Aanschaf nieuwe pc.

Pagina: 1
Acties:

• BRUNO-1998
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-06-2021
Hallo,
Ik ben van plan een nieuwe pc te gaan kopen, ik wil ongeveer €350-450 uitgeven. Dit is inclusief windows, je moet er alleen vanuit gaan dat ik die voor €10 kan krijgen.. Monitor(phillips 22inch), toetsenbord, koptelefoon/speakers(LG) en muis heb ik al.

Mijn eisen: de pc moet minecraft sowieso op far kunnen runnen. Ik zou er ook graag world of tanks op kunnen spelen. Ik vind het niet erg als de pc tweedehands is. Ik ben niet echt van plan er zelf een in elkaar te zetten want daar ben ik een beetje te jong voor en mijn vader heeft daar geen tijd voor. Verder ben ik niet veel van plan met deze pc, als het beter kan voor dit budget dan graag maar ik weet bijna zeker dat dat niet het geval zal zijn. Ik zat zelf een beetje te denken aan deze pc: http://overdrivegamingsystems.nl/2hand/basicallround.html
Maar ik weet niet of deze geschikt is voor hetgene wat ik wil doen.
EDIT:
@paazei moet er niet nog een dvd lezertje bij?

EDIT:
Ik ga een tweaker opzoeken die ik ken en ik ga vragen aan mijn pa of ik hem met hem in elkaar mag zetten..en kopen uiteraard.

Mvg
Bruno ;)

[ Voor 22% gewijzigd door BRUNO-1998 op 24-05-2013 19:57 ]

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-04 23:52
Even om als vergelijking te geven wat je aan power kan hebben als je vader over kan halen tijd vrij te maken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 147,90€ 147,90
1MSI Z68MA-G45 (G3)€ 50,76€ 50,76
1Club3D Radeon HD7770 GHz. Edition VGA€ 75,59€ 75,59
1Seagate Momentus ST500LM012, 500GB€ 42,40€ 42,40
1Cooler Master K280€ 30,43€ 30,43
1Crucial Spectek selected ST51264BA160B 4GB€ 26,55€ 26,55
1Cooler Master Elite Power 400W€ 32,-€ 32,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 405,63

Je bent zo 2 generaties verder, veel meer harde schijfruimte, sneller geheugen, goede quadcore, behuizing naar keuze en betere videokaart.
Alles naar wens en vooral een veel sneller en not to mention nieuw! systeem.
Zo krijg je bij jou voorbeeld een 160GB hardeschijf die al gebruikt is, je weet nooit wat daar al mee gedaan is en het is maar de vraag hoe oud hij is aangezien de rest van dat systeem makkelijk 5 jaar oud kan zijn, het is echt geen hedendaagse hardware meer en niet alleen het risico dat het kapot gaat is daardoor groter, je betaald veel te veel voor te weinig performance.

Ik heb even naar complete systemen in de pricewatch gekeken, maar daar haal je niet veel voor met zon budget, helaas maar waar is voor dat budget de beste optie zelf te bouwen, of 2e hands te kijken, maar dan zeker niet zoveel betalen voor hardware die al een tijd niet meer te koop is, dat is echt zonde van je geld.

Mijn tip, kijk je pa nog eens lief aan en haal hem over om samen met jou een systeem te bouwen, je leert er veel van en weet precies wat je in je systeem hebt en hoe je het kan vervangen of upgraden.
Als je hem verteld hoeveel performance/geld het scheelt, dan moet het wel goedkomen ;) (anders misschien iemand anders die je kent (de oudere broer van een vriend ofzo).

• Erik-e
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-04 09:09
@paazei Mooi systeem alleen komt er nog een 89 euro voor Win7 bij, waarmee je + bestelkosten op een goede 500 euro uitkomt. een I3 misschien? Die bottleneckt de 7770 niet, maar als er nog eens ooit een upgrade word gedaan aan de PC qua grafische kaart moet er wel gelijk een nieuwe processor in :(

Verder @Bruno Voor alles is een eerste keer, en zeker al pas je geen fysieke kracht toe met het in elkaar zetten van de PC kan er niet heel veel mis gaan. Ben je niet zeker van de zaak, vraag maar rond wie je PC in elkaar wil komen zetten, veel mensen komen al voor een lekker bakkie koffie en een koekje. En je leert er zelf ook veel van.

