Systeem Upgrade

Pagina: 1
Acties:

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-02 07:13
Geachte Tweakers,

Ik kan een pc overnemen van een maat van me, en die wil ik dan gaan upgraden.

De specs zijn :

Asus P5E Deluxe moederbord
Intel Quadcore 9550
Kingston geheugen
Samsung 750 Gb HD
CoolerMaster 650 Watt voeding
CoolerMaster V8 koeler op de processor
CoolerMaster Sniper behuizing
LG Blue Ray brander/lezer

Ik neem dit systeem over zonder videokaart, omdat ik zelf een videokaart erin wil zetten.
Ik denk bijvoorbeeld aan een : pricewatch: MSI N650Ti TF 2GD5/OC BE

Wat is eventueel nog meer slim om te upgraden? Een SSD heb ik al, een 120GB.

Budget : Ongeveer 300-400 euro.

Met Vriendelijke Groet,

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
- Intel Quadcore 9550, Ja welke quadcore ? Een i5 een i7 een xeon ?
- Ram, Hoeveel GB/snelheid
- De cooler zou ik vervangen als je gaat overklokken, Die koeler ziet op het eerste gezicht er niet uit alsof hij overklok aankan. Maar ik weet de verdere koelprestaties niet.
De rest ziet er netjes uit. Ik zou niks verder upgraden.

[ Voor 37% gewijzigd door rickboy333 op 25-05-2013 14:55 ]

TIME TO UPGRADE !!!

• rolandos582
rickboy333 schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 14:53:
- De cooler zou ik vervangen als je gaat overklokken, Die koeler ziet op het eerste gezicht er niet uit alsof hij overklok aankan. Maar ik weet de verdere koelprestaties niet.
Intel® Core™2 Quad Processor Q9550 4x3,4GHz

2x2GB 800Hz RAM in Dualchannel

Ik ga wel overklokken, dus de cooler overweeg ik dan inderdaad te vervangen.

Welke videokaart raad je me aan? Ik kan ook een HD5870 of een GTX 460 Hawk krijgen.

Verwijderd

Kost dat systeem je wat ? Of krijg je het gratis ?

Je moet wel beseffen, de Q9550 is al wel ruim 5 jaar oud. (Release date Mei 2008).

Aan de andere kant, de oude Core 2 processoren doen het nog steeds redelijk in gaming.
Zie deze test die recent is gedaan door Tom's Hardware.
http://www.tomshardware.c...ield-comparison,3487.html
Afijn, je zult zelf moeten beslissen of je hier nog geld in wilt steken. Als je het systeem krijgt als kadootje, dan kan het geen kwaad natuurlijk. Je koopt een videokaart en je ziet of het bevalt. Zo niet, dan kun je altijd nog een nieuw/moderner systeem kopen.

Ik denk dat de gtx460 mooi bij de Q9550 past.
Echter, moderne videokaarten zijn toch weer een stukje sneller.
Zie hier een lijst met relatieve snelheden (gemeten in VP: Voodoo Power).
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2300495
Natuurlijk zijn dat algemene getallen. Precieze performance hangt af van het spel dat je speelt, en de resolutie waarin je speelt.

• rolandos582
Verwijderd schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 17:32:
Kost dat systeem je wat ? Of krijg je het gratis ?

Je moet wel beseffen, de Q9550 is al wel ruim 5 jaar oud. (Release date Mei 2008).

Aan de andere kant, de oude Core 2 processoren doen het nog steeds redelijk in gaming.
Zie deze test die recent is gedaan door Tom's Hardware.
http://www.tomshardware.c...ield-comparison,3487.html
Afijn, je zult zelf moeten beslissen of je hier nog geld in wilt steken. Als je het systeem krijgt als kadootje, dan kan het geen kwaad natuurlijk. Je koopt een videokaart en je ziet of het bevalt. Zo niet, dan kun je altijd nog een nieuw/moderner systeem kopen.

Ik denk dat de gtx460 mooi bij de Q9550 past.
Echter, moderne videokaarten zijn toch weer een stukje sneller.
Zie hier een lijst met relatieve snelheden (gemeten in VP: Voodoo Power).
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2300495
Natuurlijk zijn dat algemene getallen. Precieze performance hangt af van het spel dat je speelt, en de resolutie waarin je speelt.
Ik kan hem overnemen voor een vrienden prijs, echter kan ik ook voor het budget game systeem gaan van €600,- dit is opzich wel beter lijkt me.

Verwijderd

Ligt er natuulijk aan hoe vriendelijk je vrienden zijn. :)

Naar mijn mening zijn mensen vaak te veel verknocht aan hun oude hardware. Als je 15 jaar in een auto hebt gereden, heb je daar goede herinneringen aan. En denk je dat die ouwe bak best nog wat waard is. Tenslotte heb je er 15 jaar geleden nog 50 duizend gulden voor betaald ! Realiteit is echter waarschijnlijk dat dat oude wrak nog geen 500 euro meer waard is. :)

PC Hardware verliest zijn waarde nog sneller.

