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 23:10
Oke, bedankt! Ik zal even zoeken naar dat audiofielen forum.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:06
Waarom gebruik je analoog als je zo'n goede versterker hebt? Zeker voor een HTPC altijd digitaal gebruiken, dus bij voorkeur HDMI out of SPDIF. HDMI is aan te raden, als je mobo dit niet heeft dan via de videokaart laten lopen.

Een dedicated versterker is veel beter dan een geluidskaart. Beide geluidskaarten zijn leuk, maar totaal overbodig als je het mij vraagt aangezien je al een goede versterker hebt.

Als je digitaal out gebruikt wordt de hele geluidskaart gebypassed en laat je de A810 al het decodeer werk doen. Probeer dit maar eens, de geluidskwaliteit zal er aanzienlijk op vooruitgaan.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X