Ook zijn er veel goede how to build a pc guides op Youtube te vinden, mits je engels kan verstaan.

• BRUNO-1998
Bedankt voor de reactie's! @Eric Mijn neef studeert aan de universitijd in leiden en hij kan daardoor windows voor een tientje krijgen, hij is bereid dat voor mij te doen.

@paazei dat prijs/performance zal niet moeilijk worden want mijn vader is econoom, misschien dat ik in de vakantie aan de slag kan., ik heb de tuturial van newegg ook al een keertje gekeken een tijdje geleden.

• paazei
Ja windows komt er nog bij, maar in de topicstart staat dat hij die voor 10 euro kan krijgen, dus dat past er wel in. Ook is er nog een beetje speling voor een betere videokaartof meer ram (8GB is lekker, zeker voor minecraft met een HDtexturepack), maar de verzendkosten komen er nog bij dus ik heb het hierbij gelaten.

Een i3 is misschien wel aan te raden, al heb ik zelf heel erg de voorkeur voor quadcores zodat je wat dat betreft nooit hickups krijgt, ik weet nog goed toen ik van een dualcore e8400 naar een quadcore ging en dat was echt een opluchting, op deze manier is de basis van het systeem ook meer futureproof en kan de videokaart dus makkelijk een keer vervangen worden zonder verdere aanpassingen.

Misschien iets meer voeding als je voor een dikkere videokaart gaat, maar toekomstige videokaarten worden alsmaar zuiniger net als processors en eigenlijk elke chip in de pc dus zolang je niet op dit moment een hele dikke kaart erin stopt zou ik geen al te dikke voeding meer aanraden.

Verwijderd

Hallo, ik kwam hier terecht toen wij ineens 25 bezoekers in 1 minuut vanaf deze topic op onze webshop belanden. En ik spreek Bruno nou al een tijdje en het is natuurlijk goed dat hij hier advies krijgt, alleen merk ik dat er wel bepaalde dingetjes niet helemaal kloppen, en het is belangrijk dat hij wel de juiste info krijgt.

1. Het systeem van ons is 3 jaar oud, we hebben de PC 72 uur lang benchmarks laten draaien en de RAM en voeding zijn gloednieuw om te zorgen dat wij zeker weten een degelijk machientje aanbieden.

2. De PC komt daarom ook met 3 maand garantie, de RAM en voeding 2 jaar.

3. Het systeem wat je hebt gevonden is niet alleen 50 euro duurder, het is op bepaalde vlakken ook gewoon minder:

Hij wil een PC voor Minecraft (1 core Java game) en world of tanks (2 core game). Geen slechte woorden over een 3350P natuurlijk, maar een quad core brengt niks voor hem.

Moederbord is prima voor die prijs.

Het breekpunt: Een HD 7770 is HELEMAAL NIET beter dan een HD 5850, minder memory bandwith, minder shaders, 40% minder pixel en texel rate. Met andere woorden voor 50 euro meer heeft hij een kaart die 30% slechter is.

Een 400watt voeding zal ongetwijfeld genoeg zijn voor een HD 7770, maar die 2e hands heeft een nieuwe CM 500watt. Als hij daadwerkelijk inderdaad nog een keer wilt upgraden naar een HD 7850 oid dan komt je 400 zwaar tekort.

De RAM die je linkt heeft een delivery tijd van 10+ dagen. Je zal momenteel geen 8GB kunnen vinden voor 26 euro want Intel heeft 70% van alle basis RAM sticks opgekocht (ik verwacht dat ze binnenkort de markt gaan overspoelen met under cutted prijzen op de ongelofelijke prijs inflatie die RAM momenteel door aan het gaan is, mijn punt is dat 400 euro niet reeel is, 425 komt dichter in de buurt.

Ik zeg niet dat onze 2e hands de beste keus is, alleen wat er als alternatief was gegeven is gewoon een minder verstandige keus.

