Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor m'n ouderwetse vader!

Pagina: 1
Acties:

• Noctonix
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-11 16:24
Hi there!

Mijn pa heeft een Acer Aspire 7730Z die al een aantal jaartjes is onderhand.

Er zit in:
- 320GB HDD
- Nvidia GeForce 9300M GS 1GB
- Intel Pentium Dual core processor T3200
- 3GB DDR2 Ram

Er staat Windows Vista Home Premium op, mijn pa werkt vooral met internet (ie/firefox), outlook en excel.
Hij wilt een nieuwe omdat deze laptop best langzaam is.

Nu is mijn vraag:

Kan ik bijvoorbeeld deze laptop voorzien van een gloednieuwe SSD + windows 7? Of kan deze laptop dat niet aan en moet hij een nieuwe aanschaffen?

[ Voor 15% gewijzigd door Noctonix op 25-05-2013 16:24 ]

Freedom for everyone..

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Indien de laptop verder naar wens werkt zou een upgrade naar een verse windows 7 en een ssd een serieuze snelheidsboost geven. (mijns inziens genoeg voor dergelijk huis tuin en keuken gebruik, tenzij je heftig streamt).

De samsung 840 (non-pro) is een goede, degelijke maar toch budget keus.
Verkijk je niet op de lage snelheden van deze ssd, de lage acces-time is wat een ssd zo snel laat aanvoelen en dat zit helemaal snor. Daarnaast zeer betrouwbaar model, dat voor mij heeft bewezen dat TLC niet per definitie slecht is.

[ Voor 41% gewijzigd door eL_Jay op 25-05-2013 16:15 ]

• Noctonix
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-11 16:24
Ik zou dan voor de volgende kiezen:

Windows

SSD

Er zit nu een 320GB HDD in, een Intel dualcore T3200 processor

een nvidia GeForce 9300M GS 1gb en 3GB DDR2 geheugen

Waar ik bang voor ben is dat de laptop win7 niet aan kan..

[ Voor 7% gewijzigd door Noctonix op 25-05-2013 16:20 ]

Freedom for everyone..

• Xaph
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09-2022

Xaph

Professioneel Dyslecticus

Die laptop kan prima win7 aan, heb hiet een p4 op win7 lopen. Als je budget iets groter is zou ik voor de Pro versie van de Samsung 840 series kiezen, deze zijn sneller (maar daarom ook natuurlijk duurder).

[Desktop] CM Storm Stryker | Gigabyte GA-Z77X-D3H | i5 3570k | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | Corsair Vengeance 16GB Dual-Channel | Asus HD7950 DirectCU II Top V2 CrossFireX | Samsung 830 128GB | TL-WDN4800 | Corsair TX750M [/Desktop]

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Eventueel is een RAM uitbreiding naar 4gb een optie, maar het lijkt me niet dat RAM de voornaamste bottleneck zal zijn

Heeft je pa voldoende aan 120 GB? (lijkt me wel)
Ik heb 128 GB voor OS + wat elder scrolls en fallout games en heb nog 60 GB vrij.
De oude hdd kan je dan opschonen met DBAN (voordat je de ssd plaatst) en dan heeft hij ook nog 320 GB voor films foto's en muziek.

Een mogelijk probleem is dat je laptop geen SSD's ondersteund (hardwarematig of softwarematig)
Hardware kun je checken door de hdd-bay open te maken en te kijken welke aansluiting (mSATA/SATA) daar zit en checken of je een caddy/bracket nodig hebt om er een ssd aan te koppelen (het goed te laten passen).
Of de bios het ondersteund is echter lastiger te achterhalen en daar kan ik je niet verder mee helpen helaas. (9 tegen 10 dat die het gewoon doet, maar dat durf ik niet te garanderen)

[ Voor 7% gewijzigd door eL_Jay op 25-05-2013 16:31 ]

Verwijderd

Xaph schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 16:29:
Die laptop kan prima win7 aan, heb hiet een p4 op win7 lopen. Als je budget iets groter is zou ik voor de Pro versie van de Samsung 840 series kiezen, deze zijn sneller (maar daarom ook natuurlijk duurder).
Die extra snelheid van de 840 heeft echt geen enkele zin op een oude sata controller. Misschien alleen de acces times een beetje.

Verwijderd

Dat dus. Ik heb ongeveer een half jaar geleden mijn laptop geupgrade van P8600 (2.4Ghz, ongeveer 20% sneller als jouw model) naar i7-2820qm ( 2 a 4x zo snel ).

Met harde schijf is de i7 nog steeds niet vooruit te branden, met SSD valt er nauwelijks verschil te merken tussen beide modellen bij standaard taken. Ondanks de veel snellere processor.

Verder lijkt het RAM mij ook niet de voornaamste bottleneck.
Pagina: 1