info voor nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

• novw
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-04 14:18
mijn 6 jaar oude systeem heeft de geest gegeven. ik draaid eop Windows XP, en was daar best tevreden mee. een tweede pc hier in huis draait op windows vista. dat is echt een hopeloos stuk software voor mij als boeren burger buitenlui.

anyway: ik zoek dus naar een systeem.

-"zo snel mogelijk min één". m.a.w. een I7 3770 op 3.6Ghz is leuk, maar te duur. dan liever en kleinere I7 of een I5 met vergelijkbare prestaties.
-liefst geen windows 8. ik ben te oud voor legoblokjes op mijn scherm. grootste propbleem is dat windows 7 ook niet echt een gebruikers vriendelijk stukkie software is (schijnt / lijkt?)
-500Gb harddisk is ZAT. ik verzamel geen films namelijk
-SSD harddisk om te starten klinkt leuk, maar hoeveel sneller is dat nou echt?
-grafische kaart: gewoon simpel. ik speel geen 3d games, ik heb "al die onzin" niet nodig.
-gebruik van de computer is: internet, (simpele) grafische bewerkingen en verder veel klooien. heeeel veel software klooien.
-met de vorige pc heb ik (ruim) 6 jaar gedaan. dat vind ik wel een leeftijd dat ik wéér wil gaan halen. HP, Dell en dat soort dozen smijters vallen dus (waarschijnlijk?) af.

ik vind bijvoorbeeld

Acer Predator G3620-i7 (--> hardwareoutlet 900 Euro)
MEDION® AKOYA® PC P5316 F (--> 949 Euro)

wel grappig klinken allemaal, maar echt verstand heb ik niet van die nummertjes en cijfertjes. Dus: wie heeft ideeën, suggesties en tips?

Mijn dank is zo groot als de levensduur van mijn PC ;) >:)

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:00
ik vind dat je weinig onderzoek hebt gedaan maar ala.
dell en Hp zijn betere merken als acer of medion. dus daar zit je al fout.
de pc die je nodig hebt, is volgens mij gewoon een kant en klare pc met een i5 (eigenlijk al overkill) van azerty of een ander bedrijf dat ze zelf in elkaar zet.
http://azerty.nl/1-2248-5...ollo-i2012w8-media-t.html
garantie gewoon via een nederlands bedrijf, en dus denk ik net wat sneller dan dat je dat via dell moet gaan regelen. En redelijk goedkoop.

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-04 09:47
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 41,90€ 41,90
1ASRock FM2A75M-DGS€ 52,90€ 52,90
1Fractal Design Core 1000€ 28,19€ 28,19
1Zalman CNPS8900 Extreme€ 33,-€ 33,-
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 30,37€ 30,37
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,95€ 14,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,99€ 30,99
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 95,-€ 95,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 327,30

Dit is een systeem gebaseerd op een AMD processor, die hebben een sterker grafisch gedeelte. Aangezien je taken niet al te zwaar zijn, ben je hier mee klaar. Windows kan je erbij kopen, maar als je een dm stuurt kan ik je ook helpen :P. Ahhrr.

• Emielgroendijk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-09-2025
even voor de duidelijkheid. Windows 7 is een stuk beter dan vista en xp. 8 heb ik geen ervaring mee maar is vergelijkbaar met 7 (nieuwe patch zorgt ervoor dat je de legoblokken nooit hoeft te zien)

Daarbij komt ook nog eens dat windows xp over een tijdje helemaal doodgeprikt is door lekken die windows niet meer gaat dichten

[ Voor 24% gewijzigd door Emielgroendijk op 25-05-2013 15:11 ]

• blurgh
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-11-2025
windows 7 is hartstikke gebruiksvriendelijk. helemaal omdat XP niet meer wordt ondersteund raad ik ten zeerste aan om sowieso win7 x64 erop te zetten. als je geen x64 gebruikt loopt het systeem tegen allemaal limieten aan, x32 raakt steeds meer uit gebruik en is gewoon beter. windows 7 krijgt nog regelmatig echte updates.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Nou, inderdaad, Dell/HP/Lenovo afschuiven als dozenschuivers, en de Aldi/honkietonkieAcer bak WEL overwegen?

Absurd...

Windows 8 vind ik persoonlijk erg fijn, Windows 7 was een geweldige verbetering over XP, en met SP2 was Vista dat ook. Dingen zoals start menu zoeken, vensters met slepen maximaliseren, en de betere snelheid ook!

Een SSD is zeker voor een budget bakkie geweldig, alles wordt er ZO veel sneller van!!!

Wat dat betreft vind ik de hydrargyrum configuratie erg goed, stel zoiets samen en laat het door paradigit ofzo bouwen, laat ze er gelijk Win8 of Win7 op zetten, en je bent klaar!

Verwijderd

Over 2 weken (4 Juni) komen de nieuwe Intel CPUs en moederborden uit. Die kun je gewoon op de dag van verschijning bestellen, en dan heb je ze 1-2 dagen later in huis. De nieuwe CPUs worden iets sneller (5-15%) en iets duurder (10-20 euro). Maar ze worden ook zuiniger. Dat betekent niet alleen dat ze minder stroom kosten, maar ook dat ze minder warm worden, en dus minder koeling nodig hebben, en dus minder herrie maken. Ik zou dan ook zeker 2 weken wachten, als ik jou was.

De huidige CPUs hebben een ingebouwde videokaart (iGPU). Die is snel genoeg voor wat jij doet. (Eigenlijk snel genoeg voor alles, behalve heavy 3D gaming). De nieuwe Intel CPUs hebben helemaal (relatief) snelle iGPUs. Je hebt dus geen aparte videokaart meer nodig. De uitgang voor je monitor zit op het moederbord. Dit scheelt in de aanschafkosten, en natuurlijk in stroom/warmte/herrie.