• Erik-e
Verwijderd schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 17:59:
Hallo, ik kwam hier terecht toen wij ineens 25 bezoekers in 1 minuut vanaf deze topic op onze webshop belanden. En ik spreek Bruno nou al een tijdje en het is natuurlijk goed dat hij hier advies krijgt, alleen merk ik dat er wel bepaalde dingetjes niet helemaal kloppen, en het is belangrijk dat hij wel de juiste info krijgt.
Dan vind je 't ook zeker niet erg te vertellen wat ik en paazei hebben gezegd wat "Niet klopt" en waar onze "Foute info" zit?

Ook is het RAM gloednieuw, bij de meeste RAM sticks van Corsair die je koopt zit al levenslange garantie, en de PC waar jij en Bruno het over hebben zit een mooie OCZ voeding, die ongetwijfeld na 2 jaar en 1 dag retourtje naar de fabriek gaat

En er valt niet over te twisten dat een 5850 sterker is als een 7770 GHZ editie, maar die 7770 is sterk genoeg voor een spel zoals Minecraft, en dan hebben we het in andere games nog niet eens over frame times. Ook heeft jou PC 8GB ram, terwijl je met Minecraft alleen met een 512x texture pack en een paar mods misschien de 1GB aantikt.

Vind het een beetje jammer dat je hier komt aanzetten met jullie geven foute info en jullie zeggen dingen die niet kloppen.. 8)7

• paazei
Verwijderd schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 17:59:

1. Het systeem van ons is 3 jaar oud, we hebben de PC 72 uur lang benchmarks laten draaien en de RAM en voeding zijn gloednieuw om te zorgen dat wij zeker weten een degelijk machientje aanbieden.
Dat kan zo zijn, de hardware die erin zit is al veel langer op de markt, ik heb mijn systeem met e8400 2,5 jaar geleden verkocht omdat het te langzaam werd, voor mij was het toen al meer dan 2 jaar oud, (kan goed 3 zijn) en dus koop je ten eerste oude hardware met dusdanig lage prestaties en hoog verbruik en ten tweede is het dus al 3 jaar ouder dan wanneer je het nieuw zou kopen. Voor een cpu niet zon ramp, maar voor een harde schijf (die ook nog eens behoorlijk klein is voor tegenwoordig) vind ik dat niet kunnen.
2. De PC komt daarom ook met 3 maand garantie, de RAM en voeding 2 jaar.
Koop je het nieuw, heb je overal garantie op en heb je minder kans om een BSOD te krijgen doordat de harde schijf gecrasht is.
3. Het systeem wat je hebt gevonden is niet alleen 50 euro duurder, het is op bepaalde vlakken ook gewoon minder:

Hij wil een PC voor Minecraft (1 core Java game) en world of tanks (2 core game). Geen slechte woorden over een 3350P natuurlijk, maar een quad core brengt niks voor hem.

