Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Media in huis, wat is de mooiste oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• Scr3wdriv3r
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-12-2023
Goedenavond Tweakers,

Ik ben al even bezig me te oriënteren voor een oplossing om al mijn films en muziek overal in huis te kunnen afspelen.

Hiervoor ben ik van plan de Synology DS213+ aan te gaan schaffen. Ik ben inmiddels ook overtuigd van het feit dat ik draadloos geen 1080p ga streamen (vloeiend tenminste), hoe hard ik ook heb gezocht naar mogelijkheden om dit wel voor elkaar te krijgen. Het werkt wel, maar vroeg of laat gaat hij bufferen en daar kan ik niet mee leven. Mijn router is gewoon te ver weg (meterkast), en signaal versterken lijkt ook niet de weg naar gegarandeerd succes.

Nu speel ik met 2 ideeën waarover ik graag jullie mening zou horen.

Optie 1: Bekabelen

Ik heb mijn huis een half jaar geleden gekocht, en ben 2 maanden aan het verbouwen geweest, mooi moment om kabels te leggen zou je zeggen maar dat ben ik in alle hectiek vergeten. Nu zit er wel een verdeler in de meterkast met 8 kabels (zijn dat allemaal tv kabels, boven heb ik ook tv maar waar de rest van is?)

Zowel boven als beneden heb ik een 'dubbele aansluiting', waarvan 1 voor je tv kabel is, de ander is geen internet maar volgens mij radio.

Mijn vraag, is daar op welke manier dan ook iets mee te doen? Deze optie zou mijn voorkeur hebben omdat bekabeld nu eenmaal is wat je wil en niet veel kost. Een nieuwe leggen en dan wegwerken wil ik niet omdat er een splinternieuwe tegelvloer en dito plinten liggen en ik dus langs mijn muren zou moeten met kabelgootjes enz.

Optie 2

Als tweede optie zou ik een mediaplayer met draadloze mogelijkheden bij mijn tv (beneden) kunnen zetten en dan de films eerst vanaf de NAS daarheen kunnen kopiëren. Dit voelt omslachtig maar als het moet dan moet het. Ik heb dan de Dune HD Lite 53D wifi op het oog (zit daar 500gb opslag bij zoals pricewatch doet vermoeden?).

Mijn vragen:

- Wat is er mogelijk gezien mijn situatie (budget niet echt een probleem maar niet te gek)
- Is de mediaplayer goed of zijn er betere?
- Werkelijk alle info is welkom om tot een goede afweging te kunnen komen!

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!

Groet,

Thijs.

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Als ik je goed begrijp gaan er twee coax kabels naar elke kamer?

Je hebt een aantal bedraad opties:

1. Powerplugs (netwerk via stopcontact) = meest eenvoudige oplossing

2. Bestaande radiocoax vervangen door een netwerkkabel (netwerkkabel vastmaken aan de radiocoax en trekken maar.

3. Alle kabels er uit en vervangen door een coax/netwerk combi kabel

De kopieeractie die je aanhaalt is een beetje habbie babbie en zou mijn keus niet zijn.
Helpt je hele idee van centrale opslag om zeep.

[ Voor 77% gewijzigd door albino71 op 25-05-2013 00:20 ]

Te koop....

• Scr3wdriv3r
Wow, zeer nuttige info!

Powerplugs, nog nooit van gehoord en het lijkt mij niets minder dan magie. Heb er even wat over gelezen en het is dus niets meer dan in de meterkast een plug in een willekeurig stopcontact, en vervolgens loopt mijn internet dus door het gehele stroomcircuit in mijn huis? En met nog een plug kan ik het overal tevoorschijn toveren?

De andere opties ga ik niet eens meer over nadenken, maar misschien dat iemand zijn ervaringen hierover kan delen. Haal ik bijvoorbeeld mijn volle snelheid, welk type is het best, zuigt dat ding altijd stroom (en zo ja is dat heel veel?) etc.

Nogmaals dank dat je me op deze mogelijkheid hebt gewezen!

Groet,

Thijs.

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Als je voor powerplugs gaat, let dan op dat de snelheid erg afhankelijk is van jou situatie in huis is, qua stroom bekabeling. Als je over meerder groepen gaat heb je snel al veel verlies.

In een nieuwbouw huis van 2004, ga ik over 2 groepen (hal en tweede verdieping, bijna recht omhoog, ik schat dat het over 15 tot 25 meter elektra kabel gaat), met een set van netgear 200 mb/s haal ik tussen de 30 en 35 mb/s.

Ik ken ook iemand die powerplug is een appartement heeft, die is er zeer tevreden over en haalt tussen de 80 en 90% van zijn snelheid. (ik dacht met een 70 of 75 mb/s plug)

Er zijn nu 500 mb/s op de markt, ik zou die nemen met de voorwaarde dat je terug mag brengen als ze niet bevallen, de praktijk moet uitwijzen of het voor jou een goed oplossing is.

Ik ben zelf tevreden met mijn oplossing omdat mijn adsl niet sneller is als 14 mb/s en ik niet veel download en stream tegelijk (nas en download server staan nog boven). Als dit een probleem wordt verhuizen deze naar beneden, zeker als ik ooit eens glasvezel krijg. Mijn oorspronkelijke plan was wifi te gebruiken echter het gewapende beton vond dat niet een goed idee :).

En ja de plugs nemen natuurlijk altijd stroom af , meestal niet veel, een paar watt, maar toch. Dit zal wel op de doos staan of in de handleiding.

Als het kan heeft een bekabelde variant de voorkeur, dus als je nog loze leidingen hebt of een bestaande kan op offeren, raad ik dat altijd aan. Powerplugs voor tijdelijke oplossingen of als het echt echt niet anders kan. (ik zit wel als een toekomstig alternatief te overwegen toch een kabel buiten langs te trekken, moet toch een goot voor mijn satelliet kabel aanleggen, waarmee de powerplug overbodig wordt)

Everything is better with Bluetooth

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
albino71 schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 00:13:
Als ik je goed begrijp gaan er twee coax kabels naar elke kamer?

Je hebt een aantal bedraad opties:

3. Alle kabels er uit en vervangen door een coax/netwerk combi kabel
Nooit geweten dat dit soort kabels bestaan :? Bijna elke tv heeft zelf een internet aansluiting dan wel een mediaspeler erbij staan. Dan is dit wel erg handig.

• Scr3wdriv3r
Nuttige toevoegingen, bedankt daarvoor.

Op basis hiervan heb ik bij Bol 3 powerplugs van Sitecom besteld. 1x een 500mb variant die gaat aan mijn modem en in de meterkast. Daarnaast heb ik een duo besteld van 200mb en die hebben ook wifi, die gaan beneden en boven voor mijn tv's dienen, waardoor ik ook mijn wifi dekking in huis hoop te verbeteren.

We gaan zien wat de resultaten zijn maar voorlopig verwacht ik dat dit aan mijn wensen gaat voldoen, zo niet dan mogen ze terug en laat ik mijn electricien kabels trekken.

De NAS is ook besteld, ik laat ergens deze week weten of alles naar behoren werkt.

Groet,

Thijs.
Pagina: 1