Het beste is de prijs en de kwaliteit te vergelijken. Hoeveel frames/second krijg je terug voor je euros. Die link van dat artikel bij Tom's Hardware kan je goed op weg helpen.
Anandtech heeft ook een goede benchmark tool.
http://www.anandtech.com/bench/Product/50?vs=701

De basis voor een nieuw top-systeem kost je ongeveer 350-400 euro. 200-220 voor een CPU (bv de nieuwe i5-4670K), 100 euro voor een goed moederbord (bv een Z87 mobo, misschien zelfs wel 1-2 tientjes minder) en 60 euro voor 8GB RAM. Als een nieuw systeem 350 euro kost, dan zou ik toch nooit meer dan 100 euro betalen voor een Q9550 en moederbord van 5 jaar oud.

Voeding en kast behouden meer hun waarde. Hoewel een voeding natuurlijk wel minder betrouwbaar wordt na 5 jaar. En misschien minder efficient is, niet modulair is, geen 2x6pins PCIE aansluiting heeft, etc.

Moeilijke keuze.
Succes ermee.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2013 19:07 ]

• rickboy333
  • Laatst online: 14-01 23:04
Ná, Je moederbord kan nog wel mee. Zolang het maar socket 1155 en DDR 3 Ram heeft. Dan zou je gewoon ene nieuwe i5 erin kunnen zetten (let wel op ondersteuning, kijk op internet of je moederbord het ondersteund) En dan gewoon 8 GB ram erin.

Voor de videokaart, Ik denk dat je met een Asus GT640-2GD3 goed zit.

Of als je beter wilt de Gigabyte GV-R777OC-1GI Of een ander Nvidia kaartje.

TIME TO UPGRADE !!!

Verwijderd

De P5E moederborden (en de DuoCore CPUs, zoals de Q9550) zijn socket 775.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2013 19:34 ]

• NLBUURMAN
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

rickboy333 schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 14:53:
het is natuurlijk een Q9550 dan, de voorloper van de i-series.
aan het moederbord te zien DDR2 geheugen, wat de boel wel een beetje kan ophouden.
de V8 kan wel een kleine overklok aan hoor.

de vraag is inderdaad wat je voor dit systeem moet betalen, aangezien DDR3 toch wel een behoorlijke step-up zou zijn. ik zeg niet dat 't niet kán, want een Q9550 kan best nog wel wat hoor itt wat hier boven me beweerd wordt. als je qua prijs uiteindelijk richting de 500 (inclusief GPU) gaat kun je beter voor een nieuwe setup gaan.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• rolandos582
NLBUURMAN schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 19:58:
[...]

het is natuurlijk een Q9550 dan, de voorloper van de i-series.
aan het moederbord te zien DDR2 geheugen, wat de boel wel een beetje kan ophouden.
de V8 kan wel een kleine overklok aan hoor.

de vraag is inderdaad wat je voor dit systeem moet betalen, aangezien DDR3 toch wel een behoorlijke step-up zou zijn. ik zeg niet dat 't niet kán, want een Q9550 kan best nog wel wat hoor itt wat hier boven me beweerd wordt. als je qua prijs uiteindelijk richting de 500 (inclusief GPU) gaat kun je beter voor een nieuwe setup gaan.
Hij wil rond de 300-350 euro voor dit systeem. Daarom overweeg ik ook een nieuw systeem aan te schaffen. Is de BBG dan een prima optie?

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-02 23:04
rolandos582 schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 20:37:
[...]

Hij wil rond de 300-350 euro voor dit systeem. Daarom overweeg ik ook een nieuw systeem aan te schaffen. Is de BBG dan een prima optie?
Ja 300-350 is veel te veel geld voor de hardware. Daar zet je nu nieuw ook een stevige basis mee. Voor 650 kun je gewoon leuk algemene game pc in elkaar zetten. ;) Waar je meer aan hebt dan nu beginnen met een 350 euro uitgeven aan hardware die eigenlijk al 2 jaar overleden is.

• rolandos582
Klopt, Ik ga denk ik gewoon voor 500 euro een mooie basis neerzetten. En dan later upgraden met een betere videokaart etc.

Zulke zware game's speel ik op het moment toch niet.

Maar dan kan ik beter een nieuw topic openen zeker?

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-02 23:04
rolandos582 schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 21:35:
Klopt, Ik ga denk ik gewoon voor 500 euro een mooie basis neerzetten. En dan later upgraden met een betere videokaart etc.

Zulke zware game's speel ik op het moment toch niet.

Maar dan kan ik beter een nieuw topic openen zeker?
Beter wacht je nog paar weken voor je topic opent, intel gaat nieuwe generatie over paar weken uitbrengen :P

• rolandos582
Practics schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 21:36:
[...]

Beter wacht je nog paar weken voor je topic opent, intel gaat nieuwe generatie over paar weken uitbrengen :P
Correct, Half Juni las ik? Ik kan toch gewoon een prima systeem opstellen voor €500 met een goedkopere videokaart. En dan die later vervangen? Het komende half jaar speel ik toch game's waar je geen zware videokaarten bij nodig hebt.
Pagina: 1