Moederbord is prima voor die prijs.
Een PC koop je nooit voor één spel en ook al is java niet echt multi-core gebouwd, dan nog zal hij er in de toekomst en nu ook al meer mee willen doen en dan wil je niet alsnog al je hardware moeten vervangen omdat je een extra core nodig hebt.
Het breekpunt: Een HD 7770 is HELEMAAL NIET beter dan een HD 5850, minder memory bandwith, minder shaders, 40% minder pixel en texel rate. Met andere woorden voor 50 euro meer heeft hij een kaart die 30% slechter is.
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_7770/11.html
Het zit er vaak op of eronder, hij is zeker niet slechter omdat een paar getalletjes uit de specs anders zijn, zo werken videokaarten niet. Een lagere memory bandwith met een hogere clocksnelheid (mogelijk doordat de 7770 op een kleiner procedé is gebakken) heeft alsnog een hogere troughput. En zo zijn er meer subtiele dingetjes die een videokaart maken tot wat het is, de benchmarks zeggen meer dan de specs en dan is het voor dat geld een goede kaart.
Een 400watt voeding zal ongetwijfeld genoeg zijn voor een HD 7770, maar die 2e hands heeft een nieuwe CM 500watt. Als hij daadwerkelijk inderdaad nog een keer wilt upgraden naar een HD 7850 oid dan komt je 400 zwaar tekort.
pricewatch: Cooler Master GX-Lite 500W
Dan leg je 5 euro bij en heb je 500 watt, ik heb nu een voeding gekozen die voldoende is voor dit systeem.
De RAM die je linkt heeft een delivery tijd van 10+ dagen. Je zal momenteel geen 8GB kunnen vinden voor 26 euro want Intel heeft 70% van alle basis RAM sticks opgekocht (ik verwacht dat ze binnenkort de markt gaan overspoelen met under cutted prijzen op de ongelofelijke prijs inflatie die RAM momenteel door aan het gaan is, mijn punt is dat 400 euro niet reeel is, 425 komt dichter in de buurt.
Er is genoeg geheugen te vinden dat bijna net zo goedkoop is, ik heb niet eens de goedkoopste genomen, ik heb 1600mhz met goede timings gekozen, flink wat sneller dan het geheugen in dat tweedehands systeem en kan nog in elke pc van deze tijd gestoken wordenmet het oog op upgradeability
Ik zeg niet dat onze 2e hands de beste keus is, alleen wat er als alternatief was gegeven is gewoon een minder verstandige keus.
Het is inderdaad niet de beste keus en deze jongen komt hier op tweakers om advies vragen en dan krijgt hij ook zeker tweaker advies :P
Ik wil je website of systeem ook niet afkraken ofzo, maar ik vkan me goed inleven en zou het jammer vinden als hij er daarna achter komt dat zijn vriendjes wel die game kunnen spelen en hij niet.
Het is een goed systeem, maar de prijs vind ik niet kunnen hier op tweakers, misschien dat andere mensen er minder inzicht in hebben, hun probleem, ik wil gewoon behulpzaam zijn en bruno het meeste waar voor zijn geld laten zien en daar heeft hij ook recht op nadat hij zelf de moeite heeft genomen om hier om advies te vragen.

Ik heb mijn systeem 2,5 jaar geleden verkocht voor 400 euro:
e8400
asus p5e
Ati HD4870
4GB ??? gehgeugen
250GB HDD Hitachi
450watt tagan voeding
coolermaster kastje
Dit was december 2010, dus nu kan dat echt niet meer!

(ja dan kan je zeggen dat de e8500 cpu ietsjepietsie sneller is, maar over het algemeen een vergelijkbaar systeem)

• kjtm
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-04 23:09
Erik-e schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 18:20:
[...]

Vind het een beetje jammer dat je hier komt aanzetten met jullie geven foute info en jullie zeggen dingen die niet kloppen.. 8)7
Ik vind het nog meer jammer om zo'n wanhoopspoging van Overdrivegaming om een potentiële klant te behouden hier op tweakers te lezen.

Gezien het belang wat Overdrivegaming zegt te hechten aan juiste info wil ik bij zijn verkooppraatje wat rechtzetten.
Het kan wel zijn dat het systeem drie jaar oud is, maar dat maakt de gebruikte hardware niet nieuwer. Het blijft een processor die in de zomer van 2008 op de markt is gekomen. Wanneer ik anno 2013 een nieuwe pc samenstel met een e8500 er in maakt dat die betreffende processor niet nieuwer, het blijft een stuk hardware van 5 jaar oud. Let wel, ik zeg niet dat het systeem niet stabiel zal zijn, maar gewoonweg oud.

Het feit dat world of tanks slechts 2 cores gebruikt wil niet zeggen dat de rest van het systeem niets doet, de pc zal met achtergrondprocessen bezig zijn die bij een quad core minder snel van invloed zullen zijn op de game prestaties. Daarnaast zal een enkele core van de i5 krachtiger zijn dan een core van de e8500. Mocht een i5 niet binnen het budget liggen dan is een i3 nog altijd een veel betere keuze dan de e8500.

Verder slaat het verhaal over de voeding kant nog wal. Een 400 watt voeding van goede kwaliteit zal prima zijn voor een hd7850, maar de vraag is waarom hij zou willen upgraden naar een nieuwere videokaart als de andere compenten van zijn systeem nog eerder een bottleneck zullen gaan vormen.

