Multiroom Systeem

Pagina: 1
Acties:

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05:06
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met een domotica project in een vriend zijn huis.
Voor het domotica systeem zullen we gebruik maken van KNX.
Nu zijn we bij het audio gedeelte gekomen, en daar heb ik een probleem.
Ik ben niet echt op de hoogte van goede merken op audio gebied.

Wat ik dus wil is een multiroom systeem die kan bestuurd worden via de KNX bus.

Wat ik heb gevonden

Merken: Artsound en Sonos
Deze merken hebben verschillende systemen die erg goed zijn.
Alleen zou ik graag wat meer merken hebben die ik kan vergelijken kwa mogelijkheden.

Vereisten

Kamers die worden gestuurd door het multiroom systeem:
  • Eetkamer(zone1)
  • Leefruimte(Zone1)
  • Keuken(Zone1)
  • Badkamer(Zone2)
  • Dressing(Zone3)
  • Slaapkamer ouders(Zone3)
  • Bureau(Zone4)
Dus het systeem zou minstens 4 zones moeten hebben.
Naargelang de prijs zou ik wel willen dat er een minstens 2 radio tuners in zitten.
In de artsound is dit het geval.

In de overige kamers worden en van die logitech smart radio's geplaatst deze kunnen ook gekoppeld worden op de knx bus.

Dus is er iemand die mij verder kan helpen met dergelijke systemen?

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
Van Sonos weet ik niet hoeveel zones het aankan. Maar als je toch al met Logitech aan de slag gaat, waarom dan niet toch nog een paar Duets, Radios of Touches op de kop tikken via Marktplaats? Daarmee kan je een onbeperkt aantal radiostations aanzetten en ook een onbeperkt aantal zones (althans, zolang je server het aan kan, 6 flac-streams tegelijk is hier geen probleem, meer heb ik er niet om te proberen). Heb hier thuis ook in de keuken, badkamer en garage een Duet weggewerkt in een koof, T-amp erop en speakers in de koof.

En zoals je zelf zegt, Squeezebox kan je ook aan KNX koppelen. Eenmaal ingesteld werkt het stabiel.

Het nadeel is dat het niet meer nieuw leverbaar is, maar 2 systemen door elkaar gebruiken zou ik niet doen, daar krijg je denk ik spijt van. Aangezien je met KNX gaat sturen heb ik het vermoeden dat de centen niet echt een groot issue zijn, maar op deze manier ben je ook een stuk goedkoper uit terwijl je in kwaliteit en functionaliteit niet hoeft in te boeten.

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05:06
Maar het moet niet alleen radio zijn.
Ook ipod aansluiting en wat andere inputs hebben die over de zones kunnen spelen.

• GameSmurf
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:01
Ik ben momenteel een soortgelijk systeem aan het bouwen, maar ik maak gebruik van een receiver met 3 zones die ik via de rs232 aansluiting aanstuur met het knx systeem. Hierop zitten de ruimtes waar het meeste de muziek aan is (tv hoek, eetkamer en keuken) dit omdat een receiver een betere versterker/DAC heeft dan een sonos connect amp of een bluesound power node (de bluesound power node heeft een betere DAC maar is dan ook weer wat duurder dan de connect amp). Voor de overige ruimtes (zones) kan je dus sonos/bluesound apparaten gebruiken met een ingebouwde versterker, of een sonos connect/bluesound node met daarbij een losse eindversterker met een 12v trigger welke je kan schakelen via knx. Aangezien je meerdere ruimtes op 1 zone wil zetten denk ik dat dit de beste oplossing is, want de sonos connect amp en bluesound power node hebben maar een 55/50 W per kanaal versterker en zijn eigenlijk alleen geschikt om 2 boxen aan te sturen. Een losse eindversterker heeft deze beperking niet, en kan je zo groot maken als je zelf wil. Let wel op dat hij een 12V trigger heeft zodat je hem op commando in kan laten schakelen.

In een receiver zit (volgens mij) altijd een radio tuner, en per sonos/bluesound kastje kan je een Internet radio opzetten. Voor de rest sluit je alle audiobronnen aan op je receiver en sluit je de receiver met 2x tulp ook weer aan op de sonos/bluesound kastjes zodat je alle audiobronnen van de receiver in de overige ruimtes ook kan afspelen.

[ Voor 16% gewijzigd door GameSmurf op 25-05-2013 12:55 ]

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:09
Wij hebben hier Sonos met 4 zones.
Bij de verbouwing rekening gehouden met kabelgoten naar de speakers en later speakers en sonos componenten aangesloten. Werkt perfect.
We hebben daar ook nog 2 losse units bij die je mee kan slepen naar een andere kamer of naar buiten en het werkt erg fijn, we hebben dit systeem nu ongeveer ruim een jaar.

Radio haalt hij van het internet, en met een spotify abonnement heb je vrijwel alle muziek tot je beschikking.

Wil je op sommige plekken een receiver erbij neem je de Sonos connect, wil je je boxen er rechtstreeks op aan sluiten neem je de Connect:amp.
Je geeft elke connect(amp) een eigen naam ( slaapkamer, badkamer, tuinhuisje etc. ) en daarna kun je overal in je huis je muziek bedienen met je iPad of Android telefoon. Je moet wel zorgen voor een goede wifi dekking overal, dat kan soms nog wel een probleem zijn.

Kost misschien een paar centen, maar een keer instellen ( kost je 15 minuten max ) en je bent klaar.

Zucht...