Intel CPUs gebruiken iets minder stroom dan AMD. En geven soms wat minder gelazer. Als ik jou was zou ik voor een Intel CPU gaan.

Als je een kant-en-klaar systeem koopt, dan kun je er vaak alleen Windows 8 bij krijgen. Omdat het OS er in de fabriek al op wordt gezet. Om Windows 7 te draaien moet je of: 1) zelf de componenten kopen, en zelf in elkaar zetten. Dit is niet al te moeilijk. Als je dat toch niet wilt/kunt, dan: 2) zijn er genoeg webshops die voor een klein bedrag (~50 euro ?) de machine voor je in elkaar zetten.

Ik kan begrijpen dat Windows Vista niet beviel. En een hoop mensen hebben het ook niet op Windows 8 (mijzelf incluis). Echter, iedereen is tevreden met Windows 7. En met 3 minuten werk na het installeren, kun je Windows 7 er net zo uit laten zien als Windows XP (Aero af zetten, startmenu veranderen, en nog een paar kleine dingetjes).

Kant-en-klare systemen zijn makkelijk. Maar hebben ook een nadeel. Dell gebruikt bv speciale onderdelen, en dan is het vaak onmogelijk om later zelf een bepaald onderdeel te upgraden. Andere merken (zoals een Medion kopen bij de Aldi) hebben het nadeel dat support soms slecht is (lang wachten, en dan zit je 1-2 maanden zonder computer).

Ik zou als ik jou was voor een i5 gaan (van de nieuwe 4000 generatie(Haswell)). Maar dan niet de CPU met de hoogste frequentie.
Zie hier de verwachte Haswell CPUs.
Wikipedia: Haswell (microarchitecture)
We kunnen pas echt kiezen als de prijzen en benchmarks bekend zijn. Maar de i5-4670T ziet er goed uit (redelijk snel, 4 cores, en toch maar 45W in verbruik). Of de i5-4670 als je echt snelheid wilt.

Voor jou is een SSD meer de moeite waard dan een hele snelle CPU. 100 euro in een SSD investeren zal je meer het gevoel geven dat je PC snel is, dan 100 euro extra in je CPU investeren. Boot-tijden gaan naar beneden. (Mijn PC heeft 17 seconden nodig om te booten. 8 seconden in de BIOS, en 9 seconden voor Windows zelf). Applicaties starten sneller op. Misschien zal een SSD niet veel indruk maken in het begin. Maar als je er eenmaal aan gewend bent, dan merk je het verschil heel duidelijk wanneer je op een PC werkt zonder SSD. Dan wil je niet meer terug.
Voor 80 euro heb je al een 120GB SSD. Da's genoeg voor windows en je users/desktop/mydocuments files. Misschien heb je zelfs genoeg aan 250GB, dan kun je voor 150 euro direct een 250GB SSD aanschaffen, en hoef je niet meer moeilijk te doen met een extra HDD in je machine. (Is nog stiller en zuiniger ook).

Hope this helps.

• novw
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-04 14:18
super!

ik heb weer een zooi geleerd. ik ben van de generatie die liever intell processors gebruikt. want AMD wil(de?) nog wel eens software problemen opleveren...
enneuh... uit ervaring wijs geworden: de laatste HP die ik had heeft me ooit bijna 100 euro gekost aan een telefonische helpdesk die het op een gegeven moment zo zat was dat ze het ding maar opgehaald hebben, en een (nieuwe?) hebben gebracht. Leeg. data pleite. Vandaar at ik ook braaf backups maak...(jup: pc-prive project)
de beste computer die ik ook in in huis heb gehad is toch echt een Medion. Voor 600 euri bij de Aldi (Lidl?). een 075 telefoon nummer en een nieuwe dvd-drive thuis geplaatst uit service.
de vista van mijn vrouw is van Acer. we hebben toch echt één keer in de maand een blauw scherm, waar ik niet uit kom...

maar ik denk inderdaad dat het een bouwpakket gaat worden. DVD heb ik nog ( ;) ) en voor de rest is de huidige (zelfbouw) pc de enige die het zolang heeft volgehouden.

dank allen voor de reacties!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 60% gewijzigd door novw op 27-05-2013 12:49 ]

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Zelf iets bouwen, ja dan zou ik zeker even op Haswell wachten dat kleine meerprijsje gaat zich wel terugverdienen, zeker over 6 jaar. Verkijk je alleen niet op de verschillen tussen de goedkopere en duurdere Intels. Voor basic gebruik is vrijwel elke Intel quadcore die je straks kunt vinden gewoon snel genoeg. Ook over 6 jaar. Dual core zou ik niet gauw overwegen. Verder: 4GB RAM (meer is overkill tenzij je specifieke wensen hebt) en een moederbordje waarop je eventueel nog een keer een videokaart kunt prikken (vrijwel elke dus) en je bent lekker future proofed.

Verder, SSD zou ik zeer zeker toevoegen. Het maakt je systeem voelbaar sneller, je haalt de enige echte bottleneck (lees/schrijfsnelheid harde schijven) namelijk weg uit alle communicatie met/in Windows.

En ja, Windows 7 all the way baby. Ik blijf zelf ook ver weg van Duplo Windows 8 :)

[ Voor 5% gewijzigd door Vayra op 27-05-2013 14:01 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:37

P_Tingen

omdat het KAN

Volgens mij kun je in 1x klaar zijn met het systeem van hydrargyrum hierboven of met het BBG budget of basismodel

Ik zou er gewoon win8 op zetten. Met de komende update heb je geen last van tegels en het werkt allemaal net weer iets sneller en soepeler.

Die €900 die je zelf noemt heb je in ieder geval niet nodig.

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1