Kortom, ik sluit mij volledig aan bij het advies van paazei en Erik-e

Intel Core i5 3570K @4.2ghz -- Asus P8Z77-M -- 2x4GB G.Skill Ares -- Asus GTX660-DC2T-2GD5 -- Crucial M4 128GB -- Seasonic G-Serie 550 -- BitFenix Prodigy M -- Asus Xonar D1

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Met zo'n budget zou ik 2de hands shoppen, dan krijg je bijv. zoiets:
V&A aangeboden: Geweldige GamePC te koop

WOT houd van een krachtige core, daarom zou ik, zeker voor dat spel een Intel cpu preferen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 103,20€ 103,20
1Gigabyte GA-H61M-HD2€ 42,50€ 42,50
1Point of View GeForce GTX 650 Ti + Assassins Creed 3€ 114,20€ 114,20
1Toshiba DT01ACA100, 1TB€ 54,-€ 54,-
1Zalman ZM-T1€ 19,51€ 19,51
1Kingston HyperX KHX16C9B1R/4€ 29,99€ 29,99
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,95€ 14,95
1Antec VP350P€ 34,90€ 34,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 413,25

Nieuw, beetje best bang voor je buck. de GTX650 Ti presteerd rond de HD7850, die flink sneller is dan een HD7770.

[ Voor 89% gewijzigd door Madrox op 24-05-2013 20:22 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Het is een goed systeem, maar de prijs vind ik niet kunnen hier op tweakers, misschien dat andere mensen er minder inzicht in hebben, hun probleem, ik wil gewoon behulpzaam zijn en bruno het meeste waar voor zijn geld laten zien en daar heeft hij ook recht op nadat hij zelf de moeite heeft genomen om hier om advies te vragen.
Je hebt helemaal gelijk, het is ook niet echt onze bedoeling om iets te verkopen via tweakers, ik was eigenlijk ook nog niet klaar met mijn post maar ik had geen tijd om het af te maken, ik wilde het afsluiten met 'ik raad aan om voor dit budget eens rond te kijken op de 2e hands aanbiedingen hier.
Ik vind het nog meer jammer om zo'n wanhoopspoging van Overdrivegaming om een potentiële klant te behouden hier op tweakers te lezen.
Ondanks het feit dat ik misschien minder over onze 2e hands had moeten praten en meer in het algemeen, vind ik dit eigenlijk een best misplaatste opmerking, gelukkig waren er ook wat meer 'volwassen' reacties hier.
Madrox schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 20:16:
Met zo'n budget zou ik 2de hands shoppen, dan krijg je bijv. zoiets:
V&A aangeboden: Geweldige GamePC te koop

WOT houd van een krachtige core, daarom zou ik, zeker voor dat spel een Intel cpu preferen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 103,20€ 103,20
1Gigabyte GA-H61M-HD2€ 42,50€ 42,50
1Point of View GeForce GTX 650 Ti + Assassins Creed 3€ 114,20€ 114,20
1Toshiba DT01ACA100, 1TB€ 54,-€ 54,-
1Zalman ZM-T1€ 19,51€ 19,51
1Kingston HyperX KHX16C9B1R/4€ 29,99€ 29,99
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,95€ 14,95
1Antec VP350P€ 34,90€ 34,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 413,25

Nieuw, beetje best bang voor je buck. de GTX650 Ti presteerd rond de HD7850, die flink sneller is dan een HD7770.
Ik sta hier 100% achter. Mooie Pc voor de prijs en zeker aansluitend bij wat hij zoekt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2013 22:49 ]

• Erik-e
Wil je nu nog even uitleggen wat er aan foute info en niet kloppende dingen in mijn en Paazei's reacties stonden? Gewoon, voor zelfverbetering?

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Om eens uits unieks te proberen: een pc uit losse 2de hands onderdelen :)

Kast - 50 euro
V&A aangeboden: Cooler Master Storm Scout
Moederbord - 50 euro
V&A aangeboden: Asrock Z68 PRO3 GEN3
Geheugen - 40 euro
V&A aangeboden: Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9
CPU - 70 euro
V&A aangeboden: Intel Core i3 2120 Boxed
Voeding - 35 euro
V&A aangeboden: be quiet! System Power 450W 80PLUS
Videokaart - 125 euro
V&A aangeboden: Sapphire HD 7850 1GB GDDR5
Cpu-koeler - 20 euro
V&A aangeboden: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
SSD 120GB - 80 euro?
V&A aangeboden: Intel 520 120GB - 3
1TB harddisk - 45 euro
V&A aangeboden: Western Digital Blue Blue WD10EZEX, 1TB
DVD-brander - 10 euro
V&A aangeboden: Asus DRW-24B5ST Zwart

Totaal 525 euro (hier en daar afdingen uitgezonderd :+)

• kjtm
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-04 23:09
Verwijderd schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 22:45:
[...]

