Levensduur MBP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangkast
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Gangkast

/// Meubel

Topicstarter
In 2008 heb ik een macbook pro gekocht, waar ik nog steeds veel plezier aan beleef. Afgezien van de accu doet deze het nog perfect. Nu heb ik net een clean install gedaan van mountain lion, dus softwarematig is ie nog up-to date.

Als computerleek vroeg ik mij echter af of het nodig is om na 5 jaar de case is uit elkaar te halen om hier onderhoud aan te plegen. Een soort APK zeg maar. Ik heb het idee dat de fan steeds meer geluid begint te maken, en de touchpad knop blijft ook wel eens hangen.

Zou het verstandig zijn om hier nog geld in te steken, zoals een nieuwe accu. Of is ie na 5 jaar aan het einde van z'n latijn?

“The world is a book and those who do not travel read only one page”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:55

HaterFrame

Well... Poo came out!

Tsja, dat ligt er maar net aan wat je er mee van plan bent.
Voor een beetje surfen, text verwerken en dergelijks zou ik het gewoon doen, je zou evt. wat extra ram in kunnen laten bouwen. Dan kan ie nog weer wat jaartjes mee.

De batterij is een duur grapje, zit je er standaard thuis mee zou ik hem niet vervangen en deze aan de netspanning laten hangen :)

Wat betreft dat ram, dit hoeft niet super duur te zijn. Koop je eigen ram en bouw het zelf in!

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
RAM en SSD, je macbook is herboren. Maar volgens mij wil je meer je MBP instant houden. Je kan hem open schroeven en eens kijken hoeveel stof die fan heeft opgeslurpt.

[ Voor 65% gewijzigd door Vitruvius op 25-05-2013 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-10 20:59
Gangkast schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 14:46:
In 2008 heb ik een macbook pro gekocht, waar ik nog steeds veel plezier aan beleef. Afgezien van de accu doet deze het nog perfect. Nu heb ik net een clean install gedaan van mountain lion, dus softwarematig is ie nog up-to date.

Als computerleek vroeg ik mij echter af of het nodig is om na 5 jaar de case is uit elkaar te halen om hier onderhoud aan te plegen. Een soort APK zeg maar. Ik heb het idee dat de fan steeds meer geluid begint te maken, en de touchpad knop blijft ook wel eens hangen.

Zou het verstandig zijn om hier nog geld in te steken, zoals een nieuwe accu. Of is ie na 5 jaar aan het einde van z'n latijn?
Hier ook nog een 2008 MBP (pre-unibody). Ooit meer RAM en een SSD in geduwd, DVD er uit. Toen liep hij weer als een zonnetje. Ook eens een kapotte GPU gehad :-( Dat was een duur grapje omdat het volgens de reseller niet onder "het 8600GT" probleem viel, wat het volgens mij wel was imho mja.

Ook kreeg het scherm eens kuren, die heb ik zelf vervangen, dat was een best karwij. Daarnaast ooit een fan vervangen.

Imho nog steeds een mooie laptop, en hij voldoet nog vind ik. Mocht ik eens geld over hebben, dan komt er weer een nieuwe, ik heb er veel plezier aan beleeft :D

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 20:49

Underworld

+1 Inzichtvol

Robberto schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 15:11:
RAM en SSD, je macbook is herboren. Maar volgens mij wil je meer je MBP instant houden. Je kan hem open schroeven en eens kijken hoeveel stof die fan heeft opgeslurpt.
Zou ik ook aan raden, vaak is dat het probleem. En een (alu) Mac kan zo 5> jaar of langer mee mits normaal gebruik.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 08:30
Ben ik ook aan het doen - heb net 16GB besteld voor mijn 2011 MBP. En in de zomer een SSD erin, dan heb ik volgens mij het gevoel dat ik weer een nieuwe machine heb!
Normaal verkoop ik mijn MBP elke 2 a 2,5 jaar, en koop een nieuwere model. Dit keer denk ik dat ik het anders ga aanpakken en deze nog een 2 jaar ga gebruiken.

Ik zou wel even kijken wat het maximale mogelijk is met jouw MBP (vooral qua RAM), en niet de specificaties geloven van Apple ;) Meestal kan daar nog een paar GB bij.

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huppol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-07 11:10
Ik zou sowieso een keer de onderkant eraf halen om het stof uit de fans te verwijderen. Bij mij had dit het geluid probleem verholpen. Mijn MBP 2008 heeft ook al een tijdje een Crucial M4 SSD en 8gb Ram. Werkt nog steeds heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:47
vooral een ssd is gewoon een verademing voor elke dagelijkse bezigheid, je geniet er gewoon continu van

zelf ook 258gb ssd en 8gb ram in mijn mbp 2012 gedaan toen ik hem net 1 week had :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 15:41
Scrtz schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 00:31:
vooral een ssd is gewoon een verademing voor elke dagelijkse bezigheid, je geniet er gewoon continu van

zelf ook 258gb ssd en 8gb ram in mijn mbp 2012 gedaan toen ik hem net 1 week had :P
Mijn mbp late 2013 is pas aangegaan nadat ik RAM en SSD had ingebouwd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabberKooij
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-09 22:03
Ben je een tijdreiziger? :o

Maak dagritmekaarten met mijn Picto-Selector op www.pictoselector.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:57
M'n late 2008 macbook 13 inch een tijd terug in eerste instantie een 4gb en 128gb ssd update gegeven, met name de ssd bleek te klein dus dat is later 512 gb geworden en ook 8gb ram toegevoegd. scheelt een stuk snelheid.

Een ssd 256GB of groter is handig, het hangt er beetje van af hoe je je mac gebruikt.
Ik zou zeggen dat de grafische kaart het zwakste punt is van een wat oudere macbook.

Laatste heb ik de accu vervangen door een replacement accu via amazon.co.uk scheelde flink wat euros ten opzichte van het origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 02:46
Het geluid van de fan: Pak een spuitbus met perslucht en blaas de ventilatoren & roosters schoon. Zorg er wel voor dat je de fans niet laat bewegen als je er lucht op spuit, anders kun je je laptop weleens slopen.

Trackpad: Je geeft zelf aan dat je accu niet meer geweldig is en dat je trackpad weleens blijft hangen. Accu's kunnen na verloop van tijd gaan uitzetten. Het kan zijn dat de accu hierdoor tegen de onderkant van je trackpad drukt.

Upgrades: RAM & SSD inderdaad.
Pagina: 1