Toon posts:

hoe moet ik een 8021q trunk op packet tracer configureren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 pc's die geconfigureerd zijn met ip addres 192.168.5.2 subnetmask 255.255.255.0 en default gateway 192.168.5.1
de andere pc heeft ip address 192.168.7.2 subnetmaskt 255.255.255.0 default gateway=192.168.7.1 en heb nog 1 switch met vlan 10 en 20 die bij de 2pc's horen en 1 router mijn vraag is hoe laat ik ze met elkaar pingen want heb alles goed gedaan waarschijnlijk behalve dat 8021Q Trunk dat weet ik niet hoe je dat doet op de router? wie weet de commando's daarvan op packet tracer??

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Je hebt 2 verschillende subnets, 1 voor elke PC, maar je wilt beide PC's wél met elkaar laten communiceren?

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Topicstarter
dat klopt C0ne de switch moet ik zo configureren vlan1 native ip address 192.168.1.2 subnetmask 255.255.255.0 switchport assigments =fa0/1 - fa0/5 de andere is vlan 10 sales die heeft geen ip of subnet zie ik de switchport assigments = fa0/5- fa0/8 en de laatste is vlan 20 support heeft ook geen ip addres en daarvan is de switchport assigment fa0/9 - fa0/12 de pc 1 heeft fa0/5 en pc2 heeft fa09

• Bart0n
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:26
http://letmegooglethat.co...+trunk+port+packet+tracer

Bovenste YouTube hit, succes!

EDIT:
En om 2 VLAN's met elkaar te laten kletsen, moet je even op InterVLAN zoeken.

[ Voor 31% gewijzigd door Bart0n op 25-05-2013 15:40 ]

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:50
Zoals webfreakz al zei zoek je een router-on-stick om te vlans met elkaar te kunnen praten.
Je moet op de router subinterface aanmaken en daar de encapsulation en het ip adres invoeren.

Dus zo moet het:
R1 (config)# interface fastethernet 0/0
R1 (config-if)# no sh
R1 (config-if)# interface fa0/0.10
R1 (config-if)# description Verkoop vlan 10
R1 (config-if)# encapsulation dot1q 10
R1 (config-if)# ip address 192.168.10.1 255.255.255.0
R1 (config-if)# interface fa0/0.20
R1 (config-if)# description Marketing vlan 20
R1 (config-if)# encapsulation dot1q 20
R1 (config-if)# ip address 192.168.20.1 255.255.255.0

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Wat voor switch en router heb je?

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Verwijderd

Topicstarter
de switch is een 2950-24 en de router is een 1841 op packet tracer

Verwijderd

Topicstarter
plizz hoe kom je aan die ip addressen welke ip addressen moet het zijn? en soms doe ik dan fastethernet 0/0 dan geeft die overlaps?

• plizz
Is mijn voorbeeld niet duidelijk?

1. Je moet subinterface aanmaken op de router. Als je fa0/0, afgekort fastethernet 0/0, gebruikt als "trunk" poort op router, moet je "interface fa0/0.10" invoeren. Dan maakt de router de subinterface aan. Ik heb het nummer vlan als subiterfacenummer gebruikt zodat je weet welke vlan in welke subinterface zit.
2. In de subinterface voer je in welke trunk encapsulation en welke vlan nummer je gebruikt. "encpasulation dot1q en 10"
3. Voer het ip adres in van de vlan10. "ip address 192.168.5.1 255.255.255.0".
4. Subinterface aanmaken voor vlan 20: "interface fa0/0.20".
5. In de subinterface voer je in welke trunk encapsulation en welke vlan nummer je gebruikt. "encpasulation dot1q en 20"
6. Voer het ip adres in van vlan 20: "ip address 192.168.7.1 255.255.255.0".

Hopelijk is het duidelijk.

• Bart0n
Hans6,

Bekijk dit voorbeeld eens.
http://ge.tt/3tjtvch/v/0?c

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
ik kan die voorbeeld niet lezen?

• Bart0n
Ehm Hans6, het is een Packet Tracer file..
Beetje inzet van jou kant graag.

Verwijderd

Topicstarter
haha jaa sorry ik zag het effe niet. Maar ja die bij die voorbeeld communiceren de 2pc's wel maar op een of andere manier lukt het mij niet haha

• Bart0n
Moet je even de configuraties naast elkaar houden, om zo te kijken waarin ze verschillen.

Verwijderd

Topicstarter
het lukt me echt niet ik heb de router geconfigureerd zoals plizz het hier boven heeft gedaan en het lukt nog steeds niet volgens mij heb ik dan wat verkeerd gedaan op de switch? want ik moet een vlan 1 native maken hoe doe je die?

• plizz
Misschien even je configuratie van de router en switch posten hier. Dan kunnen we je verder helpen.

Verwijderd

Topicstarter
het is me geluktt:D:D om de 2 pc's samen te laten communiceren maar nu communiceerd de router niet met de switch|? en eerst wel haha?