Ondanks het feit dat ik misschien minder over onze 2e hands had moeten praten en meer in het algemeen, vind ik dit eigenlijk een best misplaatste opmerking, gelukkig waren er ook wat meer 'volwassen' reacties hier.
Dit heeft helaas niets met volwassen of onvolwassen te maken maar met zeggen waar het op staat. Ik vond het gewoon niet kunnen om op een forum als tweakers te lezen hoe een verkoper het advies wat wordt gegeven probeert om te buigen. Wanneer hier zo opzichtig vanuit de verkoperskant wordt geprobeerd om het onafhankelijk gegeven advies te niet te doen vervalt de hele waarde van een forum als hier op tweakers.
Verder vind ik het wel fair dat je hier vervolgens op terug komt.

Ik gun je ook alle succes met je webshop, maar vind het dus niet de manier om hier op tweakers op deze manier te werk te gaan.

Intel Core i5 3570K @4.2ghz -- Asus P8Z77-M -- 2x4GB G.Skill Ares -- Asus GTX660-DC2T-2GD5 -- Crucial M4 128GB -- Seasonic G-Serie 550 -- BitFenix Prodigy M -- Asus Xonar D1

Verwijderd

Erik-e schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 23:57:
Wil je nu nog even uitleggen wat er aan foute info en niet kloppende dingen in mijn en Paazei's reacties stonden? Gewoon, voor zelfverbetering?
Natuurlijk
Een i3 is misschien wel aan te raden, al heb ik zelf heel erg de voorkeur voor quadcores zodat je wat dat betreft nooit hickups krijgt
Gezien zijn wensen en budget zal een quad core zijn budget heel sterk naar de CPU kant trekken, desondanks dit voor zijn huidige wensen eigenlijk niks brengt. Een i3 heeft natuurlijk hyperthreading waar je een eind mee komt mocht hij een keer een quad core nodig hebben. Een E8500 kan je overclocken naar 4.0+ GHz, maar wordt meestal dan nog steeds door een stock i3 uitperformed.
een I3 misschien? Die bottleneckt de 7770 niet, maar als er nog eens ooit een upgrade word gedaan aan de PC qua grafische kaart moet er wel gelijk een nieuwe processor in
Dit is niet waar.
Misschien iets meer voeding als je voor een dikkere videokaart gaat, maar toekomstige videokaarten worden alsmaar zuiniger net als processors en eigenlijk elke chip in de pc dus zolang je niet op dit moment een hele dikke kaart erin stopt zou ik geen al te dikke voeding meer aanraden.
Kaarten worden efficienter, maar zeker niet zuiniger, gezien het geringe prijsverschil is het altijd het best om minstens een 500, liever een 600watt voeding te hebben zodat je dan inderdaad nog een keer je GPU oid kan upgraden zonder de gehele kabelboom uit je PC te hoeven trekken.[/quote]

Ik heb net nog even op particuliere part shops gekeken zoals Alternate en Azerty en ik vind geen 8GB RAM voor onder de 40 euro dat daadwerkelijk op voorraad is.

• paazei
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 147,90€ 147,90
1MSI Z68MA-G45 (G3)€ 50,76€ 50,76
1EVGA GeForce GTX 650 1GB Superclocked€ 105,50€ 105,50
1Seagate Momentus ST500LM012, 500GB€ 42,40€ 42,40
1Cooler Master K280€ 30,43€ 30,43
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 46,49€ 46,49
1Thermaltake Smart 530W€ 42,45€ 42,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 465,93

