PC valt uit bij "explosies / flits" op scherm

Pagina: 1
Acties:

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:52
Al een tijdje heeft mijn pc last van stroomuitval...Tijdens het gamen valt de gehele computer uit...
Paar seconden later komt de stroom er weer op , alle fans behalve de GPU ( EVGA eforce 275SC) draaien en de PC gaat niet meer aan. Ik moet dan het knopje van de PSU (Zalman 600HP) uitzetten, stroom volledig drainen, knopje weer aan en dan pas boot ie weer.

De PC is stofvrij, temperaturen zijn laag, goede airflow etc (Antec 902). Hitte probleem kan het niet zijn.
Wel kan ik de stroomuitval nu reproduceren!! Lees:

Op het moment dat er een explosie in beeld komt. Valt alles uit.
Dit gebeurd in Planetside 2 (ik stap in de tank, ik schiet, zie flits en pc valt uit), League of legends (waarbij de nexus ontploft of Karthus zijn ultimate gebruikt), Diablo 3 (Electric rares), Battlefield en andere games waarbij explosies in beeld komen.

Ik kan League of Legends alleen spelen als ik bij victory / defeat even alt-tab, wacht totdat de boel geëxplodeerd is en daarna terug in game kom. Ik kan echt uren gamen, maar als ik ook maar één keer vergeet te alt-tabben bij een nexus explosie valt de pc uit...

Volgende dingen heb ik al geprobeerd:
  • FURMARK:
    Half uur BURN-IN test laten draaien, GPU werd maximaal 92 graden, fan draaide harder. Maar PC viel niet uit..
  • PRIME95:
    Small FFT's en Large FFTS...CPU (Q9550 E0 non oc) werd max 71 graden bij 2 uur stressen. PC viel niet uit..
  • MEMTEST:
    Gehele middag aan laten staan. Alle test passed (4x4GB OCZ RPR1066). PC viel niet uit...
Ik weet het niet meer...Ik verdenk nu de voeding, dat ie bij een piek (explosie) niet genoeg kan leveren waardoor de boel uitvalt, ding heeft wel altijd goed gewerkt, maar ja...aan de andere kant vind ik het raar dat de fan van de grafische kaart niet meer draait als ie een keer is uitgevallen...alsof er een fout in de grafische kaart optreed..

Auto-restart bij BSOD staat uit.

Heeft iemand ooit zoiets meegemaakt of gezien?

Computers are useless. They can only give you answers.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:58

auto660

1991 240 GL Brick

Doe eens de occt power supply test. Deze doet linx+furmark waardoor je voeding heel zwaar wordt belast, zo zwaar dat je het eigenlijk met geen elke game kan reproduceren. Dus die test even draaien.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Antwoord op je vraag, nee.

verder ben je goed op weg maar waarom zet je de bsod niet eve aan ?
andere driver proberen ?

Iperf

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Als ie inderdaad bij zware grafische berekeningen uitvalt, dan zou je inderdaad de grafische kaart of de voeding verdenken. Gek is wel dat ie met furmark dan niet crasht. Je zou eventueel ook nog 3dmark kunnen draaien om te zien of de gpu nog stabiel is. En als je nog een andere kaart en/of voeding hebt zou ik dat zeker ook testen.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Brainsz
Bedankt voor jullie reacties!

Ik zal morgen OCCT proberen, misschien dat de voeding het na 6 jaar niet meer trekt...

3dmark is mij helemaal ontschoten, zal dat ook erachteraan doen en kijken wat er gebeurd. Het is inderdaad erg raar dat ie met Furmark niet uit valt..

[ Voor 12% gewijzigd door Brainsz op 24-05-2013 23:44 ]

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:06

Zalmanman

So long,

De ZM600HP schijnt wat problemen te hebben met een soort socket, ik weet alleen niet meer welke (of AM2+ of 1156). Dat is de reden dat ik ooit mijn hele PC zo'n beetje vervangen heb.
Wat bleek, was dat de spanningen die de PSU leverde instabiel waren. Helaas lijken mijn problemen heel veel op die van jou (al was ik er nooit op gekomen om te Alt tabben, vermoed ik). CPU stress-tests resulteerden bij mij niet altijd in een reboot, maar een combinatie GPU+CPU of GPU alleen heeft veelal voor reboots gezorgd. Misschien is het nog niet eens zo'n gek idee dat je ergens een goede PSU vandaan haalt, met meer dan genoeg capaciteit (een leuke Cooler Master Silent Pro Gold of zoiets), die aan te sluiten en eens te gaan gamen met goed veel explosies. De conclusie kan je zelf wel trekken, vermoed ik :p

Dat was overigens nog met een (uit mijn hoofd) AMD 9850+ Black Edition zonder OC, 4GB aan DDR2 nogwat, XFX GTS250 en een GA-MA790FX-DS5 van Gigabyte. Misschien heb je er wat aan (niet de hardware zelf, maar als lijstje dan...)

[ Voor 2% gewijzigd door Zalmanman op 25-05-2013 14:34 . Reden: Even wat verduidelijking geschept. ]

and thanks for all the fish.

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Ik heb in het verleden ook een ZM600HP gehad die voor hoofdbrekens zorgde. Ik kwam er zelf achter dat het de voeding was toen ik al een moederbord RMA had gestuurd omdat er maar geen stabiele spanningen op de CPU werden gezet bij het overklokken. Bleek dat de 12V lijn compleet instabiel was geworden.

Met de ervaring hierboven en de symptomen die je ervaart in acht genomen denk ik dat je problemen verholpen zijn wanneer je een fatsoenlijke voeding inbouwt :)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:52
Draai alle tests eens tegelijk.

Controleer of je niet teveel op één rail hebt.
En dat je de voeding gebruikt zoals het hoort. Dus niet een fan tussen de 5 en 12 volt plaatsen.
Dat trekken voedingen niet.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:59
Probeer ook eens verschillende gpu drivers,
dus oude en nieuwe proberen, na het verwijderen ook een driver cleaner gebruiken om de resten te verwijderen, en dan pas de nieuwe driver installeren.
Je kan nog de videokaart instellen, dwz in het spel grafisch lichter instellen, en dan weer testen, dit hielp bij mij bij 1 spel die crasht bij het spelen, maar waar de pc niet uitviel, is dus niet helemaal gelijk met die van jouw.

Videokaart lenen, en testen.
Voeding lenen, en testen.
(lenen omdat je anders 2 videokaarten/voeding hebt, en je pc is nog niet gemaakt).
Zelf vermoed ik de voeding, deze kunnen zeer instabiel zijn, en vaak is alleen uitwisselen de manier om te kijken of het daaraan ligt.

• Brainsz
Ik heb vandaag de kans gekregen om de bovenstaande dingen te testen:

3DMark Vantage benchmark gedraaid op performance.
Mijn hardware is verouderd, zo bleek ook uit de score, maar...pc viel NIET uit...temperaturen bleven wederom redelijk laag onder stress.

Daarna heb ik de power supply test van OCCT 4.4 gedraaid, ik gok na 10 seconden viel de pc uit...ik kreeg hem een half uur lang niet meer opgestart...alle fans draaiden behalve die van de grafische kaart en niets doet het...Mijn fans hebben leds en die waren zelfs gedimd toen ik de boel opnieuw probeerde op te starten...

Tweede keer OCCT resulteerde ook in uitval, deze keer duurde het wat langer.

Ik probeer een voeding te lenen en inderdaad te testen of de Zalman na ~5 jaar gebrekken vertoond. Ben benieuwd. Bedankt voor alle adviezen.

Pagina: 1