Verwijderd

Topicstarter
moet ik die ook zo een dot1q ofso geven? want dat heb ik niet gedaan? hoe moet ik die doen?

• plizz
Ik bedoel de running-config (show run) van de router en switch, en niet de opstelling. Aan het plaatje kunnen we niet zien hoe je de router en de switch hebt geconfigureerd.

Verwijderd

Topicstarter
running-config die commando doet het niet? bedoeld u gewoon show vlan? en show ip route?

• plizz
De configuratie van de router is goed. Alleen moet het ip adres op interface fa 0/0 weg.
De configuratie van de switch is niet helemaal duidelijk. De trunk instelling op fa 0/1 is goed. Waarom je vlan 99 native hebt gemaakt, is me niet duidelijk. Misschien heb je configuratie van Bart0n overgenomen.

Misschien een "show ip int brie | incl Vlan", "sh vlan brie" en "sh int trunk" output van de switch. Dan heb ik een duidelijk beeld hoe je de switch hebt geconfigureerd.

• plizz
Verwijderd schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 20:53:
de ip address op fa0/0 is van de router die moest ik geven?
Het beeld is nu duidelijk. Je moet op de switch interface fa 0/1 "switchport trunk native vlan 1" invoeren, want dan tag de switch alle pakketje van vlan 1 niet op de trunk poort. Anders tag de switch alle pakketje van vlan 1 op de trunk poort met "switchport trunk native vlan 99" commando. De switch kan nu communiceren met de router door het ip adres te pingen en andersom. Je router-on-stick configuratie is compleet.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:49

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Beste hans6,

Welkom op GoT!
Het komt nu heel erg op anderen over alsof je dit forum als helpdesk gebruikt. Men helpt je op gang en als je dan even niet verder komt laat je dat direct hier weten hopende op een stapje verder.
Dat werkt misschien zo bij een betaalde helpdesk, maar niet op een forum met een community.

Vriendelijk verzoek om dus meer eigen inzet en initiatief te tonen. Mocht je nieuwe informatie hebben of wat extra's aan je topic toe willen voegen kun je altijd je eigen post editten. Het is niet nodig om meerdere keren achter elkaar te posten.

Zie ook : Het algemeen beleid en dan met name Het algemeen beleid #topicplaatsen

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
plizzz hellemaal gelijk heb je !!! die vlan 99 moet ik die nu niet maken?? want ik wil hem weer opnieuw maken alleen kijken of het me lukt!!

Verwijderd

Topicstarter
ik probeer het weer opnieuw en het gaat weer mis haha pfff

• plizz
Ik heb een simpel router-on-stick tutorial gemaakt voor jou. Kijk maar of het duidelijk is. Alles is stap voor stap geschreven welke commdo's je moet invoeren. Veel succes.

https://dl.dropboxusercon...20ip%20helper-address.doc

Verwijderd

Topicstarter
hartstikke bedankt ik ga er zo effe na kijken!! ik had nog een vraagje kan ik de fastethernet 0.1 ,0/1.1 en o.1.99 verwijderen zojaa hoe en er gebeurd dan toch niks alles zal toch nog werken?

Verwijderd

Topicstarter
zie de foto wat ik bedoel dat op router staat http://www.freebits.nl/images/743Naamloos.png

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:19

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Yep, Conf t, no interface fa0/1.1 en no interface fa0/1.99

[ Voor 3% gewijzigd door MisteRMeesteR op 25-05-2013 22:43 ]

www.google.nl

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vergeet niet dat je switch en zijn management ip ook in een bepaalde VLAN hangen/instelbaar zijn.

Verwijderd

Topicstarter
wat bedoel je daarmeee analog?

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:19

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@Analog, ik denk dat dat nog te diep gaat voor Hans, hij heeft zoals op de plaatjes te zien een console connectie met de switch.

@Hans, normaliter wil je niet overal met een consolekabel (lees: fysiek) ergens bij moeten om wijzigingen e.d. door te kunnen voeren, hiervoor gebruik je dan een management IP om de switch via het netwerk te kunnen beheren, middels telnet of ssh.

www.google.nl

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:49

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

hans6 : Uitdrukkelijk verzoek om onderstaande nog eens goed te lezen!
Koffie schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 21:18:
Beste hans6,

Welkom op GoT!
Het komt nu heel erg op anderen over alsof je dit forum als helpdesk gebruikt. Men helpt je op gang en als je dan even niet verder komt laat je dat direct hier weten hopende op een stapje verder.
Dat werkt misschien zo bij een betaalde helpdesk, maar niet op een forum met een community.

Vriendelijk verzoek om dus meer eigen inzet en initiatief te tonen. Mocht je nieuwe informatie hebben of wat extra's aan je topic toe willen voegen kun je altijd je eigen post editten. Het is niet nodig om meerdere keren achter elkaar te posten.

Zie ook : Het algemeen beleid en dan met name Het algemeen beleid #topicplaatsen

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2013 08:23 ]

Pagina: 1