Lijstje even geupdate, wil je toch binnen budget blijven dan zou ik toch de 7770 nemen.
Ram is echt niet zon probleem om goedkoop te vinden, nu ook 46 euro, 10% van budget en dan is het weer niet de goedkoopste, maar 1600Mhz cl9. Net als de videokaart die flink wat sneller is dan de standaard 650, maar niet zoveel duurder. Soms moet je net die euro meer uitgeven om een veel betere deal te krijgen.
Je kan zeggen dat die i5 overkill is, maar met dit systeem kan hij zo 5 jaar vooruit, geen enkele dure ingreep (CPU+MOBO+RAM) nodig behalve het updaten van de videokaart over een ruime tijd.
Dan kan het nu net nog niet nodig zijn, maar hij geeft al aan te gamen en dan wil je dus niet bij het volgende spel tegen een cpu-bottleneck aanlopen, er zijn tegenwoordig veeel spellen die wel een extra core-tje lusten.
De basis moet gewoon goed zijn, zelfs in een gamesysteem wil je nooit gelimiteerd worden door je cpu, want die haperingen zijn veel storender, niet alleen je beeld freezed, maar ook geluid en andere processen gaan de fout in.
Een i3 is leuk voor een htpc oid, maar wil je gamen, dan wil je 4 cores hebben, HT of niet. Dan is misschien een 2500k of 2600k nog intressanter.

Het eerste lijstje heb ik even in 5 minuten bij elkaar gezocht, het was vooral bedoeld om bruno te laten zien wat er ook te krijgen is voor dat geld, dan ga ik niet te veel doorklikken of ik het binnen een dag thuis kan hebben, maar er zijn altijd vergelijkbare producten die dan wel weer leverbaar zijn, het is maar een indicatie van prijzen en gelukkig is er hier veel concurrentie. (als ik hoor wat ze in engeland betalen voor dezelfde hardware... duidelijk een andere marktwerking dan hier)

[ Voor 6% gewijzigd door paazei op 25-05-2013 14:08 ]

Verwijderd

Ja klopt wij leveren nog best wel eens aan de UK.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Stop een i5 3350p in mijn eerste config en je hebt praktisch hetzelfde, alleen dan met een gratis spel ;)

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2020 Boxed€ 51,40€ 51,40
1MSI B75MA-P45€ 52,45€ 52,45
1MSI N660-2GD5/OC€ 170,01€ 170,01
1Sharkoon Vaya Value€ 35,99€ 35,99
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 30,20€ 30,20
1Corsair CX430M€ 43,99€ 43,99
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 80,75€ 80,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 464,79

-De Pentium heeft net iets minder single thread performance als de i3-3220, de i3 heeft hyperthreading waar je met gaming geen ruk aan hebt. Voor dat dubbele prijsverschil is het niet waar in mijn ogen om voor de i3 te gaan. http://www.cpubenchmark.net/singleThread.html
Een 2de hands 2/3e generatie i3 voor rond de 70-80 euro is natuurlijk een erg leuk alternatief.

-De 120GB SSD is in ieder geval genoeg opslag voor Windows 8, WoT, MC, Word/LibreOffice en nog wat schoolwerk en zo. Verder is het een erg betrouwbare SSD als ik de tests van hardware.info mag geloven.
Als het toch te weinig blijkt te zijn, kan je er altijd nog een leuke 500/1000GB hardeschijfje bij zetten voor 40/60 euro.

- De gtx 660 kaart is echt een leuk kaartje voor een leuke prijs! Het is de beste kaart van Nvidia die met de goedkopere voedinkjes kan die 1 connector heeft.

- De andere componenten spreken voor zich lijkt mij zo.

• paazei
Een ssd vind ik iets dat beter later kan nadat je een goede basis hebt, dat is een makkelijke upgrade en ja kan goed zonder. Ik heb er zelf ook 2, het zijn echt topdingen, maar liever een goede basis dan dalijk weer een paar honderd euro uitgeven omdat de cpu toch te weinig is.
Als de basis goed is, kan je makkelijk upgraden met ssd's ram, videokaarten, watjewil.. relatief kleine upgrades en die maken niet gelijk je huidige setup schroot, want je voegt ze toe. (videokaart is anders)
Is de basis nu misschien net! voldoende met ovekill aan videokaart, ssd, dan zit je al gelijk te bottlenecken en is de eerste upgrade alsnog een bom geld en kan je die i3, inclusief moederbord weer vervangen.

