RAID 1 herstellen op Asus M4N78 SE

Pagina: 1
Acties:

• galaxy69
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-04-2025
Op genoemd moederbord heb ik 3 jaar terug een RAID 1 opgebouwd met 2 x 320 GB WD Blue schijven. 1 van deze schijven is nu overleden. Als vervanging heb ik een WD 500 GB Blue gekocht en aangesloten op dezelfde SATA port als de defecte schijf.

Er is echter geen mogelijkheid om RAID 1 te rebuilden, althans niet in het menu van de RAID controller. Ik heb enkel ter beschikking:

View
Delete
Create

Ik kan dus hooguit een nieuwe RAID (LD2) maken of de bestaande RAID 1 weggooien. Dat lijkt me toch niet de bedoeling. De nieuwe schijf blijft een single disk. Op die manier is RAID 1 niet erg zinvol, dit kan niet de bedoeling zijn. Ik zie vast iets over het hoofd. Automatisch gaat het in elk geval niet.

Hoe kan ik deze nieuwe schijf nu laten rebuilden met de bestaande RAID 1 config om de mirror te herstellen ??

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Persoonlijk zou ik geneigd zijn een 2e identieke nieuwe schijf erbij te kopen, daarmee een RAID-1 array te maken en daar de oude schijf heen te klonen, evt. via back-up/restore.

Benut je alle ruimte tenminste en kun je de 320GB schijf voor andere zaken gebruiken.

Heb je overigens ooit de oude array verbroken of ben je gewoon verder gegaan op de ene schijf met ondertussen foutmeldingen over een 'degraded' array of zoiets?

[ Voor 24% gewijzigd door CaptJackSparrow op 25-05-2013 15:37 ]