Verwijderd schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 17:59:
Hallo, ik kwam hier terecht toen wij ineens 25 bezoekers in 1 minuut vanaf deze topic op onze webshop belanden. En ik spreek Bruno nou al een tijdje en het is natuurlijk goed dat hij hier advies krijgt, alleen merk ik dat er wel bepaalde dingetjes niet helemaal kloppen, en het is belangrijk dat hij wel de juiste info krijgt.
1. Het systeem van ons is 3 jaar oud, we hebben de PC 72 uur lang benchmarks laten draaien en de RAM en voeding zijn gloednieuw om te zorgen dat wij zeker weten een degelijk machientje aanbieden.
Dat kan zo zijn, de hardware die erin zit is al veel langer op de markt, ik heb mijn systeem met e8400 2,5 jaar geleden verkocht omdat het te langzaam werd, voor mij was het toen al meer dan 2 jaar oud, (kan goed 3 zijn) en dus koop je ten eerste oude hardware met dusdanig lage prestaties en hoog verbruik en ten tweede is het dus al 3 jaar ouder dan wanneer je het nieuw zou kopen. Voor een cpu niet zon ramp, maar voor een harde schijf (die ook nog eens behoorlijk klein is voor tegenwoordig) vind ik dat niet kunnen.
2. De PC komt daarom ook met 3 maand garantie, de RAM en voeding 2 jaar.
Koop je het nieuw, heb je overal garantie op en heb je minder kans om een BSOD te krijgen doordat de harde schijf gecrasht is.
3. Het systeem wat je hebt gevonden is niet alleen 50 euro duurder, het is op bepaalde vlakken ook gewoon minder:
Hij wil een PC voor Minecraft (1 core Java game) en world of tanks (2 core game). Geen slechte woorden over een 3350P natuurlijk, maar een quad core brengt niks voor hem.
Moederbord is prima voor die prijs.
Een PC koop je nooit voor één spel en ook al is java niet echt multi-core gebouwd, dan nog zal hij er in de toekomst en nu ook al meer mee willen doen en dan wil je niet alsnog al je hardware moeten vervangen omdat je een extra core nodig hebt.
Het breekpunt: Een HD 7770 is HELEMAAL NIET beter dan een HD 5850, minder memory bandwith, minder shaders, 40% minder pixel en texel rate. Met andere woorden voor 50 euro meer heeft hij een kaart die 30% slechter is.
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_7770/11.html
Het zit er vaak op of eronder, hij is zeker niet slechter omdat een paar getalletjes uit de specs anders zijn, zo werken videokaarten niet. Een lagere memory bandwith met een hogere clocksnelheid (mogelijk doordat de 7770 op een kleiner procedé is gebakken) heeft alsnog een hogere troughput. En zo zijn er meer subtiele dingetjes die een videokaart maken tot wat het is, de benchmarks zeggen meer dan de specs en dan is het voor dat geld een goede kaart.
Een 400watt voeding zal ongetwijfeld genoeg zijn voor een HD 7770, maar die 2e hands heeft een nieuwe CM 500watt. Als hij daadwerkelijk inderdaad nog een keer wilt upgraden naar een HD 7850 oid dan komt je 400 zwaar tekort.
pricewatch: Cooler Master GX-Lite 500W
Dan leg je 5 euro bij en heb je 500 watt, ik heb nu een voeding gekozen die voldoende is voor dit systeem.
De RAM die je linkt heeft een delivery tijd van 10+ dagen. Je zal momenteel geen 8GB kunnen vinden voor 26 euro want Intel heeft 70% van alle basis RAM sticks opgekocht (ik verwacht dat ze binnenkort de markt gaan overspoelen met under cutted prijzen op de ongelofelijke prijs inflatie die RAM momenteel door aan het gaan is, mijn punt is dat 400 euro niet reeel is, 425 komt dichter in de buurt.
Er is genoeg geheugen te vinden dat bijna net zo goedkoop is, ik heb niet eens de goedkoopste genomen, ik heb 1600mhz met goede timings gekozen, flink wat sneller dan het geheugen in dat tweedehands systeem en kan nog in elke pc van deze tijd gestoken wordenmet het oog op upgradeability
Ik zeg niet dat onze 2e hands de beste keus is, alleen wat er als alternatief was gegeven is gewoon een minder verstandige keus.
Het is inderdaad niet de beste keus en deze jongen komt hier op tweakers om advies vragen en dan krijgt hij ook zeker tweaker advies
Ik wil je website of systeem ook niet afkraken ofzo, maar ik vkan me goed inleven en zou het jammer vinden als hij er daarna achter komt dat zijn vriendjes wel die game kunnen spelen en hij niet.
Het is een goed systeem, maar de prijs vind ik niet kunnen hier op tweakers, misschien dat andere mensen er minder inzicht in hebben, hun probleem, ik wil gewoon behulpzaam zijn en bruno het meeste waar voor zijn geld laten zien en daar heeft hij ook recht op nadat hij zelf de moeite heeft genomen om hier om advies te vragen.
Ik heb mijn systeem 2,5 jaar geleden verkocht voor 400 euro:
e8400
asus p5e
Ati HD4870
4GB ??? gehgeugen
250GB HDD Hitachi
450watt tagan voeding
coolermaster kastje
Dit was december 2010, dus nu kan dat echt niet meer!
(ja dan kan je zeggen dat de e8500 cpu ietsjepietsie sneller is, maar over het algemeen een vergelijkbaar systeem)