SSD is pas intressant als de rest goed is, of je budget moet iets ruimer zijn zodat je niet extreem hoeft te bezuinigen op echt belangrijke onderdelen waar je niet zonder kan, zou dan eerder 4GB ram kiezen dan een mindere cpu, deze kan je ook weer later plaatsen zonder problemen.

@madrox
die benchmarks worden dan ook nog gedraaid met ideale omstandigheden, fresh install zonder andere software op de achtergrond te draaien.

Stel je wil ook nog een teamspeak servertje en een craftbukkit server draaien en ondertussen ook een ander spel spelen en nog een zooi software in de achtergrond, dan wordt een bredere cpu architectuur alsmaar aantrekkelijker.
Ik wil hiermee niet zeggen dat de topicstarter dit zal gaan doen of wat dan ook, maar dat gamers nooit 1 ding doen op hun pc, maar juist een pc willen die van alles tegelijk kan en alsnog soepel blijft (iets waar een ssd ook zeker mee helpt) een 3350 mag dan wel overkill zijn voor minecraft of welk spel dan ook, het is voor de toekomst een goede cpu.

Mijn ouders, die krijgen een i3, die kunnen maar 1 ding op de pc, dus dat is genoeg voor de komende 5 jaar voor hun. De consoles krijgen ieder 8 cores, dus nu een cpu kopen met 4 cores inclusief HT (wat de 3350 dan niet heeft, maar iig wel 4 cores) is voorbereid zijn op de toekomst en zorgen dat je voor een mooi budget de komende tijd alleen maar kleine upgrades hoeft uit te voeren en niet gelijk weer een nieuwe setup moet kopen.

[ Voor 43% gewijzigd door paazei op 25-05-2013 14:58 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Iets minder cpu performance, zeg dat wel:
http://www.xbitlabs.com/a...20-6300-4300_6.html#sect0
Iets meer dan minder, zou ik denken ;)

There is only one thing we should take note of. The Pentium series does not support the AVX instruction set.
AVX is verbeterde variant van de SSE-instructieset, wat mede bijdraagt aan betere prestaties.

[ Voor 39% gewijzigd door Madrox op 25-05-2013 14:53 ]

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
Madrox schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 14:44:
Iets minder cpu performance, zeg dat wel:
http://www.xbitlabs.com/a...20-6300-4300_6.html#sect0
Iets meer dan minder, zou ik denken ;)

There is only one thing we should take note of. The Pentium series does not support the AVX instruction set.
AVX is verbeterde variant van de SSE-instructieset, wat mede bijdraagt aan betere prestaties.
oh balen ik was dat hele gedoe met die instructiesets vergeten, goed dat je me er op wijst!

iets latere toevoeging:
Als je een HDD neemt en daarna een SSD zit je weer met het probleem dat je Windows naar een andere schijf moet omzetten... Beetje lastig dat.
editje:
Ik zou dan mijn build aanpassen met deze cpu V&A aangeboden: Intel Core i3 3220 Boxed en een hd 7850 videokaart nemen.

[ Voor 24% gewijzigd door digital_ownage op 25-05-2013 16:09 ]

• BRUNO-1998
hallo mensen.
allereerst heel erg bedankt voor al jullie advies! ik heb mijn vader niet kunnen overhalen om samen een pc te maken, gelukkig wil mijn moeder dit wel samen met mij doen! ik weet nog niet welke samenstelling ik van jullie kies. ik hoop dat mijn ouders ook nog wat willen meebetalen, want dan zou ik eventueel ook nog voor de ssd kunnen gaan voor de pure luxe of een betere videokaart... ik ga hem in de vakantie waarschijnlijk bouwen want dat heb ik iets meer tijd. hebben jullie trouwens nog een linkje met bouwtips?
mvg bruno

EDIT:
ik ga hem helemaal doorlezen bedankt grudgie :-)

[ Voor 5% gewijzigd door BRUNO-1998 op 25-05-2013 19:51 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Je eigen pc bouwen, in beeld en geluid: YouTube: pc bouwen.

• BRUNO-1998
heb het filmpje gekeken maar welke van de samenstellingen zijn nou het meest geschikt voor mij? en nog een laatste vraag past dat wel allemaal op elkaar?
Pagina: 1